Ford Scorpio -89 hastighetsm. och blinkers funkar ej
-
Knallkork
- Nybörjare
- Namn: Ida Karlsson
- Kör: Ford Scorpio
Ford Scorpio -89 hastighetsm. och blinkers funkar ej
Har en Ford Scorpio 2,9i CL -89a som det är lite problem med:
Båda blinkers är döda. Hittar ingen kabel som är lös och säkringen är hel.
När vi bytte från automat till manuell låda blev inte hastighetsmätaren inkopplad. Vet nån "färgschemat" hur kablarna ska sitta?

Skulle bli tacksam för svar då bilen skulle ha haft sig en besiktning snart.
Båda blinkers är döda. Hittar ingen kabel som är lös och säkringen är hel.
När vi bytte från automat till manuell låda blev inte hastighetsmätaren inkopplad. Vet nån "färgschemat" hur kablarna ska sitta?
Skulle bli tacksam för svar då bilen skulle ha haft sig en besiktning snart.
-
Znurp
- Veteran
- Namn: William Andersson
- Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Kolla reläet som ovanstående sa angående blinkersen
Angående hastighetsmätaren, är det bara nålen som inte rör sig eller har hela instrumenthuset lagt av? Gemensam jord till blinkersspak osv kanske?
Själva nålen brukar inte styras elektriskt utan via en wire som snurrar och som går mellan lådan och instrumenthuset, så var det på min sierra från -88 och det är stort sett samma bil, men jag kan ha fel angående om det är wire på din eller ej. 
Angående hastighetsmätaren, är det bara nålen som inte rör sig eller har hela instrumenthuset lagt av? Gemensam jord till blinkersspak osv kanske?
-
Knallkork
- Nybörjare
- Namn: Ida Karlsson
- Kör: Ford Scorpio
Znurp skrev:Kolla reläet som ovanstående sa angående blinkersen![]()
Angående hastighetsmätaren, är det bara nålen som inte rör sig eller har hela instrumenthuset lagt av? Gemensam jord till blinkersspak osv kanske?Själva nålen brukar inte styras elektriskt utan via en wire som snurrar och som går mellan lådan och instrumenthuset, så var det på min sierra från -88 och det är stort sett samma bil, men jag kan ha fel angående om det är wire på din eller ej.
Tack för svaren
Problemet med hastighetsmätaren är att kablarna under bilen inte är ihop kopplade eftersom vi inte vet vilka kablar som ska sitta ihop. Olika färger på alla kablar.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt: