Ford Focus RS mk2 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
MikaelST
Veteran
Namn: Mikael norén
Kör: Focus mk3 1.5 st line, Tidigare:Focus RS Mk2

Inlägg av MikaelST »

Nugget skrev:Har lite frågor och det gäller bara en original bil.
Har tyvärr inte fått provköra eller åka den nya RSn än.

Hur är RS att köra längre sträckor 40mil +?

Hårda stolar? Hur är fästet kan man enkelt byta till en från en Focus st?

Hur är den vid motorvägs körning vid 120/140 högt motorvarv?

Jobbigt ljud från avgassystemet?

Kopplingen är den så hård att det blir jobbigt efter lite stadskörning?

Stötdämparna känner om där ligger en tia på vägen upp i ryggraden?

Hur funkar den på vintern?

Ja jag vet att alla har en egen unik uppfattning om allt. Men det ger iaf en lite mer kött på benen när man ska provköra.

Mvh Niclas

Den funkar toppen, här i norr på våra dåliga vägar :)
även varit på många 40+ resor & komforten är mycket bra.

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Hur är RS att köra längre sträckor 40mil +?
Är en ruggit bra bil som GranTurismo. Man sitter kanon, AC funkar riktigt bra med solljus osv, man känner sig aldrig trätt trotts 65mil i sträck med bara tankstopp en gång. Inga problem att marscha avspännt i 160-180 i 30 mil heller utan att bli trött. Den är dessutom frunktasvärt riktningsstabil och vindokännslig. En klippstabil Audi A6 Quattro känns mer nervös, det säger mycket. Dock som någon skrev, bilen är elak mot körkortet.

Hårda stolar? Hur är fästet kan man enkelt byta till en från en Focus st?
Det bör vara likadana infästningar i golvet så med skenor och allt med från ST:n så går det men varför byta? Kan vara bra att veta att RS:en saknar sidoairbagsen som sitter i ST:ns stolar. (tyvärr) Stolarna i RS:en är kanon. Några av de 10 bästa jag suttit i å jag har kört många Aston Martins, S-klass, 7-serie, 599, osv osv.

Hur är den vid motorvägs körning vid 120/140 högt motorvarv?
Tror 2500-3000 jag me. Inget man störs sig på alls. Bilen är faktiskt den tystaste Focusen! (så e det faktiskt) Den har mest ljuddämpning osv. En Titanium X 1,6 disel låter mer fast det är det tystaste tillvalspaketet på förra Focusen.

Jobbigt ljud från avgassystemet?
Nej. Du styr med foten hur mycket det ska låta.

Kopplingen är den så hård att det blir jobbigt efter lite stadskörning?
Nja, jag är van vid "sportigt" så jag reagerar inget alls. Ligger väldigt ofta i köerna på Essingeleden i Sthlm och skulle jag välja mellan våran Focus 1999 1,6 med lätt koppling och RS:en med en fjutt trögare koppling å köra i köerna så väljer jag RS:en varje dag.

Stötdämparna känner om där ligger en tia på vägen upp i ryggraden?
Nej. Bilen är ovanligt följsam och välavvägd för att vara en "GTI" liknande bil. Golf R, Megane RS med flera känns mer faktiskt. Kommer du från en S-klass så regarar man men nä, det är inte störande. Fast vi har de skitvägar vi har här.

Hur funkar den på vintern?
Perfekt. Klippstabil, ESP bra avvägd och ger riktigt bra starter (!), klarade att starta kl 05.00 i -36 i vintras utan att det mäktes ett dugg att det var så kallt. Vindruta å värme bra som sagt. När det var "snökaos" i Sthlm i våras, när det var 30 cm snö på en natt, så var RS:en den ända som kom ut från våran gata. Bland annat en 2005 V70 awd (haldex) kom inte ut för han stod på snön. Våra RS plogade vi gatan med, då kom han ut. Det går att snurra med bilen både med ESP på och av om man provocerar satan, men ESP går aldrig av helt. Stänger du av den så träder den inte in förens vid sjukliga vilnkar med handbromsen och dessutom väldigt snällt så man knapt märker det. Inga problem alls att vänsterbromsa, funkar prima, och inga problem att använda kryckan ofta. Även om du lämnas ESP på. Det går även utmärkt att gå in i en rondell 30 blås för fort och använda ESP:n för att lyckas vrida runt den för vänstersväng ändå.

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

jimmie
Erfaren
Namn: jimmie eklöf
Kör: focus RS

Inlägg av jimmie »

Jag och alla som kört min bil tycker kopplingen är jätte lätt!

Nån som har koll på alla service intervaller? Letat lite men hittar bara för vanliga focus. Är det samma?
Än så länge har jag servat vid 200 mil, oljor och filter samt en mindre service och genomgång vid 1400 mil på autotech.

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

Jag tycker också kopplingen är lätt, och dessutom snäll.
Det går att krypköra utan att ge gas t.o.m i en uppförsbacke :)

Avgassystemet är snarare för tyst - och jag gillar inte ens högljudda bilar!

Visst känner man när man "kör over en tia", men mer i ratten än fjädringen- och det är ju jättebra.

Däremot tycker jag att antispinn går in för tidigt och stryper motorn för mycket,
som om den var direkt tagen från vanlig Focus och inte anpassad till RS:en.
Megane RS 330 Cup

Sedicivalvole
Erfaren
Namn: Rickard Heedman
Kör: Focus RS -09

Inlägg av Sedicivalvole »

jimmie skrev:Jag och alla som kört min bil tycker kopplingen är jätte lätt!

Nån som har koll på alla service intervaller? Letat lite men hittar bara för vanliga focus. Är det samma?
Än så länge har jag servat vid 200 mil, oljor och filter samt en mindre service och genomgång vid 1400 mil på autotech.
Service 2000 mil eller varje år. Vartannat år stor service. Som det har pratats om tidigare i tråden så se till att rostbesiktningen blir gjord.
Den får man säga till om. Kunde bli strul med rostskyddsgarantin om det inte gjordes.
//Rickard

Maffa
Erfaren
Namn: Marcus Olsson
Kör: Ford focus RS 10

Inlägg av Maffa »

Sedicivalvole skrev:Service 2000 mil eller varje år. Vartannat år stor service. Som det har pratats om tidigare i tråden så se till att rostbesiktningen blir gjord.
Den får man säga till om. Kunde bli strul med rostskyddsgarantin om det inte gjordes.
Rostskydds behandling. Gör man den varje år? För den gjordes inte på min 1 års service.

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Inte behandling, kontroll ska det vara.

(Rostskyddsbehandlad är alla Svenska RS och RS500 från fabrik. Bra gjort dessutom.)

X-ordis FMCS

Maffa
Erfaren
Namn: Marcus Olsson
Kör: Ford focus RS 10

Inlägg av Maffa »

C skrev:Inte behandling, kontroll ska det vara.

(Rostskyddsbehandlad är alla Svenska RS och RS500 från fabrik. Bra gjort dessutom.)
Mena Kontroll, tur att du finns här C och rättar till:p

Sedicivalvole
Erfaren
Namn: Rickard Heedman
Kör: Focus RS -09

Inlägg av Sedicivalvole »

Maffa skrev:Rostskydds behandling. Gör man den varje år? För den gjordes inte på min 1 års service.
Jag ser nu att det kunde bli syftningsfel i min mening. Syftade givetvis på att kontrollen görs.
Rostskyddskontroll görs för att rostskyddsgarantin ska gälla, ungefär så.
//Rickard

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Maffa skrev:Mena Kontroll, tur att du finns här C och rättar till:p
Jaja, ;) ville bara inte att alla RS ägare satte kaffet i halsen och bokade tid på rostskyddsmetoder. ;) Dyrt i onödan. Fast det hade sett rätt roligt ut om de hissade upp bilen där och fick se att den redan var rostskyddad. :D

X-ordis FMCS

jimmie
Erfaren
Namn: jimmie eklöf
Kör: focus RS

Inlägg av jimmie »

Så även fast jag gjorde en service vid 1400 mil så ska jag göra en igen vid 2000?

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

Nej. Antingen var 2000 mil eller varje år, vilket som kommer först.
Megane RS 330 Cup

Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Namn: Fredda
Kör: 2018 Focus RS
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

Tjenare vänner!

Vi har en Focus RS 2010 som bara rullat 300 mil till försäljning, bilen är vit och utrustad med Däcktrycksövervakning, Bluetooth/USB och eluppvärmd vindruta, jag sålde och levererade bilen som ny.

Jag lägger ut den här under "Säljes" innan den läggs ut offentligt så får klubbmedlemmar först möjlighet att köpa en bil i absolut nyskick!

Ring eller maila mig om du är intresserad.

Användarvisningsbild
dannemare
Erfaren
Namn: Frederik Dannemare
Kör: RS MKII, ATM420
Kontakt:

Inlägg av dannemare »

FYI: Ny rekommenderad olja. Info finns här: http://bbs.rsownersclub.co.uk/showthread.php?t=353704

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

dannemare skrev:FYI: Ny rekommenderad olja. Info finns här: http://bbs.rsownersclub.co.uk/showthread.php?t=353704
För att spara infon å göra den sökbar på fcs:

it is confirmed by Castrol that the SLX Longtec stuff has indeed been officially replaced by the brand new EDGE Professional 0W-40 (not to be confused with the old EDGE Sport)

OLJA MOTOROLJA
MOTOR RS RS500
CASTROL

X-ordis FMCS

Skriv svar