EFTERSNACK: Banträff på Gelleråsen den 15 juli 2018
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
EFTERSNACK: Banträff på Gelleråsen den 15 juli 2018
Ja, herrejösses vilken kanondag det blev!
Jag trodde att klarblå himmel och temperatur närmre 30 grader var det ultimata badvädret men tydligen finns det fler bannördar ibland oss;)
Tror tamigtusan inte att resterande sommar räcker till att sola bort den bonnbränna jag fick
Totalt besiktades 66 bilar.
3 startliner C, B, A. Tyckte det rullade på bra.
Allt för många bilar i grupp B. Flera rutinerade förare där som skulle kunna gå över till grupp A för att få lite jämnare fördelning. Max antal bilar på banan är satt till 20 så det blev stundtals lite kö i grupp B.
Efter lunch blev det open pitlane där vi endast bröt för flaggvaktsbyte.
Bra jargong ute på banan. Endast 4 rödflagg där vi fick skicka ut saftycaren och bogsera. Annars inga avbrott.
Jag tar tillfället i akt att poängtera att vid rödflagg slår man av på farten och tar sig snabbast av banan pga att det är en säkerhetsrisk på banan tex avåkning eller föremål på banan. Det gick alldeles för fort för några.
Ett stort tack till Christian Lysholm och kollegan från Ford som hade med sig nya Flesta ST och Focus. Ett riktigt kul inslag som gav flertalet positiva kommentarer även från de andra klubbarna. Kul att ha Er med.
Ett extra stort tack riktas till alla funktionärer och flaggvakter, utan Er är inte denna dag möjlig
Släng gärna upp bilder om ni tog några.
Ris och ros mottages tacksamt så vi vet vad vi gjorde bra och mindre bra och kan förbättra till nästa år.
Vi ses på Lunda 2 september
Jag trodde att klarblå himmel och temperatur närmre 30 grader var det ultimata badvädret men tydligen finns det fler bannördar ibland oss;)
Tror tamigtusan inte att resterande sommar räcker till att sola bort den bonnbränna jag fick
Totalt besiktades 66 bilar.
3 startliner C, B, A. Tyckte det rullade på bra.
Allt för många bilar i grupp B. Flera rutinerade förare där som skulle kunna gå över till grupp A för att få lite jämnare fördelning. Max antal bilar på banan är satt till 20 så det blev stundtals lite kö i grupp B.
Efter lunch blev det open pitlane där vi endast bröt för flaggvaktsbyte.
Bra jargong ute på banan. Endast 4 rödflagg där vi fick skicka ut saftycaren och bogsera. Annars inga avbrott.
Jag tar tillfället i akt att poängtera att vid rödflagg slår man av på farten och tar sig snabbast av banan pga att det är en säkerhetsrisk på banan tex avåkning eller föremål på banan. Det gick alldeles för fort för några.
Ett stort tack till Christian Lysholm och kollegan från Ford som hade med sig nya Flesta ST och Focus. Ett riktigt kul inslag som gav flertalet positiva kommentarer även från de andra klubbarna. Kul att ha Er med.
Ett extra stort tack riktas till alla funktionärer och flaggvakter, utan Er är inte denna dag möjlig
Släng gärna upp bilder om ni tog några.
Ris och ros mottages tacksamt så vi vet vad vi gjorde bra och mindre bra och kan förbättra till nästa år.
Vi ses på Lunda 2 september
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Eftersnackstrådar:
rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1533506#1533506
Honda Performance Club: http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... 67&t=76322
Opel Club Sweden: http://www.opelsportclub.com/forums/sho ... hp?t=94807
rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1533506#1533506
Honda Performance Club: http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... 67&t=76322
Opel Club Sweden: http://www.opelsportclub.com/forums/sho ... hp?t=94807
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
-
- Nybörjare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: mån jul 16, 2018 8:30 am
- Namn: Martin S
- Kör: Opel
- Ort: Västkusten
Tack för ett kul och väl genomfört arrangemang! Som besökare flöt allt på mycket bra tycker jag, roligt! Mycket bra med tre köer vid utsläppet!
Om det är något jag tycker man kanske borde gjort annorlunda är det att inte köra open pit så pass tidigt på eftermiddagen när det är så pass många bilar kvar. Allt blanda upp de som körde C på morgonen med de som i princip "tävlingstränar" inför timeattack är inte schysst mot någon. C-åkaren vågar knappt ge sig ut och tidjägaren blir irriterade för att C-åkaren inte kastar sig undan så fort de ser en prick i backspegeln.
Vill man locka fler personer att testa på bankörning bör man nog ge dom de rätta förutsättningarna.
Om det är något jag tycker man kanske borde gjort annorlunda är det att inte köra open pit så pass tidigt på eftermiddagen när det är så pass många bilar kvar. Allt blanda upp de som körde C på morgonen med de som i princip "tävlingstränar" inför timeattack är inte schysst mot någon. C-åkaren vågar knappt ge sig ut och tidjägaren blir irriterade för att C-åkaren inte kastar sig undan så fort de ser en prick i backspegeln.
