Fjärrstyrt c lås montering
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: fre dec 28, 2012 10:47 pm
- Namn: Peter Vilhelmsson
- Kör: Ford escort 1.6i CLX 16v
- Ort: Malmö
Fjärrstyrt c lås montering
Hej alla är ny här och vill gärna ha svar på hur jag lättast får mitt universal fjärrstyrda c lås att fungera snabbt har någon annan gjort samma sak?.
Enheten är köpt i Kina och såklart finns det instruktioner men hur kopplar jag in mig i central boxen.? (står inte så bra i deras manual)
Enheten är köpt i Kina och såklart finns det instruktioner men hur kopplar jag in mig i central boxen.? (står inte så bra i deras manual)
-
- Legend
- Inlägg: 6165
- Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Ort: Tierp
- Kontakt:
Jo har för egen del petat i ett par sådana fjärrstyrda centrallås på dock några Mondeo (90-talare). Vet att jag för signalkablarna för låsning respektive upplåsning grenade in på dessa kablage uti från centralåsets styrbox sitter tråligt även på Escort under/bakom handsfacket.
Bästa är där att med en provlampa utläsa vilka två kablar som ger puls för låsning respektive upplåsning. Där man på dessa sedan ansluter larmets motsvarande styrkablage.
Som jag tyder dess kopplings schema så ska det vara vit kabel för låsa upp och gul kabel för låsning. Vidare styrs C-låset med jordpuls då man använder den varianten på larmet.
Bästa är där att med en provlampa utläsa vilka två kablar som ger puls för låsning respektive upplåsning. Där man på dessa sedan ansluter larmets motsvarande styrkablage.
Som jag tyder dess kopplings schema så ska det vara vit kabel för låsa upp och gul kabel för låsning. Vidare styrs C-låset med jordpuls då man använder den varianten på larmet.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: fre dec 28, 2012 10:47 pm
- Namn: Peter Vilhelmsson
- Kör: Ford escort 1.6i CLX 16v
- Ort: Malmö
Okej så om jag förstår dig rätt så måste jag mäta mig till det. Jag har inget larm har bara köpt själva kittet som är bara controller box, kabelwire och två sändare.Peter H skrev:Jo har för egen del petat i ett par sådana fjärrstyrda centrallås på dock några Mondeo (90-talare). Vet att jag för signalkablarna för låsning respektive upplåsning grenade in på dessa kablage uti från centralåsets styrbox sitter tråligt även på Escort under/bakom handsfacket.
Bästa är där att med en provlampa utläsa vilka två kablar som ger puls för låsning respektive upplåsning. Där man på dessa sedan ansluter larmets motsvarande styrkablage.
Som jag tyder dess kopplings schema så ska det vara vit kabel för låsa upp och gul kabel för låsning. Vidare styrs C-låset med jordpuls då man använder den varianten på larmet.
Och sen en fråga om att hitta rätt kablar har läst på en hel del forum och all a säger att man kan mäta sig till vilken kabel som låser upp och låser men jag fattar ingenting hur gör man det?
-
- Legend
- Inlägg: 6165
- Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Ort: Tierp
- Kontakt:
Jo i regel måste man mäta tills sig vilka kablar som ger signalpulsen. Men det är inte så krångligt.
Stämmer sedan kopplingschemat (gällande årsmodeller 90-95) så ska det vara vit kabel för låsa upp och gul kabel för låsning.
Javisst det är saksamma även med enbart centralåstyrning, för det står väl i bruksanvisningen om inkoppling till bilens centrallås styrning.
Där det så är jordstyrd puls alltså att man kontrollmäter när man får så jordning i den kabel då man låser elelr öppnar.
Stämmer sedan kopplingschemat (gällande årsmodeller 90-95) så ska det vara vit kabel för låsa upp och gul kabel för låsning.
Javisst det är saksamma även med enbart centralåstyrning, för det står väl i bruksanvisningen om inkoppling till bilens centrallås styrning.
Där det så är jordstyrd puls alltså att man kontrollmäter när man får så jordning i den kabel då man låser elelr öppnar.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: fre dec 28, 2012 10:47 pm
- Namn: Peter Vilhelmsson
- Kör: Ford escort 1.6i CLX 16v
- Ort: Malmö
Jag har en 97:a vart hittar man elshema till escort?Peter H skrev:Jo i regel måste man mäta tills sig vilka kablar som ger signalpulsen. Men det är inte så krångligt.
Stämmer sedan kopplingschemat (gällande årsmodeller 90-95) så ska det vara vit kabel för låsa upp och gul kabel för låsning.
Javisst det är saksamma även med enbart centralåstyrning, för det står väl i bruksanvisningen om inkoppling till bilens centrallås styrning.
Där det så är jordstyrd puls alltså att man kontrollmäter när man får så jordning i den kabel då man låser elelr öppnar.
Ska man ha på tändningen när man mäter?
Tack så mycket för din värdefulla hjälp.
-
- Legend
- Inlägg: 6165
- Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Ort: Tierp
- Kontakt:
Okey dom kopplinngscheman jag har för modellen är dessa som finns i Haynes reparationshandbok för modellen.
Finns säkert med att låna på ett bibliotek. Värre att det inte finns närmare kabel angivelse för årsmodeller från 1995. Men det är inga problem och tändningen behöver inte vara på då ju centralåset fungerar oavsett tändning på eller av...
Finns säkert med att låna på ett bibliotek. Värre att det inte finns närmare kabel angivelse för årsmodeller från 1995. Men det är inga problem och tändningen behöver inte vara på då ju centralåset fungerar oavsett tändning på eller av...
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: fre dec 28, 2012 10:47 pm
- Namn: Peter Vilhelmsson
- Kör: Ford escort 1.6i CLX 16v
- Ort: Malmö
ack så dum man kan vara, nu verkar det har löst sig faktiskt jag har ett 12 volt batteri hemma och när så kopplade jag in kittet där bara för att se enklare än att sitta på huk o se dåligt.
Men det som vi gjorde fel förra gången, mätte aldrig karossens jord och då hände ju inget.
Nu dock så kopplade jag svart (-) och gul- gul/svart tillsammans och vips så fick de också jord så då när jag öppnade så gav den en kort jordpuls och samma när jag ''låste'' så gav den också en kort jordpuls.
Så imorgon tänkte jag koppla in allt jag börjar med att köra på fig 3 Negativ så man är säker. så det löste sig till slut ändå verkar det som.
och orange- organge/svart lyser inte alls nu så de är ju bra.
Går inte ock skicka till dig Peter H
Men det som vi gjorde fel förra gången, mätte aldrig karossens jord och då hände ju inget.
Nu dock så kopplade jag svart (-) och gul- gul/svart tillsammans och vips så fick de också jord så då när jag öppnade så gav den en kort jordpuls och samma när jag ''låste'' så gav den också en kort jordpuls.
Så imorgon tänkte jag koppla in allt jag börjar med att köra på fig 3 Negativ så man är säker. så det löste sig till slut ändå verkar det som.
och orange- organge/svart lyser inte alls nu så de är ju bra.
Går inte ock skicka till dig Peter H
-
- Nybörjare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: fre okt 29, 2021 8:35 pm
- Namn: Martin Björling
- Kör: Ford escort cab
- Ort: Norrköping
- Medlemsnummer: 666
Re: Fjärrstyrt c lås montering
Då kör vi en Grave Digger...
Har precis nyligen införskaffat mig en Escort cab -91
dörrlåsen är riktigt tråkiga så tänkte installera en fjörrmanövrerad centrallås styrning... Men var har de gömt den befintliga styr dosan?
Hittade en som det står att det ska vara centrallås styrning på. provade och koppla ur den men centrallåset fungerade ändå men det gick inte att starta bilen istället... Öppnade upp dosan för att få en idé om vad det är sitter 2 reläer i den varav det ena sköter larmsirenen och det andra troligen immobilizern... Eftersom det inte gick att starta med reläet urkopplat. Slutsats... Larmdosan.
Har precis nyligen införskaffat mig en Escort cab -91
dörrlåsen är riktigt tråkiga så tänkte installera en fjörrmanövrerad centrallås styrning... Men var har de gömt den befintliga styr dosan?
Hittade en som det står att det ska vara centrallås styrning på. provade och koppla ur den men centrallåset fungerade ändå men det gick inte att starta bilen istället... Öppnade upp dosan för att få en idé om vad det är sitter 2 reläer i den varav det ena sköter larmsirenen och det andra troligen immobilizern... Eftersom det inte gick att starta med reläet urkopplat. Slutsats... Larmdosan.
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Fjärrstyrt c lås montering
Jag har nyligen kopplat in på två Sierra, 1991 och 1992, på båda har jag bara kopplat in fjärrstyrningen på gul och vit kabel till förardörren, så jag har inte ens letat efter någon original styrdosa - om det ens finns? Jag tror låsen bara styr varandra genom de brytare som sitter i dem. Kolla efter efter kabelfärgerna i härvan som kommer från dörren, jag tror det räcker så...
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost