Elfel Sierra -88 pinto 2.0i

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

Jasså där ser man! Jag kanske får ta och kolla upp lite andra kablar än till dem som går till givarna, kolla jordkablar till boxen och så, man vet ju aldrig! De kan ju vara jordningen eller så som är kass :)

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1116
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Inlägg av Cosworth 4x4 »

För att gå till "ruta ett" , hur / när och under vilka omständigheter började bilen strula ?
Hade du gjort nåt speciellt när det började ?
När du böt "Hall-givaren" i fördelaren , hur gjorde du ?
Hade du ur fördelaren ? ( Man måste alltid "låsa" systemet för att kunna ställa tändningen ! )
Sen ska dessa bilar alltid lära sig ditt körsätt i ca. 3-4 mil efter att strömmen varit bortkopplad ! Under den tiden brukar den gå lite dåligt !!

// Micke

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

Hej, bilen började strula efter vintern då den stått några månader (har endast använt bilen vintertid sen den köptes) det som gjorts på bilen är att ha bytt drivaxeldamaskerna och bytt bromsslang, men enda el som jag har rört är kablarna till bilstereon som byttes till en annan, kan hända att stereon delar samma jordning som styrboxen om den jordas via a-stolpen så som centrallåset gör. Centrallåset är monterat ca 6 mil innan bilen ställdes undan, men då gick bilen bra och var lättstartad vad jag kan minnas. Jag bytte hela fördelaren. Men hur låser man systemet då? :S Jag ställde tändningen bara genom att endast vrida på fördelaren tills den gick som bäst och vred tillbaka VÄLDIGT LITE så den inte skulle riskera att spika! (har för mig att den kunde spika annars) :) Jo alltså jag har kört den flera mil sen den nollställdes senast, har bara läst av felkoder och nollställt nu sen sist jag mätte kablar osv. (bilen är nu avställd då den går surt så jag kan inte ut och provköra den längre...)

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1116
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Jag har bara låst systemet med Fords egen Startester där den ska komma till kod 11 ( eller om det var 60 , är lite osäker ! ) då har du 10min. på dig att justera tändningen som jag har för mig ska ställas på 0gr. ( eller om det var 10gr. !? det är 15 år sen jag gjorde detta sist !! ) men det ska finnas en del andra sätt att låsa systemet också , sök lite här på forumet !
Justerar du tändningen utan att låsa systemet så kompenserar det automatiskt tillbaka tändningen och det kan bli skit av alltihopa !!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Apropå bysmeder som SK-Mats var inne på - Kommer att tänka på nån u-landsberest akademiker som berättade hur de blev stående ute i halvdjungeln med en lagom elektronisk japan-4X4 (detta var en del år sen när bilars elsystem ännu bestod lite mer av kopparkabel än optofiber... :rolleyes:) och de stod totalt med tummen i. Då kom det nån bybo i en hästkärra som tipsade om en smed - "Tack, men..." tyckte de, fast gav med sig efter en stund och blev hästdragna till smeden. Nån halvtimme senare hade han fixat det med testlampa, eltejp och lite remsor av en ölburk eller vad det var, insprutningen gick bara på nödläget men gick till närmsta stad och verkstad iaf :D. Av detta lär man att vanlig uteslutningsmetod kan räcka ganska långt ibland :). Killen som eldat styrboxen provade nog migsvetsa utan att dra ur kontakterna - nej, jag har själv lyckats undvika missen :p men en fd arbetskamrat fick en rätt bra Volvo dödad på det viset av en figur med firman på fickan.

Glapp Hall-givare minns jag fick just en Sierra att vägra starta en gång, tog en stund innan analoga jag letat mig fram till det... :whistling:. När den fått brumma en stund med en lätt fot på gasen efter bytet så gick den klockrent. Vet iofs inte hur det gick sen, då motorn bara skulle igång för att kunna testas innan skrotning.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=24389 där hittade jag en fin liten guide! 10 grader var helt rätt ;) 11 betyder inga felkoder, jag kollade upp 60 och det var helt rätt! ;D Men när jag ställde tändningen på 18 förut så gick den ju urdåligt, kan det ha med att bilen justerade om sig själv typ? "sätt sedan en brytare på SPOUT-kabeln." är det den kabeln(blå/röd) som går mellan styrboxen och tändmodulen enbart tro? Dvs inte signalkabeln som går till hallgivaren också.. Tycker nämligen bara att det är den som är mest logisk då tändningen måste ha signal från hallgivaren för att kunna ge gnista. Räcker det inte med att dra ur kabeln ur kontaktstycket när motorn väl är varm? att man pillar lite på kabelskons spärr så att den fortfarande har kontakt men ändå går att dra ur sen när den är igång om ni förstår... :) Haha ja ibland kanske man underskattar vissa lösningar som folk gör men det kan ju fungera i bästa fall vid nödlägen hehe :D påtal om dumma lösningar så såg jag genom ett källarfönster hos morsan och fick syn på att hennes man har använt sig av en domkraft för att hålla upp balken för altangolvet, då fick jag veta att den satte han dit när de byggde altanen och tyckte att den fungerade bra där och lät den bara vara kvar där :S tycker det hade gått att bygga på ett mycket bättre sätt.. :P Ja att hitta felet på en bil är ju inte alltid det lättaste, men ibland kan man ju vara helt ute och cykla och mäter fel komponenter och så... själv slet jag nästan håret av mig innan jag kom på varför bilen slutade gå då den faktiskt både hade bränsle, kompression och gnista, till slut såg jag att tändstiften inte fick gnistan precis som den skulle och provade byta stiften då... självklart hoppade göken igång då hehe :P Har för mig att det var SK-Mats som talade om för mig att stiften blev så om dem blivit dränkt i bränsle och blev förstörda på någe vis! :) Och nu står man här med surmuppen till bil och kliar sig i skallen igen! :P

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

Kan det möjligtvis vara lambdasonden? Mätte den i förrgår och fick 0,25v vid 2k (har för mig att det säger att den går snålt isåfall? vilket den verkligen inte gör, den öser in extra bränsle om jag fattat rätt? :P) varv med varm motor, dock så har den börjat dö eller vad man ska säga vid jämn gas, om man håller jämn gas (tex 2000v/m) så sänker den varvantalet "själv" sakta men väldigt mycket och hopar upp igen till där man stannade med jämna mellanrum, på tomgången är den stabil men småhostar lite ibland. Har varit noggrann och mätt tps flera gånger och är ganska säker på att den inte är problemet. När jag vred på tändningen låg lambdan på 1,8volt tror jag? den sänktes sedan sakta neråt... hur vet jag om lamdan fungerar? den är inte så snabb på att reglera spänningen, den ändrar kanske 0,01volt i sekunden och antar att den ska reglera lite mer? dvs den reglerar men är jävulskt långsam.. kan fixa fram ett filmklipp om det behövs :) kan det vara avbrott i kablage eller så? tror inte den har avgasläckage men vad vet man... tycker ändå den ska reglera med större spänningskillnad :) Lambdasonden har fyra kablar.

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

http://i1065.photobucket.com/albums/u39 ... C07017.jpg där är en bild på lambdan, jag tycker det ser ut att fattas iallafall den yttre delen... är det något som påverkar? även porslinet runt "elektronen" i mitten är skadad (svårt att se på bilden) tänkte om det är någon typ av avskärmning/jordning? antar att det är mitten delen som mäter syret. Eftersom det är 4 kablar, är fjärde jordning då? de andra tre är väl förvärmning signal och + typ? :) finns det något bra sätt att ta reda på om det är avgasläckage? har svårt att se om om det är en spricka eller en svetsfog i röret, det är vitt runt om? kanske kan vara tätningsmassa från tidigare tätning av avgasröret då jag bytte grenrör?

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jag brukar alltid kontrollera en lambdasond genom att ansluta en voltmätare till sondens signalkabel och den andra till jord. Sedan mätar av med väl varmkörd motor på tomgång, bör med frisk lamdasond få snabbt växlande mätvärden mellan 0-1 Volt (0,6Volt Lamda 1).

Får man andra värden är sodnen förmodligen defekt och visst tycker med det fattas ytterhöljet runt själva sondröret, osäker dock om funktionen för det försämras.

Sond med fyra kablar är så ena signal den andra sondens jordning och så två andra till förvärmningen, plus och minus som i sig kan växlas fritt.

Test av tätheten kan tex göras med motorn igång om en försöker hålla för avgasröret medan en annan spanar och lyssnar efter pysljud efter eventuellt läckage.

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

okej ja en lambdasond på skroten går på ca 300 spänn där jag bor så där är ju inte så farligt, frågan är bara hur man vet om den fungerar som den ska om man plockar bort den själv... finns en som fungerar och är löstagen dock men vet ej om den passar, den har suttit på en v6a nämligen... gick på ca 360kr!! En ny kostar ju förmögenhet! iallafall för min plånbok i nuläget... :) finns det inget typ startgasliknande man kan spruta mot sprickan och se? det är nämligen strax ovanför lamdasondens placering och den sitter ju som dumt till för att lyssnas på... kanske man kan känna att det "fläktar" där? :)

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

Är detta något som skulle kunna fungera? http://www.jula.se/lackspray-769027

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

passar en lambdasond från en 2.9 i en pinto? tänker kontaktstyckesmässigt, antar att funktionen är densamma då det finns universala och så..

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Samma funktion men kontakten kan vara olika beroende på årsmodell.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

Okej, tack då blir det till att åka och kika med skroten då och se om man får testa så den fungerar eller nått :) Jag antar att det här är felet och hoppas att det löser sig nu då! Jag kommer säkert ställa fler frågor då jag inte kunnat se om det är en spricka i avgasröret ännu.. Men tack för all hjälp hittils! :D

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Javisst lamdasonder är i sig väldigt universiella det som brukar styra valet är om det är 1, 2 3 eller fyra kablar till densamma.
Så kan du ta vilken sond du vill och som fungerar.

Startgastricket fungerar uteslutande på insugssidan att leta vakumläckor med som vid minsta läckage brukar ge en markant höjd tomgång så länge man sprutar. Sprickor/läckor i avgassystemet brukar man vanligen hära eller känna då någon täpper till avgasröret.

Likaså brukar det synas efter lite körning att det kan bli lite svart där själva läckaget är.

Skriv svar