Ford Focus RS mk3 2016

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

rubank skrev:hur ser 0-100 tiderna ut på bilen?

Specen säger 4.7s på standarddäck.

rubank
Veteran
Namn: Anders S
Kör: Focus RS

Inlägg av rubank »

hmm det ser ut som han ger den rätt bra med pisk på den där 0-200 filmen men den tiden är han inte ens i närheten av. det är inte 0-60mph kanske som är en sådan tid? den ser ut att vara rätt pigg i ett sådant område men när den närmar sig hundra så går det segt tills trean är i och den sticker iväg igen.

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Tiden avser alltså 0-62 mph (100km/h).

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

RS16
Veteran
Namn: Per Brugge
Kör: Ford Focus RS 2016

Inlägg av RS16 »

Focus RS skrev:Specen säger 4.7s på standarddäck.
Det sägs (av Ford själva) att den är ca 0,2 sekunder snabbare till 100 redan med smidda fälgarna och MPSC2-däcken. Det ska bero på a) lägre ofjädrad vikt och mindre roterande vikt minskar rotationsmotståndet (förvånansvärt mycket, googla och se...) och b) bättre grepp i MPSC2-däcken. Möjligen också att den officiella tiden är något konservativ.

Å andra sidan ska man vara bra snabb med växelspaken för att komma ner i dessa tider, oavsett om det är 4,7 eller 4,5 eller whatever.... Inte lika enkelt som i bil med automat/DSG.

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Corner weight gjord under invigningshelgen hos Mountune USA.
coner_weight.jpg

Robert
Erfaren
Namn: Robert W

Inlägg av Robert »

Hej!

Jag går i bilbytartankar och har snöat in en hel del på nya RS. Kör en BRZa idag och vill ha något som har samma körglädje men som är lite mer praktisk, tycker Focusen verkar uppfylla detta.
Har dock några funderingar som jag hoppas få hjälp att svara på!

1. Kan man sätta på ett takräcke? Tänker att det borde vara lugnt iom att det ändå är en Focus i grunden? Kravet för den nya bilen är att jag enkelt ska kunna få med en MTB eller skidor.

2. En svårare fråga jag vem men, hur tänker ni som beställt/tänkt köpa en RS kring värdeminskning? Förstår att det är svårt att förutsäga men hör gärna era åsikter!

3. Funkar RS bra som året-runt-bil? Tänker att fyrhjulsdriften hjälper till men hör gärna era åsikter även här.

Tack på förhand!

Mvh Robert

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Takräcke är inga problem i alla fall...

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Nitrous Blue Focus RS på "ringen"... :starter: :ring:
Nitrous_Blue_11.JPG

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

RS16
Veteran

Inlägg av RS16 »

Robert skrev:Hej!

Jag går i bilbytartankar och har snöat in en hel del på nya RS. Kör en BRZa idag och vill ha något som har samma körglädje men som är lite mer praktisk, tycker Focusen verkar uppfylla detta.
Har dock några funderingar som jag hoppas få hjälp att svara på!

1. Kan man sätta på ett takräcke? Tänker att det borde vara lugnt iom att det ändå är en Focus i grunden? Kravet för den nya bilen är att jag enkelt ska kunna få med en MTB eller skidor.

2. En svårare fråga jag vem men, hur tänker ni som beställt/tänkt köpa en RS kring värdeminskning? Förstår att det är svårt att förutsäga men hör gärna era åsikter!

3. Funkar RS bra som året-runt-bil? Tänker att fyrhjulsdriften hjälper till men hör gärna era åsikter även här.

Tack på förhand!

Mvh Robert

1. Tackräcke funkar alldeles utmärkt, samma fästpunkter som en vanlig Focus. Jag har nu på min Megane RS (som har väldigt kurvat tak, är 2-sitsig och saknar fästpunkter) kört med sådana där magnetiska takhållare och de var i ärlighetens namn inget vidare. De sitter fast ordentligt och så, men det var knepigt att få i skidorna i dem. Inget jag rekommenderar. Då jag kör mycket skidor själv och kommer ha RS:en som min "enda" vinterbil (exklusive familjebilen då, men den använder ju frun allt som oftast....) så lär det bli takräcke även för mig. Men något tight/snyggt får det allt bli, jag gillar Whispbar och Thules motsvarande.

2. Well, nya bilar är väl aldrig särskilt ekonomiska. Och kul bilar är det nästan aldrig. Men om det finns grader i helvetet så ser det nog ändå ganska ljust ut för RS:en. Det är en bil som lovordats av alla som provkört den, den höjs till skyarna som mest "bang for the buck" och nypriset framhålls som rena kapet, den kommer produceras under ganska kort tid, det kommer ett rätt begränsat antal (80-100) till Sverige och dessa lär det finnas efterfrågan på under många år. Ford själva (som ju knappast är oberoende sanningsvittnen i just den här frågan...) går ut och kallar RS:en en blivande klassiker med referens till hur bra tidigare RS-modeller stått sig ekonomiskt. Själv är jag realist och räknar inte med några ekonomiska underverk - jag har bilen för att ha kul med och inte som något investeringsobjekt. Men RS:en lär hålla sig betydligt bättre än många andra hot hatches och "uddabilar" (Alfa etc.).

3. Finns väl knappast bättre vinterbil på den här sidan Porsche 991 Carrera 4 :-). Jag körde själv 4-hjulsdriven Nissan GT-R en hel vinter och kan bara rekommendera fler att använda sina "kulbilar" på vintern. Forden är ju perfekt, kul 4-hjulsdrift, lagom mycket pulver, rally i generna och inte för fin/dyr (så man inte vågar använda den). Jag har redan skaffat motor- och kupévärmare samt 19-tums vinterhjul till min (trodde den skulle anlända tidigare....).

Robert
Erfaren
Namn: Robert W

Inlägg av Robert »

RS16 skrev:1. Tackräcke funkar alldeles utmärkt, samma fästpunkter som en vanlig Focus. Jag har nu på min Megane RS (som har väldigt kurvat tak, är 2-sitsig och saknar fästpunkter) kört med sådana där magnetiska takhållare och de var i ärlighetens namn inget vidare. De sitter fast ordentligt och så, men det var knepigt att få i skidorna i dem. Inget jag rekommenderar. Då jag kör mycket skidor själv och kommer ha RS:en som min "enda" vinterbil (exklusive familjebilen då, men den använder ju frun allt som oftast....) så lär det bli takräcke även för mig. Men något tight/snyggt får det allt bli, jag gillar Whispbar och Thules motsvarande.

2. Well, nya bilar är väl aldrig särskilt ekonomiska. Och kul bilar är det nästan aldrig. Men om det finns grader i helvetet så ser det nog ändå ganska ljust ut för RS:en. Det är en bil som lovordats av alla som provkört den, den höjs till skyarna som mest "bang for the buck" och nypriset framhålls som rena kapet, den kommer produceras under ganska kort tid, det kommer ett rätt begränsat antal (80-100) till Sverige och dessa lär det finnas efterfrågan på under många år. Ford själva (som ju knappast är oberoende sanningsvittnen i just den här frågan...) går ut och kallar RS:en en blivande klassiker med referens till hur bra tidigare RS-modeller stått sig ekonomiskt. Själv är jag realist och räknar inte med några ekonomiska underverk - jag har bilen för att ha kul med och inte som något investeringsobjekt. Men RS:en lär hålla sig betydligt bättre än många andra hot hatches och "uddabilar" (Alfa etc.).

3. Finns väl knappast bättre vinterbil på den här sidan Porsche 991 Carrera 4 :-). Jag körde själv 4-hjulsdriven Nissan GT-R en hel vinter och kan bara rekommendera fler att använda sina "kulbilar" på vintern. Forden är ju perfekt, kul 4-hjulsdrift, lagom mycket pulver, rally i generna och inte för fin/dyr (så man inte vågar använda den). Jag har redan skaffat motor- och kupévärmare samt 19-tums vinterhjul till min (trodde den skulle anlända tidigare....).
Hej! Tack för ett mycket bra och utförligt svar!

Det där med att det kommer 80-100 bilar till Sverige, är det i år eller totalt?
När jag var inne hos min lokala Fordhandlare hade de en bil på väg till dem, men de verkade inte som det var några bekymmer att beställa en ifall jag ville ha annan spec? Borde man vara orolig att de ska ta slut?

Tror nämligen RS:en som de skulle få in hade de fasta skalstolarna och jag vill nog ha sätesvärme, plus att de fasta stolarna verkar ha fått ta en del kritik?
Motor och kupévärmare är ju obligatoriskt, får man fråga var du skaffade det och vad det gick på? Likaså vinterdäck,vad beställde du?
Såg att det fanns som tillval i Nordamerika och Kanada men inte här, lite märkligt kan tyckas.

Mvh Robert

RS16
Veteran

Inlägg av RS16 »

Robert skrev:Hej! Tack för ett mycket bra och utförligt svar!

Det där med att det kommer 80-100 bilar till Sverige, är det i år eller totalt?
När jag var inne hos min lokala Fordhandlare hade de en bil på väg till dem, men de verkade inte som det var några bekymmer att beställa en ifall jag ville ha annan spec? Borde man vara orolig att de ska ta slut?

Tror nämligen RS:en som de skulle få in hade de fasta skalstolarna och jag vill nog ha sätesvärme, plus att de fasta stolarna verkar ha fått ta en del kritik?
Motor och kupévärmare är ju obligatoriskt, får man fråga var du skaffade det och vad det gick på? Likaså vinterdäck,vad beställde du?
Såg att det fanns som tillval i Nordamerika och Kanada men inte här, lite märkligt kan tyckas.

Mvh Robert
80-100 bilar är totalen för 2016. Visst kan du beställa fler än så, men frågan är när bilen så kommer. Och någonstans kommer ju Ford gå in och bryta, de kan inte producera RS hur länge som helst (Focusen är ju i slutet av livscykeln).

Men ja, du ska nog vara orolig att de tar slut om du inte skyndar dig. Antingen "slut för gott" eller "slut inom något slags rimlig tid". Du kan ju spana in Fords annonser/"artiklar" på AMS - där skriver de själva att årets tilldelning nästan är slut men att det finns några bilar kvar för de som skyndar sig. Och då är det ändå bara en västanfläkt här i Sverige jämfört med Tyskland och England - där har de extrema väntetider och megaefterfrågan.

Defa kommer använda min bil som "mula" för att säkerställa att deras system passande Mustang 2,3 EcoBoost också passar RS:en. Med 95% sannolikhet gör det det, men de ska alltså testa på min bil. Så jag lär få första motorvärmaren i en RS i Sverige.

Vinterhjul kryllar det av. Jag kommer köra dimension 235/35-19, mest av fåfänga. Man kan köra 225/40-18 och spara lite pengar om man vill. Jag har kört fulldubbade Nokian Hakka 8 på min Megane RS i vinter och de har supergrepp men jag är trött på ljudet av dubbar mot torr asfalt 95% av tiden så till Forden blir det Continentals senaste nordiska dubbfria (det som vann Teknikens Världs test). Funderade ett tag på ett europeiskt sportigt dubbfritt (hade det bl.a. på Nissan GT-R:en), men inser att det inte är så ofta man ligger och kör fort/sportigt på vintern. Så det bättre greppet i det nordiska dubbfria fick prioritet. Som fälg kör jag Nitro Epic från Specialfälgar, i dimension 8,5x19 ET45. Dessa fälgar är extremt förlåtande för stora bromsok (som RS:en ju har, och som blir det som begränsar fälgutbudet) - sitter på dussintals Merca AMG, BMW M, Audi RS och Porsche. Kollade också på Nitro Razor och Nitro Speed, men särskilt den sistnämnda har för tjockt gods med risk att fälgen tar i bromsoket. Kronan på verket är FORD OEM TPMS-sensorer så jag slipper lysande däcktryckslampa på vintern. Summa summarum - inte det billigaste vinterhjulspaketet i världen, men samtidigt långt billigare än vad Ford själva skulle ta för en komplett omgång här i Sverige (även om jag skulle gå ner till 18").

Sätesvärme offrade jag, skalstolarna kändes långt viktigare (för mig alltså...). Men så är jag också raceputte. Höjdproblemet verkar de ha löst - skalstolarna är fortfarande inte justerbara men möjligtvis sänkta en aning. De som fått sina bilar rapporter att de sitter bra i dem.

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Skriv svar