Taunus 69, ny bränslepump?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
niofem aero
Nybörjare
Namn: Mathias Henriksson
Kör: 9-5 Aero

Taunus 69, ny bränslepump?

Inlägg av niofem aero »

Hallå där!

Vill först påpeka att bilen inte är min, utan svärfars, så jag har inte 100% koll på allt gällande bilen. Eventuella frågor vill jag därför be om att få återkomma om.

Hur som helst har han en Merlin replica och har satt i en motor från Ford Taunus från 69 (1.9L tyckte jag han sa), 6 cylindrar.

Nu har bränslepumpen havererat eller rättare sagt membrampackningen (stavning?). Det är en mekanisk bränslepump.

Nu till min fråga:
Finns reparationssatser att få tag i eller är det en ny pump som gäller? Alternativt sätta in i en elektrisk? Bör en hyfsad mekaniker kunna fixa det i så fall eller är det få som besitter kunskapen?

Tacksam för all feedback!

//Mathias H.

Tags:

niofem aero
Nybörjare

Inlägg av niofem aero »

Har läst på lite och frågat runt angående att byta till elektrisk pump och det är ju inte alls särskilt omständigt enligt dem jag talat med.

Har ni möjligtvis någon rekommendation på en elektrisk pump?

niofem aero
Nybörjare

Inlägg av niofem aero »

Tack för svaret!

Vi har ju standard pumpen kvar och enligt en mekaniker jag pratade med så tyckte han att den kunde sitta kvar och så monterar vi en elektrisk utöver den som är kopplad via tändningslåset. Låter logiskt i mina öron, vad är dina tankar kring detta?

Ok, kan man gå till biltema (exempelvis) och köpa en pump om det finns en som uppfyller kravet i tryck i kg? Är det något annat jag bör ha i åtanke annars?

niofem aero
Nybörjare

Inlägg av niofem aero »

Nämen se på fan. Denna finns ju i din länk: MECHANICAL FUEL PUMP FORD TAUNUS/COLOGNE V4/V6

Bör funka utmärkt?

Tack!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Är det exakt samma pump på V6 som på V4 (syns rimligt, särskilt då det är en av de tidiga serierna) så bör det passa med en listad för Saab 96/95 V4 1965-80, det är 1,5-litersversionen av Taunus V4 som parallellt satt i Granada 1.7 med skillnad mest bara i avvikelsen i volymen. Hör med nån av bildelskedjorna som är mera inriktade på bilar än doftgranar och campingutrustning så kan de säkert ta hem en pump av originaltyp billigare än att importera själv via England. F ö är motorn nog antingen en 1.8 eller 2.0 om den inte är mixtrad med. Det fanns bägge ett tag där omkring -68 och lite senare men ingen original på 1,9 liter :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

niofem aero
Nybörjare

Inlägg av niofem aero »

Precis, jag fick för mig att det var en 2.0L när jag pratade med han som byggde ihop motorn, men när jag googlade, eller om det var wikipedia jag kollade på, så hittade jag nog ingen!

Hur som helst så beställde jag den där rackaren igår, från England, hoppas den funkar. 53~ pund vart det med DHL 3-dagars leverans.

Tack för den nyttiga informationen @Släggmek! Har noterat detta för framtida bränslepumps-haveri :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Så lite, så :). Det vanligaste felet på gammaldags mekaniska pumpar är att de klibbar ihop av hartsbildning när motorn varit still länge oftare än att de skulle vara utslitna (min erfarenhet är att de håller i regel minst 20-25.000 mil), så man ska inte kassera dom utan att ha kollat noga att det inte bara är membranet som sitter fast eller behöver bytas. Särskilt den roterande typen på Fordarna brukar drabbas av problemet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar