Part_boy_no1 - Taunus GXL

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98

Inlägg av Part_boy_no1 »

Bild ser inte ut att gå så bra på en cylBild

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Hmmm... jag kan inte låta bli att undra om det ska gå att få fogen jämn utan att den blir för tunn, när inte kanterna är falsade och allt görs från utsidan, men annars ser det väl ut att vara på rätt spår :). Ah, stiften ser mest ut som att de kämpar i oljedimma från brända ventiltätningar ;), det är ju Pinto... jag tycker jag ser inte nåt som ser vidare fräscht ut, kunde tro du lånat dem av mig :D Sen, högeffektständspole av nåt bra märke vore nog ett plus, kanske Bosch Platina stift (håller toklänge, så prisskillnaden tjänar in sig över tid). Vore den okay borde de vara gulaktigt vita, klart med dagens bränsle kanske rostbrunt är mera nyansen. Det var enklare att läsa av dem förr när det var bly i soppan, det var den som gav det gula stråket när allt var okay. Helt vita kärnor innebar för hård gnista då.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Haha ett lager tenn spackel så blir blir det tjockt igen det längst till höger var knappt sotigt eller blöt så det är nog brist på bensin i den cylindern. Dom andra får nog lite för mycket köpte nya på Biltema men tycker gnistan är lite klen. Ger en svag vit gnista. Kanske skulle testa med högefekttändspola eller mäta volten vid tändspolen

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Släggmek skrev:Hmmm... jag kan inte låta bli att undra om det ska gå att få fogen jämn utan att den blir för tunn, när inte kanterna är falsade och allt görs från utsidan, men annars ser det väl ut att vara på rätt spår :). Ah, stiften ser mest ut som att de kämpar i oljedimma från brända ventiltätningar ;), det är ju Pinto... jag tycker jag ser inte nåt som ser vidare fräscht ut, kunde tro du lånat dem av mig :D Sen, högeffektständspole av nåt bra märke vore nog ett plus, kanske Bosch Platina stift (håller toklänge, så prisskillnaden tjänar in sig över tid). Vore den okay borde de vara gulaktigt vita, klart med dagens bränsle kanske rostbrunt är mera nyansen. Det var enklare att läsa av dem förr när det var bly i soppan, det var den som gav det gula stråket när allt var okay. Helt vita kärnor innebar för hård gnista då.
men du han kör väl med en 2,9a??? tycker mest det ser ut som ett stift saknar elektrod

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

granadadr skrev:men du han kör väl med en 2,9a??? tycker mest det ser ut som ett stift saknar elektrod

Nästan likadana motorerBild ja såg lite platt ut. Olika stift var det ocksåBild köpte nya på Biltema men går fan inte bättre för detBild

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Tro om bränsletrycket kan spöka. Pumpen pumpar 225 l/h vid tre bar tror jag det var. Fick tipset att en vanlig oljetrycksmätare fungerar till det smidigt att sätta dit en givare och dra sladdar in i kupén

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Hej det var ett tag sen sistBild inte blivit så mycket gjort pga bruksbil byte. Fixat och gjort den snyggareBildBildBildBildBild

Men har övertalat farsan att jag ska få ha bilen i hans garage och fixaBildBild golvet i huset vibrera tydligen när jag körde ner bilenBild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

BildBild lite mer rost bortaBild

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Konstigt, den börjar se hel ut... ;) Ah, seriöst så är det kul att se att den börjar komma ihop från pusselstadiet :). Dit har jag en bit att gå, husfix och annat har stulit mesta tiden och den lilla pluringen från bilarna i år, suck :(. Bara att hoppas på en inte alltför sval vinter så att man kan häcka lite i garaget framöver. :smash:

Får tillägga att instrumenteringen i "nya" Mondeon ser skojigare ut än original, fast det var en ovårdade marsvin som klättrar på backspegeln :D. Hoppas det blir blinglister runt bakljusen på den där med, snygg detalj.

Hmm... det var lite svårt att se lagningarna, men nån minuts shake-n-bake i dator gav ljus på sakerna - ett försiktigt ingrepp i bildverken :). Jorå, det där borde väl hålla fast som jag själv :^o fick mig påpekat hos SBP i våras så är det bäst med halva det avståndet mellan svetspunkterna för att få bra krockstyrka.
Bilagor
litemerarost2.jpg
litemerarost1.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Renovering Taunus GXL

Inlägg av Part_boy_no1 »

Det tar sig sakta men säkertBild blivit lite mycket annat åt mig med sen senaste tiden. Köpte bil för nån dag sen igenBild blev en seat minibussBild

Svårt att få bra bild men punktade lite mer för säkerhets skullBild

Ja blev lite snyggare med Biltema fälg färgBild nja blir nog inte så mycket blig på den. Knäckte nyss båda fjädrar bak efter en tur till borgvattnet. Lite mycket last och tävla mot en Saab 9,5 turboBild
Bild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Bild

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Synd det där med fjädringen, men så är det, kostar att va´me´:eclipsee_...;) Sen är väl fjädringen en svag punkt sen gammalt för Ford, har du original fram på GXL:n så byt innan den ska igång för det är standard på Taunus TC 1 att framfjädrarna bryter av nedersta varvet över tid eller mil p g a dåligt material eller om det var felhärdning. Snyggt förbättrad rördragning i Mondeon iaf :).

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Synd det där med fjädringen, men så är det, kostar att va´me´:eclipsee_...;) Sen är väl fjädringen en svag punkt sen gammalt för Ford, har du original fram på GXL:n så byt innan den ska igång för det är standard på Taunus TC 1 att framfjädrarna bryter av nedersta varvet över tid eller mil p g a dåligt material eller om det var felhärdning. Snyggt förbättrad rördragning i Mondeon iaf :).

Kan trösta mig med att jag kom förstBild kapa fjädrarna fram så är problemet löst. Har kapat bort nedersta varvet på taunusen redanBild men blir nog att kapa ett till varv senBild

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Hm, låter som att du snarare borde titta på airbags (Good Year etc) om du ska ha ner den ännu mera :cool:. Och Granada mk 1 har samma ytterradie på fjädrarna fast nån mm tjockare tråd (och nåt varv extra att kapa), de är tåligare mot brott och styvare fast ju kortare desto hårdare förstås. I vilket fall lär det fordras nåt slags omgörning så att du får övre länkarmar med excenterjustering i lagringarna och kan korrigera hjulvinklarna så att den inte stretar utåt. Vet inte om det möjligen går att anpassa bitar från nåt annat typ Volvo 140 eller Opel Rekord B (1966), C (1967-71, den stod rätt mycket som inspirationskälla till Taunus/Cortina både i design och konstruktion) eller de senare. Alternativet vore att tillverka egna länkarmar i rör och med det kunna skräddarsy allting, förmodligen det bästa sättet om det finns budget. Har tyvärr aldrig sett några eftermarknadsbitar som löser problemet, ganska märkligt egentligen med så många vässade såna bilar runt klotet. Tänk på att man bör inte sätta dem ner under 10 cm markfrigång under framvagnsbalken som blir lägsta punkten, då är det läge för skrapplåt om inte oljetråget ska leva farligt och styrningen blir också lite nervös.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Part_boy_no1 skrev:Det tar sig sakta men säkertBild blivit lite mycket annat åt mig med sen senaste tiden. Köpte bil för nån dag sen igenBild blev en seat minibussBild

Svårt att få bra bild men punktade lite mer för säkerhets skullBild

Ja blev lite snyggare med Biltema fälg färgBild nja blir nog inte så mycket blig på den. Knäckte nyss båda fjädrar bak efter en tur till borgvattnet. Lite mycket last och tävla mot en Saab 9,5 turboBild
Bild

Ronny
aaaa gammla Borgvattnet,, vad gjorde du där?

min fd sambos Mormor bodde där,, medans hon levde,, så där har jag varit endel å handlat endel på ica i Hammerdal

Skriv svar