Rycker under acceleration

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
tette
Erfaren
Namn: Mikael Agnäs
Kör: S-max 2,5T Titanium

Rycker under acceleration

Inlägg av tette »

Halloj!

Min S-max 2.5t 2007 har börjat rycka något förskräckligt under fullgas-acceleration. Min första tanke va att jag hade dåligt med bränsle i tanken och det skvalpade bakåt undre acceleration då symtomen först uppträde efter ett rödljus. Fanns en 6 liter kvar i tanken. Efter att ha fyllt upp bilen trodde jag att allt va grönt men vid en inspirerande omkörning på 2+1 väg så började det igen. Om man ladda med mycket gas rycker det kraftigt och om man laddar med mindre gas så känns rycken inte lika kraftigt.

Inga felkoder. Provat kolla turbotrycket via en ODB dongel till TFN. Vad jag kan se av det är att så länge man INTE har övertryck så går bilen bra. SÅ fort man laddar på börjar rycken uppträda. smyger man upp laddtrycket till 0,3-0,4 bar så blir följden in mindre knyck typ som om motorn tvekar lite. Gasar man på ordentligt så skjuter turbotrycket upp över max(0,6-0,7 bar väl?) och jag såg upp mot 1.6 bar i appen. vet inte hur det stämmer men då rycker bilen väldigt kraftigt. Passagerare som inte har uppmärksammat vad som händer vi de små rycken trotts att man påtalat det undrar vad fan man håller på med. Upplever att motorn blir fullständigt kraftlös under en kort stund, turbotrycket pyser ut och allt återgår till normalfallet.

Kör man lugnt och sansat så märker man inget alls. Håller man sig på max 2500 varv/min så går bilen som vanligt, öser man på så är bilen väldigt kraftlös och rycker.

När jag tänker efter så har nog bilen gått lite ryckigt förut under halvgas men absolut inte som nu.

Har inspekterat rör/slang på trycksidan efter turbon och inte hittat några visuella konstigheter. Alla klamrar sitter om det skall och slangarna ser bra ut.

Googlat lite och fått några infallsvinklar kring magnetventilen. Vad tror ni? det som är slut eller?

Hur skulle ni gjort, lämna in på felsökning eller köpt och bytt. Bilen har gått ca 9500 mil och det är dags för service iallafall men min lokala Ford verkstad har ingen tid förrän i slutet på juli.

andy78
Veteran
Namn: Andy
Kör: Bil

Inlägg av andy78 »

Bilen brukar bete sig så när en tändspole börjar bli dålig.
Vad kollar du med i telefonen är det tourqe?
I så fall kör bilen varm och kolla sedan fuel trim värden, om den går fette eller magert.
det görs genom att lägga upp mätare för short fuel trim och lång fuel trim man behöver lägga upp en av varje per bank.

tette
Erfaren

Inlägg av tette »

Jo jag använder tourqe pro.
Hur skall jag tolka värdena från mätarna?
Hur vet man vilken tändspole det är som strular om det är den som är fel på?

mer information efter provkörning nu på förmiddagen.
Bilen gick som vanligt första 10 min ungefär. Sen blev det som igår. Rycker och har sig. Observerade även ett betydligt mer markant turbopys ljud. Mer dump-pys så att säga.
Kopplade in Torque och kollade FUEL TRIM BANK 1 och 2 både lång och short. Lång gav ingen utslag alls varken bank 1 eller 2. Short på bank 1 visade negativa värden i grafen när bilen går dåligt. (Mager blanding??) Någon observerade en eller två gånger att grafen sköt upp i värde men kan inte säga att bilen gick specielt dåligt/ryckigt just då.

Grafen "BOOST" visar däremot mycket högre värden än normalt när bilen rycken och som sagt den dumpar mer luft och pyser betydligt mer.

Vad säger ni kloka människor?

Andy78s teori om tändspolen, hur hänger den ihop med att man ser/hör att bilen laddar med högre laddtryck?

andy78
Veteran

Inlägg av andy78 »

När du lagt upp mätarna heter dom STFT 1 & Ltft1 samt andra banken
STFT2 & LTFT2 i så fall har du lagt upp rätt mätare.
Att dom går mycket +resp - när du kör är helt korrekt.

Det du ska titta på är med varmkörd bil på tomgång, då ska de ligga runt 0
+- 2 % är är helt normal
Ligger den konsant på + så betyder det ökad bränsleblandning och brukar vara tecken på tjuvluftom det är åt andra hållet så går den snålt.
så här ser det tex ut när man just startat bilen eftersom den är kall.
https://www.dropbox.com/home/Public?pre ... -30-55.png

Så här ser det ut vid varmkörd bil på tomgång.
https://www.dropbox.com/home/Public?pre ... -29-05.png

0 är den ultimata blandningen.

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD

Inlägg av Ford4Life »

andy78 skrev: så här ser det tex ut när man just startat bilen eftersom den är kall.
---

Så här ser det ut vid varmkörd bil på tomgång.
---

0 är den ultimata blandningen.
Du måste ta copy public link i dropbox på bilden om du ska dela med dig av den.

andy78
Veteran

Inlägg av andy78 »

Ok ordnar det sen vad får du för värden på tomgång med varmkörd bil?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

tette
Erfaren

Inlägg av tette »

Får ta en sväng och kolla, fruga körde senast och jag satt med i bak och tog hand om barnen, då märktes inga som helst ryck. Skumt! det var några grader kallare och fruga har inte lika tunga fötter som mig. :-)

tette
Erfaren

Inlägg av tette »

Jahopp, då har man äntligen hunnit testa. Mycket jobb efter semestern!
Mätarna visar -0,8 typ när bilen är varmkörd och står på tomgång. Lite svajig värden pendlar sakta upp och ner mellan +0.5% och -1,2%.
Och rycken är helt borta...
KAN det ha varit kopplat till värmen? Det var betydligt mycket varmare då bilen ryckte och hade sig(mer än 25grader varmt och strålande sol bilen stått i solen) nu 15grader...

andy78
Veteran

Inlägg av andy78 »

Dom är inte svajiga utan helt perfekta, dom kan aldrig vara konstant 0 :)

Skriv svar