Cosworth rwd går dåligt på belastning
-
- Legend
- Inlägg: 2249
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Niklas Eriksson
- Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
- Ort: Saltsjö Boo
Har c:a 4.8 volt på tomgång nu så det ska va ok. Har ju skiftat sladdarna i kontaktstycket då rwd TPS inte går att få tag i längre.
Papillon skrev:Då justerar du inte tps'n som på 4x4. Den har en lägesbrytare vid stängt spjäll, den ska justeras så den öppnar vid minsta rörelse på gasen. 5volt med stängt spjäll och ska dippa till ca 4.4volt vid minsta rörelse på gasen, ca 0,35 vid helt öppet spjäll. Det viktiga är att brytaren fungerar annars fattar inte boxen att spjället är stängt och då kan du få symptom där den varvar upp.
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se
http://www.Allbildelar.se
- Papillon
- Legend
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
- Namn: Johan
- Kör: Audi A4 Ts -07
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Nej, l6 måste ha "open circut" på tomgång annars går den bananas. De olika tps'erna fungerar helt olika, det funkar bättre tvärt om, rwd på 4x4 men det är inte optimalt och egentligen inte heller att rekommendera. Sökte lite på passionford och ryktet går att matt lewis har nya rwd tps på G.
Har du alltid haft 4x4 tps eller bytt nu i felsökningssyfte?
Har du alltid haft 4x4 tps eller bytt nu i felsökningssyfte?
//Johan
-
- Legend
- Inlägg: 2249
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Niklas Eriksson
- Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
- Ort: Saltsjö Boo
Beställde den av TG för att min röda rwd tps gav 3.2 volt på tomgång;) Och det ända som skiljer tps´rna emellan är ju att rwd mäter från ena hållet och 4*4 från det andra hållet, volten alltså. Därav att man skiftar dom yttre kontakterna.
Papillon skrev:Nej, l6 måste ha "open circut" på tomgång annars går den bananas. De olika tps'erna fungerar helt olika, det funkar bättre tvärt om, rwd på 4x4 men det är inte optimalt och egentligen inte heller att rekommendera. Sökte lite på passionford och ryktet går att matt lewis har nya rwd tps på G.
Har du alltid haft 4x4 tps eller bytt nu i felsökningssyfte?
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se
http://www.Allbildelar.se
- Papillon
- Legend
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
- Namn: Johan
- Kör: Audi A4 Ts -07
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Jag vill inte låta tjatig men nej de är inte helt lika. Citat från Stu på motorsport-developments
"They are NOT the same at all. A PF01(rwd tps) is open circuit at idle and thats the signal the L6 ECU looks for to activate its idle and overun strategies."
Även om du skiftar kablarna blir tomgången fel för tomgångs programmet aktiveras inte hur mycket du än justerar. L6 och L8 använder och tolkar signalerna helt olika, L8 är smartare och mer förlåtande därför kan man få en rwd tps att lira med L8.
Kolla även http://www.bigturbo.co.uk
"They are NOT the same at all. A PF01(rwd tps) is open circuit at idle and thats the signal the L6 ECU looks for to activate its idle and overun strategies."
Även om du skiftar kablarna blir tomgången fel för tomgångs programmet aktiveras inte hur mycket du än justerar. L6 och L8 använder och tolkar signalerna helt olika, L8 är smartare och mer förlåtande därför kan man få en rwd tps att lira med L8.
Kolla även http://www.bigturbo.co.uk
//Johan
-
- Legend
- Inlägg: 2249
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Niklas Eriksson
- Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
- Ort: Saltsjö Boo
Okej, men hur får folk det att fungera då med denna tps? Även om min tomgång är bättre en nånsin med denna tps måste jag säga så man blir lite förvirrad om det du säger stämmer.
Papillon skrev:Jag vill inte låta tjatig men nej de är inte helt lika. Citat från Stu på motorsport-developments
"They are NOT the same at all. A PF01(rwd tps) is open circuit at idle and thats the signal the L6 ECU looks for to activate its idle and overun strategies."
Även om du skiftar kablarna blir tomgången fel för tomgångs programmet aktiveras inte hur mycket du än justerar. L6 och L8 använder och tolkar signalerna helt olika, L8 är smartare och mer förlåtande därför kan man få en rwd tps att lira med L8.
Kolla även http://www.bigturbo.co.uk
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se
http://www.Allbildelar.se
- Papillon
- Legend
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
- Namn: Johan
- Kör: Audi A4 Ts -07
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Vi tar det från början. Problemet började med tpsen? Beter sig bilen exakt likadant efter bytet? När du mäter i boxen ändras volten linjärt i takt med att du gasar och slutar på ca 0.35? Har du mätt tps, mapsensor, 5volt matning till givare samt 12volt till boxen under färd när problemen uppstår? Dippar varvräknaren när den misständer? Vevaxelgivare och fasgivare inom toleransnivå och rätt avstånd?
Mina teorier:
1. Hänggas: haft detta fenomen ett antal gånger. Har alltid varit något med tps som spökat om tomgångsmotorn varit ok. Justerar jag min tps förbi open circut kan jag inte använda tomgångsmotorn, då rusar den. Många gånger står man som ett frågetecken när man fått rätt på det för man vet inte riktigt vad man gjort, fenomenet dyker upp på samma sätt, helt plötsligt. Därför är jag samtidigt inte förvånad om att din tomgång fungerar men ecun vet antagligen inte om att den gör det heller. Eller accepterar den det ibland och ibland inte och då rusar den, låter konstigt men ingenting förvånar mig längre med det här sprutet
2. Den missar och går fett vid belastning: någonting ger signal om att mer soppa behövs, tps eller mapsensor. Ecun tror tex att spjället är helt öppet och aktiverar wide open throttle och öser in soppa eller att mapsensorn känner av ett högre laddtryck än verkligheten. Kan komma momentant om någon signal störs tex pga tändkabel, 5volt ut från boxen, 12volt till boxen, dålig kabelhärva. En störning kan även lura ecun att motorn är i en annan fas eller tappa signalen helt och hållet (varvräknaren dippar).
Du skulle prova med annat tändsteg och tänddelar, fungerar inte det så har jag en extra rwd tps i reserv som du kan få låna och prova med.
Höll på i ett år från och till med att hitta felet på min, så jag vet hur drygt det är :/
Mina teorier:
1. Hänggas: haft detta fenomen ett antal gånger. Har alltid varit något med tps som spökat om tomgångsmotorn varit ok. Justerar jag min tps förbi open circut kan jag inte använda tomgångsmotorn, då rusar den. Många gånger står man som ett frågetecken när man fått rätt på det för man vet inte riktigt vad man gjort, fenomenet dyker upp på samma sätt, helt plötsligt. Därför är jag samtidigt inte förvånad om att din tomgång fungerar men ecun vet antagligen inte om att den gör det heller. Eller accepterar den det ibland och ibland inte och då rusar den, låter konstigt men ingenting förvånar mig längre med det här sprutet
2. Den missar och går fett vid belastning: någonting ger signal om att mer soppa behövs, tps eller mapsensor. Ecun tror tex att spjället är helt öppet och aktiverar wide open throttle och öser in soppa eller att mapsensorn känner av ett högre laddtryck än verkligheten. Kan komma momentant om någon signal störs tex pga tändkabel, 5volt ut från boxen, 12volt till boxen, dålig kabelhärva. En störning kan även lura ecun att motorn är i en annan fas eller tappa signalen helt och hållet (varvräknaren dippar).
Du skulle prova med annat tändsteg och tänddelar, fungerar inte det så har jag en extra rwd tps i reserv som du kan få låna och prova med.
Höll på i ett år från och till med att hitta felet på min, så jag vet hur drygt det är :/
//Johan
-
- Legend
- Inlägg: 2249
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Niklas Eriksson
- Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
- Ort: Saltsjö Boo
Ja det är total förvirring just nu kan jag säga, och dålig kabel härva är inte helt omöjligt heller. Blir till att ta fram mät grejjorna igen då. Får återkomma med svar när jag orkat ta tag i bilen igen.
Har du en tps extra att låna ut så visst, hör av mig i sånna fall.
Har du en tps extra att låna ut så visst, hör av mig i sånna fall.
Papillon skrev:Vi tar det från början. Problemet började med tpsen? Beter sig bilen exakt likadant efter bytet? När du mäter i boxen ändras volten linjärt i takt med att du gasar och slutar på ca 0.35? Har du mätt tps, mapsensor, 5volt matning till givare samt 12volt till boxen under färd när problemen uppstår? Dippar varvräknaren när den misständer? Vevaxelgivare och fasgivare inom toleransnivå och rätt avstånd?
Mina teorier:
1. Hänggas: haft detta fenomen ett antal gånger. Har alltid varit något med tps som spökat om tomgångsmotorn varit ok. Justerar jag min tps förbi open circut kan jag inte använda tomgångsmotorn, då rusar den. Många gånger står man som ett frågetecken när man fått rätt på det för man vet inte riktigt vad man gjort, fenomenet dyker upp på samma sätt, helt plötsligt. Därför är jag samtidigt inte förvånad om att din tomgång fungerar men ecun vet antagligen inte om att den gör det heller. Eller accepterar den det ibland och ibland inte och då rusar den, låter konstigt men ingenting förvånar mig längre med det här sprutet
2. Den missar och går fett vid belastning: någonting ger signal om att mer soppa behövs, tps eller mapsensor. Ecun tror tex att spjället är helt öppet och aktiverar wide open throttle och öser in soppa eller att mapsensorn känner av ett högre laddtryck än verkligheten. Kan komma momentant om någon signal störs tex pga tändkabel, 5volt ut från boxen, 12volt till boxen, dålig kabelhärva. En störning kan även lura ecun att motorn är i en annan fas eller tappa signalen helt och hållet (varvräknaren dippar).
Du skulle prova med annat tändsteg och tänddelar, fungerar inte det så har jag en extra rwd tps i reserv som du kan få låna och prova med.
Höll på i ett år från och till med att hitta felet på min, så jag vet hur drygt det är :/
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se
http://www.Allbildelar.se
- mr Costin
- Legend
- Inlägg: 5377
- Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
- Ort: Alingsås
Kolla så du verkligen har en TPS med nr PF01 så det inte är en PF09. Båda finns i rött men bara PF09 i svart. Har du satt dit en röd i tron att det är rätt med rött så kan det ju blivit fel.
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
-
- Legend
- Inlägg: 2249
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Niklas Eriksson
- Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
- Ort: Saltsjö Boo
Den jag har nu är en svart, och sladdarna i kontakten är bytt plats på, då tg sa att det skulle funka så.
mr Costin skrev:Kolla så du verkligen har en TPS med nr PF01 så det inte är en PF09. Båda finns i rött men bara PF09 i svart. Har du satt dit en röd i tron att det är rätt med rött så kan det ju blivit fel.
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se
http://www.Allbildelar.se
-
- Legend
- Inlägg: 2249
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Niklas Eriksson
- Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
- Ort: Saltsjö Boo
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se
http://www.Allbildelar.se
-
- Legend
- Inlägg: 2249
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Niklas Eriksson
- Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
- Ort: Saltsjö Boo
Liten uppdate då.
Har bytt tps till en röd nu jag har fått låna av Papillon och nu går bilen bättre iaf. Nu kan man gasa helt normalt upp till 3000rpm tills laddtrycket börjar komma och då misständer det.
TPS´n ligger på 4.95 volt nu på tomgång, dock så reagerar inte voltmätaren på minsta gaspådrag, är det en justeringssak tro? För jag måste vrida gasen typ 1.5-2 cm för att det ska hända något på voltmätaren.
Men nu gjordes det framsteg iaf. och det är ju skönt. Ska få låna en annan BTR imorgon bara för att prova.
Har bytt tps till en röd nu jag har fått låna av Papillon och nu går bilen bättre iaf. Nu kan man gasa helt normalt upp till 3000rpm tills laddtrycket börjar komma och då misständer det.
TPS´n ligger på 4.95 volt nu på tomgång, dock så reagerar inte voltmätaren på minsta gaspådrag, är det en justeringssak tro? För jag måste vrida gasen typ 1.5-2 cm för att det ska hända något på voltmätaren.
Men nu gjordes det framsteg iaf. och det är ju skönt. Ska få låna en annan BTR imorgon bara för att prova.
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se
http://www.Allbildelar.se
-
- Legend
- Inlägg: 2249
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Niklas Eriksson
- Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
- Ort: Saltsjö Boo
Ok nånting har jag hittat nu iaf. För nu går inte volt antalet neråt längre när jag justerar, har konstant 4.9 volt på tomgång, hur jag än vrider på tps´n så förändras inte voltantalet nånting, gasar jag så ändras inte volten nånting. Jag noterade dock att tps-kontakten va väldigt dålig så den måste bytas. Stiften sitter knappt kvar i kontakten när man står och mäter med voltmätaren. Men har varit ute och kört idag, dock med misständningar men kul att bilen går utan problem för egen maskin iaf.
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se
http://www.Allbildelar.se
-
- Legend
- Inlägg: 2249
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Niklas Eriksson
- Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
- Ort: Saltsjö Boo
Tg kanske har på hyllan?
Papillon skrev:Ah fan, jag har en ny sådan kontakt också, stod och tvekade när jag packade tps men mindes att du sa du kollat kontakterna jag bytte stift i min gamla härva och tryckte i dem i kontakten och fyllde toppen med smältlim, det funkade det också.
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se
http://www.Allbildelar.se