Överladdning 351w v8

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Das-Kadarr
Nybörjare
Namn: Eric Wicksell Tauber
Kör: Mercury Montclair -56, Ford Taunus -78

Överladdning 351w v8

Inlägg av Das-Kadarr »

Tjena!

Jag har hållit på och bråkat med ett elfel på min Mercury Montclair 56a halva sommaren nu. Den laddar upp i mot 17 volt på varv.
Upptäckte att det inte ens fanns en laddningsregulator på den så jag köpte en sådan. Det funkade ett litet tag men sen blev det samma fel igen(kan ha kortslutits vid montering).
Köpte mig en till som höll i några veckor, tills jag kom hem efter en trip och märkte att batteriet stod och kokade. Nu har jag köpt ännu en jävel och den här gången funkade det inte alls...

Vad kan det vara som orsakar att regulatorn går sönder?
Har även märkt att den blir väldigt varm(vet inte om den ska bli det?).

Motorn är en 351w v8 från en Ford Econline 82a.

scorpion
Nybörjare
Namn: Roger Carlsson
Kör: Scorpio, Saab 9000,Cuda -71,Chrysler 300

Regulator

Inlägg av scorpion »

Prova med en generator med inbyggt relä och kolbrygga,funkar klockrent på en annan bil jag har (chrysler),annars vet jag ej vad felet är.

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Hallå

Vad har du för regulator och hur har du kopplat den ?

Fords US generatorer utan inbyggd regulator har en regulator som MÅSTE vara ordentligt jordat i huset annars går dom sönder sen brukar det vara en anslutning som heter "A" vilket är en sensor anslutning och det är till den spänning som den är ansluten till som regulatorn refererar !
d.v.s. har du ett spänningsfall där den är ansluten så kommer regulatorn att kompensera för det och se till att du har rätt spänning DÄR DEN ÄR ANSLUTEN ! = Då kan den ladda bra mycket ( uppåt 20v om det vill sig illa ! )

// Micke

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Jordfel mellan genrator /motor alt motor Chassi /Batteri då blir det så där
Old FORD's can always be faster ......

Das-Kadarr
Nybörjare

Inlägg av Das-Kadarr »

Den heter "stmvr166, blue streak premium quality" från hansen racing.

Den är kopplad från generatorn till kontakterna på regulatorn: I A S F
En sladd från tändningen - I
Röd+ - A
Svart Stator - S
Vit Field - F
(kan ha blandat ihop färgerna på stator och field nu när ja sitter vid datorn, stämde det jag skrev?)

Den var väldigt dåligt jordad så det kan ju vara det som är felet! Drog en sladd från batteriet till regulatorn nu men det var samma fel fortfarande så regulatorn e säkert trasig.

Cosworth 4x4
Legend

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Tror det kan stämma som du skriver.
Det är den röda på anslutning A jag menade , har du dragit den direkt till B+ på generatorn ?
Har för mig att den ev. kan dra ström hela tiden. ( för att magnetisera generatorn ), beror på hur den är kopplad internt , ibland måste den gå via tändningslåset !
Det är här det kan bli problem om den är kopplad på nåt som kan ha spänningsfall vilket den då vill kompensera för.
Samma när du skriver att I är kopplad till tändningen, har du samma spänning där som på batteriet när motorn är igång ?
Fordarna brukar ju ha ett förkopplings motstånd till tändningen vilket gör att spänningen droppar till ~7-9v vilket då är för lite för att generatorn ska fungera OK !
Sen brukar det ofta vara problem med "gamla" jänkare vad gäller jordningen av en extern regulator då den ofta monteras på innerskärmen som sen är skruvad med färg emellan ytorna = dålig jord !

// Micke
Das-Kadarr skrev:Den heter "stmvr166, blue streak premium quality" från hansen racing.

Den är kopplad från generatorn till kontakterna på regulatorn: I A S F
En sladd från tändningen - I
Röd+ - A
Svart Stator - S
Vit Field - F
(kan ha blandat ihop färgerna på stator och field nu när ja sitter vid datorn, stämde det jag skrev?)

Den var väldigt dåligt jordad så det kan ju vara det som är felet! Drog en sladd från batteriet till regulatorn nu men det var samma fel fortfarande så regulatorn e säkert trasig.

Das-Kadarr
Nybörjare

Inlägg av Das-Kadarr »

Joo den går direkt till b+. Det kan stämma att den drar ström hela tiden för jag fick köra med starthjälp hela semestern:p

Vet inte om det är samma spänning på I kopplingen!
Jag har ju dragit en sladd för jorden nu. Det måste väl räcka även fast den e monterad på lackad yta?

Kan du säga exakt hur jag ska koppla på ett sett för en som inte är så kunnig inom elektronik?:)

Das-Kadarr
Nybörjare

Inlägg av Das-Kadarr »

Det låter vettigt! Tack för tipset

Das-Kadarr
Nybörjare

Inlägg av Das-Kadarr »

Cosworth 4x4 skrev:Tror det kan stämma som du skriver.
Det är den röda på anslutning A jag menade , har du dragit den direkt till B+ på generatorn ?
Har för mig att den ev. kan dra ström hela tiden. ( för att magnetisera generatorn ), beror på hur den är kopplad internt , ibland måste den gå via tändningslåset !
Det är här det kan bli problem om den är kopplad på nåt som kan ha spänningsfall vilket den då vill kompensera för.
Samma när du skriver att I är kopplad till tändningen, har du samma spänning där som på batteriet när motorn är igång ?
Fordarna brukar ju ha ett förkopplings motstånd till tändningen vilket gör att spänningen droppar till ~7-9v vilket då är för lite för att generatorn ska fungera OK !
Sen brukar det ofta vara problem med "gamla" jänkare vad gäller jordningen av en extern regulator då den ofta monteras på innerskärmen som sen är skruvad med färg emellan ytorna = dålig jord !

// Micke
Med mitt förra inlägg jag gjorde så menade jag att ja ville veta hur man skulle koppla in regulatorn korrekt. Skulle uppskattas väldigt mycket om du kunde beskriva hur jag ska göra:)

Cosworth 4x4
Legend

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Ursäkta det sena svaret , har varit lite upptagen sen hittade jag inga bra bilder.
Har du inte ordnat det på annat sätt hoppas jag detta kan hjälpa.
Se bifogat dokument.

// Micke
Bilagor
Regulator & generator_II.doc
(187.5 KiB) Nerladdad 287 gånger

Das-Kadarr
Nybörjare

Inlägg av Das-Kadarr »

Cosworth 4x4 skrev:Ursäkta det sena svaret , har varit lite upptagen sen hittade jag inga bra bilder.
Har du inte ordnat det på annat sätt hoppas jag detta kan hjälpa.
Se bifogat dokument.

// Micke
Har ingen laddlampa, men det borde jag väl bara kunna koppla in?

Cosworth 4x4
Legend

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Ja det borde inte vara nåt problem , ta en 2>4-5w lampa.
Ena polen till ström över tändning och den andra till regulatorn.

// Micke
Das-Kadarr skrev:Har ingen laddlampa, men det borde jag väl bara kunna koppla in?

Das-Kadarr
Nybörjare

Inlägg av Das-Kadarr »

Cosworth 4x4 skrev:Ja det borde inte vara nåt problem , ta en 2>4-5w lampa.
Ena polen till ström över tändning och den andra till regulatorn.

// Micke
Har hållt på och kopplat ihop allt dedär nu. Men jag får konstant ström på laddlampan efter som "A" kopplingen också går på tändningen. Kan jag ha gjort något fel?

Skriv svar