Lufta kylsystem på 1,6 tdci motor
-
lamah
Lufta kylsystem på 1,6 tdci motor
Hur går man tillväga för att lufta kylsystemet efter att tex ha monterat motorvärmare på 109-hästars dieseln? Räcker det att bara fylla på så luftar det sig självt eller finns det några luftskruvar som ska öppnas upp. Bilen är försedd med dieselvärmare om det har någon betydelse.
-
Svennas
- Veteran
- Namn: Danne S
- Kör: Kuga PHEV
Se till att värmereglaget inne i kupén är inställt på full värme.
Slå av värmefläkten.
Fyll på expansionskärlet tills nivån är i underkant på expansionskärlets påfyllningsrör.
Starta motorn.
SE UPP!Låt inte kylvätskenivån i expansionskärlet sjunka under MIN-märket.
Öka motorvarvtalet till 2000 r/min och håll varvtalet i 2 minuter.
Fyll på expansionskärlet till MAX-märket.
Sätt dit expansionskärlets lock.
Öka motorvarvtalet till 2000 r/min och håll varvtalet i ca 13 minuter tills termostaten öppnas.
Öka varvtalet till 3000 r/min och håll varvtalet i 5 sekunder.
Sänk varvtalet till 2000 r/min och håll varvtalet i 15 minuter.
Stäng av motorn.
Kontrollera kylsystemet beträffande läckage.
Låt motorn svalna.
Slå av värmefläkten.
Fyll på expansionskärlet tills nivån är i underkant på expansionskärlets påfyllningsrör.
Starta motorn.
SE UPP!Låt inte kylvätskenivån i expansionskärlet sjunka under MIN-märket.
Öka motorvarvtalet till 2000 r/min och håll varvtalet i 2 minuter.
Sätt dit expansionskärlets lock.
Öka motorvarvtalet till 2000 r/min och håll varvtalet i ca 13 minuter tills termostaten öppnas.
Öka varvtalet till 3000 r/min och håll varvtalet i 5 sekunder.
Sänk varvtalet till 2000 r/min och håll varvtalet i 15 minuter.
Stäng av motorn.
Kontrollera kylsystemet beträffande läckage.
Låt motorn svalna.
-
Spargrisen
- Nybörjare
- Namn: Mikael G
- Kör: Ford Focus 1.6TDCi -2010
Hej hopp, jag är ny här och tänkte lyfta en gammal tråd.
Jag har precis blivit med en Ford Focus 1.6 TDCi -2010 och undrar lite om hur de brukar bete sig med motortempen.
Fråga 1
Är det normalt att full arbetstemp ligger strax under 90°C? Alltså att tempmätaren inte pekar rakt ner utan på kanske 85°C om jag skulle ska göra en uppskattning?
Fråga 2
Jag har precis fått motorvärmare installerad (block/doppvärmare) och jag upplever att motorn har svårt att nå upp i arbetstemperatur. D.v.s. säga det tar längre tid än innan monteringen. Sen när man väl kommer upp i temperatur så sjunker mätaren om jag skruvar upp till full värme och är efter ett tag nere min.
Ska det vara så eller kan det vara luft i systemet? Jag fick fylla på ca 1 liter kylarvätska i morse då volymen låg en bra bit under min. Nu har jag vart ute och kört ett par mil och nivån verkar inte sjunka nåt mer. Utetemperaturen är runt -1°C.
Det är min första diesel och som gammal volvoägare van vid att tempmätaren alltid står på "mitten".
Tacksam för svar!
Jag har precis blivit med en Ford Focus 1.6 TDCi -2010 och undrar lite om hur de brukar bete sig med motortempen.
Fråga 1
Är det normalt att full arbetstemp ligger strax under 90°C? Alltså att tempmätaren inte pekar rakt ner utan på kanske 85°C om jag skulle ska göra en uppskattning?
Fråga 2
Jag har precis fått motorvärmare installerad (block/doppvärmare) och jag upplever att motorn har svårt att nå upp i arbetstemperatur. D.v.s. säga det tar längre tid än innan monteringen. Sen när man väl kommer upp i temperatur så sjunker mätaren om jag skruvar upp till full värme och är efter ett tag nere min.
Ska det vara så eller kan det vara luft i systemet? Jag fick fylla på ca 1 liter kylarvätska i morse då volymen låg en bra bit under min. Nu har jag vart ute och kört ett par mil och nivån verkar inte sjunka nåt mer. Utetemperaturen är runt -1°C.
Det är min första diesel och som gammal volvoägare van vid att tempmätaren alltid står på "mitten".
Tacksam för svar!
-
Hjulspinn
- Nybörjare
- Namn: Andreas J
- Kör: Ford Focus TDCi -08
Eftersom det inte är många som svarar här på forumet så besvärar jag mig med att logga in och svara dig. 
Kan dock bara svara på fråga 1: Min bil gör samma sak. Står ett par mm under 90 grader. Tror det är normalt.
Kan dock bara svara på fråga 1: Min bil gör samma sak. Står ett par mm under 90 grader. Tror det är normalt.
Spargrisen skrev:Hej hopp, jag är ny här och tänkte lyfta en gammal tråd.
Fråga 1
Fråga 2
Tacksam för svar!
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Ja vi som behagar söka oss hit svarar efter bästa förmåga liksom,,, 
Med dess fenomen med motortemperaturen tycks det troligen vara normalt att den på mätaren kan vara runt 85-90 grader med tanke på att det är en diesel med.
Får ju förutsätta om det nu var en verkstad som monterade motorvärmaren och att en sedvanlig korrekt luftning med gjordes.
Men med tanke på att du nyligen fått fylla på en hel liter kylvatten tyder till att kylsystemet inte verkar helt avluftat. Just med att motortemperaturen verkar variera som du nämner.
Om det var verkstad som utförde detta arbete så har du i så fall inte hört mer om detta med dom, vad dom anser om fenomenet?
Med dess fenomen med motortemperaturen tycks det troligen vara normalt att den på mätaren kan vara runt 85-90 grader med tanke på att det är en diesel med.
Får ju förutsätta om det nu var en verkstad som monterade motorvärmaren och att en sedvanlig korrekt luftning med gjordes.
Men med tanke på att du nyligen fått fylla på en hel liter kylvatten tyder till att kylsystemet inte verkar helt avluftat. Just med att motortemperaturen verkar variera som du nämner.
Om det var verkstad som utförde detta arbete så har du i så fall inte hört mer om detta med dom, vad dom anser om fenomenet?