Dzettervall - Sierra Cosworth 4x4
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
Dzettervall - Sierra Cosworth 4x4
Dags för nytt projekt, handlade på mig en Sierra laser 87a för något år sen. Gick då med en turbokonverterad V6a, GT40 agg som levererade 370hk.
Karossmässigt lite rost i skärmkanter och nederdel av dörrarna, annars fint skick. Halvbur satt i från start. Bakvagn lite rostig och kommer uppgraderas.
Tänkte nu bygga Rs500 replika med 4x4 cosworth drivlina. Har börjar riva en del så uppdaterar allt eftersom.
Karossmässigt lite rost i skärmkanter och nederdel av dörrarna, annars fint skick. Halvbur satt i från start. Bakvagn lite rostig och kommer uppgraderas.
Tänkte nu bygga Rs500 replika med 4x4 cosworth drivlina. Har börjar riva en del så uppdaterar allt eftersom.
- Bilagor
-
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Kul, ett till ballt projekt att följa
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6237
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
OjDzettervall skrev:Dags för nytt projekt, handlade på mig en Sierra laser 87a för något år sen. Gick då med en turbokonverterad V6a, GT40 agg som levererade 370hk.
Karossmässigt lite rost i skärmkanter och nederdel av dörrarna, annars fint skick. Halvbur satt i från start. Bakvagn lite rostig och kommer uppgraderas.
Tänkte nu bygga Rs500 replika med 4x4 cosworth drivlina. Har börjar riva en del så uppdaterar allt eftersom.
Spännande konvertering
Såg denna feting på Tumblr
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Kul med nya projekt på sidan!
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
Motorn renoveras i etapper, satsar på pålitliga 500hk.
200block som är inne hos Ultra Motors i Södertälje, honat, planats, långbultats, nya stakar och kolvar, väntar på vev som har vart slut hos leverantör ett tag. Kommer landa på 2.1L (återkommer med mer specs på grejerna)
Toppen har gått med 600+ hästar på en driftbil, ska plockas i sär och kollas, troligtvis byta någon kam för bättre köregenskaper.
Wrc vevhusventilation, hört både bra och dåligt om den, men ser ballt ut och värt att provas. Nylonomspunna slangar och modifierad sump med AN-koppling.
CP-service rostfritt grenrör, ska färdigställas med fläns för wastegate, kommer bli en TIAL 44mm.
Garrett gtx3067r turbo, liten snurra som räcker för ändamålet.
Någon som har erfarenhet av denna eller andra tips?
HART 8 injector plenum, med dagens teknik behöver man inte alla spridare, men även det ser jävligt ballt ut.
200block som är inne hos Ultra Motors i Södertälje, honat, planats, långbultats, nya stakar och kolvar, väntar på vev som har vart slut hos leverantör ett tag. Kommer landa på 2.1L (återkommer med mer specs på grejerna)
Toppen har gått med 600+ hästar på en driftbil, ska plockas i sär och kollas, troligtvis byta någon kam för bättre köregenskaper.
Wrc vevhusventilation, hört både bra och dåligt om den, men ser ballt ut och värt att provas. Nylonomspunna slangar och modifierad sump med AN-koppling.
CP-service rostfritt grenrör, ska färdigställas med fläns för wastegate, kommer bli en TIAL 44mm.
Garrett gtx3067r turbo, liten snurra som räcker för ändamålet.
Någon som har erfarenhet av denna eller andra tips?
HART 8 injector plenum, med dagens teknik behöver man inte alla spridare, men även det ser jävligt ballt ut.
- Bilagor
-
-
-
-
-
-
-
- Granworth
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
- Namn: Kristian S
- Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto. - Ort: Trelleborg
- Medlemsnummer: 540
Hej.
Ja med tanke på hur ditt / dina andra byggen har sett ut så kommer det bara bli gott att följa ...
Hur e tanken ?? ska du ta ut svängarna rejält ??
.... grymt sa grisen ...;)
Ja med tanke på hur ditt / dina andra byggen har sett ut så kommer det bara bli gott att följa ...
Hur e tanken ?? ska du ta ut svängarna rejält ??
.... grymt sa grisen ...;)
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
Kul!Granworth skrev:Hej.
Ja med tanke på hur ditt / dina andra byggen har sett ut så kommer det bara bli gott att följa ...
Hur e tanken ?? ska du ta ut svängarna rejält ??
.... grymt sa grisen ...;)
Första tanken var att bara slipa av ytrost och på med rs500 plasten. Sen byta motor. Men det går fort utför när man snubblar över lite spännande delar, motorfirma kommer med lite idéer, så det kan nog bli att det drar iväg lite grann iaf