Ford Focus RS mk2 2009
-
Niklasinorr
- Erfaren
- Namn: Niklas Lundin
- Kör: Focus RS -10
Har ett konstigt ljud när jag går på gas. Med lite belastning låter det ingenting men när jag lägger på lite mer gas så blir det ett "frrrrrrrrrrrrrrrrrp..." så länge jag har belastning. Släpper jag gasen så blir det tyst. Det hörs när man blippar på gasen med växeln ur också.
Jag tänker direkt på något kopplat till någon slags reglering/ventil, pump belastningrelaterat. Hade bilen på service precis men de kunde inte hitta något annat än att värmeskyddsplåten vid turbon satt lös så den sattes fast, ingen skillnad.
Kan magnetventilen låta? Nånting kopplat till gasreglaget, spjällhus. Tänkte på soppapumpen men jag är ganska säker på att ljudet inte kommer bakifrån tanken. Det låter framför passageraren typ...
Några idéer?
Jag tänker direkt på något kopplat till någon slags reglering/ventil, pump belastningrelaterat. Hade bilen på service precis men de kunde inte hitta något annat än att värmeskyddsplåten vid turbon satt lös så den sattes fast, ingen skillnad.
Kan magnetventilen låta? Nånting kopplat till gasreglaget, spjällhus. Tänkte på soppapumpen men jag är ganska säker på att ljudet inte kommer bakifrån tanken. Det låter framför passageraren typ...
Några idéer?
-
Niklasinorr
- Erfaren
-
Niklasinorr
- Erfaren
-
jimmie
- Erfaren
- Namn: jimmie eklöf
- Kör: focus RS
Har du bytt magnetventil? Den sitter där du förklarar. Så som du förklarar låter det även i min bil och det blev efter jag fick min magnetventil bytt till en bättre. Kan inte svara på om det ska låta så men jag har kört så i 2 år utan några problem ^^Niklasinorr skrev:In i kupen? Den slutar ju utanför rutan, under vindrutetorkarna eller har jag missat något?
Ljudet kommer från passagerarens sida, nere vid benutrymmet någonstans...typ!
-
Niklasinorr
- Erfaren
Jo den är bytt och har du har ett sådant ljud också så är det kanske så det skall vara? Jag ska se om jag få någon att lyssna där när jag blippar på gasen.jimmie skrev:Har du bytt magnetventil? Den sitter där du förklarar. Så som du förklarar låter det även i min bil och det blev efter jag fick min magnetventil bytt till en bättre. Kan inte svara på om det ska låta så men jag har kört så i 2 år utan några problem ^^
-
Niklasinorr
- Erfaren
-
HasseRS
- Erfaren
- Namn: Hasse Martinsson
- Kör: Ford Focus RS -10
Jag fick samma oljud när jag bytte till Autotechs magnetvetil.jimmie skrev:Hör av dig om du skulle få reda på om det inte ska låta så.
Problemet på min var att jag hade fäst den med buntband mot karossen, vilket ledde ljudet in i kupén.
Jag löste detta med hjälp av lite gummi som jag la emellan kaross och magnetventil, funkar kanon!
-
Niklasinorr
- Erfaren
Perfa, då ska jag kolla detHasseRS skrev:Jag fick samma oljud när jag bytte till Autotechs magnetvetil.
Problemet på min var att jag hade fäst den med buntband mot karossen, vilket ledde ljudet in i kupén.
Jag löste detta med hjälp av lite gummi som jag la emellan kaross och magnetventil, funkar kanon!
Var sitter magnetventilen, bakom motorn mot torpedväggen? Höger eller vänster sida?
-
Niklasinorr
- Erfaren
-
Degerlunden
- Nybörjare
- Namn: Markus D
- Kör: Ford Focus RS