Trögstartad scorpio.
-
- Veteran
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
- Namn: Andreas Åkerlind
- Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
- Ort: Skellefteå
Trögstartad scorpio.
Min scorpio har blivit trögstartad när den är kall. När motorn är varm är det inga problem. Senaste 8-900 milen har den fått nytt bränslefilter, tändstift och kablar. Efter problemets uppkomst har jag även testat byta vattentemperaturgivare men utan resultat. Någon som har en idé vad jag ska testa?
- fordmaffian
- Legend
- Inlägg: 2336
- Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- Ort: Ängebo
Andreaså skrev:Min scorpio har blivit trögstartad när den är kall. När motorn är varm är det inga problem. Senaste 8-900 milen har den fått nytt bränslefilter, tändstift och kablar. Efter problemets uppkomst har jag även testat byta vattentemperaturgivare men utan resultat. Någon som har en idé vad jag ska testa?
Vilken motor?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inofficiell scorpio expert
-
- Veteran
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
- Namn: Andreas Åkerlind
- Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
- Ort: Skellefteå
Har testat det, misstänkte något liknande själv. Gjorde dock ingen skillnad. Om du menar att bara slå på tändningen så pumpen går igång ett par gånger så. Jag duttade aldrig så att startmotorn rörde sig, enbart tändning till relät slog ifrån.
granadadr skrev:en dohc,,
Andreas,, börja med att slå på tändningen å dutta på starten,, vänta en liten stund för att försöka starta igen,, om den hoppar igång snällt då så är det backventilen i bränslepumpen
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
"Kallstart" kan man väl kalla det fast det är ju integrerat i databoxens program, som lägger på mer bränsle, förändrar tändkurvan och håller tomgångsmotorn mer öppen.
Så det går liksom inte att jämföra med choke eller liknande.
Steg ett skulle jag tycka är att läsa ut felkoder, det finns någon guide i FAQ-sektionen.
Men har du bytt insprutningens vattentempgivare (inte samma som till instrumenteringen eller kylfläktarna) så är det kanske lufttemp som är nästa grej, kanske också VR-givaren. Men jag skulle också rekommendera att rengöra tomgångsmotorn.
Gustaf
Så det går liksom inte att jämföra med choke eller liknande.
Steg ett skulle jag tycka är att läsa ut felkoder, det finns någon guide i FAQ-sektionen.
Men har du bytt insprutningens vattentempgivare (inte samma som till instrumenteringen eller kylfläktarna) så är det kanske lufttemp som är nästa grej, kanske också VR-givaren. Men jag skulle också rekommendera att rengöra tomgångsmotorn.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost