Part_boy_no1 - Taunus GXL
- Part_boy_no1
- Veteran
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Släggmek skrev:Hm, låter som att du snarare borde titta på airbags (Good Year etc) om du ska ha ner den ännu mera. Och Granada mk 1 har samma ytterradie på fjädrarna fast nån mm tjockare tråd (och nåt varv extra att kapa), de är tåligare mot brott och styvare fast ju kortare desto hårdare förstås. I vilket fall lär det fordras nåt slags omgörning så att du får övre länkarmar med excenterjustering i lagringarna och kan korrigera hjulvinklarna så att den inte stretar utåt. Vet inte om det möjligen går att anpassa bitar från nåt annat typ Volvo 140 eller Opel Rekord B (1966), C (1967-71, den stod rätt mycket som inspirationskälla till Taunus/Cortina både i design och konstruktion) eller de senare. Alternativet vore att tillverka egna länkarmar i rör och med det kunna skräddarsy allting, förmodligen det bästa sättet om det finns budget. Har tyvärr aldrig sett några eftermarknadsbitar som löser problemet, ganska märkligt egentligen med så många vässade såna bilar runt klotet. Tänk på att man bör inte sätta dem ner under 10 cm markfrigång under framvagnsbalken som blir lägsta punkten, då är det läge för skrapplåt om inte oljetråget ska leva farligt och styrningen blir också lite nervös.
Hm airbags
låter jobbig och komplicerat att bygga om framvagnen. Vill bli klar med bilen nångång
dom som bygger stor byggsats typ super seven kör väl ofta med taunus spindlar? Kanske går att hitta nåt från nån sån
fanns en Volvo 140 i grannkommunen som inte kunnde köra över en snusdosa
den var väldigt låg
Ronny
Tags:
- Part_boy_no1
- Veteran
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
aaaa coolt,Part_boy_no1 skrev:Aha okej. Fin och trevlig liten byvar och sov på prästgården där. Varit där 5-6 gånger nu
Ronny
vi bodde nere vid vattnet första riktiga gården på vä sida,, om man kör nerför den branta backen vid ålderdomshemmet
gården kallas för Flakanäset och är tyvärr till salu nu
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
super 7 orna har dock andra framvagnar, de använder bara spindlar och bromsar från Taunus/GranadaPart_boy_no1 skrev:Hm airbagslåter jobbig och komplicerat att bygga om framvagnen. Vill bli klar med bilen nångång
dom som bygger stor byggsats typ super seven kör väl ofta med taunus spindlar? Kanske går att hitta nåt från nån sån
fanns en Volvo 140 i grannkommunen som inte kunnde köra över en snusdosa
den var väldigt låg
Ronny
jag själv går i planerna att bygga om mina länkarmar fram,,
- Part_boy_no1
- Veteran
granadadr skrev:aaaa coolt,
vi bodde nere vid vattnet första riktiga gården på vä sida,, om man kör nerför den branta backen vid ålderdomshemmet![]()
gården kallas för Flakanäset och är tyvärr till salu nu
Skulle varit trevlig att bo där
men ligger lite för många mil ut i ingenstans. Prästgården är ett dåligt spökhus
Ronny
- Part_boy_no1
- Veteran
granadadr skrev:super 7 orna har dock andra framvagnar, de använder bara spindlar och bromsar från Taunus/Granada
jag själv går i planerna att bygga om mina länkarmar fram,,
Jo det har dom ju men man kan ju bygga så det passar
den här taunusen blir nog ingen extrem bil. Mest glidare och bränna däck bil
Ronny
- Part_boy_no1
- Veteran
- Part_boy_no1
- Veteran
- Part_boy_no1
- Veteran
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Ser ju riktigt trevligt ut
(huh, nu fick jag tunnplåtsabstinens
, enda svetsa jag gjort på sistone var till en värmeinstallation, vill ju göra roligt svetsande i stället
).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Granworth
- Veteran
- Namn: Kristian S
- Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto. - Ort: Trelleborg
- Medlemsnummer: 540
Part_boy_no1 skrev:så ja
Ronny
tjena.
tipsar om stiften bara...
Fords standard 2,8 -2,9 tycker endast om champion stift dvs dubbel koppar....
kallas även " CC "..... ( original motorcraft stift har oxå CC )
körde på min 2,8 86a scorpio ett stift som kallades N7BYC (champion )
det har 3 elektroder och satt original på golf gti....
detta tillsammans med nya kablar, tjockast möjliga och hemma gjord kabei mellan spolen och fördelaren ( 5 kvadrat ) gjorde mycket gott.....
på min 24v cossie kör jag med champion EON stift ( 6000 mila stift ) och har hittills kört ca 2500 mil och är mycket nöjd....
du kanske skulle prova dessa EON stift för jag vet inte om man får tag på ovanstående stift till 2,9 an...
men i övrigt så som ovan beskrivning.....
MVH
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
- Part_boy_no1
- Veteran
Granworth skrev:tjena.
tipsar om stiften bara...
Fords standard 2,8 -2,9 tycker endast om champion stift dvs dubbel koppar....
kallas även " CC "..... ( original motorcraft stift har oxå CC )
körde på min 2,8 86a scorpio ett stift som kallades N7BYC (champion )
det har 3 elektroder och satt original på golf gti....
detta tillsammans med nya kablar, tjockast möjliga och hemma gjord kabei mellan spolen och fördelaren ( 5 kvadrat ) gjorde mycket gott.....
på min 24v cossie kör jag med champion EON stift ( 6000 mila stift ) och har hittills kört ca 2500 mil och är mycket nöjd....
du kanske skulle prova dessa EON stift för jag vet inte om man får tag på ovanstående stift till 2,9 an...
men i övrigt så som ovan beskrivning.....
MVH
Tjena
Okej då ska jag leta tag på nåt av dom stiften. och bättre kablar

Kanske en högprestanda tändspole och ny fördelare också

Tack för tipset

Ronny
- Granworth
- Veteran
- Namn: Kristian S
- Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto. - Ort: Trelleborg
- Medlemsnummer: 540
t . stift
hej.
....kolla upp rotorn... det fanns / finns rotorer utan inbyggt motstånd .. så var det på min 2,8 86a..... och bara det ger mycket bättre gnista...
vad det gäller starkare tändspole...är jag lite orolig vad det gäller tändmodulen dvs. överslag och störningar ....
har på mina trimmade sug 2.8or inte behövt byta spole men gjorde det som jag skrev i mitt förra inlägg..... och dessa drog bra upp till 6500 varv utan problem... både med K - jetronic och EFI system... dock dessa justerades till mitt behov men det är ett helt annat tema.....
MVH
....kolla upp rotorn... det fanns / finns rotorer utan inbyggt motstånd .. så var det på min 2,8 86a..... och bara det ger mycket bättre gnista...
vad det gäller starkare tändspole...är jag lite orolig vad det gäller tändmodulen dvs. överslag och störningar ....
har på mina trimmade sug 2.8or inte behövt byta spole men gjorde det som jag skrev i mitt förra inlägg..... och dessa drog bra upp till 6500 varv utan problem... både med K - jetronic och EFI system... dock dessa justerades till mitt behov men det är ett helt annat tema.....
MVH
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...

så ja