Greger - ´s Escorter!
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Detta verkar skumt, men godtrogen som jag är beställdes just: https://www.skruvat.se/Sankfjadrar-P391796.aspx
Alltså sänkfjädrar till Ford Escort, 40/20 för 39:- plus frakt 29:-!!!
F-n, jag behöver dom inte ens men det är så billigt att jag inte kan låta bli .
Alltså sänkfjädrar till Ford Escort, 40/20 för 39:- plus frakt 29:-!!!
F-n, jag behöver dom inte ens men det är så billigt att jag inte kan låta bli .
Tags:
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Är de sådär billiga tror jag att jag också beställer ett par , om inte annat så att de lär sig räkna eller programmera . Förr var det faktiskt så enligt en bestämmelse i konsumentlagen att det som stod på prislappen/skylten var giltigt tills det åtgärdats, oavsett om det var felaktigt eller ej. Tur för dom att lagen ändrats sen dess .
Peugeot 205 GTi har lagom stora, fällbara och mycket bekväma stolar, problemet är väl att hitta några och helst fräscha förstås. Jag körde en liten Toyota hyrbulle för några år sedan och det absolut enda jag uppskattade med den var stolarna. Om jag nu mindes vad den hette men den var så totalt intetsägande att jag har förträngt det. Yaris? Nä, storleken över var det. Har för mig den var 2-dörr så fällbara i så fall, men tänk på att nya säten ofta har sidokrockskydd med airbag och krutladdningar i sidan av dynorna.
Peugeot 205 GTi har lagom stora, fällbara och mycket bekväma stolar, problemet är väl att hitta några och helst fräscha förstås. Jag körde en liten Toyota hyrbulle för några år sedan och det absolut enda jag uppskattade med den var stolarna. Om jag nu mindes vad den hette men den var så totalt intetsägande att jag har förträngt det. Yaris? Nä, storleken över var det. Har för mig den var 2-dörr så fällbara i så fall, men tänk på att nya säten ofta har sidokrockskydd med airbag och krutladdningar i sidan av dynorna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Skynda dej att beställa Släggmek, för på min sida står det plockat, levererat och hos Schenker är paketet bokat! Kanske är det möjligt med 70:- för en sänkningssats!Släggmek skrev:Är de sådär billiga tror jag att jag också beställer ett par , om inte annat så att de lär sig räkna eller programmera . Förr var det faktiskt så enligt en bestämmelse i konsumentlagen att det som stod på prislappen/skylten var giltigt tills det åtgärdats, oavsett om det var felaktigt eller ej. Tur för dom att lagen ändrats sen dess .
Peugeot 205 GTi har lagom stora, fällbara och mycket bekväma stolar, problemet är väl att hitta några och helst fräscha förstås. Jag körde en liten Toyota hyrbulle för några år sedan och det absolut enda jag uppskattade med den var stolarna. Om jag nu mindes vad den hette men den var så totalt intetsägande att jag har förträngt det. Yaris? Nä, storleken över var det. Har för mig den var 2-dörr så fällbara i så fall, men tänk på att nya säten ofta har sidokrockskydd med airbag och krutladdningar i sidan av dynorna.
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Bra där, detta betyder att efterfrågan på Escorter att sätta fjädrarna på sannolikt går upp med åtskilliga procent , själv har jag nu betydligt fler uppsättningar fjädrar än bilar och måste snarast försöka jämna ut det förhållandet.nextuz skrev:Testade jag med :P
Det gäller bara att dämpa stötarna i förhållandet till frugan först.
Jag skulle till exempel behöva en motorhuv (till), frun önskar sej en planteringslåda på ca 6kvm.
Förslaget att köpa en Escort att ställa i trädgården, utan huv och tak, att plantera i föll inte alls i god jord fast det skulle tillfredsställa allas önskemål och dessutom vara snyggt
G.
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Jamen, om du påstår att du såg Ernst på Fyran släntrade barfota runt en skrotad Escort och mumlade nåt om möjligt trädgårdsprojekt så kanske du kan curla in den ifall du slipar den plåtren först så att den blir hipsterrostig när det regnar . Eller behåll rutorna men skär ut takpanelen och lägg korrugerad plast över kan den nog funka bra som drivbänk - och ja, jag jobbade ibland med trädgårdsskötsel förrivärlden, sånt ger också galna idéer .
- Bilagor
-
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Låter ju som direktköp från nån kinesisk nätbutik och knappt det ens, fan 72 spänn styck låter ju som under självkostnadspris. Affärsmässigt borde det ju vara mer lönsamt att tömma hyllan i skrotcontainern om man räknar in hanteringen i priset. Jag fyndade ett par Kilens till Taunus på tidiga 90-talet av en småfirma som lagerstädade för 150/styck eller nåt och det var busbilligt då. Jag gav häromdan 100 spänn styck före moms för ett par begagnade (fina) dörrhandtag till -77 Taunusen och det tyckte jag var förvånande billigt eftersom de iaf plockat loss dom, förvarat (lagerkostnad brukar räknas som ca halva varukostnaden, iaf så när jag pluggade sånt) och paketerat & postat dom (frakt och faktura tillkom förstås). Säkert du inte drömt alltihop? ;) Nå, vi får väl se om och när de dyker upp. Hoppas det inte är nåt skräp.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Sörru, grattis då . Kul att det dyker upp fyndchanser ibland även för oss som rotar i annat än den aktuella topp-tio-listan. Syns jag borde jämföra deras mått med framfjädrarna till min 17M (eller snarare närliggande Volvo 240 enligt mina byggidéer ) men tippar det är i senaste laget med det rea-priset .
