Escort MKII frågor

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

Släggmek skrev:Hm, låter som att det börjar glida iväg kostnadsmässigt det där... :rolleyes: Mitt förslag är, sök hellre en äldre Escort som inte omfattas av de nyare reglerna och sätt i en Pinto 2.0 utan avgasslangarna - syns som minsta krånglet. Erfarenhet säger att ASB bryr sig inte så mycket när årsmodellen är gammal förutsatt att det är väl hopsatt och att bilen kan hantera (den rimligt höjda) effekten. Bra mycket av mekaniken passar ju korsvist mellan Escort/Taunus/Granada och jag förmodar Capri, t ex matchar bultdelningen på lådorna men antalet splines skiljer mellan 1600 o 2.0.

Zetec tror jag inte är vidare lämpad att satsa på - eftersom Ford släppte den för 4-cyl Duratec (Mazda...) verkar eftermarknaden redan på väg att kallna medan Pinton fortfarande gillas av trimfirmorna. Finns ju mängder av erfarenhet att hitta också. Gott råd: köp David Wizards gamla trimhandbok (uppdaterades ganska nyligen), den håller än om man inte ska bygga allra värst. Nå, i vilket fall, undvik tidiga ex av Zetec - jag har hört om problem med kammarna de två första åren som gett några haverier. Den är ju släkt med CVT-motorn i fwd Escort (känd för att totalhaverera när kamremmen går), så... å andra sidan gillar visst engelsmännen att ta Zetec´s delar att trimma CVT med för bättre hållbarhet bl a, men det är en annan story... Nåja, hoppas det fixar sig - idén är ju lika kul som klassisk :) .
Ska jag få tag på ett bra objekt upp till 75 så glider ju slantarna iväg redan där, om man ska prata pengar. Sedan har jag en MkIIa i så pass bra skick att jag vill bygga på den (nästan synd att bygga på den). Jag förstår inte riktigt anledningen till att inte bygga med en Zetec, om jag ska vara ärlig? :) Totalhaveri vid kamremmsras förekommer på en del bilar, det är väl inte direkt unikt för just en mondeo vad jag kan tänka mig!
Tack för information/åsikter iallafall!

Mvh Linus

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag håller inte med om att Zetec är ett dåligt val, det rullar massor av kitcars i England med Zetec och Mondeo som donator börjar vara billig där så det blir bara fler och fler i Escort och annat också.

Behöver man inte bry sig om avgasregler förordar jag också Pinto i många fall, men man ska också veta att de 30 hk det skiljer mellan en Zetec 2.0 och förgasar-Pinto inte är oväsentliga. Att trimma Pinton till samma 130 hk är inte heller gratis.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

therealpinto skrev:Jag håller inte med om att Zetec är ett dåligt val, det rullar massor av kitcars i England med Zetec och Mondeo som donator börjar vara billig där så det blir bara fler och fler i Escort och annat också.

Behöver man inte bry sig om avgasregler förordar jag också Pinto i många fall, men man ska också veta att de 30 hk det skiljer mellan en Zetec 2.0 och förgasar-Pinto inte är oväsentliga. Att trimma Pinton till samma 130 hk är inte heller gratis.

/Gustaf
Jag har läst runt lite grann och det verkar som en del ror det här i land. Det verkar dock något krångligare att få ordning på Zetec-motorn än pinto-motorn (så vitt jag förstår). Men lite utmaning är väl egentligen inte fel!

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

Fortsätter att bygga på denna tråd en sväng till..

Håller på att planerar inför byggstarten = zetec + escortmk2

Sitter och funderar på vilken bakaxel jag ska använda. Har planer på att använda bakaxel från en volvo 240 -77, men känner mig lite osäker p.g.a bultmönstret, de flesta fälgar jag kan tänka mig använda finns inte med volvos bultmönster (5x108 låg). Jag undrar dels om någon har koll på om det går att modifiera volvoaxeln till ett annat bultmönster och dels vad det finns för andra "bra" bakaxlar som passar någorlunda i bredd (kommer att använda skärmbreddare). Borde ju finnas några opelaxlar som stämmer någorlunda i bredd?

matsin
Veteran
Inlägg: 424
Blev medlem: tor nov 06, 2003 11:00 am
Namn: Mats N
Kör: Ford och bmw
Ort: Finland

Inlägg av matsin »

Hej!

Du borde vel få ganska bra bredd på den med volvo bakaxel om du skall skärmbredda..Jag har volvo bakaxel på min mk2:a å den är inte skärmbreddad så jag har lite specialfälgar på den(centrum flyttat mycket utåt)
Har en volvoaxel som det är borrat nya hål i drivaxlarna på 4*108, inte jag som gjort det så vet inte om dom bara har mätt noggrant å borrat men kanske du skulle pröva på det?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

240-axeln stämmer som sagt rätt bra med breddning, och det går fint att borra om till 4x108 (helst en mekanisk verkstad med delningsbord).

Den "enklaste" axeln är annars som jag kanske nämnt förut Capri MkI V6, men 240-axlarna är ju mycket lättare att hitta nu.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

Isf blir det en volvo-axel, gäller bara att få tag på någon som kan fixa bultmönstret..

Tack för infon!

Micke L

Inlägg av Micke L »

är du nogrann när du mäter och körnar så går det ju bra att borra själv utan mekanisk verkstad. har gjort om endel fälgar så med gott resultat.

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

Nästan 10 år sedan jag skrev i tråden ser jag och ännu har projektet inte påbörjats (men snart så...)

Planen "nu" är att registrera Escorten som ombyggt fordon med turbomotor. Utifrån reglerna kring ombyggt fordon har jag tolkat det som att jag har två alternativ för bygget. Antingen kan jag ta hela motorpaketet (inkl. avgasrening) från en original donatorbil med turbo (med cirka 200 hk max, 15kw/100kg), eller så kan jag använda en annan motor utan turbo från en bil med katalysator och turbokonvertera den motorn, men då också konvertera den till E85.

Alternativet som känns mest aktuellt är att turbokonvertera den Zetec 2.0l jag har (införskaffade en Mondeo -94 för ett antal år sedan) och konvertera den till E85 (vilket jag har förstått krävs för att få ändra motorn). Men det jag blir osäker på då är hur mycket av avgasreningen från donatorbilen som jag behöver/kan använda i Escorten? Jag tänker att original motorstyrning byts ut när jag turbokonverterar och att det finns en hel del slangar och prylar i avgasreningen som eventuellt styrs av den, som inte den nya motorstyrningen klarar? Eller hur detta nu fungerar, jag har ingen koll alls. Någon som har koll?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

I praktiken brukar det räcka med att man har lambdastyrd motorstyrning, katalysator som renar, sluten vevhusventilation och att kolkanisteravluftningen (av tanken) är inkopplad.

De flesta hyfsat moderna eftermarknadssprut kan styra kolkanisteravluftning om man tänker till litegrann.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

Perfekt! Då lutar det åt att turbokonvertera Zetecen (alternativt en Duratec).

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Härligt att se ett gammalt projekt dammas av, det funkar som en omruskning för säkert många med mig :D som kört fast i verkligheten som brukar komma i vägen för även de bästa projektidéer (dit räknar jag inte mina :p). Escorts bottenplatta liknar ju min 17M P3 i stora drag och ligger mycket nära i måtten så nu blir det att följa särskilt chassiutvecklingen :). Apropå det ska ju nån speciell 240-bakaxel vara rätt lagom smal fick jag tips om och dessutom dess framvagn som mot all förmodan går att få dit på 17M (tack igen Gustaf, och Peter som lurat ut hur man får dit det), borde ju gå lika bra på Escort därmed.

Scrolla ner här http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... post609745 till posterna #10 och #11 så finns länkar till några mycket omfattande gamla byggbeskrivningar för tävlings-Escorter, gott om bra info där att plöja.

Medan Volvo-bitar ändå är på bordet, här är en Volvo 240-sida med en del bra tips att ta vara på om man ska låna från sånt och därifrån länkades även https://turbotaunus.wordpress.com/brake-upgrade/ om en rätt välkänd svenskbyggd Taunus P5 dragracer som hamnat i Holland och fortsätter utvecklas - lättare och modernare bromsar fram på Volvo 240-spindlarna syns intressant att titta mera på, även om aluminiumoken (Brembo eller ej?) är från Mazda RX-7 men säkert finns nåt vanligare motsvarande inom märket.

Vi har ju tidigare granskat ämnet Volvo 200 kontra Fords Consul- och Taunus-M-serier i olika trådar så jag tror den goda anpassningsbarheten på vissa delar är ganska klarlagd. Skivorna fram på dragrace-Taunusen blev tvunget att bytas till solida skivor gjorda för att sitta bak på 740 eftersom dess främre, ventilerade bygger mycket spårvidd på 240-spindlarna (bra jag fick veta, funderade på kompabiliteten) så det blir att trixa en del men på en lätt liten Ford avsedd för gata/landsväg syns det ju fullt okay att hålborra dem för ventilation vid montering fram med ändå en avsevärt förbättring i bromsverkan över Escortens bromsar utan att lasta på extra dödvikt. Värt att grunna på kanske :). Där finns även en lång nummerlista på alternativa skivor som kan användas vid ombygget.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

Tack för tipsen, de är väldigt välkomna! Det kommer dyka upp massvis med frågor under projektets gång så det är gott att det finns kunnande därute :) Förhoppningsvis drar projektet igång till hösten så ganska snart börjar inhandling av lite prylar... Mycket spännande!

nicke.t
Veteran
Inlägg: 730
Blev medlem: tis okt 31, 2006 9:47 pm
Namn: Nicklas T
Kör: bmw, sierra, escort mk2, Escort mk1
Ort: Motala
Medlemsnummer: 360

Inlägg av nicke.t »

Såg att ni nämnde 240 prylar till framvagnen.
Jag har bilstein coilovers med 240 spindlar och 240 turbo bromsok/skivor och hemmabyggda länkarmar.
Haft dom på min Escort, men dom är nu till salu om du är intresserad.

Roligt projekt iaf! Hoppas det tar fart snart :)

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

Tack för erbjudandet! Jag är inte riktigt på det klara med vad jag ska använda ännu, men om det skulle bli aktuellt så återkommer jag och hör efter om du har delarna kvar :)

Skriv svar