Låter som bromsslut, fast de inte är det. Ka
- MDE6Y
- Legend
- Inlägg: 1059
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
- Namn: Roger Gustavsson
- Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
- Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
- Kontakt:
Låter som bromsslut, fast de inte är det. Ka
Ford Ka 2002 High 1,6 Duratec 92Hp
Har de senaste dagarna uppmärksammat en del molande skrapljud när man bromsar. Precis samma ljud som uppstår när bromsarna är på väg att ge sig.
Ljudet kommer framifrån, såvitt jag kan tyda det.
Slet loss framhjulen och kollade men vi har 4mm som sämst kvar på beläggen.
Tog INTE loss därbak, men de brukar ju hålla länge på såhär lätt bil. Har inte verktyg till det här just nu.
Frambeläggen har gått dryga 10,000 mil och bakbeläggen detsamma enligt vad jag vet.
Vad är det som sker? Smuts eller? Skivorna är jämna och fina, normalt slitage i övrigt. Allt ser rent och fint ut.
Bromsarna greppar finfint, handbroms likaså.
Några tips?
Ska ta o skaffa en fet hylsa så jag kan få loss trummorna med, men tja, kanske nån här vet vad det kan vara innan jag gör det?
Har ju ingen aktiv bromskraftfördelning eller liknande så man tycker ju att de borde slita slut fram först. Eller?
Har de senaste dagarna uppmärksammat en del molande skrapljud när man bromsar. Precis samma ljud som uppstår när bromsarna är på väg att ge sig.
Ljudet kommer framifrån, såvitt jag kan tyda det.
Slet loss framhjulen och kollade men vi har 4mm som sämst kvar på beläggen.
Tog INTE loss därbak, men de brukar ju hålla länge på såhär lätt bil. Har inte verktyg till det här just nu.
Frambeläggen har gått dryga 10,000 mil och bakbeläggen detsamma enligt vad jag vet.
Vad är det som sker? Smuts eller? Skivorna är jämna och fina, normalt slitage i övrigt. Allt ser rent och fint ut.
Bromsarna greppar finfint, handbroms likaså.
Några tips?
Ska ta o skaffa en fet hylsa så jag kan få loss trummorna med, men tja, kanske nån här vet vad det kan vara innan jag gör det?
Har ju ingen aktiv bromskraftfördelning eller liknande så man tycker ju att de borde slita slut fram först. Eller?
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
- MDE6Y
- Legend
- Inlägg: 1059
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
- Namn: Roger Gustavsson
- Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
- Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
- Kontakt:
Skit i vad jag skrev. Det är nog bakbromsarna. Har varit ute o lyssnat nu ikväll. Nån som vet vilken mm det är på muttern därbak för att avlägsna trumman?
Så jag slipper ta loss hjulet en gång extra för att kolla eftersom jag måste åka o köpa hylsan. Har ingen.
Så jag slipper ta loss hjulet en gång extra för att kolla eftersom jag måste åka o köpa hylsan. Har ingen.
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
-
- Legend
- Inlägg: 6165
- Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Ort: Tierp
- Kontakt:
Jo med trumbromsar är ofta resultatet att dessa sällan behöver tillsyn att dessa med tiden kan få sådana fenomen. Där tex en av fjädrarna kan ligga emot mittendelen av trumman och dettaljud är ett faktum...
Minns banne mig inte den dimmensionen på den muttern,, men runt 30-35 mm känns rätt bekant, lossa annars bara fettkoppen så kan man mäta av muttern.
Minns banne mig inte den dimmensionen på den muttern,, men runt 30-35 mm känns rätt bekant, lossa annars bara fettkoppen så kan man mäta av muttern.
- Bruno
- Legend
- Inlägg: 1037
- Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
- Namn: Bruno S
- Kör: Edge ST-Line -18
- Ort: Helsingborg
Precis som Peter säger.. inget alls ovanligtPeter H skrev:Jo med trumbromsar är ofta resultatet att dessa sällan behöver tillsyn att dessa med tiden kan få sådana fenomen. Där tex en av fjädrarna kan ligga emot mittendelen av trumman och dettaljud är ett faktum...
Minns banne mig inte den dimmensionen på den muttern,, men runt 30-35 mm känns rätt bekant, lossa annars bara fettkoppen så kan man mäta av muttern.
muttern e 30mm
- MDE6Y
- Legend
- Inlägg: 1059
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
- Namn: Roger Gustavsson
- Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
- Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
- Kontakt:
Splittar? Det ramlar ner och gar sonder som porslin eller vad menar ni? Ar det verkligen en 30 hylsa till muttern? sag inte sa stort ut. Gissade pa nat pa 20.
Tack for hjalpen, ska kika darbakom o se vad det ar som later. Bilen hade visst bara gatt 9000 mil.
Tack for hjalpen, ska kika darbakom o se vad det ar som later. Bilen hade visst bara gatt 9000 mil.
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
-
- Legend
- Inlägg: 6165
- Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Ort: Tierp
- Kontakt:
Såg nu att det var dubbla lager på denna bil per trumma (http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1) och där har iaf inte jag råkat på några problem med trumdemonteringen.
Och visst ser det ut som det är runt en 30 mm hylsa det åtgår till denna, om det nu inte är någon "mexikansk" variant då åker runt med...
Och visst ser det ut som det är runt en 30 mm hylsa det åtgår till denna, om det nu inte är någon "mexikansk" variant då åker runt med...
- MDE6Y
- Legend
- Inlägg: 1059
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
- Namn: Roger Gustavsson
- Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
- Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
- Kontakt:
Naeh, tror det är samma som i övriga världen, förutom motorn då som väl var lite egen för latinamerika.Peter H skrev:Såg nu att det var dubbla lager på denna bil per trumma (http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1) och där har iaf inte jag råkat på några problem med trumdemonteringen.
Och visst ser det ut som det är runt en 30 mm hylsa det åtgår till denna, om det nu inte är någon "mexikansk" variant då åker runt med...
Bilen är made in Brazil.
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
- MDE6Y
- Legend
- Inlägg: 1059
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
- Namn: Roger Gustavsson
- Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
- Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
- Kontakt:
Återkommer med rapport om vad det är som låter.
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
- MDE6Y
- Legend
- Inlägg: 1059
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
- Namn: Roger Gustavsson
- Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
- Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
- Kontakt:
Naeh, bara det att det är drygt när man inte har riktigt med verktyg och inga planer på att utöka verktygsmängden heller.Peter H skrev:Gör så,, för som sagt i regel är det lättjobbade prylar och i bästa fall är det en av backfjädrarna som ligger på eller så.
Inga dyra prylar annars heller om något där under behöver bytas.
Och det bra med trumbromsar är ju att det är långt mellan bytena, det dåliga är att trumbromsarnas konstruktion är en design av djävulen och hans medhjälpare.
Fjädrar och pinnar överallt.
Varför ligger det an en fjäder? För att bromsarna är på väg att ta slut?
Skit samma, är det så att de är slut är det billigare att anlita någon att byta dem. Det är så billigt med arbetskraft här att det inte är lönt att skita ner sig för att byta dem. Men vill verkligen kolla själv först så de är slut, man kan inte lita på någon här.
30 hylsa om 30 minuter
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
- MDE6Y
- Legend
- Inlägg: 1059
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
- Namn: Roger Gustavsson
- Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
- Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
- Kontakt:
Nej, det finns ingen sa stor hylsa i butiken. Men jag ar fortfarande tveksam till att det ar en sa stor. Ska hem o slita av elandet o kolla. Aldrig sett sa stor mutter pa ett hjullager forut.
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt