Ford Taunus Nav/bakaxelkovertering

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Ford Taunus Nav/bakaxelkovertering

Inlägg av Victoria »

Halojj!

Mitt första inlägg, så hoppas det blev i rätt tråd!

Nu söker jag råd och vägledning, av er experter :) Jag har en Ford Taunus -82 son nujust ligger under renovering och turbokonvertering. Även här i Finland krävs det större bakbromsar för att få bilen besiktad eftersom motorn blir större och den blir trimmad. Jag har införskaffat mig en Volvo 240's bakaxel, ( den påstås vara starkare också får jag skivor bak) och nu behöver jag lite hjälp. Det är ju inte precis praktist att ha 4x108 bultmönster fram och 5x108 bak.. Någon som har en aning om t.ex. vilken bils nav man kan använda (gärna utan alltför mycket svarving eller onödigt jobb) för att få dem till "samma" bultmönster? Ingen skillnad ifalll det blir 5 eller fem bults. Eller har ni någon annan idé på hur jag ska göra? Tack! :)

Tags:

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

4* eller fem bults.. ursäkta

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Så man kan inte på någotvis få 5bults dit fram då? :)

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Spacers då? för att få bultmönstret konverterat till något av de ovannämnda

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det går bra att borra om naven fram till 5x108 mm om man vill det. Helst i en svarv/fräs med delningsbord men är man riktigt noggrann kan man göra det med en bromsskiva (med rätt bultdelning) som mall.

240-axeln är egentligen för smal för Taunus, 740/940 passar mycket bättre i bredd.

Spacers kan vara ett alternativ om man vill köra Volvofälgar med högt ET (i praktiken från de framhjulsdrivna bilarna). Men omborrade nav är att föredra.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hej! Låter som det blir ett häftigt projekt, hoppas vi får läsa lite uppdateringar när det kommer igång :cool:.

En inte helt klarlagd idé som några av oss bollat runt är om man skulle kunna byta styrspindlarna till Granada (edit: ryktesvis ska någon i det stora Ford-träsket ;) ha gjort ett sånt byte utan att modifiera spindlarna och uppgett att det inte blev problem, men som sagt ett rykte - man får dessutom tänka på att geometrin förbättrades på sena Taunus-Cortina 1979-upp, så det som funkar bra på det ena kanske inte går lika bra på det andra). Konstaterat är att designen är i princip samma men Granadas är någon centimeter högre vilket kan påverka hjulvinklarna. Styrstagsändarna (p-ändarna) och nedre kulled är samma men okollat om konan är lika på den övre som är en annan. Om det skulle funka ihop får man deras 5-bult och ventilerade bromsar ifall man tar 2.8:s, men det har gjorts en del olika lyckade kombinationer vet jag där t ex någon Mercedes spindlar (antagligen typ W123 1977-85 och S-klassen från 74-82 eller så, kanhända flera har samma) ganska enkelt monterats på Volvo 140 för att få ner framvagnen lite, så mycket verkar handla om tur och skicklighet att kombinera saker från rätt håll. Däremot ska man aldrig bearbeta en styrspindel med svetsning för att ändra den. När det gäller att ändra bultmönster kan nog en stadig pelarborr med rätt hållare för arbetsstycket ses som minsta krav på utrustning för att göra om något.

…:kopfkratz Hm, som det faller sig har jag börjat sortera ihop de fakta jag hittat genom åren på bakaxlar, så här kommer några klipp ur texten under arbete (tanken är att lägga upp en kopia i FAQ:n när det börjar likna klart) som kanske kan vara lite upplysande, med risk att vara lite förvirrande osorterad eftersom det inte är klart än, men nog bättre till än ifrån :) :

Axlarna under Volvo 240/260 är tillverkade av Volvo själva, undantaget den ovanliga Atlas-axeln som satt under ambulanser och fanns att köpa från Volvo till rallybilar (osäker om de har samma utväxling etc). De Volvo-tillverkade axlarna har beteckningen 1030 för odiffad och 1031 för diffade.

Det är med små skillnader (antal lager bland annat) i princip samma bakaxlar som M30 respektive M31 som satt under 140/164 - 200-seriens axlar är tillverkade av Volvo men har differentialen köpt från Dana Corp. medan 140/164 hade axlar som tillverkades av Dana-Spicer och byggde helt på deras standarddelar eftersom Dana 30/31 (i vissa varianter heter den Spicer M30/M31) finns i massor av olika versioner hos många gamla personbilar av olika märken och hittas fortfarande i en del nya lätta pickups, SUV och liknande så det finns mycket delar att välja på om man behöver bygga om. Dana 30/31 förekommer i 2 storlekar med olika stora differentialer och därmed också husen, Volvo-axlarna kan man nog anta är den mindre av dem, men det behöver kollas närmare.

Faktiskt byggdes också Taunus med Dana 30, problemet är att det enbart gjordes i Argentina-modellerna som bara såldes i Latin-/Sydamerika.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Tack så mycket! Shit, blir ju helt förvirrad då det finns så många sätt att göra det på, vorue ju underbart om någon gjort det förr och kunde komma med ett konkret svar att SÅHÄR gör du! men det vore väl lite för lätt då igen ^^

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Detdär med granada spindel och nav vore faktiskt en idé.. Granadans bultmöbster är 5x112 och jag hittade koverteringsspacers på ebay från 5x108 till 5x112, så det vore ju idealiskt. Har ringt runt till de närmaste skrotarna här i Vasatrakten utan lycka. Granadan förekomm väl inte så mycket i finland :/

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6471
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

här är en Taunus jag har byggt,, den har saab bromsar fram, och 740 axel bak, byggde om medbringarna/hubbarna till 108/4 så orginal passar,,
Bilagor
Taunus c bakaxel.jpg
Taunus c medbringare.jpg
taunus cossie.JPG

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Ah snygg! Alright, kan du vara specifikare än "byggde om" ? :) Frestar mera att göra så som någon annan redan gjort så man vet det funkar!

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6471
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

ok,, gjorde egna fästen för Sierra cosworth ok fram, monterade skivorna bolt on,
bak byggde vi om hela bakvagnen så den har 4 link, 1 enkelplats bak,

svetsade igen hålen på medbringarna och borrade 4 nya för sierrafälgar, svetsade dit fästen för cosworth ok bak, monterade sierra cosworth brosmskivor bak,,

samt då sierrans handbromsvire,
Bilagor
Taunus c motor 3.jpg
taunus c bromsar.jpg
Taunus c bakstol 2.jpg
Taunus bakstol.jpg

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6471
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

men måste tillägga att drivaxlarna ej höll för min behandling,,,
sitter en 1031 med diff på den,,

och det är ej jag som äger bilen,, utan en vän till mig
Bilagor
20090606115.jpg

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Aite, nå saomsakt så har jag inte råd till cosworthkonvertering :D Så detdär är nog lite mera invecklat än vad jag planerat ^^ Då känner jag nog att det där med Granadas spindlar vore att föredra!

Om nu någon är intresserad av vad det i motorväg kommer att bli så: Köpte en Sierra 2,0 is maskin (205 block) Som jag böt alla lager och kolvringar i samt honade cylindrarna. Insprutningen var inte komplett, det hade typ luggit i en vattenpöl, så bestämde mig för att köra oldschool med förgasare ^^ Det blev en Dellorto DHLA40 förgasare, också hittade jag en misubishi turbo som förra ägaren redan tillverkat ett ford ohc grenrör till. :) Nujust är bilen under svetsning, men åker riktit just iväg till måleriet, den planeras bli babyblå ^^

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

GranadaDr: Ja, kompisens Taunus har du ju verkligen fått till :thumb: men hur lyckas man vrida sönder innanmätet i en 1031-axel i en Taunus? :eek: - jag tänker, turboeffekt på i trakten av 300 hk DIN och maximalt fäste?