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
72 spänn styck!? Näe, 72 spänn totalt för fyra!Släggmek skrev: Låter ju som direktköp från nån kinesisk nätbutik och knappt det ens, fan 72 spänn styck låter ju som under självkostnadspris. Affärsmässigt borde det ju vara mer lönsamt att tömma hyllan i skrotcontainern om man räknar in hanteringen i priset. Jag fyndade ett par Kilens till Taunus på tidiga 90-talet av en småfirma som lagerstädade för 150/styck eller nåt och det var busbilligt då. Jag gav häromdan 100 spänn styck före moms för ett par begagnade (fina) dörrhandtag till -77 Taunusen och det tyckte jag var förvånande billigt eftersom de iaf plockat loss dom, förvarat (lagerkostnad brukar räknas som ca halva varukostnaden, iaf så när jag pluggade sånt) och paketerat & postat dom (frakt och faktura tillkom förstås). Säkert du inte drömt alltihop? ;) Nå, vi får väl se om och när de dyker upp. Hoppas det inte är nåt skräp.
[ATTACH]41582[/ATTACH] [ATTACH]41583[/ATTACH]
Minsann om inte spar-iver/ha-begär gjort att jag hittar stötdämpare för 216:- stycket inklusive frakt(!) istället för vanligt marknadspris.
Stötdämpare
MONROE - Ref: 10016 (788 kr)
Fast från annan källa...
Tjoho! Samla grejjor och lägga i en låda...
Sedan kommer Generell galenskap PT.II The Escort -88 transformation!
Budget för detta; vet inte ännu! Vad är rimligt? Xr3i cabbens budget var inköp+10000 och det höll jag. (Även om värdet nu inte är motsvarande)
Önskelistan / Inköpslista:
*Bakrutejalusi
*Bekväma stolar
*Stabil gång
*Dragkrok
*Effektökning
*Skattefrihet
*Specialfälgar?
*
*
*Fyller på när jag kommer på något.
- Bilagor
-
-
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
:exclaim: ...Alltså, jag måste bli bättre på att kolla nätbutikerna, helt klart. Fan, jag har aldrig lagt ett femsiffrigt belopp för inköp av en bil och brukar lösa de flesta reparationerna genom att ta nåt begagnat om det inte är slitdelar, har inte lämnat nåt på verkstan sen måste vara 90-talet men verkar som att du är ändå bättre på att krama ut det mesta för slantarna :thumb:.
När det gäller effekthöjning tycker jag du ska titta på nån Zetec förstås (ifall du inte ska följa upp den där Fiat-idén bara för att jäklas ). Bättre maskiner om man skippar de första fyra åren med brister i kamaxelmekanismen och vad det var. 1.8:an (95 DIN-hästar om jag minns rätt) i Escort mk VII med CL-märkning är ju inte den piggaste i standardskick men jag hade läge på en hel bil för typ en back öl i pris häromsistens (nöjde mig med ett Ford-emblem för en 50-lapp, hade tyvärr inte platsen över ). Obesiktad och sleten med en knäckt fjäder fram, läckande vattenpump och nåt fler mer mindre typfel på motorn men inget allvarligt - den gick riktigt fint - så där går ju att i princip kasta prylarna rakt över för en enkel uppgradering. Vet inte hur det stämmer med elhärvan förstås men köper du en hel bil borde det vara rätt enkelt, jag rensade enkelt ut det mesta ur en likadan -92:a (tror jag det var, utom XR3 etc är de ju nästan likadana allihop) på en eftermiddag med lite att göra nån av månaderna på ortens bilskrot.
Vill man ha roligare är väl Mondeos Zetec mer intressant (sa jag och plockade strax upp en 130 hk med en obesiktad Mondeo som packlår att ta hem den i - btw ganska kompatibla i de bilarna), men lär nog kräva mera pappersexercis än att ta hela drivpaketet från nåt de nyare Escort-syskonen.
Kort OT: Händer det nåt med Darten? Den är ju nästan ingift med Fiat numera , bland fördelarna ryktades det på ett Chrysler-nätforum att italienarna tar mer seriöst på reservdelshållningen för äldre modeller vilket visst ska ha varit till glädje för nån som jagade Dart-bitar via EU. En annan är ju också lite märkesotrogen med skuggan av en Valiant så det är kul att höra om andras liknande bilar.
När det gäller effekthöjning tycker jag du ska titta på nån Zetec förstås (ifall du inte ska följa upp den där Fiat-idén bara för att jäklas ). Bättre maskiner om man skippar de första fyra åren med brister i kamaxelmekanismen och vad det var. 1.8:an (95 DIN-hästar om jag minns rätt) i Escort mk VII med CL-märkning är ju inte den piggaste i standardskick men jag hade läge på en hel bil för typ en back öl i pris häromsistens (nöjde mig med ett Ford-emblem för en 50-lapp, hade tyvärr inte platsen över ). Obesiktad och sleten med en knäckt fjäder fram, läckande vattenpump och nåt fler mer mindre typfel på motorn men inget allvarligt - den gick riktigt fint - så där går ju att i princip kasta prylarna rakt över för en enkel uppgradering. Vet inte hur det stämmer med elhärvan förstås men köper du en hel bil borde det vara rätt enkelt, jag rensade enkelt ut det mesta ur en likadan -92:a (tror jag det var, utom XR3 etc är de ju nästan likadana allihop) på en eftermiddag med lite att göra nån av månaderna på ortens bilskrot.
Vill man ha roligare är väl Mondeos Zetec mer intressant (sa jag och plockade strax upp en 130 hk med en obesiktad Mondeo som packlår att ta hem den i - btw ganska kompatibla i de bilarna), men lär nog kräva mera pappersexercis än att ta hela drivpaketet från nåt de nyare Escort-syskonen.
Kort OT: Händer det nåt med Darten? Den är ju nästan ingift med Fiat numera , bland fördelarna ryktades det på ett Chrysler-nätforum att italienarna tar mer seriöst på reservdelshållningen för äldre modeller vilket visst ska ha varit till glädje för nån som jagade Dart-bitar via EU. En annan är ju också lite märkesotrogen med skuggan av en Valiant så det är kul att höra om andras liknande bilar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Jadu, Släggmek, Dartarna är extremt lågprioriterade. Båda är -72;or en Swinger Special 2D ht som revs ner och "ska" bli någon form av street-machine med trimmad 318 och feta bakhjul, mer utseende än prestanda för efter jag rev och började bygga om upptäckte folk turbo och fyrhjulsdrift Har vart i delar sedan 1989...
Den andra, en 4d custom, är fullständigt fullklottrad på build-sheeten, allt den har i chassit behöver den andra. Bruks-kördes till 1997 då den ställdes av, fick låna "race-motorn" och intensiv lagades en månad 2007 och gick bra som f-n men fick tre anmärkningar på besiktningen och har stått sedan dess....
(Kanske dags att fira 10-års jubileeum)
Och jag TÄNKER INTE byta till någon annan motor i Escorten, det är jag nästan helt 80% på!!!
Greger (kanske)
Ps. Hur i hela värden får jag in bilder som går att SE utan att klicka på dom? Måste jag ha dom på någon hemsida? Garaget.orgy?
Den andra, en 4d custom, är fullständigt fullklottrad på build-sheeten, allt den har i chassit behöver den andra. Bruks-kördes till 1997 då den ställdes av, fick låna "race-motorn" och intensiv lagades en månad 2007 och gick bra som f-n men fick tre anmärkningar på besiktningen och har stått sedan dess....
(Kanske dags att fira 10-års jubileeum)
Och jag TÄNKER INTE byta till någon annan motor i Escorten, det är jag nästan helt 80% på!!!
Greger (kanske)
Ps. Hur i hela värden får jag in bilder som går att SE utan att klicka på dom? Måste jag ha dom på någon hemsida? Garaget.orgy?
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Budgetfrågan på Escort-projekt var på tapeten... schizofrena jag brottades med mej själv och förlorade, i alla fall semesterkassan, och tryckte "köp" på en uppsättning fälgar och däck som i bästa fall passar både Escort och Fiat coupe.
I sämsta fall passar dom ingetdera!:banghead:
[ATTACH]41605[/ATTACH]
(390835)
4
1 347.00 kr
5 388.00 kr
Master-Steel Pilot Super Sport 205/40ZR17
WHEEL
(532702)
4
423.00 kr
1 692.00 kr
Centerring, Universal
(392531)
1
143.00 kr
143.00 kr
Centerring, Universal
(472825)
1
151.00 kr
151.00 kr
Bussning, krängningshämmare, Inre, Fram, Framaxel
(51905)
2
47.00 kr
94.00 kr
Ordertotal
7 789.00 kr [/QUOTE]
I sämsta fall passar dom ingetdera!:banghead:
[ATTACH]41605[/ATTACH]
4x108/4x98 - 17x7,5" - ET 38 - Barracuda-Fälg, Universal
(390835)
4
1 347.00 kr
5 388.00 kr
Master-Steel Pilot Super Sport 205/40ZR17
WHEEL
(532702)
4
423.00 kr
1 692.00 kr
Centerring, Universal
(392531)
1
143.00 kr
143.00 kr
Centerring, Universal
(472825)
1
151.00 kr
151.00 kr
Bussning, krängningshämmare, Inre, Fram, Framaxel
(51905)
2
47.00 kr
94.00 kr
Ordertotal
7 789.00 kr [/QUOTE]
- Bilagor
-
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Vad är std ET på Escort av dessa årgångar? Är väl typ 6" fälg som är original?
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)