Jimmy86 - Ford Sierra BOB
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Aldrig fel med mera gummi i backen docksaabchef skrev:Ja kör med pilot sport cup 2. ja det är ju drygt 1 kg på fälgen och däcket resten. Kul med lättare grejor, själv så går jag åt andra hållet igen med bredare däck o fälg så jag är uppe på nästan 22kg hoppas på bättre grepp o fart i kurvorna så man orkar hålla turbon på rätt varvtal!
Tags:
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Jag kommer troligen också att åka Nankang 225, fast på 8.5x18 fälg. Skall bli intressant att se vad jag hamnar på i vikt...
Förra året åkte jag på Toyo 888 205 på 7x16 fälg och i år kommer jag att kunna ställa camber både fram och bak och höjd och en chaufför som är 20 kg lättare
Förra året åkte jag på Toyo 888 205 på 7x16 fälg och i år kommer jag att kunna ställa camber både fram och bak och höjd och en chaufför som är 20 kg lättare
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
1.44.99 är ju praktiskt taget redan slaget hemma i gragetNemesis_se skrev:Jag kommer troligen också att åka Nankang 225, fast på 8.5x18 fälg. Skall bli intressant att se vad jag hamnar på i vikt...
Förra året åkte jag på Toyo 888 205 på 7x16 fälg och i år kommer jag att kunna ställa camber både fram och bak och höjd och en chaufför som är 20 kg lättare
Det kommer bli bra som tusan.
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Nu är bilen mer eller mindre klar! Olja och filter i motor och ny olja i lådan kvar bara.Fick ihop krängaren igår så den sitter på plats med fästen på bärarmar svetsade och klara.
Ska ta lite mer helhetsbilder sen när jag har den på lyften på jobbet och hjulen är av. Den är sjukt smidig att justera så tror det kommer bli riktigt nice.
Kunde som sagt använda fästena jag fick med men för att gå fritt för tråget fick jag göra en 10mm distans bara. Tog tre skitdåliga bilder som jag kan lägga in.
Där syns distansen som ligger mellan fästena i bilen och fästen till krängaren.
Den smiter precis förbi tråget och slangen till servon.
Trevlig helg!
// Jimmy
Ska ta lite mer helhetsbilder sen när jag har den på lyften på jobbet och hjulen är av. Den är sjukt smidig att justera så tror det kommer bli riktigt nice.
Kunde som sagt använda fästena jag fick med men för att gå fritt för tråget fick jag göra en 10mm distans bara. Tog tre skitdåliga bilder som jag kan lägga in.
Där syns distansen som ligger mellan fästena i bilen och fästen till krängaren.
Den smiter precis förbi tråget och slangen till servon.
Trevlig helg!
// Jimmy
- saabchef
- Legend
- Inlägg: 1191
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
- Namn: Pelle Svensson
- Kör: Chippad Sierra 4X4
- Ort: stockholm
- Medlemsnummer: 328
Supernajs, knivkrängare är nått jag funderat på i många år nu, kanske man skulle sätta dit i vinter om det finns tid. Har knappt tid med nått längre med bilen, försöker bara hålla den rullande så man kan åka lite på sommaren.
NPC Crew
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Hahaha, jag skall ha ner bilen på hjulen förstJimmy86 skrev:1.44.99 är ju praktiskt taget redan slaget hemma i graget
Det kommer bli bra som tusan.
Du har inte så mycket rörelse på motorn att det slår i när du kör?
Har du krängare kvar bak?
Har funderat att plocka bort min fram, driver ju fram på min...
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Du kommer slå den tiden det är jag helt övertygad om med bredare däck å bättre chassiNemesis_se skrev:Hahaha, jag skall ha ner bilen på hjulen först
Du har inte så mycket rörelse på motorn att det slår i när du kör?
Har du krängare kvar bak?
Har funderat att plocka bort min fram, driver ju fram på min...
Nej motorn rör sig inte alls, eller ytters lite. Tre hockeypuckar på varje sida som motorfästen och två M10 industrivibrationsdämpare/kuddar till växellådan. Fjäderbensstaget ligger närmare insuget än vad krängaren gör och det har aldrig tagit i.
Kör med escortkrängare bak, är väl 18mm eller 22mm nått? Faktiskt inte så stor koll. Är ifrån en cossie iaf.
Vi körde långlopp med en eclipse får några år sen och vi testade med och utan krängare fram. Med krängaren så understyrde den när du gick på för hårt så man fick köra lite återhållsamt. Utan så lättade innerhjulet och det spann istället men den understyrde inte lika mycket. Var ju öppen diff på den. Inget av det var väl nå vidare bra. Vi körde iaf MED krängaren efter lite test.
Men har du lätt att haka av ena krängarfästet så tycker jag du kan testa det på plats på Lunda eller Mantorp? Är ju antagligen ingen stor arbetsinsats. Skillnad gör det ju men frågan är om det blir önskvärt.
// Jimmy
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Stagen sitter väldigt lätt åtkomligt fram på Focusen så det skall absolut testas.
Tidigare hade jag både dessa problem, med understyrning och det lättade på innerhjulet då jag körde R-däck...
Tidigare hade jag både dessa problem, med understyrning och det lättade på innerhjulet då jag körde R-däck...
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Funkar absolut att testa på så sett. En stark rekommendation dock, lossa ett stag helt hemma i garaget först så du inte ligger där och svär i depån sen..Nemesis_se skrev:Stagen sitter väldigt lätt åtkomligt fram på Focusen så det skall absolut testas.
Tidigare hade jag både dessa problem, med understyrning och det lättade på innerhjulet då jag körde R-däck...
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Ja, och behöver en bult att hålla abs-sensorkabeln också, som sitter med staget
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Buntband <3Nemesis_se skrev:Ja, och behöver en bult att hålla abs-sensorkabeln också, som sitter med staget
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Den lär ju inte kränga lika mycket i år eftersom du har trevligare fjäderben så förhoppningsvis slipper du mycket enhjulande. Om du hakar av ett krängarstag och den fortfarande understyr så testa även att justera dämparna bak hårdare.Nemesis_se skrev:Stagen sitter väldigt lätt åtkomligt fram på Focusen så det skall absolut testas.
Tidigare hade jag både dessa problem, med understyrning och det lättade på innerhjulet då jag körde R-däck...
Hondafolket som åker fort åker ju stenhårt bak och justerar bort en del grepp med mening för att bilen ska rotera bättre.
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Då var allt klart för Emmaboda nästa fredag. Var inne en sväng på jobbet idag på morgonen och gjorde klart dom sista smågrejerna. Bytte oljan i motor och låda. Bytte hastighetsmätarvajer. Kände på skruv å bult osv i fram och bakvagnen. Putsade av rutorna invändigt och tvättade av höstens och vinterns garagedam.
Försökte ta lite bilder men jobbets kamera eller jag är sämst på att fota. Antingen typ motljus eller så fokuserar den inte på det jag ska ta bild på
Aja några bilder med knivkrängaren på plats också då.
Fästet till krängaren svetsades fast i underkant på rambenet.
Å så blaskade jag av den. Så blev det förövrigt med dom nya hjulen.
Är sjukt taggad att åka Emmaboda. Många av kompisarna har byggt om mycket också under vintern så inte bara jag som är sugen.
// Jimmy
Försökte ta lite bilder men jobbets kamera eller jag är sämst på att fota. Antingen typ motljus eller så fokuserar den inte på det jag ska ta bild på
Aja några bilder med knivkrängaren på plats också då.
Fästet till krängaren svetsades fast i underkant på rambenet.
Å så blaskade jag av den. Så blev det förövrigt med dom nya hjulen.
Är sjukt taggad att åka Emmaboda. Många av kompisarna har byggt om mycket också under vintern så inte bara jag som är sugen.
// Jimmy
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Ser riktigt snyggt ut!
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Hur har du fäst krängaren i bärarmen?
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"