Ford Focus ST225-tråden
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

Har tyvärr dålig koll på hur kvaliten är på FK's grejer. Har dock bra erfarenheter av K-Sport/D2.Vixoor skrev:http://instagram.com/p/PbFUpigaWZ/
http://instagram.com/p/Xl1_pSAaVM/
vi testar så här istället, så måste jag fråga om det är någon här på forumet som har installerat dessa coils sitter och kliar på fingrarna om de är värt det eller ej.
http://www.scstyling.com/coiloverkit-fo ... -4093.aspx
Anders Redigh körde många år med D2 bromsar och coilovers på sin ST och jag har kört K-sport på både min mondeo ST och Proben.
Oavsett vad du väljer så tänk på att skydda gängorna på dämparen (för höjdjustering) med tejp eller fett. Annars kan du glömma att någonsin kunna justera höjden igen när väl smutsen börjar sätta sig i gängorna.
/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
- Vixoor
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: fre sep 14, 2012 2:25 am
- Namn: Viktor Aggelid
- Kör: ST 225
- Ort: östersund
Hejsan innan jag flyttar täntke jag visa lite bilder på vad jag har sysslat med på sistonde
http://instagram.com/p/ZPpDhBgaTR/
jag började att måla mina bromsok en dag men
http://instagram.com/p/ZPpm3kgaTk/
det började regna så man gjorde en ''macgyver''
http://instagram.com/p/ZPwGyBgaXB/
lite lunchpause medans färgen skulle torka för att sedan sticka iväg till DHL för jag hade fått paket ett tungt ett 2.0 kg
http://instagram.com/p/ZQSAUcAaSF/
http://instagram.com/p/Za58UcgaRF/
http://instagram.com/p/ZYiY4VAaY6/
det var simpelt och någulunda lätt monterat med fjäderspännare och resultatet blev jag extremt nöjd med! dock så kommer jag nog inte tordas köra den på vintern jag hade tänkt men det gick bra med vinter bilen saaben så det lär ju gå ett år till. tack för mig Mvh Viktor
http://instagram.com/p/ZPpDhBgaTR/
jag började att måla mina bromsok en dag men
http://instagram.com/p/ZPpm3kgaTk/
det började regna så man gjorde en ''macgyver''
http://instagram.com/p/ZPwGyBgaXB/
lite lunchpause medans färgen skulle torka för att sedan sticka iväg till DHL för jag hade fått paket ett tungt ett 2.0 kg
http://instagram.com/p/ZQSAUcAaSF/
http://instagram.com/p/Za58UcgaRF/
http://instagram.com/p/ZYiY4VAaY6/
det var simpelt och någulunda lätt monterat med fjäderspännare och resultatet blev jag extremt nöjd med! dock så kommer jag nog inte tordas köra den på vintern jag hade tänkt men det gick bra med vinter bilen saaben så det lär ju gå ett år till. tack för mig Mvh Viktor
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön apr 05, 2009 2:22 pm
- Namn: Markus
- Kör: Diesel
- Ort: Ystad
Då blev man utan ST... gråter fortfarande lite inombords. En fantastiskt kul bil, som inte var bäst på något, utan bra på allt.
Har sparat alla kvitton under mitt ägande för på service, däck, skatt, reservdelar, försäkring, och bensin. Summerar man dessa och lägger till värdeminskningen, så slutar det på 35,2 kr/mil för de 6500 mil som körts.
Tycker det är ganska bra siffra för den prestandan, såg en Porsche Boxter som hamnade på 49kr/mil.
Har sparat alla kvitton under mitt ägande för på service, däck, skatt, reservdelar, försäkring, och bensin. Summerar man dessa och lägger till värdeminskningen, så slutar det på 35,2 kr/mil för de 6500 mil som körts.
Tycker det är ganska bra siffra för den prestandan, såg en Porsche Boxter som hamnade på 49kr/mil.
Man kan alltid gasa sig loss 

- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

Satan detta har ajg ju helt missat.Vixoor skrev:Hejsan innan jag flyttar täntke jag visa lite bilder på vad jag har sysslat med på sistonde
http://instagram.com/p/ZPpDhBgaTR/
jag började att måla mina bromsok en dag men
http://instagram.com/p/ZPpm3kgaTk/
det började regna så man gjorde en ''macgyver''
http://instagram.com/p/ZPwGyBgaXB/
lite lunchpause medans färgen skulle torka för att sedan sticka iväg till DHL för jag hade fått paket ett tungt ett 2.0 kg
http://instagram.com/p/ZQSAUcAaSF/
http://instagram.com/p/Za58UcgaRF/
http://instagram.com/p/ZYiY4VAaY6/
det var simpelt och någulunda lätt monterat med fjäderspännare och resultatet blev jag extremt nöjd med! dock så kommer jag nog inte tordas köra den på vintern jag hade tänkt men det gick bra med vinter bilen saaben så det lär ju gå ett år till. tack för mig Mvh Viktor
Blev det bra då? (vill ju se helhetsbilder)

/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

Nooo!! Va blev det i stället?maggie skrev:Då blev man utan ST... gråter fortfarande lite inombords. En fantastiskt kul bil, som inte var bäst på något, utan bra på allt.
Har sparat alla kvitton under mitt ägande för på service, däck, skatt, reservdelar, försäkring, och bensin. Summerar man dessa och lägger till värdeminskningen, så slutar det på 35,2 kr/mil för de 6500 mil som körts.
Tycker det är ganska bra siffra för den prestandan(körde med ca. 280hk), såg en Porsche Boxter som hamnade på 49kr/mil.
Peppar peppar ta i trä så har jag inte lagt ut så mycket på min heller.
När jag köpte min 19/11 2011 så hade den gått 6230 mil. I dag 14280 mil.
Det jag bytat, förutom service var 2000 mil, är: bromsar fram (skivor och klossar, men vid olika tillfällen), klossar bak, spindelled vänster fram, hjullager vänster fram.
Nu åker jag på ett kopplingsbyte, men det är självförvållat

Min koppling tycker inte om mitt vridmoment. Har kört steg 2 ett bra tag nu men efter wastegate och magnetventil byte så orkade inte kopplingen med det längre.
/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön apr 05, 2009 2:22 pm
- Namn: Markus
- Kör: Diesel
- Ort: Ystad
De blidde en 1,6 TDCi istället.Keller skrev:Nooo!! Va blev det i stället?
Peppar peppar ta i trä så har jag inte lagt ut så mycket på min heller.
När jag köpte min 19/11 2011 så hade den gått 6230 mil. I dag 14280 mil.
Det jag bytat, förutom service var 2000 mil, är: bromsar fram (skivor och klossar, men vid olika tillfällen), klossar bak, spindelled vänster fram, hjullager vänster fram.
Nu åker jag på ett kopplingsbyte, men det är självförvållat![]()
Min koppling tycker inte om mitt vridmoment. Har kört steg 2 ett bra tag nu men efter wastegate och magnetventil byte så orkade inte kopplingen med det längre.

Vad har du för vrid nu? Har du bytat turbo också, eller bara wastegate? Det där kan väl ge väldiga svängar i laddtrycket om man inte har ordentlig mappning, vilket knäcker kopplingen.
Man kan alltid gasa sig loss 

- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

Billigare åk om inte annatmaggie skrev:De blidde en 1,6 TDCi istället.Känns ungefär som om man kör runt i ett badkar efter att ha åkt ST i ett antal år.
Vad har du för vrid nu? Har du bytat turbo också, eller bara wastegate? Det där kan väl ge väldiga svängar i laddtrycket om man inte har ordentlig mappning, vilket knäcker kopplingen.

Nope bara wastegate. Har inte varit och mätat den eftersom jag märkte att kopplingen började slira. Men gissningsvis runt 420-440Nm
Ger inga större svängningar i laddtrycket om man ställer in wg korrekt, problemet är att pga bättre magnetventil och wastegate samt dump så kommer laddtrycket tidigare och mer med "full" kraft så att säga.
Har ju även annat insug å lite sånt. Kan ju säga att ATM steg 2 mappen är inte helt optimal för dom modsen jag har.
DOck lägger jag hellre pengarna på en ny IC än på downpipe och racekatt då original ICn suger väldigt mycket. Ger så mycket mer att byta IC.
Är du snäll kan du få ta en runda med min när abstinensen blir för stor


/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

Har alla ST-åkare gått i vinteride??
Min ahr fått leka snöplog! Han tar sig fram riktigt bra trots mycket snömodd med is under.
Jag slog nog rekord på STn i förbrukning!
Tankade som vanligt och efter min vanliga dagliga körning till och från jobb så stod färddatorn på 0,69 liter/milen!!
Trodde inte mina ögon!
Det var rätt dåligt väder så hastigheterna var väl runt 50-60 km/h konstant. Men efter det så låg jag på 0,72-0,75 (konstant 70-90 km/h).
Efter en tur ut till päronen bland snövallar och skit så slutade denna tanken på 0,84 l/mil i snitt.
Inte illa för en 300hk Focus ST
Har en del skojiga saker på G till min. Mest utseende/chassi.. men han kommer att få uppmärksamhet! Min lackerare hade lite idéer också.. vi får se vart det slutar.
På prestanda sidan så väntar en Airtec IC och tryckslangar. Det är prio 1. Sen lär det inte bli mer där...
Min ahr fått leka snöplog! Han tar sig fram riktigt bra trots mycket snömodd med is under.
Jag slog nog rekord på STn i förbrukning!
Tankade som vanligt och efter min vanliga dagliga körning till och från jobb så stod färddatorn på 0,69 liter/milen!!
Trodde inte mina ögon!
Det var rätt dåligt väder så hastigheterna var väl runt 50-60 km/h konstant. Men efter det så låg jag på 0,72-0,75 (konstant 70-90 km/h).
Efter en tur ut till päronen bland snövallar och skit så slutade denna tanken på 0,84 l/mil i snitt.
Inte illa för en 300hk Focus ST

Har en del skojiga saker på G till min. Mest utseende/chassi.. men han kommer att få uppmärksamhet! Min lackerare hade lite idéer också.. vi får se vart det slutar.
På prestanda sidan så väntar en Airtec IC och tryckslangar. Det är prio 1. Sen lär det inte bli mer där...
- Bilagor
-
/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

MES!!root skrev:Inte i ide. Använder min som bruksbil. Inga modifieringar förutom ATech steg 1. Men kör original program nu på vintern. Får för mej att jag är lättare på gasen då och spar lite på dubben.
Sent from my iPhone using Tapatalk

Funderade faktiskt på att "göra en root".
När snömodden kommer så kan jag inte gå ut på omkörning när idioterna börjar hålla 30 på 100 vägarna..ESPn går in direkt och dödar effekten så jag kommer knappt om

Men min går sjukt snålt på vintern faktiskt.
/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
- kenkaniff
- Veteran
- Inlägg: 219
- Blev medlem: tor jul 07, 2005 7:22 pm
- Namn: David Buhr
- Kör: Fiesta st -16 mountune Escort cab -90 Mondeo -12
- Ort: Sköllersta
- Medlemsnummer: 498

* Pre-Facelift
* 8500 mil
* Sea Grey
* Halogen
* 5-dörrars
* Tyg-Recaro inredning
* Stora klimatanläggningen
* Sony stereo med Aux in
* Regnsensor
* Automatiskt avbländbar spegel
* INGEN eluppvärmd framruta
* H&R sänkning
* Mongoose Section 59 (kanske den enda i Sverige)
* Simota filter kit
* Dreamscience Mod X
Dålig bild, kommer fler sen.
* 8500 mil
* Sea Grey
* Halogen
* 5-dörrars
* Tyg-Recaro inredning
* Stora klimatanläggningen
* Sony stereo med Aux in
* Regnsensor
* Automatiskt avbländbar spegel
* INGEN eluppvärmd framruta
* H&R sänkning
* Mongoose Section 59 (kanske den enda i Sverige)
* Simota filter kit
* Dreamscience Mod X
Dålig bild, kommer fler sen.
- Bilagor
-
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

Välkommen David i ST-ligan
Här var det ju rätt dött annars..
Hur ser det ut med era planer?

Här var det ju rätt dött annars..
Hur ser det ut med era planer?
/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

Här har dom redan åkt påroot skrev:Planer...hmm...det häftigaste som händer här är väl att sommardäcken ska på snart.![]()
Sent from my iPhone using Tapatalk

Men det e klart.. ni norrlänningar skottar väl fortfarande snö??:rolleyes::D
/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"