Förvaring av avtagbar dragkrok Mondeo MK4?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
wenom666
Veteran
Inlägg: 105
Blev medlem: tis aug 13, 2013 11:48 am
Namn: Amir S
Kör: Mondeo MK4 2.0 TDCI 163hk
Ort: Sundbyberg

Förvaring av avtagbar dragkrok Mondeo MK4?

Inlägg av wenom666 »

Tjena igen!

Kanske en dum fråga men... Har köpt en Mondeo MK4 Kombi som har en avtagbar dragkrok. Den låg löst i bakluckan när jag köpte bilen.
Undrar om det finns ett speciellt ställe att förvara den i?
Under mattan i bakluckan finns inte mycket plats, reservdäck finns ej där är en baslåda.
Vart ska man förvara den, farligt att ha den i bakluckan sådär bara ifall man skulle bli tvungen att bromsa hastigt och hårt.

wenom666
Veteran
Inlägg: 105
Blev medlem: tis aug 13, 2013 11:48 am
Namn: Amir S
Kör: Mondeo MK4 2.0 TDCI 163hk
Ort: Sundbyberg

Inlägg av wenom666 »

Förmodar att det inte finns något speciellt ställe att förvara den på?
Ni som har avtagbar dragkrok vart förvarar ni eran, kanske bäst att ha den hemma och slippa tänka på det mera :-D

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6471
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

har min på hela tiden ;),, ska byta till fast,, men finns ju massor av fack under bagagerumsmattan,, stoppa in den där

Holma
Veteran
Inlägg: 978
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Har min under bagagegolvet vid reservhjulet. Drar sällan släp med den annars hade jag bytt till en fast krok...

Granadadr: Hur fungerar det att ha den på vintertid? Krokarna brukar väl kärva ihop rätt duktigt av saltet.

wenom666
Veteran
Inlägg: 105
Blev medlem: tis aug 13, 2013 11:48 am
Namn: Amir S
Kör: Mondeo MK4 2.0 TDCI 163hk
Ort: Sundbyberg

Inlägg av wenom666 »

granadadr skrev:har min på hela tiden ;),, ska byta till fast,, men finns ju massor av fack under bagagerumsmattan,, stoppa in den där
Har en baslåda där då jag har premium sound så mycket plats för mer grejer finns inte.

Ford4Life
Veteran
Inlägg: 601
Blev medlem: ons sep 23, 2009 5:24 pm
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD
Ort: Härnösand

Inlägg av Ford4Life »

Kan du inte ha den i en lämplig låda i bagageutrymmet? Så stor är den väl inte?

getsome
Legend
Inlägg: 1524
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Har också premium sound och där fins hur mycket småfack som helst i frigoliten , du ska även fått med en blå tygpåse till den så du inte smutsar ner inredningen

Holma
Veteran
Inlägg: 978
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Min orginalkrok är för bred för att få plats i frigoliten runt reservhjulet.
Det kanske går att hacka ur den så vredet får plats men inget jag tänker försöka mig på, jag har ju plats ändå.

Har ni "reservhjul på burk" när ni har en baslåda i baljan?

getsome
Legend
Inlägg: 1524
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Har haft orginalet (kompressor och flaska med gegga) men slängde ut baslådan (den gör ingen skillnad enl mitt tycke) och slängde in ett 17 tums nödhjul och domkraft.

wenom666
Veteran
Inlägg: 105
Blev medlem: tis aug 13, 2013 11:48 am
Namn: Amir S
Kör: Mondeo MK4 2.0 TDCI 163hk
Ort: Sundbyberg

Inlägg av wenom666 »

getsome skrev:Har också premium sound och där fins hur mycket småfack som helst i frigoliten , du ska även fått med en blå tygpåse till den så du inte smutsar ner inredningen
Någon blå tygpåse har jag ej sett, ska gräva lite i bak och se om den ligger någonstans.
Småfacken i frigoliten är inte lämpliga för kroken, just nu ligger den i sido facket på höger sida i bakluckan.

wenom666
Veteran
Inlägg: 105
Blev medlem: tis aug 13, 2013 11:48 am
Namn: Amir S
Kör: Mondeo MK4 2.0 TDCI 163hk
Ort: Sundbyberg

Inlägg av wenom666 »

Holma skrev:Min orginalkrok är för bred för att få plats i frigoliten runt reservhjulet.
Det kanske går att hacka ur den så vredet får plats men inget jag tänker försöka mig på, jag har ju plats ändå.

Har ni "reservhjul på burk" när ni har en baslåda i baljan?
Stämmer, reservhjul på burk :)

Holma
Veteran
Inlägg: 978
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Jag behövde kroken idag så jag passade på att ta ett kort hur det ser ut i min bil med reservhjul.

Jag hade testat att koppla ur baslådan, om du som getsome inte märker någon större skillnad så ur med den och i med reservhjul/dragkrok istället. Ett reservhjul är rätt trevligt att ha om du får riktig punka också...
Bilagor
20190809_120211.jpg

wenom666
Veteran
Inlägg: 105
Blev medlem: tis aug 13, 2013 11:48 am
Namn: Amir S
Kör: Mondeo MK4 2.0 TDCI 163hk
Ort: Sundbyberg

Inlägg av wenom666 »

Holma skrev:Jag behövde kroken idag så jag passade på att ta ett kort hur det ser ut i min bil med reservhjul.

Jag hade testat att koppla ur baslådan, om du som getsome inte märker någon större skillnad så ur med den och i med reservhjul/dragkrok istället. Ett reservhjul är rätt trevligt att ha om du får riktig punka också...
Ser lite annorlunda ut på min även om jag tar bort baslådan.
Min är en 2011 Facelift, vad har du?

Holma
Veteran
Inlägg: 978
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

wenom666 skrev:Ser lite annorlunda ut på min även om jag tar bort baslådan.
Min är en 2011 Facelift, vad har du?
2008, inte facelift :D

hgpuke
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: lör nov 05, 2011 2:30 pm
Namn: Hans-Göran Puke
Kör: Ford Galaxy
Ort: Linköping

Inlägg av hgpuke »

Holma skrev:Har min under bagagegolvet vid reservhjulet. Drar sällan släp med den annars hade jag bytt till en fast krok...

Granadadr: Hur fungerar det att ha den på vintertid? Krokarna brukar väl kärva ihop rätt duktigt av saltet.
Hade en sån avtagbar dragkrok till min Mondeo 2011 och lät den sitta på. Det slutade tyvärr med verkstadsbesök eftersom den rostade fast, och besiktningen kräver att man skall kunna ta loss den om det står att den är losstagbar. Åtminstone var det så för mig. Det slutade med att jag bytte till en fast. Så mitt tips är att inte ha den monterad hela tiden, alternativt att byta till en fast krok.

Skriv svar