Hur ta loss vindrutetorkarna?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Danne V
Erfaren
Namn: Danne V
Kör: Ford Focus Flexifuel Ghia kombi 2003

Hur ta loss vindrutetorkarna?

Inlägg av Danne V »

Hej!

Har en Focus 2003. Igår slutade torkarna fungera. Antagligen har drivningen från torkarmotorn gått av eller hoppat ur eller något.

Idag skulle jag kolla närmare, men får inte loss torkararmarna. Pinsamt, men dom sitter som berget.

Man sprätter loss plastkåpan längst ner på armen och lossar muttern. Men sedan är det stopp.

Har den där gör-det-själv-boken från Haynes. Där står det "Lyft torkararmen och lossa den försiktigt från gängtappen på spindeln genom att flytta den från sida till sida".

Jag fattar ingenting. En "gängtapp" är för mig ett verktyg som man gör gängor i ett hål med. Och vad syftar dom på med "..flytta den från sida till sida.."? Vilken "den"? Torkararmen? Gängtappen/spindeln?

Har provat det mesta, men vet ju inte om det är splines eller nån slags krysskil. Har öst på med rostlösare, knackat med hammare, försökt bända upp torkararmen, men inget funkar.

Kan någon vänlig själ berätta hur man gör?

Mvh
Danne
Mvh
Danne

Användarvisningsbild
robinb3rgsten
Veteran
Namn: Robin Bergsten

Inlägg av robinb3rgsten »

Brukar vara splinesen som örat fast så lagom våld är väl de som gäller för armarna är väl ALU tror jag så är väl inte helt hundra o börja värma på

Användarvisningsbild
racepeter
Erfaren
Namn: Peter Walfridsson
Kör: Mondeo st200.Sierra p100 turbo.
Medlemsnummer: 461

Inlägg av racepeter »

Brukar släppa om man slår med näven ca. 10cm från axeln och sedan fälla upp armen och vicka. Eller en liter avdragare.

Danne V
Erfaren
Namn: Danne V
Kör: Ford Focus Flexifuel Ghia kombi 2003

Inlägg av Danne V »

Tack för svar, och ber om ursäkt för min sena respons.
Men torkarna gick bara inte att få loss. Jag och en bekant (bilmekaniker) slet en eftermiddag med bl.a. avdragare, blåslampa, hammare. Köpte då "nytt" länksystem + torkararmar på skroten (hela 500 spänn :-) ) och satte dit. Klart.
Mvh
Danne

Skriv svar