Greger - ´s Escorter!
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5734
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Då är du nästan växellådsguru vid det här laget.Greger skrev:Då var det dags för växellådsbyte i den röda, tredje gången faktiskt.
Hoppas jag fått ihop dugliga delar. Sist missade jag för övrigt att flytta med det nya uttrampningslagret, så det ska ordnas med.
Mängden engagemang i övrigt avgörs av hur resultatet blir...
Xr3i;n startade på första försöket och ställs på i Maj.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
Tags:
-
- Veteran
- Inlägg: 311
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Absolut INTE. Orginal låda blev glapp i lagren så en begagnad (okörd) låda med rensad backväxel monterades. Så kan man ju inte ha det, så en vanlig (provad) låda monterades. På den har drevet som sitter på kronhjulet och driver hastighetsmätaren lossnat. Så kan man inte heller ha det...RickardEM skrev:Då är du nästan växellådsguru vid det här laget.
\Rickard
Men på sin höjd ordnar jag växellåds-ragu och laga lådor med en spik så jag kallar mej hellre kock.

-
- Veteran
- Inlägg: 311
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Ragu.
Ursprungligen skulle jag låta dottern se hur en växellåda såg ut inuti, så hon fick börja demontera en men förefaller ha tröttnat.
Kvar på arbetsbordet ligger en sketen och sölig Escort låda sedan två månader tillbaka.
Jag skulle bara titta lite på den, och plötsligt är den i delar, rengjord och behöver en renoverings-sats!
Jag hittar bara en säljare av lager/packningsats på ebuy, finns det fler alternativ?
Det är kanske korkat att renovera en växellåda till en -88 Escort bara för att den låg ivägen, men jag verkar inte kunna låta bli...
P.s
Bilden är för att se var skruvarna till eventuell ABS sitter vid ev. återmontering.
Kvar på arbetsbordet ligger en sketen och sölig Escort låda sedan två månader tillbaka.
Jag skulle bara titta lite på den, och plötsligt är den i delar, rengjord och behöver en renoverings-sats!
Jag hittar bara en säljare av lager/packningsats på ebuy, finns det fler alternativ?
Det är kanske korkat att renovera en växellåda till en -88 Escort bara för att den låg ivägen, men jag verkar inte kunna låta bli...
P.s
Bilden är för att se var skruvarna till eventuell ABS sitter vid ev. återmontering.
- Bilagor
-
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Instämmer
. Den ursprungliga mk III "Erica"-Escorten börjar så smått bli accepterad som ung veteran bland tyckarna (nog mera på kontinenten än i Sverige) och det är aldrig fel att handla på sig ett lager eller fixa upp saker medan de fortfarande är ganska vanliga eftersom tillgången på delar bara i enstaka fall återskapas långt senare ifall intresset fortsätter vara starkt, förstås till betydligt högre priser i små serier. Har du jämfört detaljnummer för respektive prylar i MTX-lådorna i Focus och Mondeo? Det ska visst finnas rätt stort släktskap åtminstone mellan de tidiga versionerna och Escorternas lådor. (edit: aj aj, nä tydligen inte alls - där ser man farorna med att lita för mycket på forumsnack
om än utrikes, tack Nextuz för den snabba rättelsen nedan
)



"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6180
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
MTX är en helt annan låda, med synkad back, vilket BC-lådan inte har.Släggmek skrev:Instämmer. Den ursprungliga mk III "Erica"-Escorten börjar så smått bli accepterad som ung veteran bland tyckarna (nog mera på kontinenten än i Sverige) och det är aldrig fel att handla på sig ett lager eller fixa upp saker medan de fortfarande är ganska vanliga eftersom tillgången på delar bara i enstaka fall återskapas långt senare ifall intresset fortsätter vara starkt, förstås till betydligt högre priser i små serier. Har du jämfört detaljnummer för respektive prylar i MTX-lådorna i Focus och Mondeo? Det ska visst finnas rätt stort släktskap åtminstone mellan de tidiga versionerna och Escorternas lådor.
Det sitter BC i Escort, som sedan blev BC5 och ännu senare IB5 (improved BC5)
Åker gärna på träffar o crusing i min Mk3 kombi


-
- Veteran
- Inlägg: 311
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Ragu.
Vad är det för skillnad mellan bc5 och ib5?
Jag hittar ju renoveringssatser på ebay men kan ju tänka mej att köpa bara lager till "klumpen".
Någon som vet artikelnummer på dessa lager eller en prisvärd källa?!
Jag hittar ju renoveringssatser på ebay men kan ju tänka mej att köpa bara lager till "klumpen".
Någon som vet artikelnummer på dessa lager eller en prisvärd källa?!
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6180
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Ib5 har grövre lager bl.a. Kan inte allt som är gjort.
Dock är bc5 oxå förstärkt med grövre lager på någon axel sedan 92.
ib5 kom senare i Fiesta o Focus med vajer istället för mekaniskt länkage. Någonstans där kom även hydraulisk koppling i Fiesta och Puma.
Sen finns ib5+ De har bellhouse för Duratecmaskinerna och mer förstärkningar.
Dock är bc5 oxå förstärkt med grövre lager på någon axel sedan 92.
ib5 kom senare i Fiesta o Focus med vajer istället för mekaniskt länkage. Någonstans där kom även hydraulisk koppling i Fiesta och Puma.
Sen finns ib5+ De har bellhouse för Duratecmaskinerna och mer förstärkningar.
-
- Veteran
- Inlägg: 311
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Ragu.
Har forskat fram att rullager i klumpen är "vanliga" LM 29749 + ytterbana 29711
Kostar 100-200 st beroende på kalitet, och sitter i klumpar i både fram och bakhjuldrivet, USA och Euro Ford.
Tätningarna finns tillgängliga i vanliga bildels-nätbutiker för ca 75:- styck.
Investering på 430 spänn är gjord....
Kostar 100-200 st beroende på kalitet, och sitter i klumpar i både fram och bakhjuldrivet, USA och Euro Ford.
Tätningarna finns tillgängliga i vanliga bildels-nätbutiker för ca 75:- styck.
Investering på 430 spänn är gjord....
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5734
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Aha, perfekt. Tack för detektivarbetet, bra att ha numren för framtida projekt.Greger skrev:Har forskat fram att rullager i klumpen är "vanliga" LM 29749 + ytterbana 29710 (?)
Kostar 100-200 st beroende på kalitet, och sitter i klumpar i både fram och bakhjuldrivet, USA och Euro Ford.
Tätningarna finns tillgängliga i vanliga bildels-nätbutiker för ca 75:- styck.
Investering på 430 spänn är gjord....

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Veteran
- Inlägg: 311
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Tacka inte, jag har ju inte fått ihop lådan ännu!RickardEM skrev:Aha, perfekt. Tack för detektivarbetet, bra att ha numren för framtida projekt.
\Rickard
Notera också att detta lager antagligen bara passar fram till ca 1990.
Men, utan att behöva veta, undrar jag helt plötsligt om inte diffrentialen passar i bakhjulsdrivna Escorter....
-
- Veteran
- Inlägg: 311
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Allt medan jag väntar på löjligt billiga tätningar till växellådan, obs 10 pack!
( http://m.ebay.com/itm/40-pack-41-Rotary ... 0420632011 )
blev jag inspirerad av en annan tråd här att dela intressanta forskningsrön.
Om jag förstår saken rätt hålls inte CVH;n så högt här, ändå....
http://www.feoa.net/threads/chinese-mad ... ist.61626/
( http://m.ebay.com/itm/40-pack-41-Rotary ... 0420632011 )
blev jag inspirerad av en annan tråd här att dela intressanta forskningsrön.
Om jag förstår saken rätt hålls inte CVH;n så högt här, ändå....
http://www.feoa.net/threads/chinese-mad ... ist.61626/
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland



Det står en del intressant där som sätter tankarna i rörelse, t ex detta: "Toyota 4AGZE engine (1.6L DOHC engine that was a clone of the Ford BDA)". Undrar just om man t ex skulle kunna bättra på en X-Flow till en "fattigmans-BDA"


Såvitt jag hört rör det sig om inte mer än runt ett 20-tal vanliga bultmönster för motor-till-transkåpa som tillämpas av de flesta transmissionsfabrikanter vilket gör att motortillverkarna får rätta sig efter det om det inte ska bli onödiga merkostnader. Sen kan det ju variera en hel del med olika splines på drivaxeln osv men kopplingarna tenderar också vara rätt mycket standardiserade detaljer i olika kombinationer har jag lärt mig både av skruvande och kataloger, så mycket går att pussla ihop med lite extra jobb (och ibland en adapterplatta) bara man vet vad man ska välja.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

-
- Veteran
- Inlägg: 311
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Jag för min del funderade på c.d.i tändning och att vattenpump mm från Kina borde finnas tillgängligt, och varför jag tycker att Chery Arrizo 5's instrumentbräda ser ut som Focus grejjor...
http://mobile.cheryinternational.com:80 ... ar=Arrizo5
Btw, Cvh delar uppges ju passa Chery Amulet. Vad nu det är...
https://m.aliexpress.com/s/item/3230990 ... W#autostay
Exempelvis
Jomen hörru förresten! Hur passar combon Ford-motor, Ford-kopplingshus, VW-Låda ihop med bakmotor-buggy?
Inte sedan 80-talets Passat, möjligtvis,har väl en VW haft längsmonterad motor. Har VW lösa lådor till tvärställda motorer?
(Asså ej integrerade kopplingshus.)
Mysterierna tätnar, frågorna hopas och okunskapen lyser allt starkare....
http://mobile.cheryinternational.com:80 ... ar=Arrizo5
Btw, Cvh delar uppges ju passa Chery Amulet. Vad nu det är...
https://m.aliexpress.com/s/item/3230990 ... W#autostay
Exempelvis

Jomen hörru förresten! Hur passar combon Ford-motor, Ford-kopplingshus, VW-Låda ihop med bakmotor-buggy?
Inte sedan 80-talets Passat, möjligtvis,har väl en VW haft längsmonterad motor. Har VW lösa lådor till tvärställda motorer?
(Asså ej integrerade kopplingshus.)
Mysterierna tätnar, frågorna hopas och okunskapen lyser allt starkare....