termostat problem? Taunus -79

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Anglofilen
Veteran
Namn: Peter E
Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak.

Inlägg av Anglofilen »

Kom på det när jag väl skrivit färdigt SK :^o, får väl se hur det går för vår taunuskompis.
:516: Man kan aldrig ha för många pipleksaker :ok:

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Hehe :p :)

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Hallå

Du skriver att du inte får någon riktig värme i bilen , men , får du upp tempen som du ska i motorn ?
Vad visar temp mätaren ?

Ett vanligt fel var ju också att vattnet "smet förbi" termostaten p.g.a. sönderärgat termostathus ( inte så vanligt men har hänt ett antal ggr. ) eller att gummi ringen som ska ligga mellan termostat och termostathus gett upp ( rätt så vanligt om det suttit ett tag ! ) eller att man helt enkelt inte fått dit låsringen som man ska !

Sen ska man vara försiktig och inte använda för högt tryck när/om man spolar enbart värmepaketet !
i den gavel där slanganslutningarna sitter är det en skiljevägg som ska leda vattnet genom själva cellerna , den kan lossna / vika sig om man spolar med för högt tryck och då går vattnet bara runt i gaveln och inte in genom cellerna = dålig värme ! ( Händer rätt lätt om man har den nyare typen av paket med plastgavlar ! )

// Micke

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Kunde inte skrivit det bättre själv :) hållt på så länge så att dom här: Tänk på att, faller bort oftast.

Bra att du kompletterade.

Robin1
Nybörjare
Namn: Robin Levin
Kör: Taunus - 79 ,240 - 88

Inlägg av Robin1 »

Ja det är något strul med min tempmätare den börjar stiga först när motorn är varm och då endast till en fjärdedel , gick ut igår och satte en termometer i kylaren som då visa högst 85 grader, om termostaten är öppen borde väl inte kylarvätskan kunna gå ifrån ja 92 grader till 85 på den korta slang sträckan?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Nee det ska den ju rimmligtvis inte kunna göra, den termostaten du har, har den ett litet hål i sig som vatten ska kunna passera igenom, för att förhindra luftfickor?

Den typen av termostat har jag haft bekymmer med, har klippt bort den icke fungerande backventilen o ersatt med en poppnit, då har det fungerat som det ska.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Ähum... värmekranen till paketet då? Det är ju ingen Volvo :rolleyes:, men ändå :p. Annars skulle jag misstänkt i början att det står bubblor nånstans och hämmar cirkulationen (btw en vanlig åkomma och haveriorsak på VW-bussar med Wasserboxer), men de bör ju förstås ha försvunnit när systemet öppnades. Bra tips&tricks ni listar, förresten :thumb:. Apropå Volvo så har 240 ungefär (något längre på djupet) samma mått på värmepaketet, skulle tro det är klart lättare att nyaanskaffa än Taunus idag men det fordrar lite hackande i en av kåpans inre mellanväggar för att rymmas.

Sen, bussningarna till stagen du Robin nämnde. Det ska knappast vara något problem, på Taunus är det vanliga "donuts" som man hittar på de flesta bilar med liknande framvagn - bara storleken som brukar skilja lite. De har i regel inga pressningar (Taunus och Granada original var helt släta) eller fuffens för att styra/hålla dem på plats så på mina Fordar har jag karvat om vad jag fått tag på tills det passat, tjocklek ska vara ca 1,5-2 cm och ganska mjukt gummi duger gott. Skulle inte förvåna om man får till dugliga stummare av ett par hockeypuckar och en stund med en pinnfräs :D men det har jag inte behövt prova än. Annars går det ju att svarva nya i polyuretan om man ändå har verktygen. Kika annars på skroten under japanpickuper och dylikt. Det viktigaste är att se till att dra åt dem lika mycket som de gamla så de sitter lite inklämda, det är min erfarenhet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Robin1
Nybörjare
Namn: Robin Levin
Kör: Taunus - 79 ,240 - 88

Inlägg av Robin1 »

Jag såg inte till någon backventil eller något hål på termostaten, återigen stort tack för alla goda råd!

Angående bussningarna så är väl det samma framvagn på en cortina Mk V som en taunus 79a? Jag har fått lite olika svar och tänkte att det säkert finns någon här som vet säkert. Och om underdelen från stabilisatorstaget som går fram är bärarmen?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Robin1 skrev:Min taunus termostat står det 92 celsius på, är inte det lite väl högt?
Problemet är att jag inte får någon ordentlig värme i bilen, men jag har haft ur termostaten och testat den i en kastrull och den öppnade vid ca 92.
Jag har även bytt vattenpump nyligen om det kan vara relevant.

Undrar även om någon vet vart man få tag i framvagns bussningar?, de som går ifrån stabilisatorstagen är ganska torra och skulle behöva bytas.

Mvh Robin
finns att köpa antingen på mobile.de eller kh motorsport,, framvagnen är en lite mindre typ av granada,, samma :) TROR att bussningar till ochmed är samma,, men är absolut inte säker, då vi inte har lagt dem bredvid varandra och mätt

Användarvisningsbild
Dev
Erfaren
Namn: Putte
Kör: Taunus 72

Inlägg av Dev »

Min termostat är med 92 graders på min 72a. Det fungerar kanon åkte idag 20mil + köer i stockholm. Mätaren ligger runt mitten. Däremot har jag ganska dåligt flås på själva kupefläckten.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Tja, re. framvagnen så är iaf just donutsen vi snackar om samma på Taunus och Granada. Likaså nedre kulbult (men inte övre, Granadas är lite annorlunda) och p-ändarna matchar Granada till -85 fast inte sena Taunus tror jag, sedan slirar minnet lite för mig men jag har för mig att några av de cylindriska bussningarna också är samma. Nånstans vid Taunus TC3/Cortina mk V ändrades framvagnens geometri, vill minnas till årsm. -80 och då gjordes bl a styrväxeln om, så här får man nog jämföra delarna eftersom många detaljnummer ändrades även på delar som förblev likadana (i fabriksuppgifterna räknas "mk V" eller Cortina 80 som sena mk IV trots massor av ändringar, snårigt... och det som avgör fabriksdefinitionen av vad som är Taunus 80 eller Cortina 80 är om bilen är vänster- eller högerstyrd). Sen... :D ska man dammsuga nätet efter postorderdelar så kan man även söka på Hyundai Stellar t o m tidigt 90-tal för de detaljer som matchar hela vägen, eftersom de baserades på Cortina 80:s chassi. Snåååårigt :Odd: som sagt, men kan vara lönsamt när man kör fast på att varorna till Taunus utgått.

Re. värmesystemet: Låter som att det kan ha bildats pannsten i kylet om värmekranen fungerar. Det har sagts mig nån gång att detta brukar kunna lösas upp med avkalkningsmedel för kaffebryggare, själv har jag "bara" badat dem i hetvatten med några skopor vanligt maskintvättmedel eller diskmaskinmedel men det är nog inte tillräckligt om det slammat igen på allvar. Skulle det frätas hål på värmepaketets pipor eller tankar så går det att löda igen med vanligt tennlod på rulle, DET har jag däremot gjort och kan säga att det funkar :).

Sen, fläkten: antagligen håller lindningen i motorn på att ge upp av slitage och ålder som gör att den inte får upp farten, det är en vanlig åkomma som man nog kan skylla på att den är underdimensionerad för jobbet. Det är samma fläkt av fabrikat Behr i alla Taunus t o m -82 vad jag vet, skillnaden är att de gör ett bättre jobb i bilarna med nyare instrumentbrädan tack vare att det är ett annat värmesystem med grövre luftkanaler i dessa som inte hämmar flödet. Däremot ryms det vad jag vet inte att installera de prylarna bakom den äldre brädan, tyvärr. Enda boten är nog om det går att finna en annan större fläktmotor som strömmar mera luft. Tyvärr sitter nylonsnurran limmad eller påpressad på originalmotorns axel och går knappast att få loss utan att ha sönder den (jag tog en sån motor till 12-volt-ombyggnaden i min 17M och blev tvungen att karva loss den), så en ombyggnad lär kräva att man kan använda fläktsnurran som hör till nya motorn.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Några påpekanden.

Dessa Taunusar har ingen värmekran , så där borde inte problemet vara ! ;)
Om vi förutsätter att allt funkar med motorn och att den får upp rätt temp. och det fortfarande är dålig värme så var följande det vanligaste då jag stod på verkstadsgolvet på Ford.
1/
Känn efter om det är stor skillnad i temp. mellan ingående och utgående slang till värmepaketet , skiljer det markant beror det troligtvis på igensatt värmepaket ! Var man försiktig gick det bra att spola rent dom med lågt tryck så inte skiljeväggen viker sig. Hjälpte inte detta fick man byta värmepaket. ( helst ska det vara den i mässing och inte plast ! )
Privat när inte tiden kostar nåt kunde man dock skölja igenom paketet med varmt vatten utblandat med Kaustik soda ( inte för långvarigt om det är plastgavlar på paketet ! )
2/
Är tempen jämn ( och varm !! ) i båda slangarna så lyft ut paketet ( utan att koppla ifrån vattnet ) känn sen efter om hela paketet blir varmt , ibland cirkulerade vattnet bara igenom främre gaveln p.g.a. skiljeväggen vikt sig ( vanligast på dom med plastgavlar ! )
3/
Om ovan visar sig vara ok fick man dyka djupare och kolla så att alla skumgummi/gummitätningar är Ok , ( runt själva värmepaketet och på alla klaffar i systemet ! ) På bilar som levde "på landet" hände det lite då och då att man hittade ett litet råttbo därinne utav allt skumgummi/gummi och då vart det inte tätt = den varma luften späddes ut för mycket av kall luft = Dålig värme !
4/
Dålig fart på fläkten kan bero på att fläktens kol / kollektor är utslitna !
Men , också att det är dålig spänning vid själva motorn p.g.a. dålig jord eller dålig kontakt vid reostaten inne vid reglagen !
Så mät spänningen vid batteriet och sen vid fläktmotorn NÄR DEN ÄR IGÅNG på full fart , då ska det skilja max 0,5volt , om det skiljer mer kolla varför och ev. sätt dit en separat brytare för full fart !

// Micke

Skriv svar