Ford Focus RS mk2 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Du hade tyvärr ett måndagsexemplar. Å det säger jag inte för jag gillar Ford. Finns även ctr:er som varit måndagsexemplar. Synlig rost på insteg efter ett år är en av de värsta jag hört om. De flesta Focus Rs rullar utan problem. Men det är bra att de problemen som finns på vissa exemplar lyfts upp. Det är fordenruaiasterna lite bättre på än de flesta märkesklubbarna ink HPC så folk kan få reda på om det finns lösningar eller int och hur lösningen ser ut.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

Har RS bara tillverkats måndagar? :D
Kalla det vad du vill men många av felen har ju förekommit i flera andra ex.

Sen förstår jag inte varför du klankar ner på HPC när du inte har en aning.
Jag har varit med i HPC i många år och kan säga att du har helt fel.
Är det inte så att Fordentusiasterna hjälper varandra mer för att deras bilar går sönder oftare? :p
Megane RS 330 Cup

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Är frekvent läsare (och har hjälpt den klubben rätt mycket förr i tiden) så jag har en aning. Min åsikt är att Fordtokarna här hjälper varandra mer än på de flesta märkesklubbarna. Helt ok om vi inte har samma åsikt. Om vi skulle börja lista antalet frekvent återkommande problem på ttrs, ctr, golf gti, mps, och så vidare och jämföra med Focus Rs skulle Forden klara sig rätt bra. Inte bäst men inte inärheten så sämst som du får det att låta. Det går fortfarande inte att komma ifrån att du tyvärr råkade ut för ett måndagsexemplar, precis som ctr ägaren som hade rost på insteget. Alla biltillverkare har måndagsexemplar, det är tyvärr människor som sätter ihop bilarna och programmerar robotarna. Går inte att komma ifrån. Synd att just du fick ett sådant exemplar. Hoppas den franska kvalitén visar sig från sin bästa sida nu, den ska vara rätt snabb har jag hört från några som kört.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran

Inlägg av mAbZ »

Inget illa menat C, jag tror säkert du tror på det du skriver.
Men jag vet att andra har haft samma problem. Att du då gång på gång försöker
få till det som om min var den enda med problem är för mig bara skitsnack.

Nejdå, jag tycker inte Ford var sämst, långt ifrån.
Jag har haft många sköna stunder och jätteroligt med den.
Nu vill jag bara testa nåt annat och sen kommer säkert att byta märke igen.

EDIT: förresten, grattis till kommande barnet! :)
Vi kanske ses på nån bana ändå.
Megane RS 330 Cup

Användarvisningsbild
dibbe
Erfaren
Namn: Stefan Karlsson
Kör: Focus RS mkII

Inlägg av dibbe »

Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Namn: Fredda
Kör: 2018 Focus RS
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

Tjenare mAbZ!

Tråkigt att höra att haft problem med bilen, jag har faktiskt inte upplevt några större mängder med problem med bilarna trots att vi sålt tämligen många, iofs så rullar ju de bilarna över hela landet så de kan ju vara omhändertagna på annan ort - jag kan ju hålla med att det varit lite missar som insugsröret och ej åtdragna skruvar men annars är min uppfattning att det varit väldigt lite problem faktiskt, och de här bilarna används förhoppningsvis på ett lite roligare sätt än grannens svenssonbil :-)

Hoppas du blir supernöjd med Renutten, och du vet att du alltid är välkommen in på en kopp kaffe om du är i stan!

Förresten så vet jag att vårt Volvo/Renaulthus på samma gata har beställt en Renault RS som demobil så ni som vill kan alldeles säkert åka hit och provköra och jämföra lite med era bilar när den anlänt (vilket jag inte har riktigt koll på då jag egentligen bara jobbar med Ford, hojta till så försöker jag luska lite med gubbarna där borta.)

Har ni sett förresten att jag lagt lite info i Focus ST-tråden? Bla samåkning och provkörning av den i augusti eller september, vore kul att träffa många av er igen, det har rullat iväg ett par år alldeles för fort med småbarn och husrenovering...

På återhörande :-)

/Fredda

mAbZ skrev:En inbiten Ford fantast kanske kunde säga att jag hade för höga förväntningar .
Men jag tycker ändå inte att man ska behöva stå ut med skrammel i kupén i en fabriksny bil för 330.000 kr
eller med stup i kvarten återkommande verkstadsbesök pga monteringsmissar man gjort i frabriken.

Det mesta har varit petitesser som glömda pluggar och icke åtdragna skruvar men många verkstadsbesök blev det.
En del saker har varit mer irriterande som lossnande fönsterhissar och till slut fönster som inte alltid gick att stänga
till rent livsfarliga som lossnande främre balk - en designmiss i tidiga exemplar.
Det fanns en serviceåtgärd på den lossnande balken, men av någon anledning
endast till RS500 (som ändå utfördes på min och minst en till vanlig RS vad jag vet)

Som jämförelse: jag har inte haft några problem ALLS med 2 Hondor jag haft innan,
bortsett från sprucken lack på spoilern i en av dem, som byttes på garanti.
Så, jag är så illa tvungen att säga att Ford förtjänar sitt dåliga kvalitetsrykte.
Och det har inget med otur eller måndagsexemplar att göra då flera ex har haft samma problem.

Användarvisningsbild
TommyH
Erfaren
Namn: Tommy Hellström
Kör: Focus RS

Inlägg av TommyH »

Jag har kört min 7500mil i hyfsat tempo och visst har det varit några småsaker som behövt fixas, lacksläpp på spoiler, ett hjullager, "kopplings pedalen", allt har fixats på garanti. Ett antal däck har det också gått åt men dom har jag inte lyckats få på garanti !?
Att kvalitén är så dålig som det pratas om här kan jag inte hålla med om.
Om man köper en liten "sportbil" i den här prisklassen och förväntar sig att den ska glida fram och inte ett ljud, vibration ska höras då tror jag att man är lite "snett ute".
Jag är toknöjd med min bil och den levererar körglädje varje dag.
Ps. Den nya M5:an är rätt tyst inuti...lite annan prislapp dock

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran

Inlägg av mAbZ »

Jag svär väl i kyrkan när jag skriver det på ett märkesforum, men jag tror att
alla tjänar på att inte snöa sig in på ett märke. Möjligen utom Edelsvärd ;)
(sorry, ta inte illa upp!)

Som jag skrev tidigare, jag har hårdkört 2 st Type-R innan och de var verkligen av annat virke.
Nu efter 300 mil i Renaulten inkl. en bankörning tycker jag att även den har en helt annan kvalitet än Ford från dag 1.
Tittar man närmare på bilen slås man dessutom av modernare konstruktionslösningar,
t.ex. upphängning av täckplåtar i underredet, montering av innerskärmar etc.
Är den dyrare än Ford då? I Sverige är den faktiskt det med samma utrustning, vilket är ganska oförklarligt.
Jag har privatimporterat min till minimalt högre pris än vad jag fick för min snart 3 år gamla Focus RS.

En sak jag ogillar i Meganen är stabiliteten i högre farter.
I Forden kan man verkligen känna den aerodynamiska effekten i hastigheter 150 km/h och över.
Den saknas i Meganen pga mindre spoiler bak. Jag har kollat upp det och det visar sig att vid 200 km/h
Focus RS har bara 4 kg uplift bak, alltså nästan helt neutral, medan Megane har 38 kg uplift.
Forden har även mer downforce fram, 8 kg mot 3 kg.
http://www.vagoc.co.uk/vb/showthread.php?t=4690
http://www.germancarforum.com/community ... est.36324/

En annan dålig grej är kvalitetet på Recaro säten.
De är uppdaterade i Megane från årsmodell 2012 men ändå av sämre kvalitet
än motsvarande i Ford. De är av samma fabrikat och har identisk form,
fast i Renault med sidokrockkudde samt höj- och sänkbara. Sittpositionen är mycket lägre.
Baksätet är inte lika bekvämt eller skålat som i Ford. Däremot mycket lättare.

Förbrukningen är för övrigt hittills 0,25 l/milen lägre med samma körstil.
Bra resultat med tanke på att Megane 265 faktiskt är snabbare än Focus RS.
Och så ljudet. Det är så klart sämre än i volvofemman, men även det hade
uppgraderats i årsmodell 2012 och är inte längre så dumt heller.

Lite OT men som sagt, alla tjänar på att vidga sina vyer ;)
Megane RS 330 Cup

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Som sagt tidigare. Bara för att det är nästan likadana fel på tre Focus Rs betyder det inte att det är fel på alla 148 st. Otur kallas det och skiftande kvalité. Precis lika skiftande kvalité som min bekant som har en Megane Rs och som hämtade ut den idag från upplandsmotor akalla med helt ny växellåda bytt på garantin. Betyder inte att det är fel på alla Meganelådor...

Varför Megane är dyrare än Focus? Jo Megane har bara konkurrens av golf r på nybilssidan just nu. (och ev sirocco r) så med tanke på vad den kostar och att Focus Rs inte säljs ny så kan man sätta ett rätt högt pris.

Vad gäller konstruktionslösningar så är det äpplen å päron. Meganebottenplattan är från 2008, Focus från 2005. Det händer mycket på tre år. Det är ungefär lika snäll jämförelse som Focus bottenplattan vs förra Megane bottenplattan som kom runt 2002.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Niding
Veteran
Namn: Björn O
Kör: Mondeo 2.0T 2016 & Focus RS MkII 2010
Medlemsnummer: 707

Inlägg av Niding »

C skrev:Som sagt tidigare. Bara för att det är nästan likadana fel på tre Focus Rs betyder det inte att det är fel på alla 148 st. Otur kallas det och skiftande kvalité. Precis lika skiftande kvalité som min bekant som har en Megane Rs och som hämtade ut den idag från upplandsmotor akalla med helt ny växellåda bytt på garantin. Betyder inte att det är fel på alla Meganelådor...

Varför Megane är dyrare än Focus? Jo Megane har bara konkurrens av golf r på nybilssidan just nu. (och ev sirocco r) så med tanke på vad den kostar och att Focus Rs inte säljs ny så kan man sätta ett rätt högt pris.

Vad gäller konstruktionslösningar så är det äpplen å päron. Meganebottenplattan är från 2008, Focus från 2005. Det händer mycket på tre år. Det är ungefär lika snäll jämförelse som Focus bottenplattan vs förra Megane bottenplattan som kom runt 2002.
Det gör ont att han är mer nöjd med sin Megane än sin Rs va?
Att han upplever en Renault att ha högre kvalité än Ford ...

Släpp och gå vidare, låt han få ge oss övriga lite reflektioner på dom två bilarna utan att du ska säga att hans bil va måndags ex och Meganen oxå är kass..
Det är betydligt mer intressant att läsa om Mabz reflektioner än ditt eviga försvarande av Ford in i döden, Ford Sverige kommer aldrig tacka dig för din insats endå.

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Niding skrev:Det gör ont att han är mer nöjd med sin Megane än sin Rs va?
Att han upplever en Renault att ha högre kvalité än Ford ...

Släpp och gå vidare, låt han få ge oss övriga lite reflektioner på dom två bilarna utan att du ska säga att hans bil va måndags ex och Meganen oxå är kass..
Det är betydligt mer intressant att läsa om Mabz reflektioner än ditt eviga försvarande av Ford in i döden, Ford Sverige kommer aldrig tacka dig för din insats endå.

Vad fan åt du i morse?

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Niding
Veteran

Inlägg av Niding »

Uppenbarligen inte en förnekelse macka då även jag tycker att Ford har sina brister.

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Jag säger inte att Ford inte har brister, jag säger att alla bilar har brister. Jag känner att jag kan med säkerhet yttra mig i det ärendet då jag har varit i kontakt med över 65,000 bilar och dess ägare genom åren.

Vill du så gärna läsa om vad Martin har för negativa erfarenheter av ägandet av en Focus Rs så kan du ju läsa alla hans andra dryga tjugotalet posts i det ärendet sedan tidigare. Det börjar bli lite tjatigt nu.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran

Inlägg av mAbZ »

Jag sade ju att det var som att svära i kyrkan. Prästen har talat. :D
Megane RS 330 Cup

Användarvisningsbild
Niding
Veteran

Världsmästaren!

Inlägg av Niding »

C skrev:Jag säger inte att Ford inte har brister, jag säger att alla bilar har brister. Jag känner att jag kan med säkerhet yttra mig i det ärendet då jag har varit i kontakt med över 65,000 bilar och dess ägare genom åren.

Vill du så gärna läsa om vad Martin har för negativa erfarenheter av ägandet av en Focus Rs så kan du ju läsa alla hans andra dryga tjugotalet posts i det ärendet sedan tidigare. Det börjar bli lite tjatigt nu.
Martins jämförelser av bilar är betydligt trevligare/intressantare att läsa än dina eviga försvarstal, för det om nåt börjar bli tjatigt.

Blir mkt bilar att titta på när man är tekniker/besiktningsman.
Över 130 000 knackade sparklådor, över en kvarts miljon kontrollerade däck samt över 65 000 kontrollerade framrutor!

Skriv svar