köpt förbrukningsdelar hos ford?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
volvov70n
Veteran
Inlägg: 120
Blev medlem: mån jun 04, 2018 7:47 pm
Namn: toni t
Kör: volvo
Ort: Skövde

köpt förbrukningsdelar hos ford?

Inlägg av volvov70n »

nån som vart inne hos ford köpt oljefilter ,luftfilter,bränslefilter m.m ???
vad har dom för fabrikat ?

Tags:

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3668
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

volvov70n skrev:nån som vart inne hos ford köpt oljefilter ,luftfilter,bränslefilter m.m ???
vad har dom för fabrikat ?
Orginaldelar från Ford står det Ford på. Ingen aning om var de gör sina inköp ifrån.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1646
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

FoMoCo tror jag det står på en del, som då står för Ford Motor Company
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

volvov70n
Veteran
Inlägg: 120
Blev medlem: mån jun 04, 2018 7:47 pm
Namn: toni t
Kör: volvo
Ort: Skövde

Inlägg av volvov70n »

SK Racing skrev:Du kan med gott samvete köpa märkesdelar från andra sidan sjön o skruva dit, ingen idé o ge lokala ockraren dina surt förvärvade slantar.

Sist det inköptes originaldelar var till vår sommarbruksvolvo, då vattenpump o kamremssats och året efter en kylare, samt delar till ac, typ pump osv, anledningen är att priset var rätt och jag tänkte att dom grejerna måste fungera och har också gjort så.

Annars köper jag inget lokalt längre, var nog 4 år sedan sist då jag behövde 2 luftnipplar, var sista gången sådana köptes i Sverige kan jag lova, nu är det ebay som gäller.

Samt att det är en hälsorisk för mig att försöka handla i butik, har nämligen lite högt blodtryck och efter att prata med den/dom bakom disken så känner jag att det börja susa i öronen och bli tryck bakom ögonen, då dom sällan vet vad jag pratar om och har om möjligt ännu mindre intresse o ta reda på det, dom gamla som gått hem för gott, dom kunde och visste men oroväckande många av dom nya förmågorna verkar ha något helt annat intresse idag mellan 07.00-16.00 än att hjälpa en kund... Telefonen kanske?

fick bli lite påt autodoc, va 25% igår dessutom, oljefilter, kupe, luftfilter m.m

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

När det gäller Ford så varierar det mellan egen produktion och inköp från yttre tillverkare, jag tror det handlar mera om de stora fristående aktörerna som Bosch, Fichtel & Sachs mfl idag men förr gjorde Ford även många servicedelar för andra märken som såldes i Motorcraft-förpackningar. Vet inte idag? En gammal Ford-verkstadsägare tipsade mig på 80-talet att vad man fick när man köpte reservdelar var i regel inte exakt samma del som monterats på fabriken utan tillverkat i deras fabriker i Latinamerika till lägre kostnad men kvaliteten var knappast sämre för det sa han. Ibland rentav tvärtom. Det är ungefär samma sak med GM, de hade/har(?) samma produktion under bl a AC-Delco-märket.

Idag tillverkar väl de flesta biltillverkare och underleverantörer där det går att få billigast, i stället har man satsat på en större kvalitetskontroll på plats hos leverantörerna fast ibland har en och annan påkommits med att köra "egna" nattskift med vad som i praktiken är piratdelar även om kanske inte kvaliteten skiljer alla gånger. Riktigt sluga skojare skaffar kopior av originalkartongerna att packa i, på nätet är antagligen småhandlarna med enbart e-butik på E-bay etc de man bör se upp med och mest då för ganska moderna bilar med stor efterfrågan kvar - antar jag.

Jag har köpt från Autodoc (rätt många gånger), Mister Auto (de också), Bildelar24Online (1 gång) och Mekster (1 gång) för kommande behov så jag har iofs inte monterat något än, men undantaget förra leveransen från Autodoc som fick ett gäng ventiler strukna p g a att deras leverantör missat att meddela dom att de gått ur produktion så har inget gått fel någonstans. Bättre ta faktura i stället för att förskottsbetala och slippa trassla med bankåterföring/tillgodohavande om det blir restat och visar sig ha utgått. Var dock noga med att jämföra angivna OE-nummer med din egen bil eftersom databaserna emellanåt har felaktigheter som verkar hopplösa att rätta till (kundtjänsterna brukar vara hjälpsamma, men det där tycks sitta i tjära hos kodknackarna hos särskilt en extern dataleverantör...). Ibland kan detta försvåras extra av nummerändringar på gamla delar.

Ta i beräkning att returfrakten får man stå för själv om de inte medger sig ha skickat fel (MYCKET dyrare än enhetsfrakten de har kontrakt på) ifall möjligen inte det går på returgarantin á 50 spänn som vissa t o m har ibockat som förval i beställningssedeln...

Det mesta som erbjudits är av kända märken eller deras "egna varor" som hos mathandlarna :D för lägstaprislinjerna. För mig som mest skruvar 70-talare är det ju idag nästan enda utvägen eftersom butikskedjorna knappt har H4-lampor ens snart :( och marknadsknallarna sällan har delar till européer och i så fall till veteranbilspriser, det gör valet lätt. Inget har haft dålig finish eller gett intryck av stora produktionstoleranser och alltid noga paketerat, så hittills har jag bara blivit nöjd med svensk och europeisk e-handel - med tanke på att pirattillverkning ändå förekommer bör man med det sagt ändå vara vaksam om man trillar på nån obskyr sajt långt bort som erbjuder löjligt låga priser.

Jo, en sak till - 20-25% rea brukar de flesta köra så tätt att det nog skulle hindras av svenska KoV :D. Om man tar sig besväret att boka nyhetsbrev från de man handlar ofta av så trillar det in nåt erbjudande från minst nån av dom varje vecka. Har man surfat runt lite före och skrivit önskelista i lugn och ro så slipper man stressa när det framåt fikadags poppar upp "Blixterbjudande fram till midnatt! Endast idag!" nere i högra hörnet av skärmen om man godkänt sånt :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

SK Racing skrev:Du kan med gott samvete köpa märkesdelar från andra sidan sjön o skruva dit, ingen idé o ge lokala ockraren dina surt förvärvade slantar.

Sist det inköptes originaldelar var till vår sommarbruksvolvo, då vattenpump o kamremssats och året efter en kylare, samt delar till ac, typ pump osv, anledningen är att priset var rätt och jag tänkte att dom grejerna måste fungera och har också gjort så.

Annars köper jag inget lokalt längre, var nog 4 år sedan sist då jag behövde 2 luftnipplar, var sista gången sådana köptes i Sverige kan jag lova, nu är det ebay som gäller.

Samt att det är en hälsorisk för mig att försöka handla i butik, har nämligen lite högt blodtryck och efter att prata med den/dom bakom disken så känner jag att det börja susa i öronen och bli tryck bakom ögonen, då dom sällan vet vad jag pratar om och har om möjligt ännu mindre intresse o ta reda på det, dom gamla som gått hem för gott, dom kunde och visste men oroväckande många av dom nya förmågorna verkar ha något helt annat intresse idag mellan 07.00-16.00 än att hjälpa en kund... Telefonen kanske?


Hahaha åhhhhh vad jag känner igen de där Bild:

-Hej, jag skulle vilja köpa tändstift till min Ford mondeo -03.

-Ja, de skulle vi kunna fixa, är de fram eller bakhjulsdrift?

