Cosworth 24v som är slö med belastning

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Henrik S
Veteran
Inlägg: 342
Blev medlem: ons maj 03, 2006 2:28 pm
Namn: Henrik S
Kör: Sierra, Escort och annat än Ford
Ort: Åland

Cosworth 24v som är slö med belastning

Inlägg av Henrik S »

Börjat pilla lite med min Sierra med Cosworth boa men får den inte att gå bra, varvar jag utan belastning går den bra men när man kör med växel i vill den oftast inte.

Bytt soppa filter utan skillnad. Har en walbro pump så tycker den borde orka med..
Grenrörs packningarna är slut på höger sidan så har beställt nya men kan de påverka så mycket? Hade tidigare problem med att den gick dåligt varm men fick ordning på de efter att ha bytt luft och vattentemp givare. Den har stått ett antal år sen jag sist körde med den så felet har kommit under tiden.

Kan de vara tändrelaterat? Ibland baktänder den men inte om man bara torrgasar. Försökte också få tag på en ny tps ifall den spökar men verkar inte gå att hitta? Är de samma på nån annan fordmotor? Egr är borta och pluggat. Funderade också om den laddar för lite så skall se över generatorn. Några andra ideer?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5486
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Låter som den går väldigt magert, hur ser tändstiften ut?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Henrik S
Veteran
Inlägg: 342
Blev medlem: ons maj 03, 2006 2:28 pm
Namn: Henrik S
Kör: Sierra, Escort och annat än Ford
Ort: Åland

Inlägg av Henrik S »

Såg möjligtvis lite vita ut på högra sidan och lite sotiga på vänster (de läcker tydligen lite olja där också), men annars tyckte jag de såg normalt ut
Funderade lite på om bränsletrycks regulatorn strular, den är väl vakuum styrd?. Men är de så illa att insuget måste väck för att få fram den? Ska försöka mäta soppa trycket iaf före jag river något och också byta grenrörspackningarna

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5486
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Henrik S skrev:Såg möjligtvis lite vita ut på högra sidan och lite sotiga på vänster (de läcker tydligen lite olja där också), men annars tyckte jag de såg normalt ut
Funderade lite på om bränsletrycks regulatorn strular, den är väl vakuum styrd?. Men är de så illa att insuget måste väck för att få fram den? Ska försöka mäta soppa trycket iaf före jag river något och också byta grenrörspackningarna
Den är vakuumstyrd, ser ut som det går att få bort på BOB-motorn iallafall (LÄNK) utan att ta bort allt för mycket. Skiljer det mycket mellan BOA och BOB?

Står även på den sidan att den kan bli svårstartad, är din lättstartad?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Henrik S
Veteran
Inlägg: 342
Blev medlem: ons maj 03, 2006 2:28 pm
Namn: Henrik S
Kör: Sierra, Escort och annat än Ford
Ort: Åland

Inlägg av Henrik S »

RickardEM skrev:Den är vakuumstyrd, ser ut som det går att få bort på BOB-motorn iallafall (LÄNK) utan att ta bort allt för mycket. Skiljer det mycket mellan BOA och BOB?

Står även på den sidan att den kan bli svårstartad, är din lättstartad?

\Rickard
Jag såg den sidan, de skiljer nog en hel del kring insuget jo. Den hoppar nog igång rätt snällt.

Har pillat lite mera med den och de verkar ändå som de är temperatur beroende, kall funkar den helt ok men när den börjar komma upp i temp blir de värre. Den börjar blöa och spotta lite och har som sagt ingen ork i växlarna. Kopplar jag ur och varvar den går den fint och sen funkar de en stund igen med växel i.. Har en liten teori om att oljeläckan vid tändstiftet är större än vad som synns och därför skulle ställa till med detta så kanske kan vara värt att riva lite

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5788
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

är det orginalhärva på den ?? är ju aut på boa bob std så dem har aut å styrning i boxen,, tror den ej känner av att den ska gå i vxl så att säga

edit: :) har den kanske aut kvar ??

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 192
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian
Kör: " goa " bilar 89 740 GL ... 56 000 mil " Still going strong " , scorpio 94 .
Ort: Trelleborg

Inlägg av Granworth »

Henrik S skrev:Jag såg den sidan, de skiljer nog en hel del kring insuget jo. Den hoppar nog igång rätt snällt.

Har pillat lite mera med den och de verkar ändå som de är temperatur beroende, kall funkar den helt ok men när den börjar komma upp i temp blir de värre. Den börjar blöa och spotta lite och har som sagt ingen ork i växlarna. Kopplar jag ur och varvar den går den fint och sen funkar de en stund igen med växel i.. Har en liten teori om att oljeläckan vid tändstiftet är större än vad som synns och därför skulle ställa till med detta så kanske kan vara värt att riva lite

hej

kolla även upp luftmängdmätaren ... finns ett inlägg om detta här i forumet
, för mycket olja på sportluftfiltert är ej heller bra ...

kolla sen även upp tempgivaren till styrdonet så att den har rätt OHM värde , kan bli lite knas om den är felaktig...

sedan så är det endast BOB som styr lådan...

BOA fungerar med original härva och box (betäckningen baby ) tillsammans med manuell låda ....

om sen " boxen " har varit strömlös ... blir det även där en del lustigheter när man startar upp den...

Tips : varmkör motorn , tag sedan av pluspolen , vänta ca 10 min . sen på igen med kabeln och starta , sen ut och kör normalt , landsvägs körning i ca 10 kilometer och då har " Boxen " rättat till sig...

detta under förutsättning att du har givare från lådan som ger info / puls till " Boxen "


Hoppas detta svar hjälper dig en bit på vägen :)


// MVH
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018 :racesmile

Skriv svar