MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Kroka
Veteran
Inlägg: 715
Blev medlem: fre nov 28, 2008 9:53 pm
Namn: Henrik Krokström
Kör: Volvo
Ort: Åmål

Inlägg av Kroka »

Kan bara hålla med Martin... Vilket jävla garage!!!

Kul att fler och fler satsar på Maxxecu, verkar vara bra grejjer!
http://www.garaget.org/Kroka
Tack till:
TG Racing
Erlandsson
Wennersten

Användarvisningsbild
crazy
Legend
Inlägg: 1072
Blev medlem: ons maj 18, 2005 7:17 pm
Namn: Alex S
Kör: Escort Cosworth-93, Volvo v60 r-design-20, Skoda Fabia MonteCarlo-16
Ort: Borensberg
Medlemsnummer: 477

Inlägg av crazy »

Blir vag spolar för mig också.
Jag hatar ju bilel, så det ska bli spännande och se om man löser det här med alla givare och även triggern.
Kommer nog bli många svordomar.
80 och 90tals BMW, antingen är dom turbokonverterad och sladdar runt den lokala kiosken, eller så framförs dom mitt i vägen av den lokala pizzabagaren.

Känsliga människor åker inte Cosworth!

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6434
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Kroka skrev:Kan bara hålla med Martin... Vilket jävla garage!!!

Kul att fler och fler satsar på Maxxecu, verkar vara bra grejjer!
Tack mannen. Blir fler och fler :)
crazy skrev:Blir vag spolar för mig också.
Jag hatar ju bilel, så det ska bli spännande och se om man löser det här med alla givare och även triggern.
Kommer nog bli många svordomar.
Bra de. Jag tog de långa spolarna, de vekar passa bra till längden. Dock måste man fräsa upp hålet som med alla..
Jo mitt tålamod ställs på spel känner jag..

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
crazy
Legend
Inlägg: 1072
Blev medlem: ons maj 18, 2005 7:17 pm
Namn: Alex S
Kör: Escort Cosworth-93, Volvo v60 r-design-20, Skoda Fabia MonteCarlo-16
Ort: Borensberg
Medlemsnummer: 477

Inlägg av crazy »

Jag har inte bestämt mig än vilken längd jag ska ha än. Funderar på att ta dom långa.
Blir att lämna kåpan till en polare som ska blästra av den och fräsa den.

Haha. Ja samma här. Men testar man inget, så lär man sig inget. :)
80 och 90tals BMW, antingen är dom turbokonverterad och sladdar runt den lokala kiosken, eller så framförs dom mitt i vägen av den lokala pizzabagaren.

Känsliga människor åker inte Cosworth!

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6434
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Kan man tänkas behöva ha kvar omlödningen i varvräknaren eller måste den bort?

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
crazy
Legend
Inlägg: 1072
Blev medlem: ons maj 18, 2005 7:17 pm
Namn: Alex S
Kör: Escort Cosworth-93, Volvo v60 r-design-20, Skoda Fabia MonteCarlo-16
Ort: Borensberg
Medlemsnummer: 477

Inlägg av crazy »

Har du kört med MSD tändstärkare innan?
Hur gör du med original oljetrycksgivaren till lampan i instrumentpanelen? Går inte signalen till den via styrboxen eller är jag helt ute och cyklar nu?
80 och 90tals BMW, antingen är dom turbokonverterad och sladdar runt den lokala kiosken, eller så framförs dom mitt i vägen av den lokala pizzabagaren.

Känsliga människor åker inte Cosworth!

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6434
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

crazy skrev:Har du kört med MSD tändstärkare innan?
Hur gör du med original oljetrycksgivaren till lampan i instrumentpanelen? Går inte signalen till den via styrboxen eller är jag helt ute och cyklar nu?
Japp, körd med MSD box.

Har inte orginal oljetrycksgivare kvar, har bara mätaren. Dock så ska jag ha olje- och bränsletryck in i sprutet så det loggas hela tiden.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
crazy
Legend
Inlägg: 1072
Blev medlem: ons maj 18, 2005 7:17 pm
Namn: Alex S
Kör: Escort Cosworth-93, Volvo v60 r-design-20, Skoda Fabia MonteCarlo-16
Ort: Borensberg
Medlemsnummer: 477

Inlägg av crazy »

Det där med varvräknaren borde ju någon som kör med vag spolar redan kunna veta?

Ahha. Jag har ju mekaniska mätare till både olja och bränsletryck. Men kanske är lika bra att skrota orginalgivaren och plocka bort lampan så man slipper ha den lysande. För när den börjar lysa så är det ju ändå (oftast) försent.
80 och 90tals BMW, antingen är dom turbokonverterad och sladdar runt den lokala kiosken, eller så framförs dom mitt i vägen av den lokala pizzabagaren.