-BildBild*Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Du hade ändå tur och möttes av någon trots allt servicesinnad :D. Sist jag frågade i butik (nej, ändra det till sista gången...) efter nån del till en av mina Taunus fick jag en blick som om jag var galen och svaret att "Nää, SÅ gamla bilar har vi inte delar till!" trots att kedjan har som slogan att de har delar till alla bilar (ja, ni vet vilka :p). Nå, men kunde diskjockeyn möjligen prova kolla i datorn... nähä. Tack för inget då. Men tändstift? Okay, det skulle gå. Efter en vecka fanns de att hämta i butiken, ungefär den tid de bästa näthandlarna får fram grejerna på om inte Postnord slappar :j: - vanliga Bosch som brukat finnas i hyllan på varje bensinmack som inte decimerats till korvmoj, typen sitter t o m i Fords Windsor-V8 (man får hålla koll på värmetalet). Undra sen på att e-handeln tar det mesta idag, det handlar inte bara om lägre priser utan också tillgänglighet.

Något annat som är intressant är hur flera märken (Mercedes var nog först, sen BMW, Volkswagen och Volvo verkar just ha vaknat) börjat intressera sig för sin märkeshistoria och förstås då hur man kan slå mynt av att underlätta för entusiasterna att hålla bilarna igång och fräscha i stället för att vänta på att överlevarna ska försvinna in i pressarna och inte skämma miljökämpeimagen alla vill ta på sig numera. Undrar om/när Ford kommer att köra igång något klassikerprogram för nyproducerade reservdelar? Det borde gå att ordna ganska enkelt med tanke på att många av de stora underleverantörerna till biltillverkarna har många av produkterna kvar som Ford slutade sälja när 10-årsregeln gick in. Ingen större grej om man är luttrad i gamet och har upparbetad varukunskap, men det skulle säkert underlätta för många yngre som köper en kul gammal Ford de hittat i nån lada etc och plötsligt inser att butikskedjorna där de handlar till bruksbilen har knappt ens filtren som behöver bytas före provstart.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1646
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Tänk om det verkligen funkade så här: :D

https://www.youtube.com/watch?v=R8-9oIq1hxw
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, så där gör man smart reklam :laughing:, önskar verklighetens service var sån (den kanske är hos Porsche, men...). Om man tänker sig att då jag pluggade reservdelskunskap -87 och den moderna sidan var totalt analoga Microfiche (kommer nån ihåg dessa ostyriga kortläsare där minsta darrning på handen skickade en tvärsöver kartan? :D) och det snabbaste sättet var att bläddra i pärmarna? Utom för de gamla rävarna som stått bakom diskarna i minst 20 år och hade varenda (nåja) OE- och ersättningsnummer i minnet, eller åtminstone vad som gick vart. Just det året ändrade GM policy och skrotade bort sina lager för Opel som vid tiden gick tillbaka till 1952 års Olympia, Ford satt väl på 15 års backlager om jag minns rätt, lokala handlaren hade förbrukningsdelar ner till ca 1970 i källaren men plåten dit var svår redan då. Är vi OT än?;)

Viktig att veta är att Bosch använder samma nummer på alla sina delar oavsett var delarna brukas (bil eller kylskåp kvittar) och vad jag vet har nummersystemet bara ändrats 3 gånger på alla år, till skillnad mot Fords återkommande förändringar. Sa jag kaos? :rolleyes: Nä.

...Jaa, man borde skaffa nån sundare hobby än bilar :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, det är väl enda vägen att gå idag om man inte ska bli s a s frånåkt av utvecklingen. Tur att utrustningarna för att felsöka rasat i pris som den mesta annan elektronik, men två saker idag fick mig att fundera på vart det bär - tvärstoppet i Tele2:s mobilnät (glad jag inte har det) och Facebooks vad jag förstår ganska nya regel att man måste posta en bild av sig (körkortsfoto eller selfie?:p) för att regga konto (nä, blev inget). Frågan är vad man gör med sin 90-talare den dag teknikens standarder går ur marknaden, kommer de aldrig att nå klassikersvängen p g a att det krävs hela system för att hålla dom rullande, inte bara en verktygslåda och viss nördkunskap? Själv var jag ju inne på att offra rostäten Mondeo för att sätta motorn i min 17M men har väl gett upp den idén nu efter att ha konstaterat att det krävs inte bara omfattande ombyggnad utan motorn lär kräva kalibrering med typ en halvdag på rullande landsväg sedan för att fungera korrekt :Odd:. Närmsta hittas väl i nästa landskap och timkostnad, tjaa... Måste säga jag imponeras av de yngre som fixar att vässa sina bilar med styrsystem som datorspelens konsoller, att skrämma upp kommande modeller med pluginsystem lär väl kräva behörighet för högspänningsarbeten för att labba med, om de inte förses med sigill på fabriken som ger körförbud på besiktningen om de saknas - enbart auktoriserad service :(.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Sant, Mats. Det stoppar väl inte med 25 ECU:er i en ny bil av idag och alla är beroenda av varandra och en del har väl börjat dra ner automatiska uppdateringar från nätet också gissar jag (huh, bara tanken på Windows-baserad programvara i en bil ger mig rysningar...:p).

