Greger - ´s Escorter!

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3312
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

:Odd::confused::kopfkratz Ytterligare ett mysterium tar sin början :laughing:...:thumb:

Det står en del intressant där som sätter tankarna i rörelse, t ex detta: "Toyota 4AGZE engine (1.6L DOHC engine that was a clone of the Ford BDA)". Undrar just om man t ex skulle kunna bättra på en X-Flow till en "fattigmans-BDA" :D med Toyotas twin cam topplock ifall man kan få till skruvhål etc att matcha? Sen det där med kombinationen av VW och Ford CVH om inte direkt delar så iaf matchning mellan transkåpa och låda... VAG och Ford har ju samarbetat både om MPV´s för Europa och framhjulsdrivna småbilar för Latinamerika (kallas bl a Ford Del Rey) så oddsen bör vara bra för att man ska kunna blanda bitar i transmissionen mellan VAG-bilar och Escort/Fiesta etc. Sen finns ju en till slamkrypare i form av brasse-Escorten med Renault-motorer :D så där ges ju ytterligare alternativ för drivningen. Jag tänker, det har ju t o m kombinerats Renault 30 transaxel med Ford V8-motorer i plastracers (GTD40 har jag för mig) så man kan ju ana vissa likheter.

Såvitt jag hört rör det sig om inte mer än runt ett 20-tal vanliga bultmönster för motor-till-transkåpa som tillämpas av de flesta transmissionsfabrikanter vilket gör att motortillverkarna får rätta sig efter det om det inte ska bli onödiga merkostnader. Sen kan det ju variera en hel del med olika splines på drivaxeln osv men kopplingarna tenderar också vara rätt mycket standardiserade detaljer i olika kombinationer har jag lärt mig både av skruvande och kataloger, så mycket går att pussla ihop med lite extra jobb (och ibland en adapterplatta) bara man vet vad man ska välja.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Greger
Veteran
Inlägg: 276
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Jag för min del funderade på c.d.i tändning och att vattenpump mm från Kina borde finnas tillgängligt, och varför jag tycker att Chery Arrizo 5's instrumentbräda ser ut som Focus grejjor...

http://mobile.cheryinternational.com:80 ... ar=Arrizo5

Btw, Cvh delar uppges ju passa Chery Amulet. Vad nu det är...

https://m.aliexpress.com/s/item/3230990 ... W#autostay

Exempelvis :)

Jomen hörru förresten! Hur passar combon Ford-motor, Ford-kopplingshus, VW-Låda ihop med bakmotor-buggy?

Inte sedan 80-talets Passat, möjligtvis,har väl en VW haft längsmonterad motor. Har VW lösa lådor till tvärställda motorer?
(Asså ej integrerade kopplingshus.)

Mysterierna tätnar, frågorna hopas och okunskapen lyser allt starkare....

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3312
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

"Mysterierna tätnar..." Gosse, vi har knappt börjat :D.

Måste bli lite OT först re. billiga kopior: bil- och motordelar från Kina och andra vanliga producentländer i Sydostasien (Japan undantaget numera) har rykte om sig att variera väldigt i kvalitet (och det syns klart konstaterat att vid en del industrier som tillverkar förekommer icke kontrollerad skuggproduktion av prylar när den ordinarie verksamheten slutat för dagen) så att köpa kopior av Ford-delar bara för att spara nån spänn syns tveksamt, förstås annat om original inte hittas längre och det kan ju också vara typ "ekonomidelar" man hittar hos vissa svenska kedjor :rolleyes: som håller halva tiden men jag skulle inte chansa om det kan orsaka haveri om det skär etc. Iofs har jag hört både bra och dålig kritik från folk som köpt ett och annat som lm-fälgar och topplock men ganska genomgående tycks bitarna som kommer från eftermarknaden ha sämre passform/finish än motsvarande europeiska/amerikanska bitar (en bekant som sysslar med småmaskiner vägrar befatta sig med kinesiska motorer efter några haverier :D). När det gäller aluminium brukar ofta halten av orenheter och skrotinblandning vara högre än i delar från Japan eller väst så värmetålighet och hållfasthet/spricktålighet kan visa sig sämre över tid, detta tipsat från en produkttestare som sett ett kinesiskt campingkök sakta förångas vid ett materialprov :laughing:

Det där med VW/VAG vs Ford-motorer är intressant. Jag minns lokalt en VW-bagge ombyggd lite som en baja-bug för en del år sen som fått Fords Taunus V4 (vilket kan ha varit ur en Saab sett till tillgången men det lilla 4-bultmönstret på hjulen antydde att VW-transaxeln satt kvar). Jag skrev visst nåt om att amerikanska dune buggies ofta har Pinto 2.0 instucken bak (gärna med tyvärr dyyyra delar från Esslinger Engineering så de har säkert ev bitar som behövs för anpassning) och kan inte minnas annat än att VW transaxel kan användas om inte effekten ökas kraftigt - bussarnas är tåligare än personbilarnas och iofs finns ju Porsche men nu snackar vi ju lågbudget... Och flr att besvara en fråga; VW/Audi´s rakfyra hittas även i VW Transporter T80-serien som 112i, så ja den finns även utan den vanliga tvärslådan.

Sen, det där med Renault :D... Lotus satte Cleon-Alu från Renault 16i en snikversion av mittmotorbilen Lotus Europa och Ford har ju ett styvbarn med Renault i brasilianaren Ford Corcel I/II kommer jag att tänka på, utvecklad ur eller tillsammans med Renault 12 lite beroende på var man söker info, den hade 1968-72 Renault-motorn märkt 810 som sen fortsatte användas i Renault 12 (alias Dacia på licens) och jag skulle inte förvånas mycket om den har några länkar till Taunus 12M P4/P6 som är de enda Fordarna i Europa med typiskt franskt 3-bultade hjul :D (vet inte den bultcirkeln på nåndera däremot).

Om månne Renault har matchande mönster på transkåpan som Ford fr o m mitten av ´60 fram t o m Zetec? Renault använde motorn senare i R9 som hette AMC Alliance i USA och de petade även i AMC:s V6 som sattes i dom och si, den motorn sattes även i de små MPV som Chrysler räddade sina kastanjer med (intressant hursom Ford kort innan introduktionen avslutade ett projekt med en synnerligen snarlik konceptbil efter att marknadavdelningen fått kalla fötter :D – nästan som när Renault skapade sin MPV Espace utav nåt Matra förkastat, iofs var det ett rent överköp medan juryn är ute när det gäller Chrysler). Värt att granska om man funderar kring att blanda fabrikaten och där bär det iväg vidare genom att även Volvo 343 mfl använt Renaults motorfamilj Cleon-Fonte/Cleon-Alu https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_C ... nte_engine som hittas i de flesta av deras större (eller snabbare små) modeller med start 1962 och slut... 1993 i Twingo?

Minns nu att Volvo även använde PRV-V6:an (i 260 och 760) som alltså delar transkåpans mönster med Peugeot och Renault 14 använde Peugeots 4-cylindriga standardbensinare som annars sitter i sånt som Peugeot 305, 205 etc i olika varianter - tja, även Granada har ju sålts några år med Peugeots 2.1-liters dieselfyra apropå det, som normalt hittas i 505 mfl - så har vi en hel del ytterligare att utreda...:starter:

Och Borg-Warners BW35 automat satt ju i Granada första åren vilket ger tänkbara matchningar till andra märken som använt den automaten, iofs ser man ofta dubbla mönster på sånt så går inte att garantera bara därför. Borg-Warner/Tremec T9 sitter ju i mycket annat än Sierra så vill man detektiva vidare borde det gå att finna många intressanta matchningar. Fordonsindustrin är ju smartare än att uppfinna hjulet på nytt särskilt ofta men däremot notoriska när det gäller att dölja nätverkande för att inte förminska det egna varumärket (det där blir extra tydligt när det gäller marinkonverterade bilmotorer där det är ett totalt gytter av motorer med påskruvade märkesnamn).

Bara för oordningens skull :D kan jag kasta in att några VW Typ 1-fans aktermonterat Mazdas wankelmotorer (vilka borde ha samma mönster som Mazdas vanliga rakfyra ur 323 ((sitter rakställd för RWD i MX/Miata)) vilket är samma som Duratec-fyran i Focus mfl) vad jag förstår tillsammans med VW´s gamla busslåda. Oklart om de måst skära till en adapterplatta då och skifta urtrampningslager etc men ganska ofta brukar man kunna hitta matchningar för iaf den detaljen mellan oväntade märken, verkar mest hänga på axelns radie vad som stämmer. Hur var ursprungsfrågan nu igen? ;)

...Nä, jag kan inte låta bli :blush: en liten edit - den där framhjulsdrivna smålastaren som påminner om gamla Taunus Transit... kom igen, alla uppvuxna på 60-70-talen minns dom körande utrustning för hantverkare eller brandkårerna. Det kunde sitta en Merca-stjärna på dom eller namnet Hanomag-Henschel (Wikipedia anger även namnet Hanomag Harburger Transporter) men ursprunget hette Tempo och till att börja satt VW-boxern(!) i nosen, senare blev det en Austin-motor (är det den vanliga så hittas den under huven på det mesta av småbilar och billiga sportbilar BMC/BLMC byggt mellan 60-80-tal) som följde med in på 70-talet i Hanomag-versionerna när det inte satt en MB-diesel där. Modellserien avslutades 1977 men egentligen inte - de där lådformade 80-tals Merca-bussarna man ibland ser med spanska turister i är en fortsättning. Usch vad vi är OT nu från Escort Cabriolet men nånstans leder det säkert tillbaka via nåt licensbygge eller dylikt. :D
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 276
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

"Och varför jag tycker att Chery Arrizo 5's instrumentbräda ser ut som Focus grejjor..." ?

Eller möjligen "Har Vw transaxel separat kopplingshus?"

Min okunnighet är ett odiskutabelt faktum så det mesta är lite mystiskt, men förkovrande.

Vad gäller "billiga kopior" tänkte jag mej väl snarast Original Chery som en möjlig garant för Cvh-delars tillgänglighet, om nu kineserna tillverkat och stoppat den motorn i nya bilar ända till 2005.

Så, mina Escorter kommer att få behålla sina Cvh;s! Kanske behovs eller okynnesmodifierade, men högen med samlade nya och begagnade delar gör det till enda vettiga alternativet.

Näpp, nu ska jag jaga mc-fuggar igen...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3312
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Det värsta är inte att vara okunnig, det är att inte vilja lära sig så jag tror du är på rätt väg :cool:. Sen att Kina-prylarna har ojämn kvalitet nu betyder ju inte att det kommer att fortsätta vara så, en del av fabrikerna har faktiskt ryckt upp sig rätt bra redan och vem hade trott 1970 att de japanska märkena skulle hamna i världstoppen och t o m smyga in som underleverantörer, produktutvecklare och ibland ha med sina modeller i västliga märkens modellserier. Eller som en annan jämförelse la jag märke till att Volvo´s original bromsbelägg numera tillverkas i Indien, inte precis vad man tänker på som en industrination men tiderna förändrar sakers ordning på många sätt. Så det är inte fel att spara sånt som produktdata för matchningar för framtida behov :). Jag har rotat fram mycket matchningar på Hyundai-delar vs Cortina III-IV (Taunus) den vägen så man vet aldrig när det kan behövas.

Låter klokt att fortsätta med originalmaskinerna när du redan har byggt upp ett lager. Det lär ju gå att krama ut åtminstone nån 160 hk ur CVH vad jag förstår och vill du försäkra dig lite extra går det ju att göra som britterna och basera motorn på en äldre Zetec bottendel. Passa på att handla innan nån börjar renovera sena Escorter och tidiga Mondeo :D, själv stod jag ju över en hel Escort mk 5 med Zetec 1.8 (taskig vattenpump och nåt mer men fullt körbar och rätt pigg) för en tusing så än är det fyndläge på bitarna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 276
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Greger skrev:Har forskat fram att rullager i klumpen är "vanliga" LM 29749 + ytterbana 29711
Kostar 100-200 st beroende på kalitet, och sitter i klumpar i både fram och bakhjuldrivet, USA och Euro Ford.

Tätningarna finns tillgängliga i vanliga bildels-nätbutiker för ca 75:- styck.

Investering på 430 spänn är gjord....
Ytterbana LM29711 ska det vara!
Lager LM29749 är korrekt.

Och skulle man av någon tokig anledning köpa ytterbana LM29710 så är den ca 1.75mm smalare, och ställer till det med toleranserna riktigt illa :(

Chims på mej....

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3312
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Nåja, huvudsaken var ju att det blev rätt till slut. Bara den som inget gör kan aldrig göra fel brukar jag säga när det nån gång ;) strular IRL. Blir en rad till frågvishetens bok det där - numren alltså. :)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 276
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Älg-vapnet.

Inlägg av Greger »

Var inne och besiktigade min Xr3i-cabbe.
Trots att den är bubblig, skavd, otät och blöt inuti visade det sej att dess mekaniska status var oklanderlig. Bes UA med jämna bromsar!

Å jag som ägnat ett år till att "renovera" en ersättare! Nu får jag ju bruka denna ytterligare minst ett år. Dessutom är den veteran efter nyår.

Det blit ju inget okynnesmekande på det här viset...

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5155
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Greger skrev:Var inne och besiktigade min Xr3i-cabbe.
Trots att den är bubblig, skavd, otät och blöt inuti visade det sej att dess mekaniska status var oklanderlig. Bes UA med jämna bromsar!

Å jag som ägnat ett år till att "renovera" en ersättare! Nu får jag ju bruka denna ytterligare minst ett år. Dessutom är den veteran efter nyår.

Det blit ju inget okynnesmekande på det här viset...
Grattis! :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3312
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Som sagt, grattis!:) Roligt att allt strul & slit börjar ge utdelning till slut. Och par i Escort-cabbar kan ju knappast vara fel, de tar ju inte mycket plats så reserven kan du väl baxa in på tvären längst in i garaget?;) Jag minns en som gjorde så med gummans Opel Ascona, lite tajt blev det och krävde planering att ta ut sen men när skicket är bättre än pengarna som erbjuds, så.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 276
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Bortsett från den Röda's växellåda har faktiskt det varit väldigt få problem.
Det lite hemska är att jag inte hinner köra slut på alla mina fordon, samtidigt som sälja något bär mej emot och önskan att "förädla" ligger och skaver i medvetandet.

G.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3312
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jag förstår precis :D - detta går med stor säkerhet att härleda till en kombination av just lite fler bilar i ägo än vad som krävs enbart för transporter och den där typiska förmågan att börja spinna kreativa utvägar så fort man får syn på något som fordrar åtgärder, det händer mig ständigt och senast i veckan då en bekymrad blick på Mondeon framkallade några idéskisser till ett vilande koncept utifrån vissa karossdetaljer.

...Tusan, automatiskt kopplades förstås påsamma sätt den första meningen till en Ford-relaterad scen i "Sista natten med gänget" då "Curt" försöker snacka sig ur att åka med raggarna i den röda Mercuryn och får det ironiska svaret "I know just how you feel!" innan han tvingas med och får hjälpa till att lura bakaxeln av en Ford Fairlane polisbil - det hade bergis gått fortare så att ta loss min skrotade Volvos bakaxel (samlar rätt delar :cool:) på det viset...:D https://www.youtube.com/watch?v=CgZTVkjQwto (vid 2:54) - japp, har väl sett filmen minst 10-15 gånger genom åren, klart det fastnar :prop:.

Vetefan om det har nån bäring i sammanhanget (nja, på ett sätt då) men spontant borde de svällliga skärmkanterna från vissa moderna bilar med en plan bred kant, mer exakt Hyundai i30 eller Peugeots 2-dörrars coupe av 10-talsmodell vara tacksamma offer på skroten ifall man tänker skärmbredda en 70-80-tals Taunus men inte vill sabba grundformerna. Iaf så lönar det sig att ha ögonen med sig på parkeringsplatserna eller direkt på skroten ifall man har en nära som fortfarande släpper in besökare, ifall man letar genvägar till modifieringar. Mycket kurvor och veck går att hitta på nyare modeller som kan donera bitar som kräver ett proffs vid ett engelskt hjul att få till annars.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 276
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Jag testar bara det där med bilder lite. Här på "All white edition" (eller projekt; Allmän guide i galenskap på sfk.ibk.**) så som broschyren framställde den 1988...

[ATTACH]43384[/ATTACH][ATTACH]43385[/ATTACH]

Detta med anledning av viss rörelse i Escort-utbudet. Tankar om Pro-street stuk med "pro-stock hood scoop" på tvären eller ombyggnad till bakhjulsdrift går bort. "What if?" Brandbil med.

Initialt startas förhoppningsvis några förberedande mindre (pytte-små!) försök att utbilda en 16-åring...
Bilagor
IMG_20171028_184407.jpg
IMG_20171028_184814.jpg

Greger
Veteran
Inlägg: 276
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Jag kännde mej manad att köra ner-cabbat igårkväll.

Färden visade att garage-medhjälparen lyckats byta till dubbdäck, (men inte dragit fast dem).
Och få ut matta och isolering som avsett, och återmonterat säten mm.

Tyvärr har hanteringen lossat hälften av ljudanläggningens kablar med...men ändå, att köra taklöst i 2+ var inte dumt alls. :)

Leifet
Veteran
Inlägg: 228
Blev medlem: lör apr 12, 2014 6:36 pm
Namn: Leif Viio
Kör: Fiesta ST200 2017 "Otto"
Ort: Mullsjö
Medlemsnummer: 374

Inlägg av Leifet »

[ATTACH]43675[/ATTACH][ATTACH]43676[/ATTACH]

Cabbar ska köras året runt, var det bara torrt ute så åkte taket ner på min focus CC på vintern oxå
Bilagor
12973582_10153697074579403_4570466860259891227_o.jpg
13002486_10153697074974403_1997451958442854003_o.jpg
"Real street race begins at 125 mph" LEIFET

Skriv svar