Part_boy_no1 - Taunus GXL
- Part_boy_no1
- Veteran
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Hmmm... jag kan inte låta bli att undra om det ska gå att få fogen jämn utan att den blir för tunn, när inte kanterna är falsade och allt görs från utsidan, men annars ser det väl ut att vara på rätt spår
. Ah, stiften ser mest ut som att de kämpar i oljedimma från brända ventiltätningar
, det är ju Pinto... jag tycker jag ser inte nåt som ser vidare fräscht ut, kunde tro du lånat dem av mig
Sen, högeffektständspole av nåt bra märke vore nog ett plus, kanske Bosch Platina stift (håller toklänge, så prisskillnaden tjänar in sig över tid). Vore den okay borde de vara gulaktigt vita, klart med dagens bränsle kanske rostbrunt är mera nyansen. Det var enklare att läsa av dem förr när det var bly i soppan, det var den som gav det gula stråket när allt var okay. Helt vita kärnor innebar för hård gnista då.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Part_boy_no1
- Veteran
Haha ett lager tenn spackel så blir blir det tjockt igen
det längst till höger var knappt sotigt eller blöt så det är nog brist på bensin i den cylindern. Dom andra får nog lite för mycket
köpte nya på Biltema men tycker gnistan är lite klen. Ger en svag vit gnista. Kanske skulle testa med högefekttändspola eller mäta volten vid tändspolen
det längst till höger var knappt sotigt eller blöt så det är nog brist på bensin i den cylindern. Dom andra får nog lite för mycket
köpte nya på Biltema men tycker gnistan är lite klen. Ger en svag vit gnista. Kanske skulle testa med högefekttändspola eller mäta volten vid tändspolen
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
men du han kör väl med en 2,9a??? tycker mest det ser ut som ett stift saknar elektrodSläggmek skrev:Hmmm... jag kan inte låta bli att undra om det ska gå att få fogen jämn utan att den blir för tunn, när inte kanterna är falsade och allt görs från utsidan, men annars ser det väl ut att vara på rätt spår. Ah, stiften ser mest ut som att de kämpar i oljedimma från brända ventiltätningar
, det är ju Pinto... jag tycker jag ser inte nåt som ser vidare fräscht ut, kunde tro du lånat dem av mig
Sen, högeffektständspole av nåt bra märke vore nog ett plus, kanske Bosch Platina stift (håller toklänge, så prisskillnaden tjänar in sig över tid). Vore den okay borde de vara gulaktigt vita, klart med dagens bränsle kanske rostbrunt är mera nyansen. Det var enklare att läsa av dem förr när det var bly i soppan, det var den som gav det gula stråket när allt var okay. Helt vita kärnor innebar för hård gnista då.
- Part_boy_no1
- Veteran
- Part_boy_no1
- Veteran
- Part_boy_no1
- Veteran
- Part_boy_no1
- Veteran
- Släggmek
- Legend
Konstigt, den börjar se hel ut...
Ah, seriöst så är det kul att se att den börjar komma ihop från pusselstadiet
. Dit har jag en bit att gå, husfix och annat har stulit mesta tiden och den lilla pluringen från bilarna i år, suck
. Bara att hoppas på en inte alltför sval vinter så att man kan häcka lite i garaget framöver.
Får tillägga att instrumenteringen i "nya" Mondeon ser skojigare ut än original, fast det var en ovårdade marsvin som klättrar på backspegeln
. Hoppas det blir blinglister runt bakljusen på den där med, snygg detalj.
Hmm... det var lite svårt att se lagningarna, men nån minuts shake-n-bake i dator gav ljus på sakerna - ett försiktigt ingrepp i bildverken
. Jorå, det där borde väl hålla fast som jag själv
fick mig påpekat hos SBP i våras så är det bäst med halva det avståndet mellan svetspunkterna för att få bra krockstyrka.
Får tillägga att instrumenteringen i "nya" Mondeon ser skojigare ut än original, fast det var en ovårdade marsvin som klättrar på backspegeln
Hmm... det var lite svårt att se lagningarna, men nån minuts shake-n-bake i dator gav ljus på sakerna - ett försiktigt ingrepp i bildverken
- Bilagor
-
-
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
- Part_boy_no1
- Veteran
Renovering Taunus GXL
Det tar sig sakta men säkert
blivit lite mycket annat åt mig med sen senaste tiden. Köpte bil för nån dag sen igen
blev en seat minibuss
Svårt att få bra bild men punktade lite mer för säkerhets skull
Ja blev lite snyggare med Biltema fälg färg
nja blir nog inte så mycket blig på den. Knäckte nyss båda fjädrar bak efter en tur till borgvattnet. Lite mycket last och tävla mot en Saab 9,5 turbo

Ronny
blivit lite mycket annat åt mig med sen senaste tiden. Köpte bil för nån dag sen igen
blev en seat minibuss

Ja blev lite snyggare med Biltema fälg färg
nja blir nog inte så mycket blig på den. Knäckte nyss båda fjädrar bak efter en tur till borgvattnet. Lite mycket last och tävla mot en Saab 9,5 turbo

Ronny
- Part_boy_no1
- Veteran
- Släggmek
- Legend
Synd det där med fjädringen, men så är det, kostar att va´me´:eclipsee_...
Sen är väl fjädringen en svag punkt sen gammalt för Ford, har du original fram på GXL:n så byt innan den ska igång för det är standard på Taunus TC 1 att framfjädrarna bryter av nedersta varvet över tid eller mil p g a dåligt material eller om det var felhärdning. Snyggt förbättrad rördragning i Mondeon iaf
.
)
- Part_boy_no1
- Veteran
Släggmek skrev:Synd det där med fjädringen, men så är det, kostar att va´me´:eclipsee_...Sen är väl fjädringen en svag punkt sen gammalt för Ford, har du original fram på GXL:n så byt innan den ska igång för det är standard på Taunus TC 1 att framfjädrarna bryter av nedersta varvet över tid eller mil p g a dåligt material eller om det var felhärdning. Snyggt förbättrad rördragning i Mondeon iaf
.
Kan trösta mig med att jag kom först
kapa fjädrarna fram så är problemet löst. Har kapat bort nedersta varvet på taunusen redan
men blir nog att kapa ett till varv sen
Ronny
- Släggmek
- Legend
Hm, låter som att du snarare borde titta på airbags (Good Year etc) om du ska ha ner den ännu mera
. Och Granada mk 1 har samma ytterradie på fjädrarna fast nån mm tjockare tråd (och nåt varv extra att kapa), de är tåligare mot brott och styvare fast ju kortare desto hårdare förstås. I vilket fall lär det fordras nåt slags omgörning så att du får övre länkarmar med excenterjustering i lagringarna och kan korrigera hjulvinklarna så att den inte stretar utåt. Vet inte om det möjligen går att anpassa bitar från nåt annat typ Volvo 140 eller Opel Rekord B (1966), C (1967-71, den stod rätt mycket som inspirationskälla till Taunus/Cortina både i design och konstruktion) eller de senare. Alternativet vore att tillverka egna länkarmar i rör och med det kunna skräddarsy allting, förmodligen det bästa sättet om det finns budget. Har tyvärr aldrig sett några eftermarknadsbitar som löser problemet, ganska märkligt egentligen med så många vässade såna bilar runt klotet. Tänk på att man bör inte sätta dem ner under 10 cm markfrigång under framvagnsbalken som blir lägsta punkten, då är det läge för skrapplåt om inte oljetråget ska leva farligt och styrningen blir också lite nervös.
)
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
aaaa gammla Borgvattnet,, vad gjorde du där?Part_boy_no1 skrev:Det tar sig sakta men säkertblivit lite mycket annat åt mig med sen senaste tiden. Köpte bil för nån dag sen igen
blev en seat minibuss
Ja blev lite snyggare med Biltema fälg färgnja blir nog inte så mycket blig på den. Knäckte nyss båda fjädrar bak efter en tur till borgvattnet. Lite mycket last och tävla mot en Saab 9,5 turbo
![]()
Ronny
min fd sambos Mormor bodde där,, medans hon levde,, så där har jag varit endel å handlat endel på ica i Hammerdal

ser inte ut att gå så bra på en cyl

golvet i huset vibrera tydligen när jag körde ner bilen
lite mer rost borta