Ford Granada Ghia inredning, renovering m.m
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Absolut! 
(Så stilig att det känns nästan skämmigt
att viska om att det finns blinklampor som är helt färglösa när de är släckta, men den är ju bara så perfekt monokrom annars).
(Så stilig att det känns nästan skämmigt
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
det gör det,, finns ju lampor som är kromade, det finns till och med kromade (osynliga) lampor till bakljus,, rödaSläggmek skrev:Absolut!
(Så stilig att det känns nästan skämmigtatt viska om att det finns blinklampor som är helt färglösa när de är släckta, men den är ju bara så perfekt monokrom annars).
tomas fd bil är ju ett lysande ex på att det är helkrom under färgen på Ghiagrillen,, den är fin

- Släggmek
- Legend
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
- granadadr
- Legend
haha denna ska lackas om senare,INTE nu, just nu så ska den få TURBON installerad och godkänd sen får vi se när det blir ny lack,, den blåa cossyn går ju som före denna,,Släggmek skrev:INSPIRATION!
- du ser väl till att glömma den där röda randen ifall den ska lackas om
? Så ser den ut som den rymt från det klassiska svartvita gruppfotot från -79 (undrar om det är värt nåt, inte så att jag tänkt sälja mitt ex men iaf). Fast blir det bara "fuskrenovering":p som var på tal så kör med nån mörkare gråmetallic tycker jag. Mera metal...
det är denna som ska fuskrenoveras
inr är när den satt kvar i Ghian
- Bilagor
-
-
-
-
- Släggmek
- Legend
Ojoj, nu får jag flashbacks till kvällsutflykter med min ex-taxi mk I, minnen, minnengranadadr skrev:haha denna ska lackas om senare,INTE nu, just nu så ska den få TURBON installerad och godkänd sen får vi se när det blir ny lack,, den blåa cossyn går ju som före denna,,
det är denna som ska fuskrenoverasden ska bli Turkos med vitt tak
tjejen som får bestämma det
![]()
inr är när den satt kvar i Ghian
Icke att glömma, extra stilpoäng vore det för vita framblinkersglas från DeTomaso Longchamps (som använde Granada mk 1 blinkersarmaturer) - hittas på Ebay ibland
)
- granadadr
- Legend
hehee,, nja endel du beskriver kommer att bli monterade,, men INTE alltSläggmek skrev:Ojoj, nu får jag flashbacks till kvällsutflykter med min ex-taxi mk I, minnen, minnen.
Turkos och vitt? Ja, se fruntimmer höll jag på att säga (har alltid tyckt att Granada och särskilt då 4-dörr gör sig bäst i dova toner, lite limo/gangsterstuk) fast pasteller fanns ju några i även i standardsortimentet och till iaf Mk II t o m en extrem violett metallic kallad "Verkherspurpur" (betyder tydligen ungefär "trafikpurpur" och syftar på nåt med signalfärger, RAL-systemet listar en solid motsvarighet) som kräver en hel del kaxig attityd och av betraktaren nästan solbrillor i dagsljus
så varför inte, kanske
. Granada i andan av Taunus P3? 1" vit rand på däcken, behåll original fälgsidorna på och montera bakåtvinklade kromade antenner på bakskärmarna, anbefalls av stilpolisen i så fall
. Helst även den djupa Consul-grillen för ökad retrostil samt filler panel och tillhörande lister från tidiga Granada GXL så är den i mål
.
Icke att glömma, extra stilpoäng vore det för vita framblinkersglas från DeTomaso Longchamps (som använde Granada mk 1 blinkersarmaturer) - hittas på Ebay ibland.
vita blinkers, vita bakljus,, orginal fälgsidor som sitter monterade,, men lackade vita och blå
hon pratade om de runda instrumenten,, jag vill dock ha de nyare,, så det får vi strida om sen
- Bilagor
-
-
-
-
- Släggmek
- Legend
Hehe, röstar för Ghia-grillen i bild i så fall
, den satt ju även på den handfull som exporterades till USA (nåt 20-tal eller så av 4-dörrars skeppades till New York, tippar EnFo skötte det) innan man gav upp försöket och tog fram den egna tolkningen (Granada/Monarch). Lack på fälgsidornas nav var ju original på en del toppversioner, så det kan inte vara fel
- tydlig lyxbilsmarkering, förr var det inte bara Merca som hade det (upp till 80-talet) även om jag personligen tycker den rostfria ytan är sååå snygg. Antenner, hmm nehe
... men kanske ett par periodkorrekta raka som åker ner i skärmen när man slår av tändningen? 
)