therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Focus RS
Legend
Inlägg: 10136
Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Så jäkla fin! Får vi se den på någon banträff i sommar?

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Effekt i somras var lägre än innan jag rev den 2010 (?), eftersom jag körde på mindre spridare. Men med rätt spridare så ska det ju vara tillräckligt för att köra 11.99 vilket pekar på en bit över 300 hk i stripputförande.

Banträff vore väldigt roligt, som vanligt är det ju tiden som begränsar. Men vi får hoppas!

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Uppdateringar under 2015 har det varit tunt med...och jag har inte kört mycket heller. Jag bytte till MS3 under sommaren och petade i en ny kylare på höstkanten.

Häromdagen var jag iväg till Mattias i Sävar för lite justeringsjobb, Mattias är väldigt duktig på mappning och hans navdyno gör det mycket lättare att hitta rätt, jämfört med att försöka köra bilen och mappa.

Planen för kvällen var mest att se vad bilen lämnade orörd, se om det gick att hitta lite mer körbarhet och så få en siffra på någon sorts toppeffekt. Detta trots att det finns en del saker att utveckla. Men tanken var att dynotiden skulle kunna minska behovet av stora investeringar (i tid och pengar).

Jag visste att bilen gick fett och första körningarna på runt 1,5 bar bekräftade det, runt 220 hk på hjulen i det skicket. Dock fick vi problem med misständningar vid 6300 varv, förmodligen ett triggerproblem. Så vi bestämde oss för att bara dra till 6000. Kam och topp orkar nog ändå inte över 7000 men det finns helt klart anledning att fixa problemen så man får 500 varv till minst.

Vi gjorde en del grundjusteringar och började sedan om med mottrycket på wastegaten urkopplad, alltså bara fjädertryck. Då laddade det cirka 1,1 bar och när vi justerat klart där hade vi tillbaka samma effekt - 226 hk och 325 Nm. Att gissa förluster är vanskligt men man kan väl kanske plussa runt 20 hk för att få fram motoreffekt.

Sedan började vi ratta på laddtryck och justera, det visade sig rätt fort att motorn gillar laddtryck och tändning. Vi gav oss vid 1,8 bar (även om grejerna förmodligen pallar mer). Då visade dynon 284 hk på naven och 398 Nm. Detta är siffror tagna över ett svep, håller man steady state vid 6000 varv visar det över 300 whp men det är ju inte riktigt relevant kanske.

Vi jobbade också en del med mellanlast och fick till det betydligt bättre. Att provköra så här på hösten är svårt (dåligt grepp) men det känns som att det blivit rätt stor skillnad mot hur bilen gått i somras.

Intercoolern börjar vara liten så det är svårt att få repetition i siffrorna innan den svalnat så jag ska nog montera den större jag har liggande. Triggerproblemen kan bero på att jag har en pirat YB VR givare, den är ju gjord för 4 st tänder på veven och ska nu läsa 36-1. Den kanske inte hinner med på höga varv. Jag ska försöka låna en annan att testa med, eller så får jag byta givare till en som är gjord för 36-1.

Gustaf
Bilagor
Dyno_turbo_Capri_151022 (Custom).jpg
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

mrnenad
Veteran
Inlägg: 753
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:15 pm
Namn: Nenad Damevski Ringdahl
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -92
Ort: Staffanstorp

Inlägg av mrnenad »

Najs! Var det 300 på hjulen el i motorn?
Bygger vidare

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Alla siffror är på naven, Mattias mäter så normalt sett.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det här med att planera uppdateringar för vintern är ju vanskligt för planerna tenderar att ändras. Men efter effektmätningen tyckte jag att det var dags att få tummen ur gällande intercooler i alla fall - jag hade ju en större på hyllan. Bara fixa plats, och tryckrör...

En kompis hade använt samma modell av intercooler i sin Capri så det borde ju "passa", och faktiskt, det var inte så svårt.

Bild

Bild

Lite småfix kvar där men nästan klart :-)

Med intercooler på plats och tryckrör ordnade fokuserade jag på bakbromsarna igen.

VW-oken (Golf R32) jag köpte får inte plats med 273 mm skivor om jag ska kunna ha 15" (bygger för mycket uppåt), vilket var ett bakslag. Jag är inte redo att gå ifrån 15" på bana än så det blev en annan plan istället.