Känsliga människor åker inte Cosworth!

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6434
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Har inte haft min kopplad bara, inte lyst. Lite så jag tänkte nu oxå, så nu ska allt loggas ist så kan man plocka fram det på telefonen :)

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1114
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Ang. varv räknar signal , fråga "Natta" vilken sorts signal boxen sänder ut !
Spelar nog ingen roll vilken sorts spolar ni använder då signalen tas från boxen !

Ang. Oljetrycks lampa , är nog ingen dum ide att ha kvar oe.lampan som "back-up" och fristående varning , däremot kan ni ju använda en givare som varnar vid ett högre tryck , köpte en till min "Pinto" på Burton när jag var över för mååånga år sedan , har för mig att den varnar vid ca. 2kg. ( oe. brukar varna vid ca. 0,3 > 0,5 kg. )!
Om inte annat , kommer ni att använda någon form av "läsplatta / Smartphone" som instrument panel så har ni ju många möjligheter att visa varningar där när något går utanför era förbestämda gränsvärden !
MaxxECU verkar vara det smartaste systemet vad gäller möjligheter att visa varningar och begränsa maskinskador genom att t.ex. backa av laddtryck / varvtal o.s.v. om något hamnar utanför era förbestämda gränsvärden och parametrar och detta då bra mycket snabbare än vad man själv hinner !

// Micke

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

MalZon skrev:Kan man tänkas behöva ha kvar omlödningen i varvräknaren eller måste den bort?

Mvh Jonas
Japp så kör jag med mitt ViPec i alla fall.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6434
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Fredin skrev:Japp så kör jag med mitt ViPec i alla fall.
Du har den omlödd alltså? Kanon.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6434
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Cosworth 4x4 skrev:Ang. varv räknar signal , fråga "Natta" vilken sorts signal boxen sänder ut !
Spelar nog ingen roll vilken sorts spolar ni använder då signalen tas från boxen !

Ang. Oljetrycks lampa , är nog ingen dum ide att ha kvar oe.lampan som "back-up" och fristående varning , däremot kan ni ju använda en givare som varnar vid ett högre tryck , köpte en till min "Pinto" på Burton när jag var över för mååånga år sedan , har för mig att den varnar vid ca. 2kg. ( oe. brukar varna vid ca. 0,3 > 0,5 kg. )!
Om inte annat , kommer ni att använda någon form av "läsplatta / Smartphone" som instrument panel så har ni ju många möjligheter att visa varningar där när något går utanför era förbestämda gränsvärden !
MaxxECU verkar vara det smartaste systemet vad gäller möjligheter att visa varningar och begränsa maskinskador genom att t.ex. backa av laddtryck / varvtal o.s.v. om något hamnar utanför era förbestämda gränsvärden och parametrar och detta då bra mycket snabbare än vad man själv hinner !

// Micke
Tänkte göra egna lampor, både för oljetryck och temp. Likaså en lampa som lyser så länge motor och olja är kalla så man inte gasar något innan allt är i tempratur. Men bra med feedback och idéer! :)

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1114
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Om jag förstått manualen rätt så ska man kunna ställa in så att man INTE KAN varva för högt eller få en massa laddtryck ( om man nu låter boxen styra laddtrycket ! ) innan alla temperaturer och värden är rätt !
Och då samtidigt visa detta på en "platta" som används som "Instrument panel" likaså att den backar av varvtal / laddtryck om nåt händer ! Ex. för varm olja / vatten / avgastemp.
Verkar vara mycket smart / genomtänkt system !

// Micke
MalZon skrev:Tänkte göra egna lampor, både för oljetryck och
temp. Likaså en lampa som lyser så länge motor och olja är kalla så man inte gasar något innan allt är i tempratur. Men bra med feedback och idéer! :)

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6434
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Cosworth 4x4 skrev:Om jag förstått manualen rätt så ska man kunna ställa in så att man INTE KAN varva för högt eller få en massa laddtryck ( om man nu låter boxen styra laddtrycket ! ) innan alla temperaturer och värden är rätt !
Och då samtidigt visa detta på en "platta" som används som "Instrument panel" likaså att den backar av varvtal / laddtryck om nåt händer ! Ex. för varm olja / vatten / avgastemp.
Verkar vara mycket smart / genomtänkt system !

// Micke
Du har garanterat läst på mer än vad jag har gjort! Det där verkar ju smidigt, måste kolla på det! :)

Börjat krabba lite med bilen igen. Håller på att inreda lite med i garaget så fixar lite sånt innan man får hem allt man beställt..
Har även fixar vit bakgrundsbelysning till instrumentpanelen, mycket snyggare än den gröna orginala.

Har fixar fäste till nya sprutet. Hamnar i orginal placering, lätt att ta ur om man nu skulle behöva..

Bild

Bild

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Skriv svar