Knez - En massa Ford Capri
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Felet är att du har förgasare ;-)
Det är förstås värt att kolla grunderna, dvs ventilspel, kompressionsprov och kolla timing på kammen. Kolla också att fördelaren inte är galet glapp (men Bosch-fördelarna är sällan det).
Jag tror ändå det sitter i förgasaren, eller kringutrustningen. Är alla avgasreningsgrejer inkopplade eller är något sånt bortplockat? Eftersom det är så markant varierande varv skulle jag nästan tro på någon anti-stall-ventil eller decelerationsfunktion som går in.
Gustaf
Det är förstås värt att kolla grunderna, dvs ventilspel, kompressionsprov och kolla timing på kammen. Kolla också att fördelaren inte är galet glapp (men Bosch-fördelarna är sällan det).
Jag tror ändå det sitter i förgasaren, eller kringutrustningen. Är alla avgasreningsgrejer inkopplade eller är något sånt bortplockat? Eftersom det är så markant varierande varv skulle jag nästan tro på någon anti-stall-ventil eller decelerationsfunktion som går in.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
Tags:
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Har ju Haltech, insug och tank liggande för att konvertera till insprutare (och turbo för den delen). Men med besiktningen bara två månader bort skulle det vara skönt att få den att gå någorlunda så jag får den genom besiktningen innan jag börjar med tokplanerna.
All avgasrening är bortriven, resterande vakuumslangar kopplade rätt (har trippelkollat).
Den betedde sig dock lika innan saneringen av avgasreningen.
Inget glapp i fördelaren vad jag kan se eller känna.
Längtar tills jag får kasta ut förknasaren :P
Ska ta ett varv med startgas ikväll och se om jag hittar någon vakuumläcka.
All avgasrening är bortriven, resterande vakuumslangar kopplade rätt (har trippelkollat).
Den betedde sig dock lika innan saneringen av avgasreningen.
Inget glapp i fördelaren vad jag kan se eller känna.
Längtar tills jag får kasta ut förknasaren :P
Ska ta ett varv med startgas ikväll och se om jag hittar någon vakuumläcka.
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Hur är vakuum till fördelaren kopplat? Är vakuumklockan hel?
Det finns alltid en risk att man får ihop något fel när man rensar vakuumhärvan till avgasreningen, den påverkar ju rätt många saker. Har du kvar decelerationsventilen?
Sedan finns ju en risk att det är fel grejer i renoveringssatsen också :-(
Gustaf
Det finns alltid en risk att man får ihop något fel när man rensar vakuumhärvan till avgasreningen, den påverkar ju rätt många saker. Har du kvar decelerationsventilen?
Sedan finns ju en risk att det är fel grejer i renoveringssatsen också :-(
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Vakuumklockan är hel. Decelerationssidan på fördelaren är pluggad (nippeln närmast fördelarlocket), andra sidan är kopplad till vakuum från förgasaren (förgasarfoten, sidan mot ventilkåpan). Decelerationsventilen och allt annat skumt i avgasreningsväg är bortkopplat. Hålen de satt i i insuget är pluggade.
Den gick som sagt lika dåligt på tomgång med allt i avgasreningsväg påkopplat och innan renovering.
Sprayat startgas runt hela förgasaren utan att hitta en enda läcka. Otroligt frustrerande. Får man kasta den i soporna snart tro?
Den gick som sagt lika dåligt på tomgång med allt i avgasreningsväg påkopplat och innan renovering.
Sprayat startgas runt hela förgasaren utan att hitta en enda läcka. Otroligt frustrerande. Får man kasta den i soporna snart tro?
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Det är knappast felet, men plugga inte ena sidan på vakuumklockan, då kan inte membranet röra sig alls. Låt den vara öppen bara.
Men det är 15 år sedan jag brukskörde förgasar-Pinto, jag är inte riktigt up-to-date med allt. Du har ingen annan förgasare att bara testa med?
Gustaf
Men det är 15 år sedan jag brukskörde förgasar-Pinto, jag är inte riktigt up-to-date med allt. Du har ingen annan förgasare att bara testa med?
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Granworth
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
- Namn: Kristian S
- Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto. - Ort: Trelleborg
- Medlemsnummer: 540
haj
en kanske helt dum fråga , men har du en EGR ventil ??
har haft en del problem med dessa , trasiga membran , hänger sig , osv...
sen , kollat slangen till bromsservot och backventilen till den , kan oxå ge lite konstiga fenomen..
// MVH
en kanske helt dum fråga , men har du en EGR ventil ??
har haft en del problem med dessa , trasiga membran , hänger sig , osv...
sen , kollat slangen till bromsservot och backventilen till den , kan oxå ge lite konstiga fenomen..
// MVH
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
Ge mig en eller två bilder på förgasaren så man ser
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
Precis bakom spjället? Det är hålen för tomgång/lågfart-kretsen. Det förklarar en hel del. En weber 32 36 går helt underbart med rätt rengöring.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Har klurat lite och jag tror jag håller Bruno så gott som original och lägger framledes fokus på att få igång Svarten.
Lite bilder på häckarna som står och väntar på sommaren i garaget: Fick en uppsättning 15" originalfälgar från Escort RS Turbo av en gammal jobbarkompis. Får provmontera på Caprin i alla fall, men det känns som dom inte riktigt kommer passa heller. Förhoppningsvis kommer det lite fler och roligare uppdateringar under vintern
Lite bilder på häckarna som står och väntar på sommaren i garaget: Fick en uppsättning 15" originalfälgar från Escort RS Turbo av en gammal jobbarkompis. Får provmontera på Caprin i alla fall, men det känns som dom inte riktigt kommer passa heller. Förhoppningsvis kommer det lite fler och roligare uppdateringar under vintern
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Det behövs spacers för att Escortfälgarna ska lira på Capri, de kommer ta i fjäderbenen annars. Det bör vara ET runt 40 på de fälgarna och över 20 nånstans på Capri brukar bli problematiskt. Men 20-25 mm spacers fixar saken om du vill använda de där hjulen.
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt: