Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Du kan utan problem göra ett större hål i din förstärkning motsvarande det som fanns.
Det är de som är det fina med runda hål, de förstör inte hållbarheten :)

Tags:

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Släggmek skrev:En av de bästa byggtrådarna, informativt och roligt med (mestadels :D) bra bilder dessutom :thumb:. Kul att det börjar ordna upp sig, man får hålla tummarna för att det blir en problemfri åksäsong utan fler motgångar.
Tack för det :) En projekttråd utan bilder är ju inget vidare så försöker dokumentera det mesta, dessutom är det lika mycket för min egen skull jag gör det!

Jag hoppas BOBen gör jobbet och klarar av en säsong med lite hårdkörning. Vet inte vad den tycker om att bli pressad på bana med värmeutveckling osv, har ju t.ex ingen oljekylare vilket kanske behövs. Nån kanske vet?
nextuz skrev:Du kan utan problem göra ett större hål i din förstärkning motsvarande det som fanns.
Det är de som är det fina med runda hål, de förstör inte hållbarheten :)
Tänker faktiskt ta åt mig av det, får nog bli att borra upp till iaf dubbla storleken. För det lilla bäbishålet jag borrade sätter väl antagligen skiten igen på nolltid. Gutt med lite input!

Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 234
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian S
Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto.
Ort: Trelleborg
Medlemsnummer: 540

Inlägg av Granworth »

Jimmy86 skrev:Tack för det :) En projekttråd utan bilder är ju inget vidare så försöker dokumentera det mesta, dessutom är det lika mycket för min egen skull jag gör det!

Jag hoppas BOBen gör jobbet och klarar av en säsong med lite hårdkörning. Vet inte vad den tycker om att bli pressad på bana med värmeutveckling osv, har ju t.ex ingen oljekylare vilket kanske behövs. Nån kanske vet?



Tänker faktiskt ta åt mig av det, får nog bli att borra upp till iaf dubbla storleken. För det lilla bäbishålet jag borrade sätter väl antagligen skiten igen på nolltid. Gutt med lite input!

Mvh Jimmy

Hej.

kul tråd att följa och sen dina bilder är bara plus ;)

Ang. oljekyl till motorn vore det ingen dum ide....

Vet av erfarenhet att 2,8 2.9 och Boa , Bob klarar sig bra med original värmeväxlare under förutsättning att dom är rena från slam och skit och det finns bra flöde.....( detta gäller för relativt hårda pass på motorvägarna i europa ) upp till 180 km/h funkar det bra men sen efter det så vill olje tempen krypa upp .....

Normalt så ligger olje temp på 90-120 grader....

För att åtgärda hög oljetemp så tog jag bort original värmeväxlare och satte dit en adapter med termostat , och en olje kyl från en merc. , efter det så blev oljan aldrig varmare än 115 grader och detta är då uppmätt i olje sumpen.

// mvh

P.S kolla gärna in mitt inlägg angående växellåds olja till mt75 på avd. teknik

// D.S
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
Old Fords Never Die They Just Goes Faster.. :racesmile

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Granworth skrev:Hej.

kul tråd att följa och sen dina bilder är bara plus ;)

Ang. oljekyl till motorn vore det ingen dum ide....

Vet av erfarenhet att 2,8 2.9 och Boa , Bob klarar sig bra med original värmeväxlare under förutsättning att dom är rena från slam och skit och det finns bra flöde.....( detta gäller för relativt hårda pass på motorvägarna i europa ) upp till 180 km/h funkar det bra men sen efter det så vill olje tempen krypa upp .....

Normalt så ligger olje temp på 90-120 grader....

För att åtgärda hög oljetemp så tog jag bort original värmeväxlare och satte dit en adapter med termostat , och en olje kyl från en merc. , efter det så blev oljan aldrig varmare än 115 grader och detta är då uppmätt i olje sumpen.

// mvh

P.S kolla gärna in mitt inlägg angående växellåds olja till mt75 på avd. teknik

// D.S
Tror att kylsystemet ska vara okej på den. Spolat några gånger förra året (läs kylarmeck så fick tömma å fylla typ 4-5 gånger). Sitter dock en ny oem kylare på den nu å inget läckande skit som jag hade innan.

Du har möjligtvis inte lite bilder på din installation? Du plockade alltså bort "armen/oljefilterflyttaren" och monterade dit lite nipplar och kylare eller har jag missförstått?
Vart gjorde du av oljefiltret då? :)

MVh Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

När vi byggde dubbelturbo på 2.9 2004 typ (börjar vara länge sedan...) körde vi oljefilterflyttare, dvs filtret separerat från motorn. Har man trångt runt filtrets originalplacering kan det vara bra.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 234
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian S
Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto.
Ort: Trelleborg
Medlemsnummer: 540

Inlägg av Granworth »

Jimmy86 skrev:Tror att kylsystemet ska vara okej på den. Spolat några gånger förra året (läs kylarmeck så fick tömma å fylla typ 4-5 gånger). Sitter dock en ny oem kylare på den nu å inget läckande skit som jag hade innan.

Du har möjligtvis inte lite bilder på din installation? Du plockade alltså bort "armen/oljefilterflyttaren" och monterade dit lite nipplar och kylare eller har jag missförstått?
Vart gjorde du av oljefiltret då? :)

MVh Jimmy
Hej.

Tyvärr så har jag inga bilder....

Jag använde mig av grejor från volvo röda motorer , Adaptern tog jag från en B230 et 86" "filterförflyttaren" från en B230 fk...

sen ska det finnas några kortare " FF " på deras "vita" motorer som man oxå kan använda... men det har jag inte testat...

Jag tog bort original Värmeväxlare och " bryggade " slangarna med en liten el. cirkulations pump för att slå på när man ville ha bort höga efter temp. när man har stängt av motorn .. ( eftercirkulation ) :)
Efter det så montera jag " FF " direkt på blocket och sen adapter på / under " FF " och så slangarna fram till fronten där jag använde en Merc. oljekyl som är smal men längre (likvärdigt en 16 raders kyl ) som på min scorpa passade bra ...satte den nära vatten kylaren så el fläktarna till vatten kylaren oxå drog luften igenom " Hela paketet "

Själva " FF " är något lång och det beror på hur mycket du kan vinkla / plats du har , för original olje filter kommer att sticka ner något under framvagnsbalken ( gäller ) scorpio , men jag löste detta med ett kortare oljefilter....

sen finns ju även den varianten som " pinto " beskriver :):)

// Mvh
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
Old Fords Never Die They Just Goes Faster.. :racesmile

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Jimmy86 skrev:
Tänker faktiskt ta åt mig av det, får nog bli att borra upp till iaf dubbla storleken. För det lilla bäbishålet jag borrade sätter väl antagligen skiten igen på nolltid. Gutt med lite input!

Mvh Jimmy
Har du sett SJ's passagerarvagnar med runt fönster i ena änden? Det fönstret kom till av att de ville utöka passagerarplatserna i vagnarna. Det utrymmet var avsett för gods och var helt utan fönster.
Hade de gjort fyrkantiga fönster så skulle de behövt beräkna om hållfastheten på hela vagnskorgen... MEN :D med ett runt fönster slapp dom det :)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Och i rätt uträknade aplikationer så kan hålet t.o.m bli en förstärkning :)

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran
Inlägg: 248
Blev medlem: sön mar 27, 2005 10:00 am
Namn: Micke Engström
Kör: Taunus
Ort: Norrköping

Inlägg av Drutten »

Kollat in din Sierra "hur kan jag ha missat det här" riktigt fint bygge hade lite planer för min också, men blev ju inte så utan den blev såld. För att kommentera tidigare inlägg jalusiet sitter som en smäck på "din" bil. Surt med raset på motorn händer den bäste, bara man lär av sina misstag.
Kommer bli hur bra som helst, kämpa på.

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Får se hur jag gör med oljekylare, testar nog utan till att börja med. Har en VDO oljetempmätare ligger som jag kanske monterar, alternativt sätter en givare till sprutet så kan det skicka ut det via blåtand till en surfplatta/mobil.

Nu är iaf dräneringshålet uppborrat i förstärkningarna.

Åter till dagen, den har varit helt jävla fantastisk. Åker in till jobbet strax innan nio glad i hågen att här ska det skruvas. Kliver in och larmar av som vanligt och börjar gå mot omklädningsrummet då drar larmet igång. Tänker "Vafan det stod ju avlarmat på displayen" Tilläggas ska att larmsystemet är nytt sen knappt en månad tillbaka med kameror å skit och det har strulat lite för oss innan.

Knallar tillbaka i en sådär 130db skrikande siren och larmar av igen. Tar tio sek sen är det igång igen. VAD I HELVETE! Ringer VD:n och förklarar att snart ringer Securitas honom om att nån pundare har brutit sig in på jobbet. Ingen fara det är bara en efterbliven mekaniker.

Tjötar med VD:n å då kommer det fram att han haft samma problem häromdagen. Jaha..... Testar hans kod, min kod, ett par säljares koder. Larmet från helvetet larmar av men återlarmar direkt när jag slagit koden.

Han kan inget mer göra än att ringa Securitas. Jag ringer också securitas. Sitter i kö i 5 min sen svarar nån dam. Jag förklarar vem jag är och vart jag ringer ifrån. "Ja jag pratade precis med din VD som förklarat läget bla bla bla"

Hon ber mig larma av igen för att hon ska se på sin dator vad som händer. Gör så och förklarar att det autolarmar så fort jag slagit min kod. NÄÄÄÄÄÄÄ FAN DET SÄGER DU???? Hon pratar med diverse kollegor men ingen fattar nått.

Efter ytterligare konversation så förklarar hon att hon inget kan göra, inte ens stänga av larmet. Då tyckte jag att hon kunde skicka en tekniker men dom jobbar tydligen inte helger.

Här nånstans förklarar jag att larmet slås av automatiskt 30 min innan öppning
Då får jag rådet av kärringen att ta på mig hörselkåpor och vänta tills det larmar av.....Lördag och bilförsäljningen öppnar elva... MEN KLOCKJÄVELN ÄR TJUGO I TIO, SKA JAG GÅ I DET HÄR I 50 MIN??

Tackar henne för absolut ingen hjälp alls och för att hon slösat tjugo minuter av mitt liv. Byter om, ska nämnas att 4 sirener på typ 130db vardera har nu spytt ur sig sitt oljud i ca 30 min. Går ut i min del av verkstaden som är delvis avskärmad (bilskadeavdelningen) och tar på mig mina fina hörselkåpor..........

Står ut i ungefär 17 sekunder innan jag inser att jag inte kan vara på jobbet, full av hat och hämnd stryker jag utmed väggarna för att lokalisera sirenen i plåtverkstaden.

Hittar aset fyra meter upp på väggen. Hämtar stegen och tar med mig handsläggan och avbitaren..... När jag lyckats klättra över våran varmluftsugn till stötfångarna och på nått vis balanserar på kanten på ugnen 2.5 meter upp får jag tag i lite kablar som avbitaren tar hand om. Ahhh tystnad!!!! Spottar lite på sirenen för att hävda min dominans sen klättrar jag ner och är nöjd :)

Jävla pisstart på dagen.

Sen fick jag börja skruva typ en timme senare än det var tänkt. Tanken var att jag skulle tagit tag i framvagnen men blev att jag bytte spännaren istället.
Nu strular tinypic så det blir bara en bild när jag precis fått av insuget bara. Men det gick rätt smidigt att byta spännaren. Rasslade ju en del när jag startade den men tystnade sen. Får se på måndag om det hjälpt för det är alltid när den stått som det återkommer.

Bild


Spelade in en filmsnutt också med sämsta kameran i historien..... Men tanken var att ni skulle få höra lite hur den låter med boben. Tycker det påminner lite om bmws M50 motorer.

VARNING, NÄR VARSTOPPET GÅR I LÅTER DET HÖÖÖÖÖGT

https://www.youtube.com/watch?v=RzD--1f ... e=youtu.be

Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 234
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian S
Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto.
Ort: Trelleborg
Medlemsnummer: 540

Inlägg av Granworth »

..... bara så klockrent ;);).... Ljudet från videon...

Annars så funkar " Fog-skum " bra oxå " . . .:D ( Till larmet )

störtskön läsning...

//
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
Old Fords Never Die They Just Goes Faster.. :racesmile

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Hittade en liten video när jag var iväg till PSI också som jag kan lägga upp.

https://youtu.be/JVLv2NQsL54

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 234
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian S
Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto.
Ort: Trelleborg
Medlemsnummer: 540

Inlägg av Granworth »

Jimmy86 skrev:Hittade en liten video när jag var iväg till PSI också som jag kan lägga upp.

https://youtu.be/JVLv2NQsL54
.... Jupp....

... så ska det låta...:woohoo:

.. Vill bara förtydliga att BOA - BOB redan har " FF " ....
således behöver du endast en adapter och brygga slangarna till den gamla " VV " samt du får inte heller problem med frigången mot moder jord... ;)

// Mvh
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
Old Fords Never Die They Just Goes Faster.. :racesmile

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Granworth skrev:.... Jupp....

... så ska det låta...:woohoo:

.. Vill bara förtydliga att BOA - BOB redan har " FF " ....
således behöver du endast en adapter och brygga slangarna till den gamla " VV " samt du får inte heller problem med frigången mot moder jord... ;)

// Mvh
Jo det har dom ju, antar att du syftar på den långa armen filtret sitter på. Har inte kollat så noga hur det är med plats men jag tänker att man kanske kan få ditt en såkallad "sandwich" mellan armen och filtret och bara koppla på ett par slangar där till en kylare.

Detta är ju dock inte prio just nu. Får se hur det går på Mantorp med bilen, visar den tendenser på värmeproblem så får jag åtgärda det efter helt enkelt.
Slår dig en signal i helgen så kan vi prata lite Ford :)

Mvh Jimmy

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Blev ett litet pass idag. Tanken var att få dit både topplagringar och fjäderbensstaget men det tog längre tid än jag räknat med med topplagringarna så det fick bara bli dom idag. Fixar ihop staget i veckan eller nästa helg istället.

Rev av coiloversen
Bild

Mitt största problem var väl egentligen hur jag skulle centrera lagringen i tornet och hur jag skulle få dom 90 grader mot färdriktningen. Efter en stunds funderande så hoppas jag att jag lyckades lista ut det, för annars sitter dom snett nu :) Men diametern på topplagringen var typ 1.7mm mindre än hålet i tornet. 59.x mm på lagret och 61mm på hålet i tornet.

Bild

Bild

La ett par tre varv masktejp på lagret så blev det sugpassning i tornet.
Kapade även av sex M8 bultar och skruvade in från fel håll så jag får vart jag ska borra.

Bild

Bild

Därefter vart det till att få dom lika mot varandra, centrerade justeringen i topplagret och sen mätte jag helt enkelt mellan båda bultarna främre+bakre. När bägge var 109cm mellan borde topplagringarna ligga precis mot varandra.... Hoppas jag :)

Bild

Bild

Bild

Eftersom fjäderbensstaget ska på också så valde jag lämpliga hål så det passar okej, inte riktigt samma hålbild men två passar så får köra upp tredje med roterande filen sen bara.

Bild

Bild

När väl det var klart satte jag tillbaka lagringarna mätte upp 109 cm igen mellan främre och bakre låsskruven till justeringen. Därefter skruvade jag ner mina kapade bultar så dom tog i tornet sen en lätt knack med hammaren så såg jag vart det behövde borras.

Bild

Borrat klart och återmonterat, tog mig ca 2.5 timme att göra detta så gick ganska smidigt. Får se hur det blir sen när jag kör upp bilen på fyrhjulsmätnigen. Ska kunna köra drygt tre grader negativ camber med dessa.

Bild

Nästa på listan blir då att bygga om och höja fästöronen på plattorna till staget för frigång mot insuget. För att få det hyffsat snyggt vill jag inte bara höja dom rakt upp utan vinkla dom snett upp som dom går nu. Detta medför att jag kommer få korta staget en del. Men tror det kan bli bra när jag väl är färdig med det.

Allt för i dag mina herrar och damer!

Mvh Jimmy

Skriv svar