Ford Focus RS mk2 2009
-
Niklasinorr
- Erfaren
- Namn: Niklas Lundin
- Kör: Focus RS -10
Hur lossar man dörrsidan, är det bara clips eller är det skruvat? Inredning i bilar är inte min starka sida...C skrev:Poppnitar runt högtalare höger bak har lossnat förut på dessa bilar. Börja leta där när någon annan kör bilen.
Med vänlig hälsning C
Råkade lägga mina innebandyklubbor på luckan som är tillika armstöd igår och då slutade det att låta. När jag tog bort klubborna så låter det fortfarande inte så det verkade vara själva luckan. Ska testa mer idag...
- root
- Veteran
- Namn: Ulf Skogström
- Kör: Focus RS mk3 -16, Focus RS mk2 -09, Volvo 855 -94
- Medlemsnummer: 21
Tjaba NiklasNiklasinorr skrev:Hur lossar man dörrsidan, är det bara clips eller är det skruvat? Inredning i bilar är inte min starka sida...
Råkade lägga mina innebandyklubbor på luckan som är tillika armstöd igår och då slutade det att låta. När jag tog bort klubborna så låter det fortfarande inte så det verkade vara själva luckan. Ska testa mer idag...
Grattis till trevlig bil
Vad jag förstår menar du dörrsidan höger bak?
Det var ett tag sen jag tog bort mina dörrsidor men har för mej det inte var så svårt att får loss bara man tar det lite försiktigt.
Bifogar en bild på baksidan av höger dörrsida från min bil.
Tror inget var skruvat. Iallafall inte vad jag kommer ihåg. Dock lite osäker på de två fästena bakom bältet, dvs de inringade hålen uppe till höger på bilden.
De andra två inringade satt med plastplugg. I övrigt är det clips som du ser.
Hoppas det är till nån hjälp.
Mvh
Ulf
- Bilagor
-
-
Niklasinorr
- Erfaren
Hej Ulf och tack för bildenroot skrev:Tjaba Niklas
Grattis till trevlig bil
Vad jag förstår menar du dörrsidan höger bak?
Det var ett tag sen jag tog bort mina dörrsidor men har för mej det inte var så svårt att får loss bara man tar det lite försiktigt.
Bifogar en bild på baksidan av höger dörrsida från min bil.
Tror inget var skruvat. Iallafall inte vad jag kommer ihåg. Dock lite osäker på de två fästena bakom bältet, dvs de inringade hålen uppe till höger på bilden.
De andra två inringade satt med plastplugg. I övrigt är det clips som du ser.
Hoppas det är till nån hjälp.
Mvh
Ulf
Tycker att ljudet åker omkring lite grann men det verkar vara lokaliserat till "dörrsidan" som inte är någon dörr, dvs den bakom passagerarsätet...
Luckan kan vara en bov, bakom diskanthögtalaren kan det finnas skrammel och högst upp där plasten ligger mot nästa plastbit, den som vetter mot bakluckan så sitter det inte fast.
Ska testa att plocka bort sidan och se om det går att göra något. Finns det inte någon silikonspray mot platsgnissel? Man skulle kunna limma tunna gummibitar eller bara dörrisolering typ den matta som sitter längst ned till höger på din bild.
Känns som att framdörrar och instrumentpanel sitter ganska bra men hela inkapslingen av baksätet är ett meccano av halvtaskigt sammansatta plastbitar, som gjort för skrammel... Får fylla hela baksätet med epoxi... ;-)
-
Niklasinorr
- Erfaren
Förmodligen inte så svårt om man börjar gräva i det. Nu blev det ju kallt och snöigt så nu måste det prioriteras på andra områden som att vinterhjulen som skall på...trist...C skrev:Mitt gick på garantin så jag kan tyvärr inte tipsa alls om hur man får bort sakerna. Men de poppnitade om det hela och stoppade dit skumgummibitar för att få bort det sista plastgnisslet.
- root
- Veteran
- Namn: Ulf Skogström
- Kör: Focus RS mk3 -16, Focus RS mk2 -09, Volvo 855 -94
- Medlemsnummer: 21
Tjaba
Gjorde nu inte sänkningen själv men 'hängde över axeln' på han som gjorde det åt mej.
Hursomhelst kan jag inte påminna mej om att det behövdes några specialverktyg.
När vi sänkte på min tog vi loss hela fjäderbenen fram. Detta ska dock inte behövas utan man ska kunna vinkla ut fjäderbenet på nåt sätt.
Har för mej att det står nåt om detta tidigare i denna extremt långa, men trevliga, tråd.
Bak är det simpelt så jag tror till å med jag skulle klara av det utan hjälp.
Jag gjorde första besiktningen på bilen i fjol och det var det inga problem med att den var sänkt.
Inte så att det gick dem förbi, utan mer att 'Oj, den är visst sänkt den här. Då tar vi det försiktigt när vi kör upp på bromsprovarn så inget skrapar i."
Typ.
/ulf
Gjorde nu inte sänkningen själv men 'hängde över axeln' på han som gjorde det åt mej.
När vi sänkte på min tog vi loss hela fjäderbenen fram. Detta ska dock inte behövas utan man ska kunna vinkla ut fjäderbenet på nåt sätt.
Har för mej att det står nåt om detta tidigare i denna extremt långa, men trevliga, tråd.
Jag gjorde första besiktningen på bilen i fjol och det var det inga problem med att den var sänkt.
Inte så att det gick dem förbi, utan mer att 'Oj, den är visst sänkt den här. Då tar vi det försiktigt när vi kör upp på bromsprovarn så inget skrapar i."
Typ.
/ulf
-
Niklasinorr
- Erfaren
Blev det mycket stötigare på gatan? När jag körde RS:en första gången trodde jag tänderna skulle lossna men nu när jag haft den ett tag börjar den vara riktigt komfortabel... :-)root skrev:Tjaba
Typ.
/ulf
- Edelsvärd
- Veteran
- Namn: Fredda
- Kör: 2018 Focus RS
- Kontakt:
Om jag var Finländare skulle jag säga Perkele. Med stor bokstav.
Det vore kanon om folk kunde hålla sig någorlunda på sin sida vägen i skymda kurvor på smala vägar.
Jag möter en kärra på min sida av vägen i en högerböj för att inte fronta så bromsar jag samtidigt som jag håller in åt diket så mycket det bara går, (killen i Volvon går nästan i diket på andra sidan - det gick INTE sakta där, så han hade väl kul
) jag går ner i ett hål i asfalten som kändes som en gammal tom skyttegrav från andra världskriget med alla fyra hjul.
Resultat: 4 vinda hjul och när jag ger gas och laddtrycket kommer så drar bilen som f-n till höger. Vi får se vad som kan ha hänt. (ingen bra kombination alls med asfaltskant, högervridna hjul och lite broms samtidigt)
Nåja, vad är en bal på slottet...
Det vore kanon om folk kunde hålla sig någorlunda på sin sida vägen i skymda kurvor på smala vägar.
Jag möter en kärra på min sida av vägen i en högerböj för att inte fronta så bromsar jag samtidigt som jag håller in åt diket så mycket det bara går, (killen i Volvon går nästan i diket på andra sidan - det gick INTE sakta där, så han hade väl kul
Resultat: 4 vinda hjul och när jag ger gas och laddtrycket kommer så drar bilen som f-n till höger. Vi får se vad som kan ha hänt. (ingen bra kombination alls med asfaltskant, högervridna hjul och lite broms samtidigt)
Nåja, vad är en bal på slottet...
- Edelsvärd
- Veteran
- Namn: Fredda
- Kör: 2018 Focus RS
- Kontakt:
Det hade ju varit bra också om jag hade tänkt INNAN jag beställde vintersulor till min kärra. 235/45 -18 Hakka 8 går INTE att ha på min Då de är "rätt" grova. Blir att beställda 225/40 -18 istället.... Det går bra nu...
Niklasinorr skrev:Förmodligen inte så svårt om man börjar gräva i det. Nu blev det ju kallt och snöigt så nu måste det prioriteras på andra områden som att vinterhjulen som skall på...trist...
-
Niklasinorr
- Erfaren
Apropå något helt annat. Jag har ett mystiskt ljud innanför klimatanläggningen, ett surrande som låter hyfsat högt i 2,5 sekunder, tyst 1,5 sek, surr i 2,5 sek och såvidare. Låter inte när man kallstartar bilen utan kommer först efter en stund. Servomotor eller dåligdatorfläktljud typ...
Första körningen på riktig snö idag, f-n vad skoj!! Det känns som att det är fyrhjulsdrift, Quafiediffen gör verkligen ett strålande jobb!!! Sladdar lätt när man släpper gasen också, hur roligt som helst!!! :-)
Första körningen på riktig snö idag, f-n vad skoj!! Det känns som att det är fyrhjulsdrift, Quafiediffen gör verkligen ett strålande jobb!!! Sladdar lätt när man släpper gasen också, hur roligt som helst!!! :-)
- opA
- Nybörjare
- Namn: Christian A
- Kör: Ford Focus RS -10 "ATM420"
- Kontakt:

Ny på forumet och jag får ställa mig i gruppen som nyligen investerat i en Focus RS -10:a. 2800mil på mätaren och massa lull-lull monterat som Autotech ATM420-kit ( stannade hos Autotech då vi ändå va i Trollhättan och köpte den igårkväll och bänkade den till 421hk ), ATM 3,5" system utan kat, 3" Mongoose baksystem, Elevate insug, 650cc spridare, Airtec intercooler, ITG Kolfiber luftfilterbox med luftstyrning, Forge Dumpventil Setrab oljekyl, Vibratech motorfäste, GAZ coilovers, Whiteline Antiliftkit, Stålomspunna bromsslangar och ATS GTR Motorsport fälgar, 265/35 Michelin Sport Cup R -däck för att nämna några grejer :P Ska tyvärr ställas av imorgon så de blev inte mycket körande för en i år men desto mer att se fram emot till våren.
Min och Autotechs plan är att göra den körbar på 100% etanol samt köra i trimkamaxelsatsen i februari nångång. Spännande år kommer de bli
-
Niklasinorr
- Erfaren
Nice!! Kollade på blocket på den bilen:)opA skrev:
Ny på forumet och jag får ställa mig i gruppen som nyligen investerat i en Focus RS -10:a. 2800mil på mätaren och massa lull-lull monterat som Autotech ATM420-kit ( stannade hos Autotech då vi ändå va i Trollhättan och köpte den igårkväll och bänkade den till 421hk ), ATM 3,5" system utan kat, 3" Mongoose baksystem, Elevate insug, 650cc spridare, Airtec intercooler, ITG Kolfiber luftfilterbox med luftstyrning, Forge Dumpventil Setrab oljekyl, Vibratech motorfäste, GAZ coilovers, Whiteline Antiliftkit, Stålomspunna bromsslangar och ATS GTR Motorsport fälgar, 265/35 Michelin Sport Cup R -däck för att nämna några grejer :P Ska tyvärr ställas av imorgon så de blev inte mycket körande för en i år men desto mer att se fram emot till våren.
Min och Autotechs plan är att göra den körbar på 100% etanol samt köra i trimkamaxelsatsen i februari nångång. Spännande år kommer de bli
100% etanol? Du menar inte E85 då?