Ford Focus RS mk3 2016
-
Frozex
- Nybörjare
- Namn: Jonny
- Kör: Focus RS mk3
Nu har man fått tillbaka bilen ifrån verkstaden. Har nu den rätta topplockspackningen. Hade inga problem innan bytet och hittills inga problem med den nya. Dock uppdaterade dom mjukvaran i bilen då jag bad om en service när bilen ändå var inne och bilen känns inte riktigt som innan. känns som att styrassisten eller vad man kallar det på svenska är annorlunda. (kompenserar när du kör om lastbilar eller om det blåser mycket) kan inte riktigt sätta tummen på vad som har ändrats, bara att det har och förutom att bilen är original nu då, blä... (steg 1 mappad innan)
-
Jocke.z
- Nybörjare
- Namn: Joachim Zackrisson
- Kör: Ford Focus RS Mk3
Servostyrning
God kväll RS vänner.
Tänkte kolla här om det är någon som kan hjälpa mig hitta en lösning på ett problem som har uppstått vid ett antal tillfällen när bilen har pressats lite hårdare en ”stund”...typ 20 min.
Får ett felmeddelande att servon är överhettad och sen blir bilen nästan omöjlig att styra.
Detta är fruktansvärt irriterande när man ligger och kämpar mot en gt3 och satsar för omkörning...
Någon mer som fått detta problemet?
Tänkte kolla här om det är någon som kan hjälpa mig hitta en lösning på ett problem som har uppstått vid ett antal tillfällen när bilen har pressats lite hårdare en ”stund”...typ 20 min.
Får ett felmeddelande att servon är överhettad och sen blir bilen nästan omöjlig att styra.
Detta är fruktansvärt irriterande när man ligger och kämpar mot en gt3 och satsar för omkörning...
- VolFo
- Veteran
- Namn: Dennis
- Kör: Raptor gen 2 2019, Focus RS 2018, Volvo S60R, Volvo S70R, Volvo 855 T-5R, Volvo 855R, Volvo V70R
Kan det vara så att dom tog ur hela motorn vid bytet? Sett några göra det i USA, och då tas även bryggan som styrväxeln är monterad på bort. Tänkte om hjulvinklarna står liite annorlunda sen innan?Frozex skrev:Nu har man fått tillbaka bilen ifrån verkstaden. Har nu den rätta topplockspackningen. Hade inga problem innan bytet och hittills inga problem med den nya. Dock uppdaterade dom mjukvaran i bilen då jag bad om en service när bilen ändå var inne och bilen känns inte riktigt som innan. känns som att styrassisten eller vad man kallar det på svenska är annorlunda. (kompenserar när du kör om lastbilar eller om det blåser mycket) kan inte riktigt sätta tummen på vad som har ändrats, bara att det har och förutom att bilen är original nu då, blä... (steg 1 mappad innan)
Googlar man på det verkar ju andra även ha haft problemet men inte med nån direkt lösning. En teori verkar vara att värmen från downpipen får styrenheten att slå ifrån på styrväxeln som sitter någon decimeter bort.Jocke.z skrev:God kväll RS vänner.
Provat att köra utan "hasplåten" undertill så att du får bättre luftflöde? Även att linda styrväxeln/downpipen med extra värmeskydd är en teori på lösning.
Thinking is the hardest work there is, which is probably the reason so few engage in it.
-
Svullo
- Erfaren
- Namn: Toni Haglund
Dom här har jag: http://www.pumaspeed.co.uk/product-Summ ... _17708.jspJojjeman skrev:Ni som sänkt era häckar, vilka fjädrar har ni använt o hur mkt osv?
Min ser ut som en jeep med de nya fälgarna så
På bilen: https://www.garaget.org/?car=404284&image=3890108
- Jojjeman
- Erfaren
- Namn: Johan
- Kör: Focus Rs mk3 -17
Ser bra ut, hur e den körmässigt med dem?Svullo skrev:Dom här har jag: http://www.pumaspeed.co.uk/product-Summ ... _17708.jsp
På bilen: https://www.garaget.org/?car=404284&image=3890108
Så som min ser ut nu kan de inte vara iaf.
- Bilagor
-
-
rubank
- Veteran
- Namn: Anders S
- Kör: Focus RS
Jojjeman skrev:Ser bra ut, hur e den körmässigt med dem?
Så som min ser ut nu kan de inte vara iaf.

så ser min ut med pumaspeeds h&r fjädrar. inte alls lika "studsig" som den är original, lite mjukare men ändå stabilare i högre farter. märks bra i rondeller också.
tror dock du behöver komma ner ytterligare några centimetrar med de där fälgarna, det ser ut att vara ett rejält utrymme mellan däck och skärm. har du kikat på coils?
- Jojjeman
- Erfaren
Kan inte gå ner allt för mkt heller. Sitter 255/35-18 nu o ska köra med semislick’s i 265 el 275 nästa säsong.rubank skrev:
så ser min ut med pumaspeeds h&r fjädrar. inte alls lika "studsig" som den är original, lite mjukare men ändå stabilare i högre farter. märks bra i rondeller också.
tror dock du behöver komma ner ytterligare några centimetrar med de där fälgarna, det ser ut att vara ett rejält utrymme mellan däck och skärm. har du kikat på coils?
Denna kör med lika som mig och med 20 sänkning runt om, men har inte koll på märket dock.
- Bilagor
-
-
Svullo
- Erfaren
- Namn: Toni Haglund
Samma känsla har jag, men din ser faktiskt lite lägre ut än min,kan vara bilden som ( ljuger) Jag är iaf väldigt nöjd med mina fjädrar.rubank skrev:
- Jojjeman
- Erfaren
Så var de ja. Var de whiteline han har, ja då vet jag vad jag bör skaffarubank skrev:det där är Thatsnobody´s bil , han kör whiteline sänkt (-25mm fram och bak)
265/35/18 Federal´s 595 RS-RR på Enkei NT-03+M (18x9.5)
med 265 har du alltså gott om plats... eller nja plats...! 275 lär ju vara en utmaning!