Vill man locka fler personer att testa på bankörning bör man nog ge dom de rätta förutsättningarna.
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Hej.Martin198 skrev:Tack för ett kul och väl genomfört arrangemang! Som besökare flöt allt på mycket bra tycker jag, roligt! Mycket bra med tre köer vid utsläppet!
Om det är något jag tycker man kanske borde gjort annorlunda är det att inte köra open pit så pass tidigt på eftermiddagen när det är så pass många bilar kvar. Allt blanda upp de som körde C på morgonen med de som i princip "tävlingstränar" inför timeattack är inte schysst mot någon. C-åkaren vågar knappt ge sig ut och tidjägaren blir irriterade för att C-åkaren inte kastar sig undan så fort de ser en prick i backspegeln.
Vill man locka fler personer att testa på bankörning bör man nog ge dom de rätta förutsättningarna.
Tack för din feedback, den är viktig.
Förstår dig till fullo, vi vill ju utöka banåkasläktet;)
Vi tog beslutet utifrån hur linen såg ut. Den var gles efter lunch. Vi försökte även informera förarna innan de begav sig ut att det var open pitlane så varierad erfarenhet förekommer.
Kom gärna fram till huvudposteringen och säg till nästa gång. Så går det att dela upp grupp B och A igen beroende på intresse. Grupp C övergår vanligtvis till B efter lunch.
//David
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
-
- Erfaren
- Inlägg: 71
- Blev medlem: sön nov 18, 2012 9:04 pm
- Namn: Fredrik
- Kör: 2020 Ford Focus ST280
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 286
Bra dag med gott flyt. Oftast lagom mycket bilar på banan. Håller med om att open pit lane kanske kom litet tidigt; möjligen ska man hålla fast vid en separat grupp för tidtagning längre.
Det funkar fint att köra och lämna/hämta flaggvakter och sedan hinna köra mycket själv. Skoj!
Flaggvakterna var vid gott mod, inga sura miner. Bra att tacka flaggvakterna över komradion i slutet av deras pass.
Och väldigt kul att Ford dök upp med två nya bilar. Bra med fler kontakter mellan klubb och företag. Det var intressant både att prata med representanterna från Ford och provköra nya Fiesta ST - den verkar bli något i hästväg för bankörning.
Min stående fundering efter en banträff är (som vanligt): var är Mustangerna? Jag mötte sammanlagt ett halvdussin nya Mustanger på väg österut när jag körde mot Karlskoga på lördagen - de körde ju åt fel håll, de borde varit med oss på Gelleråsen på söndagen i stället.
Det funkar fint att köra och lämna/hämta flaggvakter och sedan hinna köra mycket själv. Skoj!
Flaggvakterna var vid gott mod, inga sura miner. Bra att tacka flaggvakterna över komradion i slutet av deras pass.
Och väldigt kul att Ford dök upp med två nya bilar. Bra med fler kontakter mellan klubb och företag. Det var intressant både att prata med representanterna från Ford och provköra nya Fiesta ST - den verkar bli något i hästväg för bankörning.
Min stående fundering efter en banträff är (som vanligt): var är Mustangerna? Jag mötte sammanlagt ett halvdussin nya Mustanger på väg österut när jag körde mot Karlskoga på lördagen - de körde ju åt fel håll, de borde varit med oss på Gelleråsen på söndagen i stället.
-
- Veteran
- Inlägg: 266
- Blev medlem: tis jul 03, 2007 8:16 pm
- Namn: Anders W
- Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000
- Ort: Avesta
Stort tack till Fordklubben och alla andra inblandade, jag tyckte det mesta funkade fint
Det enda negativa jag kan komma på var att banan kändes väldigt skitig, vet inte om någon annan tänkte på det?
På Mantorp har jag för mig vi brukar få sopat på morgonen innan körningen, kanske nåt som kan fixas till nästa år?
Det enda negativa jag kan komma på var att banan kändes väldigt skitig, vet inte om någon annan tänkte på det?
På Mantorp har jag för mig vi brukar få sopat på morgonen innan körningen, kanske nåt som kan fixas till nästa år?
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Kanske var för tidigt med open pitlane, men efter att vi hade 20+ B-bilar på förmiddagen så hade vi 5-6 bilar ute på eftermiddagen och lika många A-bilar i linen.
Tror inte vi hade mer än 18 bilar ute tillsammans på eftermiddagen någon gång...
Vi får ta med oss det och hålla isär C / B och A längre
Ang sopning:
Det låg en hel del gummirester kvar efter GRC som kört på lördagen
Var och sopade i depå-kurvan efter en del avåkningar men såg rätt okej ut annars...
Men vi skall ta med det inför nästa år!
Tror inte vi hade mer än 18 bilar ute tillsammans på eftermiddagen någon gång...
Vi får ta med oss det och hålla isär C / B och A längre
Ang sopning:
Det låg en hel del gummirester kvar efter GRC som kört på lördagen
Var och sopade i depå-kurvan efter en del avåkningar men såg rätt okej ut annars...
Men vi skall ta med det inför nästa år!
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
-
- Legend
- Inlägg: 1537
- Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
- Namn: Lars H
- Kör: Capri 3000GTXLR -72
- Ort: karlstad
- Medlemsnummer: 367
Tack alla för en jätterolig dag, jag börjar alla bandagar på C klassen för att få köra in sig lite och det behövs verkligen, C borde få sitt utrymme och lite till, känner man att man mäktar med B så kliver man upp en klass. Annars kanondag som flöt på riktigt bra och mycket körtid tror jag det blev för de flesta.
A Iot has changed the last 20 years but Escort RS Cosworth is still a legend.
WitchCraft - Vi styr och ställer!
WitchCraft - Vi styr och ställer!
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Kul med all feedback.
Jag vill förtydliga så att ingen tror att vi drog in på C passen att så inte är fallet.
Vi har enligt inbjudan 3 C pass. Efter dem blir C till B.
Vi körde uppdelning enligt inbjudan fram till ca 13:15 där det är dubbla B pass. Linen var gles i B. Därav beslutet.
Men i framtiden får de som vill ha mer tid gärna komma fram till huvudposteringen med önskemål så ska vi försöka möjliggöra dem inom rimliga gränser.
I sån här värme gäller det att vara flexibel likt förra året i spöregnet, då var det många önskemål om att dra in/korta ned C passen då det bara var några få i linen men vi valde att hålla grupp C enligt inbjudan och sedan ändra i gruppindelningarna.
Vi vill ju smitta fler med banåkabacillen:)
Jag vill förtydliga så att ingen tror att vi drog in på C passen att så inte är fallet.
Vi har enligt inbjudan 3 C pass. Efter dem blir C till B.
Vi körde uppdelning enligt inbjudan fram till ca 13:15 där det är dubbla B pass. Linen var gles i B. Därav beslutet.
Men i framtiden får de som vill ha mer tid gärna komma fram till huvudposteringen med önskemål så ska vi försöka möjliggöra dem inom rimliga gränser.
I sån här värme gäller det att vara flexibel likt förra året i spöregnet, då var det många önskemål om att dra in/korta ned C passen då det bara var några få i linen men vi valde att hålla grupp C enligt inbjudan och sedan ändra i gruppindelningarna.
Vi vill ju smitta fler med banåkabacillen:)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Tycker inte själva gruppindelning var nått större fel. Sånt man får räkna med. Är alltid mellangruppen som är störst.
Har en anekdot å komma med. Problemet i vårat sällskap var att tre av oss ville åka snabba gruppen inklusive mig själv men vi hade sambos å föräldrar som också ville åka och då blir det per automatik b.
För övrigt var det en alldeles för varm dag för både mig och bilen. Blev inte mycket kört men kanske lika bra för jag kom hem med en hel bil. Vi hände mest i skuggan under tältet. Fick ett(!) fritt varv på full attack. Hade fin tid på mitt andra attackvarv men då möttes jag av vad jag tror var davve med rödflagg på huvudposteringen Tar åt mig lite av rödflaggskritiken! Dålig uppmärksamhet från mig.
Ingen som filmade eller tog bilder? Själv orkade jag inte göra nått av det.
// Jimmy
Har en anekdot å komma med. Problemet i vårat sällskap var att tre av oss ville åka snabba gruppen inklusive mig själv men vi hade sambos å föräldrar som också ville åka och då blir det per automatik b.
För övrigt var det en alldeles för varm dag för både mig och bilen. Blev inte mycket kört men kanske lika bra för jag kom hem med en hel bil. Vi hände mest i skuggan under tältet. Fick ett(!) fritt varv på full attack. Hade fin tid på mitt andra attackvarv men då möttes jag av vad jag tror var davve med rödflagg på huvudposteringen Tar åt mig lite av rödflaggskritiken! Dålig uppmärksamhet från mig.
Ingen som filmade eller tog bilder? Själv orkade jag inte göra nått av det.
// Jimmy
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Synd att det inte blev fullt attackvarv, alltid kul med bra tider.Jimmy86 skrev:Tycker inte själva gruppindelning var nått större fel. Sånt man får räkna med. Är alltid mellangruppen som är störst.
Har en anekdot å komma med. Problemet i vårat sällskap var att tre av oss ville åka snabba gruppen inklusive mig själv men vi hade sambos å föräldrar som också ville åka och då blir det per automatik b.
För övrigt var det en alldeles för varm dag för både mig och bilen. Blev inte mycket kört men kanske lika bra för jag kom hem med en hel bil. Vi hände mest i skuggan under tältet. Fick ett(!) fritt varv på full attack. Hade fin tid på mitt andra attackvarv men då möttes jag av vad jag tror var davve med rödflagg på huvudposteringen Tar åt mig lite av rödflaggskritiken! Dålig uppmärksamhet från mig.
Ingen som filmade eller tog bilder? Själv orkade jag inte göra nått av det.
// Jimmy
Rödflaggskritiken gäller överlag, ingen specifik förare. Men bra att du tar till dig. Vet ju själv som förare att det kan missas ibland och helt krasst vet man ju inte som förare vad för säkerhetsrisk som väntas framför på banan vid rödflagg. Safty first;)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018