Victoria: Dellorto låter som ett bra val :), de är nästan lika bra som Weber DCOE fast lider lite i kvalitet av enklare detaljkonstruktion med bussningar på spjällaxeln i stället för nållager, prestandamässigt ska de ge ungefär samma resultat.

Hmm, sen detta med bromsoken... Ja, det finns ju lite olika metoder för att flytta ena hålet så att man kan montera något annat, men såvitt jag minns ska väl Granada 2.8 ok för ventilerade skivor vara samma som de andra fast med en distansplatta mellan okhalvorna för att ge plats för den bredare skivan. Visserligen inte det effektivaste i bromsväg jämfört med moderna prylar, men å andra sidan väger ju Taunus betydligt mindre så förbättringen blir ändå stor. En avigsida är förstås att Granadas nav sticker ut mera än Taunus, så detta lär kräva fälgar med mera inpressning för att inte ändra spårvidden eller styrgeometrin vad jag kan se. Någon annan kanske har provat och kan bekräfta skillnad och vad som är lämplig kompensation i fälgmått.

Sen fanns ju 4-kolvsok med ventilerad skiva på en och annan äldre 4-cylindrig Granada avsedd för att dra släp, men svårt att hitta idag. Eftersom Ford höll sig till Ate som leverantör av frambromsarna under den perioden bör det gå att finna något på andra Europa-byggda märken som har samma mått, jag vet så långt som att Taunus ok hittas likadana på bakaxlarna till en del tyngre bilar, bl a vissa Mercedes, så rimligen bör någon av dem ha samma bultdelning fram som bak fast med 4-kolvsok. Själv har jag i gömmorna 1 st ordentligt stort Ate-märkt bromsok med höga belägg och Taunus-okets bultdelning som jag fick med i någon skrotlåda, så uppenbart finns det alternativ men just den har jag gått bet på :confused: att få klarhet i vad det är och vart man hittar en matchande.

Frågan är väl vad som kostar mest i slutänden, att leja bort maskinarbete blir dyrt men att hitta andra bitar som passar direkt drar ju pengar det med. Nå, när det gäller bakaxlar som kan passa mera direkt har ryktet att sena stela axlar från Ford Mustang (8.8" med samma typ av upphängning) ska kunna monteras på Taunus-Cortina (det är bägge serierna fr o m 1971 och upp) utan att bygga om fästena på axeln och kikar man på de vanliga amerikanska Ford Fairmont/Mercury Zephyr som de delar Fox-plattformen med syns det rimligt fast givetvis måste måtten jämföras.

Något jag tänkt på i sammanhanget är de stadiga påskruvade inre golvfästena från Fiat 131 som har en liknande konstruktionsidé med snett utåtriktade övre länkarmar http://www.carsfromitaly.net/fiat/popups/131rear.jpg - vikten är ju ungefär lika som Taunus och även de bilarna är ju robust byggda, så det kanske är en utväg för att kunna lösa monteringen relativt enkelt. Det var mitten av 90-talet när jag rev en, så minnet är blekt men måtten på fästena var väl ungefär som Taunus. Med rätt bussningar borde de kunna funka med både Volvo-axelns och eventuell Ford-axels upphängningar, bara man mäter in allt korrekt så vinklarna inte felaktigt binder axelrörelsen.

Ah, det tål att fundera kring men erfarenheten säger att med gamla konventionellt byggda bilar är det alltid någon (ofta hobbytävlingsmekaniker) som kommer på en enkel lösning och det lönar att titta över märkesgränserna efter delar eftersom underleverantörerna ogärna uppfinner samma sak två gånger bara för att fabrikerna vill ha skräddarsytt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Jag har ju redan inskaffat 240 bakaxeln så den lär jag nog hålla mig till då jag nu för en gång skull skafffat den ^^ As a matter of fact, så efter att jag letat lite hade faktist en kompis en skrotad granada, så där får jag spindlar med tillbehör. Så tror det blir att prova med det nu först och se var jag hamnar :)

Skriv svar