Part_boy_no1 - Taunus GXL
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
tur det finns ny plåt till taunusPart_boy_no1 skrev:Fick ett ryck och kapade bort Skärmkanten![]()
Den startade efter ca 3 veckors vilande
http://youtu.be/gOpxk9lhF2U
Ronny
både yttre å inre skärmkanter finns nya
Tags:
- Part_boy_no1
- Veteran
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Ja, har du yttre kanter färdiga så är ju inte de inre så svåra att få till (men gör inte som jag gjorde en gång på en av mina värsta och klå upp resterna av innerkanten mot ytter och punkta
- det höll bra nog och såg okay ut med ett lager asfaltguck på men inget jag är stolt över
). Ett enkelt fultrix för att forma kanter är att hamra ner inviket med ett kilformat hammarhuvud så att man får ett tätt veckat nervik och sedan platta ut det med en plan hammare. Tidskrävande att få bra, men billigt och enkelt om man inte har ekonomiplåt. Proffsen brukar jobba på liknande sätt men då brukar det inbegripa figursågade träfiberskivor som mallar att spänna plåten emellan för att undvika att det slår sig och man får exaktare styr på var vikningen hamnar. Jag byggde just en sån ytterskärmkant av tre bitar en gång med frihandstolkning (svårt att göra kanten så i ett stycke eftersom den välver sig), det blev faktiskt helt okay till slut. Nästan allt går om man ger sig tusan på det
.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Part_boy_no1
- Veteran
- Släggmek
- Legend
Tretti, va´? Undra på att du har ork och vilja att ha kommit så pass långt på hyfsat kort tid, det hade jag också då
. Nå, men seriöst så grattis på jämna dagen
. Ah, det blir nog bra med det där bara du har tålamod att gå över bitarna fram och tillbaka en massa gånger ifall du ger dig på att forma eget. Plåtmassage är ungefär som jag förstått de gör på folk, en massa lätta slag och nån rätt brutal tryckare ibland när det fordras, fast när det gäller plåten blir det mesta hårdhänta såklart i inledningen
för att få till grundformerna och sen jobba med mindre och mindre anslag. Man får också tänka på att precis som med svetsning så gäller det att inte lägga all kraft på ett ställe i taget utan att jobba över hela stycket samtidigt när man gör nåt som en skärmkant eller tröskel, annars kommer kraften att vips ha vridit stycket snett om man bara påför kraften i en ände och jobbar sig bortåt. Ah, proffs vet sånt där betydligt bättre än jag kan beskriva eller utföra, men grovt beskrivet så fungerar det ungefär sådär.
Vad gäller roståterkomst på omnämnt halvfusk kan jag berätta att den lagningen höll bilen ut trots missen att använda en äkta asgammal burk Tiger Compound, en bland gamlingarna tydligen ökänd
gummibaserad underredsmassa som visserligen var bra mot stenskott men inte värst annars, men eftersom det var bara en plåt (1 mm) så kändes det såklart inte lika stadigt som original om man greppade kanten och bände lite, annars var det inget som störde
. Sen finns det en annan snabbvariant jag hört om som utgår från ett max 3 mm plattjärn som grund för konturen och sedan en massa punktande på en figurskuren tunnplåtsremsa för att fylla ut mellanskillnaden, men det känns lite väl rallycross för att jag ska ha velat prova. Sägs vara väldigt hållbart iaf, om man lyckas få till kurvningen så det liknar nåt.
Btw, plåt uppför sig rätt kul om man lärt sig några trick - det går att krympa tillbaka mindre ojämnheter typ de klassiska inifrånbucklorna i bagageluckor bara genom att hamra lätta slag på rätta ställen vid sidan av ett mothåll, men prova på en skrotbit först för att få till snitsen.
Vad gäller roståterkomst på omnämnt halvfusk kan jag berätta att den lagningen höll bilen ut trots missen att använda en äkta asgammal burk Tiger Compound, en bland gamlingarna tydligen ökänd
Btw, plåt uppför sig rätt kul om man lärt sig några trick - det går att krympa tillbaka mindre ojämnheter typ de klassiska inifrånbucklorna i bagageluckor bara genom att hamra lätta slag på rätta ställen vid sidan av ett mothåll, men prova på en skrotbit först för att få till snitsen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
- Part_boy_no1
- Veteran
Släggmek skrev:Tretti, va´? Undra på att du har ork och vilja att ha kommit så pass långt på hyfsat kort tid, det hade jag också då. Nå, men seriöst så grattis på jämna dagen
. Ah, det blir nog bra med det där bara du har tålamod att gå över bitarna fram och tillbaka en massa gånger ifall du ger dig på att forma eget. Plåtmassage är ungefär som jag förstått de gör på folk, en massa lätta slag och nån rätt brutal tryckare ibland när det fordras, fast när det gäller plåten blir det mesta hårdhänta såklart i inledningen
![]()
för att få till grundformerna och sen jobba med mindre och mindre anslag. Man får också tänka på att precis som med svetsning så gäller det att inte lägga all kraft på ett ställe i taget utan att jobba över hela stycket samtidigt när man gör nåt som en skärmkant eller tröskel, annars kommer kraften att vips ha vridit stycket snett om man bara påför kraften i en ände och jobbar sig bortåt. Ah, proffs vet sånt där betydligt bättre än jag kan beskriva eller utföra, men grovt beskrivet så fungerar det ungefär sådär.
Vad gäller roståterkomst på omnämnt halvfusk kan jag berätta att den lagningen höll bilen ut trots missen att använda en äkta asgammal burk Tiger Compound, en bland gamlingarna tydligen ökänd![]()
![]()
gummibaserad underredsmassa som visserligen var bra mot stenskott men inte värst annars, men eftersom det var bara en plåt (1 mm) så kändes det såklart inte lika stadigt som original om man greppade kanten och bände lite, annars var det inget som störde
. Sen finns det en annan snabbvariant jag hört om som utgår från ett max 3 mm plattjärn som grund för konturen och sedan en massa punktande på en figurskuren tunnplåtsremsa för att fylla ut mellanskillnaden, men det känns lite väl rallycross för att jag ska ha velat prova. Sägs vara väldigt hållbart iaf, om man lyckas få till kurvningen så det liknar nåt.
Haha lär ju bli klar med bilen så måste ta mig ork
tålamod är nog nåt jag också saknar
Det är mycket det där med att leka plåtslagare. Tur jag har en far som är riktigt bra på att bocka och göra plåtbitar som ser ut som orginal

Ronny
- Part_boy_no1
- Veteran
SK Racing skrev:Jag sätter dit skärmkanten först, sen när den är på plats så ritsar jag i innerskärmen rakt upp efter inbockningen på skärmkanten, sen kapar jag bort det och sen så gör jag plåtbitar efter det och simsallabim så finns det inget veck som smuts kan sammlas i ovanpå utan det blir helt slätt i hjulhuset, och skärmkanten blir som en profil, stadig med andra ord och det går jäkligt bra o rostskydda i den.
Helsvetsar och kant i kant givetvis
Kant i kant blir det nog. Får se upp så det inte slår sig bara

Ronny
- Part_boy_no1
- Veteran
- Part_boy_no1
- Veteran
Renovering Taunus GXL

Bakskärmen var lite dålig. Och tidigare lagningar var inte så snyggt gjort
kolla svetsningarna.

Ser genast bättre ut

Ronny
- Part_boy_no1
- Veteran
- Part_boy_no1
- Veteran
- Släggmek
- Legend
Huvva, de där gamla lagningarna såg inget bra ut som sagt. Snacka om ett hästjobb att få fason på plåten, men det tar sig ju en bit i sänder
. Starkt jobbat så här långt, heja på! 
)
- Part_boy_no1
- Veteran
Släggmek skrev:Huvva, de där gamla lagningarna såg inget bra ut som sagt. Snacka om ett hästjobb att få fason på plåten, men det tar sig ju en bit i sänder. Starkt jobbat så här långt, heja på!
Ja lite dåligt var det ju. Dom som lagade och lackerade bilen gjorde inge bra jobb
men har inte bråttom med att få ihop bilen som tur är
Ronny
- Släggmek
- Legend
Nja, nog verkar någon tidigare reparatör ha tagit snabbaste vägen, men t o m då kan man ju göra ett iaf hyfsat jobb om man bara är aningen intresserad. Det vanligaste hempularfusket är förstås att inte rensa riktigt utan bränna ny plåt ovanpå gammal, men tyvärr har jag sett flera fall där "riktiga" bilskadereparatörer visserligen gjort förarbetet ordentligt, men sedan gjort så dåliga lagningar att bitarna börjat rosta igen inom ett år eller i de värsta exemplen har de sparsamt punktade svetsarna lossnat vid krock
, så det är inte bara "nisse i svängen"-firmor och glada amatörer som fuskar.
Trägen vinner
.
)
- Part_boy_no1
- Veteran

bara det inte börjar rost igen på engång