Knez - En massa Ford Capri

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
gxlv8
Veteran
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
Namn: henrik nielsen
Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.
Ort: vid ystad

Inlägg av gxlv8 »

roligt att se det fortfarande finns folk som vill hålla liv i gamla capri´s

Tags:

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 169
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inlägg av Knez »

Gårdagskvällens bestyr bestod av att byta växellåda.

Typ-N -lådan som satt original hade väldigt sladdrigt länkage som bidrog till minst sagt slafsiga växellägen. Nästan så den dödade viljan att köra.

Skottade upp en Typ-9 från en Sierra, byggde om växellådsbalken och bytte ut främre kardan mot en från en Capri med Typ-9 original (hemköpt från England).

Blev ofantligt mycket bättre som ni kanske förstår :)
Bilagor
B5A9807A-6FE2-4C90-8CFC-44A939159C42.jpeg
3FEE6A55-B957-4B0C-AC00-7590D9318FC1.jpeg

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 957
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

F lådan är värdelös!
På med en Shortshift nu till type 9:an! Den har lite lång 2:a växel med jag älskar den. Men bäst är T5 från cosworth, men lite överkurs till standard Pinto
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Om raffinerade alternativ är på bordet - Nåt som togs upp kort i ett par nummer av Retro Ford från slutet av 2018: Ett par Escort mk 1 (eller om den ena var en mk 2, nåja) som försetts med Zetec 2.0 med bra effekt hade också fått Mazda RX-8 6-växlad manuell som tydligen ska vara både väldigt tålig och ge exakta växlingar (kräver såklart adapterplatta för Ford-mönstret). Första försöket iaf i den ena var med Type 9 som rasade medan den ene tydligen lyssnat på varningar för den i kombination med mycket pulver och gick direkt på Mazda-lådan. Inte nån bolt-on rakt av p g a att det tydligen är väldigt knepigt att få rätt passning för att kopplingen inte ska slira, plus en del annat pyssel, vilket t o m fick den ene byggaren att ta bort hydrauliken och bygga om till wirestyrd koppling. Slutresultatet blev iaf till full belåtenhet för bägge. Klart, sen detta med pris och tillgång...:( men med dagens höga priser hade killen som ändrade sig i tid sålt av sin femväxlade Ford som var tänkt för projektet och köpt Mazda-lådan för mindre än hälften av det han fick in.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 169
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inlägg av Knez »

Catling skrev:N lådan är värdelös!
På med en Shortshift nu till type 9:an!
Nån du rekommenderar? Blir det stor skillnad?

Släggmek:
Har sneglat lite på Zetec, men jag tror det lutar åt turbo Pinto om det blir några ändringar på motorfronten. Rotade runt i lite lådor hemma och råkade hitta en 4-puckad ofjädrad sinterlamell på 215mm i diameter och ett Haltech F10 komplett med kabelhärva, givare, mapsensor etc. Har ju redan elektronisk tändning på bruna Caprin, så det börjar hägra lite med överladdning :D

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 957
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

Har inget tips på inköp. Jag har prova både hemgjorda och köpta. Vissa är hemska och andra funkar jättebra!

Friskar upp mitt minne nu. Lådan du demontera heter förövrigt F och inte N? Hade sådan på min V6a när motorn köptes , slapp som satan . 1an samma utväxling som 2an Så man kunde lika väl starta på tvåan och böja vispa runt efter 3an direkt. Man ångrade sig innan varje påfart.

Lägg på en turbo och kör oöppnad motor.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 169
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inlägg av Knez »

Ja, F och inte N. Det var nåt jag hade i skallen sen tidigare bara, men måste vara beteckningen för nånting annat.

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 169
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inlägg av Knez »

Hur är det med avgasreningen på dessa motorer? Tänker på ormboet med slangar som sitter bredvid förgasaren på insuget. Blir så otroligt sugen på att bara riva bort allting och köra utan, men det blir kanske jättedåligt av att göra det?

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 957
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

Du kan ta bort allt.
Bara fördelare, bromsservo och vevhusvent som behöver ha vakuum. En slang till varje.

Finns ett par trådar här på forumet
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=72072
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 169
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inlägg av Knez »

Catling skrev:Du kan ta bort allt.
Bara fördelare, bromsservo och vevhusvent som behöver ha vakuum. En slang till varje.

Finns ett par trådar här på forumet
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=72072
Underbart! Tack! Ska ge mig på det där med sanering imorgon :).

Förresten så började Caprin började gå otroligt dåligt på tomgång i förrgår efter rätt frisk körning. Går fint vid belastning, så min första tanke var att någon vakuumslang flugit av eller eventuellt att det kommit skit i någon tomgångsventil till förgasaren. Låter det som vettiga teorier? Hur regleras soppan vid tomgång och är detta lättrenoverat?

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 957
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

Kanske är skit i tomgångs munstyckena/et , Har du 32/36an?
https://www.misab.se/matriser.php?kid=4-544-553-636-652

Misab benämner dom som lågfart nr 38
Blås ur och montera tillbaka.

tomgång regleras genom en spec krets i förgasaren. Kom felet plötsligt så är det troligt med smuts. Man svänger och det kommer med lite rost, sand eller nån gummibit från slang.
Det ingår ju i vardagen med förgasare.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 169
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inlägg av Knez »

Igår blev det ett mekpass med fjäderbyte på agendan. Blev rätt nöjd med höjden på bilen initialt, men efter jag kört och fjädrarna satt sig lite så känner jag mig tveksam.
Bilen är soplåg fram nu. Otroligt låg. 50mm skulle fjädrarna sänka, men ser mer ut som 10-15cm.

Detta i kombination med nya enkelblad bak kan stuket numera beskrivas som "Vallåkra på 80-talet". Sänka lite bak eller byta fjädrar fram igen? Klurar på vad jag ska ge mig på.

Ang förgasaren så lutar det mot att skruva isär, ultraljudstvätta och bestycka om för körning på E85. Har E85-konverterat många bilar genom åren och jag känner mig rätt sugen igen :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10092
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Sänkning är lite speciellt eftersom det är olika referenser - köper man fjädrar för 2.8i så sänker de mer eftersom den är lägre original, typ. Dessutom brukar tillverkarna av fjädrar blanda ihop allt.

Är den inte "för låg" blir det säkert bra att sänka bak också :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 169
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inlägg av Knez »

therealpinto skrev:Sänkning är lite speciellt eftersom det är olika referenser - köper man fjädrar för 2.8i så sänker de mer eftersom den är lägre original, typ. Dessutom brukar tillverkarna av fjädrar blanda ihop allt.

Är den inte "för låg" blir det säkert bra att sänka bak också :-)

Gustaf
Bakfjädrarna är bara "vanliga" 2.8i -blad.
Framfjädrarna annonserades som 2" sänkningsfjädrar för Capri Mk3 1.6 och 2.0, så jag trodde i mitt stilla sinne att sänkningen skulle hamna ungefär där.

Jag tycker ju om låga bilar, så det lutar åt att köpa sänkningsblock till bakändan för att få ner den lite till där.
Måste ta tag i pinbultarna till hjulen bara, så jag får på rätt fälgar. Lättare att uppskatta vad som behöver göras då.

Ska försöka ta en bild i helgen så ni får se vad jag menar :rolleyes:

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 169
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inlägg av Knez »

Det blev ett snabbt mekpass ikväll med vakuumlättning på agendan.
Gången blev betydligt mycket bättre men fick vrålhög tomgång som jag blev tvungen att ställa ner så klart.

En fråga till er vana Weber DGAV-skruvare; vad är ”rätt sätt att ställa tomgången? Är det via skruven ”bakom” chokemembranet eller skruven nära axeln som gaswiren sitter på?

Hann ta lite bilder också innan det blev för mörkt ute. Märkbart låg fram (eller hög bak kanske). Tror 2” sänkningsblock blir för mycket, så 1” får det bli tills bladfjädrarna satt sig mer.
Bilagor
72B98B8D-CBDF-40DA-B0E3-F201EBC552F0.jpeg
02DC9142-10E2-4934-87A3-9F2959821498.jpeg
5046971B-6C1C-4148-8BA9-69FD6FC3D7BD.jpeg

Skriv svar