Låter som bromsslut, fast de inte är det. Ka

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Användarvisningsbild
MDE6Y
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
Namn: Roger Gustavsson
Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
Kontakt:

Låter som bromsslut, fast de inte är det. Ka

Inlägg av MDE6Y »

Ford Ka 2002 High 1,6 Duratec 92Hp

Har de senaste dagarna uppmärksammat en del molande skrapljud när man bromsar. Precis samma ljud som uppstår när bromsarna är på väg att ge sig.

Ljudet kommer framifrån, såvitt jag kan tyda det.

Slet loss framhjulen och kollade men vi har 4mm som sämst kvar på beläggen.
Tog INTE loss därbak, men de brukar ju hålla länge på såhär lätt bil. Har inte verktyg till det här just nu.

Frambeläggen har gått dryga 10,000 mil och bakbeläggen detsamma enligt vad jag vet.

Vad är det som sker? Smuts eller? Skivorna är jämna och fina, normalt slitage i övrigt. Allt ser rent och fint ut.
Bromsarna greppar finfint, handbroms likaså.

Några tips?
Ska ta o skaffa en fet hylsa så jag kan få loss trummorna med, men tja, kanske nån här vet vad det kan vara innan jag gör det?

Har ju ingen aktiv bromskraftfördelning eller liknande så man tycker ju att de borde slita slut fram först. Eller?
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.

HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt

Användarvisningsbild
MDE6Y
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
Namn: Roger Gustavsson
Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
Kontakt:

Inlägg av MDE6Y »

Skit i vad jag skrev. Det är nog bakbromsarna. Har varit ute o lyssnat nu ikväll. Nån som vet vilken mm det är på muttern därbak för att avlägsna trumman?

Så jag slipper ta loss hjulet en gång extra för att kolla eftersom jag måste åka o köpa hylsan. Har ingen.
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.

HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo med trumbromsar är ofta resultatet att dessa sällan behöver tillsyn att dessa med tiden kan få sådana fenomen. Där tex en av fjädrarna kan ligga emot mittendelen av trumman och dettaljud är ett faktum...

Minns banne mig inte den dimmensionen på den muttern,, men runt 30-35 mm känns rätt bekant, lossa annars bara fettkoppen så kan man mäta av muttern.

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Inlägg: 1037
Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bruno »

Peter H skrev:Jo med trumbromsar är ofta resultatet att dessa sällan behöver tillsyn att dessa med tiden kan få sådana fenomen. Där tex en av fjädrarna kan ligga emot mittendelen av trumman och dettaljud är ett faktum...

Minns banne mig inte den dimmensionen på den muttern,, men runt 30-35 mm känns rätt bekant, lossa annars bara fettkoppen så kan man mäta av muttern.
Precis som Peter säger.. inget alls ovanligt

muttern e 30mm

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Bara att fixa passande mutter och kika efter var det ligger mot, är ju lättjobbade grejor detta annars som inte bör ställa till det allt för mycket.

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Inlägg: 1037
Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bruno »

var dock lite försiktig när du tar av trumman för hjullagerna har för vana att dela sig där, så du inte tappar det o splittar skiten :P då blir det riktigt tråkigt

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det är med något man bör vara försiktigt med och minns att det är densamma med trummorna på focusen där man med bör ta det lite lugnt. Iaf om man inte har ett passande hjullager liggandes.

Användarvisningsbild
MDE6Y
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
Namn: Roger Gustavsson
Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
Kontakt:

Inlägg av MDE6Y »

Splittar? Det ramlar ner och gar sonder som porslin eller vad menar ni? Ar det verkligen en 30 hylsa till muttern? sag inte sa stort ut. Gissade pa nat pa 20.

Tack for hjalpen, ska kika darbakom o se vad det ar som later. Bilen hade visst bara gatt 9000 mil.
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.

HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Såg nu att det var dubbla lager på denna bil per trumma (http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1) och där har iaf inte jag råkat på några problem med trumdemonteringen.

Och visst ser det ut som det är runt en 30 mm hylsa det åtgår till denna, om det nu inte är någon "mexikansk" variant då åker runt med... :)

Användarvisningsbild
MDE6Y
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
Namn: Roger Gustavsson
Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
Kontakt:

Inlägg av MDE6Y »

Peter H skrev:Såg nu att det var dubbla lager på denna bil per trumma (http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1) och där har iaf inte jag råkat på några problem med trumdemonteringen.

Och visst ser det ut som det är runt en 30 mm hylsa det åtgår till denna, om det nu inte är någon "mexikansk" variant då åker runt med... :)
Naeh, tror det är samma som i övriga världen, förutom motorn då som väl var lite egen för latinamerika.

Bilen är made in Brazil.
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.

HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jovisst är det så iaf gällande bromsarna stämmer dessa världen över och sedan sätts dessa som modeller ihop i olika sammansättnings fabriker.

Men satsa du på 30 mm hylsa så ska det förmodligen lösa sig.

Användarvisningsbild
MDE6Y
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
Namn: Roger Gustavsson
Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
Kontakt:

Inlägg av MDE6Y »

Återkommer med rapport om vad det är som låter.
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.

HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Gör så,, för som sagt i regel är det lättjobbade prylar och i bästa fall är det en av backfjädrarna som ligger på eller så.
Inga dyra prylar annars heller om något där under behöver bytas.

Användarvisningsbild
MDE6Y
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
Namn: Roger Gustavsson
Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
Kontakt:

Inlägg av MDE6Y »

Peter H skrev:Gör så,, för som sagt i regel är det lättjobbade prylar och i bästa fall är det en av backfjädrarna som ligger på eller så.
Inga dyra prylar annars heller om något där under behöver bytas.
Naeh, bara det att det är drygt när man inte har riktigt med verktyg och inga planer på att utöka verktygsmängden heller.

Och det bra med trumbromsar är ju att det är långt mellan bytena, det dåliga är att trumbromsarnas konstruktion är en design av djävulen och hans medhjälpare.

Fjädrar och pinnar överallt.

Varför ligger det an en fjäder? För att bromsarna är på väg att ta slut?

Skit samma, är det så att de är slut är det billigare att anlita någon att byta dem. Det är så billigt med arbetskraft här att det inte är lönt att skita ner sig för att byta dem. Men vill verkligen kolla själv först så de är slut, man kan inte lita på någon här.

30 hylsa om 30 minuter :)
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.

HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt

Användarvisningsbild
MDE6Y
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
Namn: Roger Gustavsson
Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
Kontakt:

Inlägg av MDE6Y »

Nej, det finns ingen sa stor hylsa i butiken. Men jag ar fortfarande tveksam till att det ar en sa stor. Ska hem o slita av elandet o kolla. Aldrig sett sa stor mutter pa ett hjullager forut.
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.

HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt

Skriv svar