johan70: Projekt Transit mk1 68 med träflak
- johan70
- Veteran
- Inlägg: 137
- Blev medlem: lör nov 20, 2010 7:18 am
- Namn: Johan Lindvall
- Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
- Ort: Löddeköpinge
- Kontakt:
johan70: Projekt Transit mk1 68 med träflak
Hej
Jag och min granne har startat ett projekt med att renovera en Transit mk1 -68 med träflak.
Funderar på att ha lite coolare fälgar på den. Men den har ju ganska speciell bultcirkel och ett jävligt stort centrumhål.
Någon som vet vilken bultcikel det är på dom och om det går att köpa några fälgar. Vi vill gärna ha 17" Amerikan Racing
PS jag skall lägga in några bilder när jag sitter vi datorn har inte lyckats lägga in bilder från telefonen.
// Johan
Jag och min granne har startat ett projekt med att renovera en Transit mk1 -68 med träflak.
Funderar på att ha lite coolare fälgar på den. Men den har ju ganska speciell bultcirkel och ett jävligt stort centrumhål.
Någon som vet vilken bultcikel det är på dom och om det går att köpa några fälgar. Vi vill gärna ha 17" Amerikan Racing
PS jag skall lägga in några bilder när jag sitter vi datorn har inte lyckats lägga in bilder från telefonen.
// Johan
Tags:
- johan70
- Veteran
- Inlägg: 137
- Blev medlem: lör nov 20, 2010 7:18 am
- Namn: Johan Lindvall
- Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
- Ort: Löddeköpinge
- Kontakt:
Bilen är såld ny till Mataki i Malmö som är en tak firma.
den är väl använd som arbetsbil i många år. Sliten i lack och träflaket har sett sina bästa dagar. Men inredningen är ok och original förarstol har blivit renoverad av förra ägaren. vår tanke är att byta trä på flaket och ta bort rost och måla allt som tillhör flaket svart. Kranen som för övrigt fungerar skall få sin orange hiab färg igen. invändigt skall vi måla om allt vitt utom golvet som får bli svart efter lite rostlagning. Fäljar grill blir uppmålat men karrosen skall få behålla sin patina och spår efter 30 till 40 års brukande som denna bilen blev bygd för. Vi har startart upp den och den går faktiskt väldigt bra. Motorn är en 1,7 liters Essex V4 på 63 hk
Där var absolut noll bromsar men dom har vi fixat nu.
Bilen har även blivit rubbad och vaxad. Den blev riktigt blank mellan rostfläckar och repor.
den är väl använd som arbetsbil i många år. Sliten i lack och träflaket har sett sina bästa dagar. Men inredningen är ok och original förarstol har blivit renoverad av förra ägaren. vår tanke är att byta trä på flaket och ta bort rost och måla allt som tillhör flaket svart. Kranen som för övrigt fungerar skall få sin orange hiab färg igen. invändigt skall vi måla om allt vitt utom golvet som får bli svart efter lite rostlagning. Fäljar grill blir uppmålat men karrosen skall få behålla sin patina och spår efter 30 till 40 års brukande som denna bilen blev bygd för. Vi har startart upp den och den går faktiskt väldigt bra. Motorn är en 1,7 liters Essex V4 på 63 hk
Där var absolut noll bromsar men dom har vi fixat nu.
Bilen har även blivit rubbad och vaxad. Den blev riktigt blank mellan rostfläckar och repor.
- Bilagor
-
-
-
-
- johan70
- Veteran
- Inlägg: 137
- Blev medlem: lör nov 20, 2010 7:18 am
- Namn: Johan Lindvall
- Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
- Ort: Löddeköpinge
- Kontakt:
Just det. Den har inte varit i trafik på 14 år och den var inte startad på minst 2 år.
vår plan är att montera dom sista detaljerna som torkare, blinkers, kofångare och huv. för att sen besöka bilprovningen i Landskrona. Efter godkänd besiktning kommer vi att göra en rullande renovering i den takt vi orkar och känner för.
Det är förbannat kul att ha ett gemensamt projekt med sin goda granne.
PS våra fruar är inte lika imponerade
vår plan är att montera dom sista detaljerna som torkare, blinkers, kofångare och huv. för att sen besöka bilprovningen i Landskrona. Efter godkänd besiktning kommer vi att göra en rullande renovering i den takt vi orkar och känner för.
Det är förbannat kul att ha ett gemensamt projekt med sin goda granne.
PS våra fruar är inte lika imponerade
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Snacka om ämne , detta måste som sagt följas . Påminner om bilar jag gått förbi efter att ha vägt nyttobehov mot rena nöjet, men får jag syn på nån fler rostbulle så... . Häruppe vet jag bara en (1) första generationen i arbete, hos en målarfirma, med lyft. Fast den är lite nyare, den faceliftade med gallergrillen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Kul . En bit autencitet som berättar om bilens egen historia är värt mera än ett perfekt uppfixat fabriksskick tycker jag, mycket intressantare och charmigare än en som är "nollställd".
När det gäller att byta bultmönster drar jag mig till minnes en uppgift på ett utrikes Transit-forum som angav att det går relativt enkelt att bygga om en gammal Transit mk I eller mk II med delar från den första generationen plattnosar (om det var mk III eller mk IV ska jag låta vara osagt) som hade den nya mer generiska bultcirkeln men i stort sett samma chassi. Enligt den källan ska det vara ganska bolt-on om man byter de kompletta spindlarna fram och drivaxlarna eller hela bakaxeln, tyvärr har jag inte sidadressen sparad - möjligen var det här, bra sajt i vilket fall: http://fordtransit.org/forum/ - men det stod heller inga närmare detaljer om bytet. En sak jag minns iaf är att bromsoken brukar ha Loctite på skruvarna som måste hettas upp med värmepistol vid demontering. Sviker inte minnet har de dessutom typ nån insex- eller inbus-skalle på fästskruvarna så kolla verktygslådan i förväg.
De gamla kort- och långnosarna har vad jag vet en unik diameter på hjulbultmönstret för enkelhjulingarna som inte matchar några andra lätta lastbilar eller personbilar.
När det gäller att byta bultmönster drar jag mig till minnes en uppgift på ett utrikes Transit-forum som angav att det går relativt enkelt att bygga om en gammal Transit mk I eller mk II med delar från den första generationen plattnosar (om det var mk III eller mk IV ska jag låta vara osagt) som hade den nya mer generiska bultcirkeln men i stort sett samma chassi. Enligt den källan ska det vara ganska bolt-on om man byter de kompletta spindlarna fram och drivaxlarna eller hela bakaxeln, tyvärr har jag inte sidadressen sparad - möjligen var det här, bra sajt i vilket fall: http://fordtransit.org/forum/ - men det stod heller inga närmare detaljer om bytet. En sak jag minns iaf är att bromsoken brukar ha Loctite på skruvarna som måste hettas upp med värmepistol vid demontering. Sviker inte minnet har de dessutom typ nån insex- eller inbus-skalle på fästskruvarna så kolla verktygslådan i förväg.
De gamla kort- och långnosarna har vad jag vet en unik diameter på hjulbultmönstret för enkelhjulingarna som inte matchar några andra lätta lastbilar eller personbilar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- johan70
- Veteran
- Inlägg: 137
- Blev medlem: lör nov 20, 2010 7:18 am
- Namn: Johan Lindvall
- Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
- Ort: Löddeköpinge
- Kontakt:
Jag vill inte bygga om bilen för att få på andra fälgar. För jag vill ju kunna åka med original hjulen ibland. Och specer är ju inte att tänka på. När man redan har ET 60. Jag tror den har 5x160 ET 60 med 5" fälg original. Men är lite osäker. Jag har en ny transit costum på firman. Så jag får låna en fälg från den och prova om det fungerar och hur det ser ut. Om den nu går på så kan man ju mäta och se vad som skulle fungera på bilen
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Nja, du får nog borra om de nya fälgarna i så fall. Vad jag vet så är Mangels gamla plåtfälg White Spoke/Chrome Spoke det enda man hittar från eftermarknaden som anges vara avsett för Transit mk I och mk II, men visst kan det förekomma något annat som går med viss tvekan - 1 mm avvikelse åt endera hållet brukar gå att tvinga på enligt nån tumregel. Bultmönstret kan knappast ha varit unikt på den tiden, så prova räkna om det till amerikansk tum och slå några sökningar på gamla USA-pickups, kanske nåt prickar rätt. Nyare Transit-modeller har jag för mig matchar vissa Mercedes-lastare men då är det ju ändå inte samma som mk I/II.
Här finns iaf lite ströuppgifter i ämnet http://www.wheel-size.com/size/ford/transit/, fast det fattas en del data på de äldsta bilarna så titta på de senaste modellerna som hade samma mönster kanske det går att pussla ihop nåt att gå vidare på . Motsvarande 1978 1.6-2.0-2.4D har 5 X 160 bultcirkel, vad jag vet är det samma som ner till -66.
Sen... i den här trassliga forumtråden (p g a att nån blandade in Connect ) http://www.fordtransitusaforum.com/whee ... els-2.html anges att nån 2015 Transit-buss har 5 X 160, vet inte om de kör olika bultcirklar parallellt beroende på viktklass osv men i andra sammanhang nämns en mindre cirkel på 00-talets mindre bussar, alltså inte Connect utan "riktiga" Transit-serien .
Fler har förstås samma dilemma, så det finns en del frågat & tipsat i frågan, syns som att det finns en del alternativ för den klurige: http://fordtransit.org/forum/viewtopic. ... 3&start=90
Och jo, tydligen har Ford gjort en retro-grej med bultmönstret i och med 2015 för Transit-serierna 150 och 250. Frågan är väl hur inpressning osv stämmer med de äldre, men de här var eftermarknadsfälgarna som tycks vara allt som finns hittills enligt webbsnack (http://www.ford-trucks.com/forums/13563 ... ttern.html) är ju snygga i alla fall http://bigwheels.net/?location=wheels&v ... 150,%20250 fast kanske väl moderna om du inte vill köra med kontrasten gammalt/nytt .
Här finns iaf lite ströuppgifter i ämnet http://www.wheel-size.com/size/ford/transit/, fast det fattas en del data på de äldsta bilarna så titta på de senaste modellerna som hade samma mönster kanske det går att pussla ihop nåt att gå vidare på . Motsvarande 1978 1.6-2.0-2.4D har 5 X 160 bultcirkel, vad jag vet är det samma som ner till -66.
Sen... i den här trassliga forumtråden (p g a att nån blandade in Connect ) http://www.fordtransitusaforum.com/whee ... els-2.html anges att nån 2015 Transit-buss har 5 X 160, vet inte om de kör olika bultcirklar parallellt beroende på viktklass osv men i andra sammanhang nämns en mindre cirkel på 00-talets mindre bussar, alltså inte Connect utan "riktiga" Transit-serien .
Fler har förstås samma dilemma, så det finns en del frågat & tipsat i frågan, syns som att det finns en del alternativ för den klurige: http://fordtransit.org/forum/viewtopic. ... 3&start=90
Och jo, tydligen har Ford gjort en retro-grej med bultmönstret i och med 2015 för Transit-serierna 150 och 250. Frågan är väl hur inpressning osv stämmer med de äldre, men de här var eftermarknadsfälgarna som tycks vara allt som finns hittills enligt webbsnack (http://www.ford-trucks.com/forums/13563 ... ttern.html) är ju snygga i alla fall http://bigwheels.net/?location=wheels&v ... 150,%20250 fast kanske väl moderna om du inte vill köra med kontrasten gammalt/nytt .
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument