Vibrationer Ford Focus 2.0 -00

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Scoope
Veteran
Namn: Viktor Olofsson
Kör: Ford Consul 2000, Sierra Cosworth 4x4, Taunus 20M 4dr -67, Focus -00

Vibrationer Ford Focus 2.0 -00

Inlägg av Scoope »

Hej!
Min Focus har under vintern börjat vibrera mer och mer och jag misstänkte vinterdäcken men när jag bytte om till sommardäcken var det fortfarande exakt samma problem. Det vibrerar framifrån (känns de som) vid gaspådrag mellan 70-100. Speciellt kring om 90. Känns att bilen skakar och lite i ratten.
Någon som har någon ide? Drivaxel?
Tack på förhand/ Viktor

yoshy
Erfaren
Namn: Johannes Eriksson
Kör: Focus -99

Inlägg av yoshy »

Om det vibrerar vid gaspådrag och avtar/slutar om du släpper gasen så är en drivknut en klar kandidat. Hade liknande symptom på min som avhjälptes med nya drivaxlar.

Finns att få tag på hela drivaxlar till bra priser på ebay.
Själv gav jag strax under 2.5k för två nya axlar från en firma i Luleå om du skulle ha vägarna förbi där :)

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Skulle säga skev drivaxel med dessa klassiska symtom och brukar med synas rätt bra redan vid handrotation vilken drivaxel som skevar.

Annars är ebay ett hett tips med där man hittar drivaxlar för runt 1500:- paret inkl frakt hem till dörr.

Scoope
Veteran
Namn: Viktor Olofsson
Kör: Ford Consul 2000, Sierra Cosworth 4x4, Taunus 20M 4dr -67, Focus -00

Inlägg av Scoope »

Okej, kikade på växellådskuddarna idag men dom såg ok ut. Får testa känna på drivaxlarna imorgon, trodde dom skulle vara bra mycket dyrare än 1500:- paret inkl frakt. Då är det ju bara att byta båda.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo har inte exakt prisuppgift men på ebay är dessa oftast sanslöst billigare än vad bilägare fullständigt pungslås för här hemma.
Kika i slutet av denna tråd av en annan "rätt" nöjd fordägare som just inköpt nya drivaxlar till lite bättre pengar, som rekommenderad säljare: http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... 975&page=2

Men till fenomenet om vibrationerna sedan direkt upphör då man släpper gasen eller frikopplar, låter det klart som minst en skev drivaxel.
För det blir ingen skillnad hur du bromsar med vibrationerna?

Skriv svar