Part_boy_no1 - Taunus GXL

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Ser man på, Taunusen har kompletterats med en annan kuriositet ;), men det ser ju trivsamt ut i garaget så här inför inomhussäsongen (vetefasen om det varit nåt annat i år iofs, inte häruppe i alla fall :p). Plåtjobbet syns arta sig bra så här långt :thumb:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98

Inlägg av Part_boy_no1 »

Meningen var ju att jag skulle varit utomhus och slipa, men dumt att slipa i regn skruvat med mopederna och gjort en massa på Saaben så den inte rasar istället

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Bild nån sa att Saab 9000 skivor skulle passa. Men nära skjuter ingen hareBild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Vad är bäst? Att sätta den där den ska sitta eller att sätta den längst ut?

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Mysko, den där skivan ser ju ut som en av de vanliga som sitter monterad ovanpå navet i stället för bakom :confused:. Är du helt säker på att det är rätt skiva så det inte är till gamla 900? (synd jag inte kommer ihåg skillnaderna/likheterna :wheelchai:)

Ja, det ligger väl flera beskrivningar ute på nätet över hur man går till väga med en sån där alternativ kombination. Nånstans har jag nog sparat en av de sidorna för framtida bruk, men på vilken CD...:kopfkratz Dock är det inte möjligt att sätta skivan utanpå det där navet utan då får du fundera på att byta spindeln till en som har skivan utanpå, med allt som följer med det.

Iaf, vad jag minns har det listats vad man behöver/hur man gör för att montera 9000-skivorna i nån tråd här på forumet eller på Garaget. Det ska väl inte behövas så mycket omgörning utan ganska rättframt, men nära skjuter som sagt ingen hare. Bromsarna kräver samma precision som motorn i skruvförbanden eftersom belastningen blir ganska enorm på kritiska punkter vid hårt bromstryck. Alternativet närmast annars är förstås att finna Capri 2.8i ventskivor som dock fordrar 4-kolvsok avsedda för uddabilen BLMC/Austin Princess från 70-80-talen (de har samma bultdelning som Taunus-Cortina mfl så det blir bolt-on) och det är ju en modell som knappt ens såldes i Sverige så näthandel lär bli tvunget i så fall.

Eller så har ju en och annan av de som byggt om funnit några andra ok som passar efter omborrning av nedre hålet så att det blir offset några milimeter rakt ner, känns aningen vågat tycker jag men korrekt gjort sägs det vara säkert. Hålet måste bli rombformat, alltså en utsträckt cirkel, så att godset ligger an mot bulten på mesta möjliga av radien, inte ovalt för då kommer glappet över tid att vidgas när det belastas av vibrationer.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Helt säker är jag ju inte, men dom låg i en 9000 turbo. Oken kan man ju göra adapterplatta till så man kan ju nästan ta vad som helst

Man vill helt ha grejer som går lätt att få tag på några år till

Mazda skivor ska ju passa det med sägs det.

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Antingen ta från nåt allmängiltigt som byggts i många år/många hundratusen (då går Saab bort :p, men jag undrar just om inte vissa av 9000:s Fiat/Lancia/Alfa-kusiner kan ha samma skivor så breddas tillgången) eller lägga upp ett livstidslager för bilen :cool:.

Ja, Mazda har jag hört om också, finns omtalat i nån gammal tråd.

Dröj lite... Bingo! Hittade den gamla tråden, här finns det mesta vi samlat i det kollektiva minnet :) :
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... post417943

(Snacka om att det borde sammanställas :yltype: en FAQ/GDS-tråd med gör-så-här om just detta ärende, att uppgradera Taunus-Cortina bromsar då vi är rätt många som stött & blött frågan, kanske det går att bilda nån nätkommitté för det med risk att det blir en 3-årsutredning :D)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Part_boy_no1 - Taunus GXL

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Antingen ta från nåt allmängiltigt som byggts i många år/många hundratusen (då går Saab bort :p, men jag undrar just om inte vissa av 9000:s Fiat/Lancia/Alfa-kusiner kan ha samma skivor så breddas tillgången) eller lägga upp ett livstidslager för bilen :cool:.

Ja, Mazda har jag hört om också, finns omtalat i nån gammal tråd.

Dröj lite... Bingo! Hittade den gamla tråden, här finns det mesta vi samlat i det kollektiva minnet :) :
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... post417943

(Snacka om att det borde sammanställas :yltype: en FAQ/GDS-tråd med gör-så-här om just detta ärende, att uppgradera Taunus-Cortina bromsar då vi är rätt många som stött & blött frågan, kanske det går att bilda nån nätkommitté för det med risk att det blir en 3-årsutredning :D)
Finns mycket Saabar på skroten Bild bromsa sparsamt så räcker skivorna några år Bild

Ja där står det ju lite. Får prova med BMW skivor Bild

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Värt att testa :).

Sen var det ju resten av plåtjobbet ;), jag kom att tänka på mästaren av tennspackling, kustomizern Bill Hines som såvitt känt fortfarande gör lite av sina konster med mer än 92 år på vägmätaren. Här är en instruktionsvideo från 2009 https://www.youtube.com/watch?v=jQ_85fp1avs, lägg förresten märke till den ständigt närvarande cigarren :cool:. Bäst att understryka att tennstavarna han använder är specialbeställda enligt eget recept för att ha total kontroll på jobbet, men det blir nog så bra det kan med standardprodukter för oss vanliga hemmaklåpare ;).

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Han kunde sin sak han dom är duktiga gamlingarna. Men för hade man inget annat val än att tenna

Börjar bli lite smått trött på plåtjobb nu

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

[ATTACH]40859[/ATTACH][ATTACH]40860[/ATTACH][ATTACH]40861[/ATTACH][ATTACH]40862[/ATTACH]

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Bilagor
uploadfromtaptalk1452451187060.jpg
uploadfromtaptalk1452451175217.jpg
uploadfromtaptalk1452451159266.jpg
uploadfromtaptalk1452451125000.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Härligt att följa :lurk: hur det går framåt med sedanen, önskar jag kunde visa detsamma. Sällan man ser sånt engagemang för en enkel Taunus :thumb:. Många skulle nog gett upp för länge sedan om ett sånt ämne. Huga, den där skärmkanten påminner mig om nåt jag skulle gjort just redan för längesen...:j::^o Snyggt tennat förresten :).

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Härligt att följa :lurk: hur det går framåt med sedanen, önskar jag kunde visa detsamma. Sällan man ser sånt engagemang för en enkel Taunus :thumb:. Många skulle nog gett upp för länge sedan om ett sånt ämne. Huga, den där skärmkanten påminner mig om nåt jag skulle gjort just redan för längesen...:j::^o Snyggt tennat förresten :).
Haha jag är inte som alla andra ☺ tanusen växer inte på träd så man får rädda dom som finns kvar. Gör man lite då och då så hinner man inte tröttna på den 😉 för att vara första bilen jag tennar så blir det rätt bra. Bara man är försiktig med värmen☺

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Haha, ja... :D jag har väl nästan fått överdos av plåtsnickrande genom åren, men ränderna verkar aldrig gå ur utan man blir visst långsammare med tiden -farsan åt en kompis menar att det man inte fått gjort redan innan trettio blir sällan av :j:, så det är väl naturligt att startsträckan blir allt längre :wheelchai ;).

Det där med värmen är väldigt snävt, en gammal mek jag jobbade med sa att underlaget bör ha en temperatur i närheten av smältpunkten för tennet annars är det risk att det inte fäster ordentligt och kan lossna vid t ex en hård stöt.

Skriv svar