Missljud högersväng
-
Holma
- Veteran
- Namn: Fredrik H
- Medlemsnummer: 406
Jag hade en en gång en golf som ven om höger framhjul. Bytte hjullager, hjälpte inte. Bytte däck, samma. Bytte hela navet utan att röra lagret från en annan bil som inte lät, samma. Flyttade över bromsskiva och ok från den andra bilen, samma. Bytte drivaxel från samma bil, samma. Fick ett ryck att flytta över växellåda också ihop med grejerna på vänster sida, samma. Bytte bilen mot en gräsuppsamlare, den ven inte! 
Men det var en Vw också, det finns en anledning att dom säger DASS auto...
Men det var en Vw också, det finns en anledning att dom säger DASS auto...
-
Ford4Life
- Veteran
- Namn: Rickard Å
- Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD - Ort: Härnösand
Lånar denna tråd igen, tydligen har jag fel på vänster hjullager (om det inte är bägge, lite oklart). Var säker på att det var höger lager för det väsnades mer när jag svänger vänster.
Nåja, varför skickar dom med lagret redan fastpressat på navet/hubben eller vad det kallas, alla videos jag har kollat på är lagret separat? Man måste ju ändå pressa in lagret i spindeln, är inte navet i vägen eller går det bra ändå?
Btw, en knep för att kolla om hjullagret är kass, sätt snurr på hjulet och sätt fingret på stötdämparfjädern, uppstår det vibrationer så är lagret dåligt.
Nåja, varför skickar dom med lagret redan fastpressat på navet/hubben eller vad det kallas, alla videos jag har kollat på är lagret separat? Man måste ju ändå pressa in lagret i spindeln, är inte navet i vägen eller går det bra ändå?
Btw, en knep för att kolla om hjullagret är kass, sätt snurr på hjulet och sätt fingret på stötdämparfjädern, uppstår det vibrationer så är lagret dåligt.
-
Ford4Life
- Veteran
- Namn: Rickard Å
- Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD - Ort: Härnösand
I mitt fall var det iaf vänster hjullager och inte höger. Det gick alltså inte att avgöra på det vanliga sättet att om man svänger åt t.ex höger så låter det mer på motsatt sida.
Det jag hörde på högersidan när jag snurra på hjulet var något annat, sliten bromsskiva t.ex. (som jag också måste byta men det är en annan historia det).
Men oj vilken skillnad det blev efter jag fick det bytt, som en helt ny bil.
Det jag hörde på högersidan när jag snurra på hjulet var något annat, sliten bromsskiva t.ex. (som jag också måste byta men det är en annan historia det).
Men oj vilken skillnad det blev efter jag fick det bytt, som en helt ny bil.