Bästa alternativ jag sett till krångliga original styrsystem är de där amerikanska (åtminstone askarna) eftermarknadsprylarna https://www.google.com/search?q=self+tu ... e&ie=UTF-8 som är skruva-på och sen ut och ruppa runt tills de börjar gå rent så har ECU:n av stand-alone-typ självjusterat in de rätta värdena på några mil. Knappast billigt att börja med innan man fått det att lira ihop med tändningen osv och nog svårt med helt integrerade system som tar in data från bromsarna osv men syns idealiskt jämfört med att måsta betala typ en halvdag på specialistverkstad för att få grejerna att flyga. Sen är det väl frågan hur SBP ställer sig till lösningar som inte är Helbilsgodkända enligt ISO niotusennånting, men även dom har ju med tiden nått insikt för att många saker gör jobbet även om det inte stämmer med originalspec. Den stora faran är väl snarare EU-reglerna som verkar kunna ändras över år till annat om nån vill.

Nä, håller med helt - det är en sak om man ska ha det bara själv eller kränga vidare.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kort om OT så hoppas jag de förståsigpåare får rätt som nu spått att samhället börjar vänja sig vid tanken på distansjobb som man trodde skulle göra ett genombrott på 00-talet tills det konstaterades att många hade svårt att avstå dagspendlingen till fikahögkvarteret :D. Att jobba över nätet spar mycket tid och besvär när systemen inte slocknar - då kan numera även ett vanligt kontor stänga för dagen för att inget funkar :p.

När det gäller reservdelar och vår rätt att skruva själva tycks den frågan vara mycket mera under granskning från båda håll i Storbritannien att döma av vad jag läst i forum och hos t ex deras bilistorganisationers hemsidor som refererat remisskrivelser om ändringar i deras förordningar om trafik och fordon, MOT-godkännande vid besiktning m m. Klart, det lär väl få mindre betydelse för oss efter Brexit men ett frö som såtts brukar ju växa där det hamnat, i Bryssel t ex.

Det kom ett nytt paket från Autodoc till dörren efter lunch idag, alltid lite hjulaftonsstämning att öppna och checka av delarna mot packsedeln :D. Nu jäklar ska det väl bli lite skruvat ändå om inte den mytologiske Mr Murphy https://www.urbandictionary.com/define. ... phys%20Law lägger krokben.

Jo förresten - jänkarna har glömt tidsekvationen! Vid all bilmeka bör man dubblera den kalkylerade effektiva tiden som stipuleras i verkstädernas prisangivelser för ett arbete för att få den faktiska tidsåtgången (vare sig man väntar på att få ut sin bil därifrån eller gör det själv) och multiplicera med 3 för att gardera mot eventuella oväntade händelser som avdragna skruvar etc :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

volvov70n
Veteran
Inlägg: 120
Blev medlem: mån jun 04, 2018 7:47 pm
Namn: toni t
Kör: volvo
Ort: Skövde

Inlägg av volvov70n »

behöver man lämna in bil för programuppdateringar, min är från 2014 så knappast kommer något nytt ? möjligtvis för powershift?

Skriv svar