Part_boy_no1 - Taunus GXL
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Bra tips om billig väghållning, man tackar!:) Det där med fogmassa var de inne på i Hot Rod Garage på Youtube förra året och nämnde namn och nummer på en aktuell sort men jag tror inte märket finns i Sverige. Borde väl iofs gå med nästan vad som helst baserat på Polyuretan som var huvudingrediensen i den de använde. De hade tänkt göra ett inslag om detta men tyvärr åkte det ut p g a tidsbrist.
Btw - Ronny, det är nästan originalskick att den typiska garagedomkraften inte går in fram under en Taunus
- kritisk gräns ca 10 cm frigång (lägre går inte att ha häruppe på landets sämsta vägnät utan hasplåt under oljetråget), brukar sammanfalla med att originalfjädrarna uppnår mogen ålder. Är det Volvo Polestar-blå på bakaxeln? Snyggt i vilket fall.
Btw - Ronny, det är nästan originalskick att den typiska garagedomkraften inte går in fram under en Taunus

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Tags:
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

Okej tack för tipsenCosworth 4x4 skrev:Hallå, ser bra ut.
Lite tips sen jag höll på med min Coupe på 70-talet.
Nu finns det kanske andr eftermarknads prylar som blir bra men jag provade lite med original prylar som jag sen tyckte funkade rätt bra.
Stötdämpare fram: Granada 2,8i GLS , hade rätt krya Bilstein som passade rakt av.
Stötdämpare bak: Taunus 2,0 GLS & S , hade också rätt krya Bilstein som original.
Krängare fram: Taunus 2,3 GXL 1974-75 , var lite grövre och passar direkt ( Ser ut som om du har den klenare ! )
Krängare bak: Taunus Kombi 1976 och nyare , var den grövsta ( Ser att du inte har någon alls ! )
Bussningar bak: Kombi av sista årsmodellen , var vad jag kommer ihåg helgjutna och klart stabilare än dom till sedanen.
Bussningar fram mellan framvagns bryggan och karossen: Provade att göra nya av hockeypuckar men det vart ett himla oljud i bilen så det vart nya och sen fyllde jag allt hålrum i bussningen med den silikon / fogmassa som på den tiden vart hårdast när den härdat.
Med dessa ändringar vart den rätt "trevlig" att åka med när det svängde !
// Micke


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

Haha får höja den några cm tror jagSläggmek skrev:Bra tips om billig väghållning, man tackar!:) Det där med fogmassa var de inne på i Hot Rod Garage på Youtube förra året och nämnde namn och nummer på en aktuell sort men jag tror inte märket finns i Sverige. Borde väl iofs gå med nästan vad som helst baserat på Polyuretan som var huvudingrediensen i den de använde. De hade tänkt göra ett inslag om detta men tyvärr åkte det ut p g a tidsbrist.
Btw - Ronny, det är nästan originalskick att den typiska garagedomkraften inte går in fram under en Taunus- kritisk gräns ca 10 cm frigång (lägre går inte att ha häruppe på landets sämsta vägnät utan hasplåt under oljetråget), brukar sammanfalla med att originalfjädrarna uppnår mogen ålder. Är det Volvo Polestar-blå på bakaxeln? Snyggt i vilket fall.


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Med tanke på kärrans karaktär syns Ford´s tävlingsblå pastell som det naturliga valet
, går ju bra mot inredningen också och ljusa lacker är mer förlåtande ifall man inte har möjlighet att jaga ut alla ojämnheter en gammal Taunus brukar ha fått.

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

Är det den blåa du menarSläggmek skrev:Med tanke på kärrans karaktär syns Ford´s tävlingsblå pastell som det naturliga valet, går ju bra mot inredningen också och ljusa lacker är mer förlåtande ifall man inte har möjlighet att jaga ut alla ojämnheter en gammal Taunus brukar ha fått.



Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Vet inte om det är samma nyans ("det finns grader även i Helvetet"
som det heter) som man ser på Focus etc i dagens banracing. Vilketdera vore passande tycker jag, svart är ju aldrig fel men nästan lite dussin och minsta lackmiss eller skavank avslöjar sig förstås direkt. Gäller att inte bo efter en grusväg också
. Det där med rutor låter iofs som nåt värt en fundering
(eller du kanske tänkte på svarta fönster
), skulle kunna funka med nån idé från dragracing etc typ startflagga med skuggningar i vecken men då börjar det bli avancerat, screenad plastfilm som alternativ. Ett ögonblick...
:lam: Sådär, bifogar en krokig snabbretusch (originalets uppladdare får ursäkta
) med en idé
.







- Bilagor
-
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

Aha du menar ford performens blue "mörk blå metallic". Ja den färgen är snyggSläggmek skrev:Vet inte om det är samma nyans ("det finns grader även i Helvetet"som det heter) som man ser på Focus etc i dagens banracing. Vilketdera vore passande tycker jag, svart är ju aldrig fel men nästan lite dussin och minsta lackmiss eller skavank avslöjar sig förstås direkt. Gäller att inte bo efter en grusväg också
. Det där med rutor låter iofs som nåt värt en fundering
(eller du kanske tänkte på svarta fönster
), skulle kunna funka med nån idé från dragracing etc typ startflagga med skuggningar i vecken men då börjar det bli avancerat, screenad plastfilm som alternativ. Ett ögonblick...
:lam: Sådär, bifogar en krokig snabbretusch (originalets uppladdare får ursäkta
) med en idé
.





Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Ja, der var iofs den där Polestar-liknande solida mellanblå jag tänkte på men den mörka är på coupen är klart rätt den med
. Gillar din farsas -67 Cheva också
, grov Metalflake silver i lacken tror jag - bytte åt mig en burk en gång i tiden som troligen hamnar på taket till min 17M ifall planerna blir verklighet nån gång
. Vulgo, nej faan... idag är det stuket väl snarare retro, helrätt på 80-talet
.
Den yttre placeringen av dimljusen tycker jag ser bäst ut även om iofs GM körde med placering intill nummerskylten på den första generationen Camaro - men som sagt, GM... Och på yttern hamnar de ju ganska rakt under huvudstrålkastarna, ser bra ut. Det som skulle se mysko ut tycker jag vore om de hamnade under glipan mellan bredbandarna och extraljusen vilket skulle bilda en upp-och-nervänd triangel när man ser allt påslaget i mörkret. Nja... visuellt, weird:Odd: i mina ögon. Men det är väl bara jag.
Svart i mitten på huven skulle kunna funka (jag var själv i tankar om det på min första coupe eftersom den inte hade vinyl på taket). Det satt original på argentinarnas version SP2, fast då hade den svart upp till midjan på sidorna i stil med Mustang Mach I och svart bakstam förstås.
Btw, släng en span här på utbudet de har av gamla Taunusar och lägg märke till årsmodellerna på de liknande till salu - jag drömmer om att boka en 40-fotscontainer och fylla med så många som får plats
.
https://www.olx.com.ar/nf/search/ford%20taunus




Den yttre placeringen av dimljusen tycker jag ser bäst ut även om iofs GM körde med placering intill nummerskylten på den första generationen Camaro - men som sagt, GM... Och på yttern hamnar de ju ganska rakt under huvudstrålkastarna, ser bra ut. Det som skulle se mysko ut tycker jag vore om de hamnade under glipan mellan bredbandarna och extraljusen vilket skulle bilda en upp-och-nervänd triangel när man ser allt påslaget i mörkret. Nja... visuellt, weird:Odd: i mina ögon. Men det är väl bara jag.
Svart i mitten på huven skulle kunna funka (jag var själv i tankar om det på min första coupe eftersom den inte hade vinyl på taket). Det satt original på argentinarnas version SP2, fast då hade den svart upp till midjan på sidorna i stil med Mustang Mach I och svart bakstam förstås.
Btw, släng en span här på utbudet de har av gamla Taunusar och lägg märke till årsmodellerna på de liknande till salu - jag drömmer om att boka en 40-fotscontainer och fylla med så många som får plats

https://www.olx.com.ar/nf/search/ford%20taunus
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