Tillbaka till Fords egna bromsok, bakre ok för ventilerade skivor för Sierra/Escort Cosworth (eller Scorpio 24v kombi om man vill vara mindre exotisk). De är bolt on i alla fall. Eller, de är bolt on på hjullagerhållare/bromsoksfästen för de stora skivorna.

Just sådana var helt plötsligt omöjligt att hitta begagnat utan att köpa en hel bil. Jag ledsnade på att leta och fick tips om en Engelsk firma, Anembo Engineering, som gör nya prylar i aluminium.

Skitdyrt till en början men räknar man in att det ingår nya hjullager och att man sparar lite vikt (som förstås den större skivan snabbt återgäldar) så var det inte så blodigt.

Bild

Lagerhållare på plats, så beställde jag nya ok och renoverade ett par fästbyglar som jag hade sparat.

Bild

Inte superrejsigt men 20 mm större skiva, och ventilerad, det ska väl göra att bakbromsarna kan orka lite bättre framöver.

Jag pausade ju en uppgradering av bromsar fram i våras, men det ska sättas igång. Jag har velat om bromsok, målbilden har varit glidok (så jag kan använda mina nav etc. som jag har nu) med gott om belägg att välja på - och så ska de svälja 24 mm skiva. M3E36, E34 540 etc. har varit grundplanen men jag började vackla när jag inte hittade ok. Jag hade så gott som bestämt mig för Audi A4 istället när det dök upp ett set 540-ok i närheten. De ligger i en låda och går det bara att göra adaptrar blir det så.

Men i väntan på oken har jag också jobbat mer med elektronik, nämligen att få hastighetssignal in i Megasquirtet. Som oftast när jag gör något med bilen finns det flera anledningar. Nu handlar det till stor del om att få till en hastighetsmätare som fungerar och går att kalibrera - vajermätaren hoppar (pga trångt för vajer med T5-låda) och visar bara nästan rätt. Eftersom MS kan ta in en signal och "tweaka" utgående så kändes det smidigt.

Dessutom har jag köpt ett elektriskt styrservo från MG som jag hoppas ska gå att använda. Det kan ju styras med en fast signal för att reglera servoverkan men det är ju roligare om det kan få vara hastighetsberoende...

Jag vill behålla Caprins original utseende på mätare så jag har pysslat med att få in den elektroniska hastighetsmätaren från en tidig Scorpio i Caprins mätarhus.

Bild

Slakten påbörjad...

Jag har i alla fall kommit så långt att Megasquirt tar in hastighetssignal och skickar ut signal till mätaren. Så det är bara resten kvar.

Arbetet med elservot har tagit rätt många timmar under vintern. Till att börja med så hade jag bara själva servorattstången, och steg 1 var att försöka kolla om det ens fanns chans att få dit det.

När jag tyckte att det var tillräckligt lovande så började jag jaga rätt på resten av delarna, det krävs ju en ECU, kablage och så lite passande knutar.

ECU fanns det rätt gott om på Ebay - den enda på Bildelsbasen var felmärkt som ABS-styrdon och 4 gånger så dyr som de engelska... Kablage var lite svårare men så hittade jag en säljare i England...men bara komplett kablage till en hel jäkla MGF.

Men det var en rätt fin säkringslåda med så det får väl räknas som "bra att ha".

Nästa grej var ju knutar, MGF har 3/4" 48 och Ford 9/16" 36. På Carbuildersolutions hittade jag konverteringsknut mellan dessa, och även en rätt fin kollapsenhet. Då fick jag nästan ihop det men eftersom MGF-rattstången är kortare än Caprins, saknades det en bit.

Just 3/4" 48 ställde till det lite då, axlar fanns på Carbuildersolutions men jag behövde en slimmad hylsa för att kunna rymma axeln vid pedalerna. Där hittade jag till slut EMPI axel och hylsor (när jag var i USA; lite flax ska man ha) så det blev rätt smidigt till slut.

Ont om foton på processen men efter en hel massa kapande och byggande av fästen så sitter den på plats i bilen.

Bild

Bild

Jag har också lyckats operera dit Caprins tändningslås och blinkers/torkarspakar, så det ska väl se ganska så original ut sedan.

Så långt det mekaniska. Men ska det bli servo, måste elektroniken funka också. Kör man elservo från Opel finns det mängder av styrboxar på Ebay för några hundringar men till MGF är det tunnare. Däremot finns en del bra felsökningsguider som ger info om signalerna, 1000-3000 Hz för varvtalssignal och 100-250 Hz för hastighet, sägs det.

Så då tänkte jag att en liten krets med en 555 timer borde fixa det.

Bild

På bänken funkade den ypperligt.

I bilen funkade det sämre... Först hade jag förväxlat hastighet och varvtal och sedan hände nåt annat, för röken kom ut ur 555-kretsen. Jag gissar att man behöver skydda utgången eller så, göra något så den inte kan dra för mycket ström genom den.

Nåja, det finns en firma som säljer kontrollers för hanterbara pengar, så jag beställde en sån. Jag har inte tid att forska och utveckla något själv.

Styrmojen till MGF-servot kom före vårt sportlov och det var en extremt kompakt sak. Allt ryms innanför krympslangen runt en 9-läges vridpotentiometer.

Bild

Tyvärr funkade det inte så bra, ECUn till servot startar upp men så fort det får jobba med lite motstånd slår den ifrån. Jag testade att nollägeskalibrera själva rattaxeln men det hjälpte inte.

Power Steering Solutions som sålde kontrollern, kom med lite tips och snart kom vi fram till att jag med all sannolikhet köpt fel styrbox. Det finns tydligen två generationer av MGF-servo, mitt är det senare (justerbar rattaxel), medan styrboxen är den tidigare. Doh!

Nu hittade jag en senare box på Bildelsbasen (för bara 300 kr...fantastiskt!).

När jag fått tag i rätt styrbox, så funkar det också klockrent - i alla fall i garaget. Med bara rattnavet på kan jag nu vrida hjulen, rätt fantastiskt. Hoppas bara att jag får hastighetsfunktionen från MS att fungera också. Men det kommer ju gå att justera manuellt med vridpotentiometern annars.

Elcentralen är i praktiken klar, det återstår att göra i ordning allt kablage.

Bild

Bild

Servostyrningens styrbox får hänga under elcentralen, som sitter under handskfacket. Enkelt att lyfta ned för eventuell skruvning.

Jag har skruvat ihop instrumentklustret också, och jag uppgraderade instrumentbelysningen då också. Nu blev det en blå led-list (Biltema!), så matchar det förhoppningsvis laddtrycks- och voltmätaren.

Bild

Bild

Kasst foto ser jag nu men på riktigt ser det rätt bra ut :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5134
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Du har inte legat på latsidan under vintern, ser riktigt bra ut. :)

\Rickard

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tack :-) Som vanligt hade jag väl önskat mig ett högre tempo i garaget men det är mycket som ska hinnas med...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
gxlv8
Veteran
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
Namn: henrik nielsen
Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.
Ort: vid ystad

Inlägg av gxlv8 »

jäkligt fin bil du har

jonset
Erfaren
Inlägg: 78
Blev medlem: lör dec 23, 2006 6:34 pm
Namn: Jonas Stenberg
Kör: Sierra, Taunus
Ort: Skellefteå

Inlägg av jonset »

Ser bra ut Gustav! Såg att burton har kit med elservo till escort. Kan det gå att använda på capri också?
Tänkte nog köpa ett sånt kit till rallyescorten. Frågan är väl vilken kvalitet det är på ett sånt?
Orkar man styra ändå ifall elmotorn lägger av?


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Man kan förmodligen anpassa ett Escort-kit men jag vet inte om det skulle bli mindre jobb än det jag gjort. Kvaliteten är nog okej.

Om servot lägger av så blir styrkraften samma som innan så det ska inte vara något problem. Men en "kill switch" kan nog vara bra, så man kan bryta matningen till boxen eller helst hela servomotorn om någon givare skulle få spel.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6071
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

therealpinto skrev:Men en "kill switch" kan nog vara bra, så man kan bryta matningen till boxen eller helst hela servomotorn om någon givare skulle få spel.

Gustaf
Kan vara smart, detta är inte så skoj :-o

https://www.youtube.com/watch?v=hEukgofjVoU

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Inlägg: 1037
Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bruno »

nextuz skrev:Kan vara smart, detta är inte så skoj :-o

https://www.youtube.com/watch?v=hEukgofjVoU
Herregud! :eek:

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7294
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

nextuz skrev:Kan vara smart, detta är inte så skoj :-o

https://www.youtube.com/watch?v=hEukgofjVoU
Haha! Va fan?!
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu tror jag risken är ganska liten men som sagt, kill switch är bra. Jag har min kopplad över gamla knappen till bakrutetorkaren...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar