Fredin - Cosworth rejser

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
farsan
Legend
Inlägg: 4468
Blev medlem: tis aug 19, 2003 7:02 am
Namn: Andreas Schönemann
Kör: brandbil
Ort: Hunnebostrand
Medlemsnummer: 4

Inlägg av farsan »

Jättegrattis!!!
Kul att slitet lönar sig.:starter:
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Inlägg: 3623
Blev medlem: sön sep 28, 2003 10:00 am
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Ort: Jönköping
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

Grymt stort grattis fredin!

Användarvisningsbild
Kroka
Veteran
Inlägg: 715
Blev medlem: fre nov 28, 2008 9:53 pm
Namn: Henrik Krokström
Kör: Volvo
Ort: Åmål

Inlägg av Kroka »

Stort grattis till mycket fina siffror!
http://www.garaget.org/Kroka
Tack till:
TG Racing
Erlandsson
Wennersten

Användarvisningsbild
Tralla
Veteran
Inlägg: 504
Blev medlem: tor nov 29, 2007 5:56 am
Namn: Tobias Elfström
Kör: Ford/Saab/Toyota
Ort: Skänninge
Medlemsnummer: 5

Inlägg av Tralla »

Grymt! Måste känns skönt att få komma i mål så att säga. :)
Tobias Elfström - Evig nybörjare. :whistling
Mail: tobias.elfstrom at fordclubsweden.se
Ni hittar mig på banan med följande klubbar: FCS, STCS, LMS och 5100

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »

Waah!
Det där måste vara bra busigt att köra!

Grattis!

Bullen
Veteran
Inlägg: 101
Blev medlem: lör jul 21, 2007 8:47 am
Namn: Christian Kling
Kör: Ford Sierra Cosworth
Ort: Nyåker

Inlägg av Bullen »

grattis till mycket fina siffror!
http://www.farsanracing.se

Tack till:
farsanRacing
Kjell på VIKENS MASKIN

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Inlägg: 4892
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Ort: Väckelsång
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

Oj... Film vore nice å se med gärna klipp ifrån ratten
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Go läsning, grattis!
//Johan

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Tack alla.
Kan säga att den är brutal att köra. Än så länge har jag stor respekt för den. Vågar bara gasa när det är rakt och fin asfalt. Längtar tills jag kan ta den till bana och pressa lite mer. Mantorp är planen 1 Juni med 5100.se
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Tobbe
Legend
Inlägg: 1610
Blev medlem: sön nov 04, 2007 6:40 am
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Ort: Hörby
Medlemsnummer: 253

Inlägg av Tobbe »

Får också passa på att säga grattis och lycka till på banorna 2012!

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Får släppa lite spec på bil och maskin.

Kaross Sierra 4dr. Helt original 4x4 förutom:

2 cm breddade framskärmar i ”framkant”
Ombyggd stötfångare fram. Extrastort luftintag till kylare. Renault Laguna läpp.
Flyttat batteri. Bortplockad ”plåt” mellan motor och torkardiket. Snurrat kupefläkt 180 grader för mer utrymme.
Torpedvägg omsvetsad för bromsvåg. Massor med hål igenlagda. Kabelmatta flyttat från varma sidan vid turbo. Hål igensvetsade.
Fjädertorn fram höjda 30 mm samt ombyggda för sellholms topplagring.
Förstärkning svetsad i bagage för övre fjäderfästen samt sammanlänkad med övre diff fästet.
2 Sparco EVO stolar vid banåka. Annars komplett original skinninredning.
STACK oljetryck, oljetemp och Volt mätare. Senare även STACK laddtryckmätare och varvtal.
Mäter även oljetemp i växellådan.

Hjulupphängning:

Fram: Sellholm Bilstein Coilovers. Sellholm knivkrängare fram. Egenbyggda länkarmar fram med 10mm bredare spårvidd. Alla leder är uniballs. Längre spindelbultar för bättre rollcenter. Längre styrledstappar för mindre bumpsteer.
Bak: Sellholm Bilstein Coilovers. Grövre Krängningshämmare från escort cosworth. Förstärka länkarmar vid infästning coilover. Original bussningar i länkarmar. Röd polly bussning (hård) mot golv. Ombyggd brygga för justerbar camber och toe vinkel.

Hjul:

OZ rally/racing 8x17 i magnesium. Hancook Ventus RS-2 semi R-däck. 215/40-17”
Technomagnesium 9x17 I magnesium. Begnade STCC slicks 240/610-17”

Bromsar:

Bromsvåg från Sellholm. Ombyggt pedalställ. Förstärkt bromspedal. Justerratt i nedre mitkonsol. Alcon 4 kolvs ok fram. 328 mm skivor. Stålspunna slangar runt om. Original bromsok bak. Utflyttade på egenbyggd konsol för större Willwood skiva. 300 mm. Original handbroms.

Transmission:

4x4 växellåda från R&D 6- växlad dogbox låda rakskurna drev, högre 1:a, 1:1 på 5:an, 0.85 på 6:an. Har 2 olika planetväxlar till fördelningslådan för att kunna åka bakhjulsdrift utan främre kardan eller original fyrhjulsdrift. Uppgraderad Visco i fördelningslådan. Sachs 1-skivig koppling med fjädrad sinter lamell.
Bakdiff 7” med Quife diffbroms 3.9 utväxling.
Framdiff med 3.9 utväxling. Förstärkt difflock. 15mm längre drivaxlar från DOHC.

Motor:

200 block med stålfoder, 10 långbult, bortfräst oljefilterhus och modifierat för extern oljepump.
DKE vevaxel. 80mm slag för 2130cc ihop med CP-kolvar 92 mm borr, 8.8 högkomp. 8mm längre Verdistakar. Oljekylmunstycken från sena Escort cosworth. Lättat RWD svänghjul.
Topplock CNC portad. 26 mm insugskanaler. Original ventiler. Dubbla ventilfjädrar. Mekaniska tryckare. Race kammar ”Jenspeed edition” 288 graders duration. 11 nånting i lyft. Justerbara kamdrev. WRC 4-lagers stålpackning.
Turbonetics GT-K 550 turbo. Original grenrör med egenbyggd nacke för extern Tial 44 mm wastegate. 3.5 tums rostfri downpipe. 3 tums moongoose 2 dämpare. Turbo, grenrör och downpipe är värme coatade svart istället för bandage.
Pro Alloy 65 mm intercooler. 2.5” tryckrör. Insug, plenium och 2.5” gasspjäll från sena Escort cosworth.
50 mm Pro Alloy vattenkylare. DaviesGraig Elektrisk vattenpump. Bortplockad termostat. Samco silikonslangar. Alu expansionkärl.
Auto Verdi extern remdriven oljepump. Våtsump modell ”BigWing” med skvalpplåtar. 25 raders oljekyl. Flyttat oljefilter. Omfräst block typ WRC för oljeflödet.
WRC vevhusventilation på motorblock, med ventilering i blocket samt tråg och återledning till tråg. Samt egenbyggd bytta med filter i motorrum.
Vi-Pec V44 insprut med tändning. 4 separata VAG tändspolar. Siemens 1000cc spridare. Volvo Hall givare kamaxel. Original vevaxelgivare, TPS och vattentemp. Elektriskt laddtrycksjustering via Vi-Pec.
Bromsad 622 hk 663 nm vid 2.0 bar. :D
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Har provkört vilddjuret lite mer nu. Första resorna var väldigt skrämmande. Satan vad det går. 2:an och 3:an spinner på gaspådrag. 4:an känns så där lagom ostabil men skjuter på så ini ###vete så man knappt vågar hålla fullt. Allt över 200 km/h är fullkomligt livsfarligt på svenska vägar. Inte så kul om det släpper under acc i 210km/h. Längtar till Mantorp med 5100.se så man kan sträcka ut lite mer.
Några biler hur den ser ut nu.

Bild

Den här är jag väldigt nöjd med just nu. Hehe
Bild

Har gjort iordning andra hjul med slicks om det blir för halt med hancook däcken på mantorp.

Bild

Håller nu på med bromskylning. Gör en egen bromssköld innanför skivan. Ska svetsa på ett 2.5" rör och sen en slang ut i fronten.

Bild
Bild
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
klebbe
Legend
Inlägg: 1501
Blev medlem: ons aug 06, 2003 9:49 pm
Namn: Jimmy Kleibrant
Kör: Sierra Cosworth -90
Ort: Färgelanda
Kontakt:

Inlägg av klebbe »

Jäkligt ball!

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Ser juste ut Daniel.
Gott när bromsarna matchar effekten.

//

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Kort info efter Mantorp.
Satt på Fredag förmidda och var sur för att det regna. Men då tipsa kompisen om att jag skulle köra 4x4 och få lite testat efter all ombyggnad. Sagt och gjort. Fort iväg till garaget rev fördelningslådan och i med kardanstång mm för att få fyrhjulsdrift igen. Lasta och iväg till Mantorp.
Väl där så regna det. Fick vänta på min tur, 2 pass före sen jag, nä först lunch uppehåll i 40 min som snart blev 1 timme. Sen ut och hann köra 3 pass med många varv.
Fick sänka laddtrycket för det gick ej åka full gas annars. Spinner hejvilt.
Samt dålig visco i växellådan, knappt någon drivning fram.

Things to do.
Mer bakbroms. Bromsarna tar dåligt än så länge samt låser upp fram.
Byta synkringar i lådan. Skrapar väldigt 3:an och 4:an.
Starkare visco i fördelningslådan. Saknas drivning framåt.
Downpipe ligger imot ramben höger. Justera lite bara.

Annars känns den bra. Verkar inte vara så understyrd som dom är orginal. Bra.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Skriv svar