Dörrlist på Fiesta
-
mumin
- Erfaren
- Namn: Kim Metso
- Kör: Ford Mondeo 2003
Dörrlist på Fiesta
Bakre dörrens dörrlist har lossnat i främsta fästet så att det skaver mot framdörren vid dörröppning.
Jag tog bort hela listen, utan våld, och såg att fastsättningen verkade vara ganska så simpel.
2 rader med nån form av dubbelsidig 'gummi'tape. Samt 3 fyrkantiga hål i dörren och raka makaronliknande små rör i listen på motsvarande ställen. Kan detta faktiskt hålla i tex biltvätt?
Hur skall jag få fast denna list på ett, som jag ser det, pålitligt sätt? Måste jag öppna dörren inifrån? Är det i sin tur ett besvärligt projekt.
Jag tog bort hela listen, utan våld, och såg att fastsättningen verkade vara ganska så simpel.
2 rader med nån form av dubbelsidig 'gummi'tape. Samt 3 fyrkantiga hål i dörren och raka makaronliknande små rör i listen på motsvarande ställen. Kan detta faktiskt hålla i tex biltvätt?
Hur skall jag få fast denna list på ett, som jag ser det, pålitligt sätt? Måste jag öppna dörren inifrån? Är det i sin tur ett besvärligt projekt.
-
mumin
- Erfaren
Jag måste kanske förtydliga att med dörrlist menar jag ej en tätningslist utan denna prydnadslist (?) som är vågrätt fäst på, i detta fall, bakdörrens utsida.
Märker nu att denna fråga borde ha ställts på den mer allmänna sidan. Valde mellan teknik och styling, ingendera var korrekt, teknik kändes som mindre fel, såg ej den allmänna sidan undertill.
Märker nu att denna fråga borde ha ställts på den mer allmänna sidan. Valde mellan teknik och styling, ingendera var korrekt, teknik kändes som mindre fel, såg ej den allmänna sidan undertill.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Nejdå din första inlägg i tråden var förstående,, jo visst överlag är det simpla fäst annordningar för dylika lister.
Men i regel fungerar det att rengöra ordenkligt med någon alkohol lösning, både mot kaross som listen.
För att sedan lägga på en just dubbelhöftande tejp på båda raderna som sedan kläms på plats.
Så brukar det sitta rätt bra lång tid framöver. Nya lister brukar kosta rätt mycket annars.
Men i regel fungerar det att rengöra ordenkligt med någon alkohol lösning, både mot kaross som listen.
För att sedan lägga på en just dubbelhöftande tejp på båda raderna som sedan kläms på plats.
Så brukar det sitta rätt bra lång tid framöver. Nya lister brukar kosta rätt mycket annars.
-
mumin
- Erfaren
Tack för det Peter! Så det gäller då nu att hitta nån bra dubbelhäftande tape och se om man själv kan hitta på nån bra metod att kila fast listen, eventuellt samma dubbelhäftande tape i hålen eller nån 10 tons vikt fäst i dessa tappar och inskuffad i dessa hål. Eller nån dragtråd med vars hjälp man kan spänna åt nånting eller nån fjädergrej (klor) på dessa tappar.
-
mumin
- Erfaren
Hur tar jag bort bakdörrens dörrpanel på insidan? Är det bakrutevevens handtag bort (med en tygbit eller en böjd järntråd?) och 2 skruvar bort under varsitt täcklock och sedan lyfta av panelen? Finns det fler skruvar? Kanske i kanterna.
Tänkte mig att jag kan spänna fast dörrlisten mekaniskt från denna sida.
Tänkte mig att jag kan spänna fast dörrlisten mekaniskt från denna sida.