Peän - Taunus 2,0 kombi -81
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7065
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Får fram att det ska var en tändmodul?Peän skrev:Vad gör den här?
Sökning ger nån slags ECU control unit... typ
Nummer 44 på denna sida: LÄNK
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Har du något stag till bränslepumpen eller hänger den bara i slangen? Jag kör på liknande sätt och har haft lite problem med att röret som går genom "locket" släpper i lödningen. Nu har jag fixerat röret mot returröret med en form av klammer och då verkar det funka bättre.
Metallkoppen runt fördelarlocket är inte kritisk.
Gustaf
Metallkoppen runt fördelarlocket är inte kritisk.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7065
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Efter lite mer Googlande så hittade jag det här om Scorpion (eller Granada Mk3):Peän skrev:2 av kablarna visade sig gå till kontaktdonet till servopumpen....
\RickardAt low speeds, the variable-rate power steering promises a level of feedback on a par with a Sapphire Cosworth, but beyond 20mph it becomes fingertip-light. That makes the first few high-speed bends a bit disconcerting. The car’s nose is hard to place, but it doesn’t take long to realise how incredibly well composed the suspension is on this 1.4-ton monster. Turn in hard and there’s no sudden lateral lurch or nose- bounce into wheel-flailing understeer. It remains impressively neutral, faithful to its line, and so level you’d think it must have some kind of active suspension system. It doesn't. It has conventional McPherson struts up front and transverse arms at the rear, kept in check with anti- roll bars, but Cosworth was thorough in setting up the spring and damper rates.
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Veteran
- Inlägg: 430
- Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
- Namn: Peter Karlsson
- Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
- Ort: Gränna
- Medlemsnummer: 337
Röret är betydlig bättre lött än originalet och eftersom det inte är en svängbil borde det funka. Ska naturligtvis hålla ett öga på det och så småningom ska det dit skvalpskott och passar väl på att staga då.therealpinto skrev:Har du något stag till bränslepumpen eller hänger den bara i slangen? Jag kör på liknande sätt och har haft lite problem med att röret som går genom "locket" släpper i lödningen. Nu har jag fixerat röret mot returröret med en form av klammer och då verkar det funka bättre.
Metallkoppen runt fördelarlocket är inte kritisk.
Gustaf
Ok
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7065
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Nr 17 går till stift 10 på ECU:n och det verkar bara vara till tryckgivare och sånt till AC:n?Peän skrev:Borde varit lite bilder å rapporteringar gjorda innan dett inlägg
Startförsök gjort..... startmotor funkar, bränslepump gick vid test innan jag kopplade in ECUn.
Ingen gnista.....
Vad har jag missat???
Använt detta schema....
Nr 17.... STOP FAKTOR är jag lite undrande över....
Har du 12V på den svarta kabeln på tändspolen med tändningen på?
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Vad kommer schemat från?
Har du spänning på de andra komponenterna som matas av huvudrelät? Går soppapumpen när du kör på startmotorn?
Oftast missar man en jordpunkt, den som förser huvudrelät med jord till stift 85. Kolla alla bruna kablar...de är jord.
Gustaf
Har du spänning på de andra komponenterna som matas av huvudrelät? Går soppapumpen när du kör på startmotorn?
Oftast missar man en jordpunkt, den som förser huvudrelät med jord till stift 85. Kolla alla bruna kablar...de är jord.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7065
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Ser ut att komma direkt från tändningslåset, använder du säkringsbox och allting från Scorpion?Peän skrev:Ahaa, AC hade den ju.. tryckvakt för att veta om den kan slå på kylfläkten
Tror jag kollade + till spolen... det blev liiite sent inatt
Om jag inte har ström där då? Tips....
Kabeln från tändningslåset ser ut att vara en 5-polig kontakt som ansluts till centralsäkringsdosan.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Veteran
- Inlägg: 430
- Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
- Namn: Peter Karlsson
- Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
- Ort: Gränna
- Medlemsnummer: 337
Nu har jag grejat lite...
Schemat hittade jag här:
ftp://ftp.capri.pl/user/trojkat/elektro ... EZ_KAT.jpg
Ser det ok ut?
Det behövs ju bara 2 relän enligt det schemat så jag skrotade orginalgrejerna.
Hade tolkat matningen till systemströmmen fel... typ...
Allt som var kvar av helbruna jordkablar är jordade...
Nu slår huvudrelät på.. som det gjorde innan... och bränslepumpen går men stannar efter
1-2sek... pumpen startar inte om jag kör startmotorn(som snurrar på i raskt tempo)
Har ingen tändström...
Schemat hittade jag här:
ftp://ftp.capri.pl/user/trojkat/elektro ... EZ_KAT.jpg
Ser det ok ut?
Det behövs ju bara 2 relän enligt det schemat så jag skrotade orginalgrejerna.
Hade tolkat matningen till systemströmmen fel... typ...
Allt som var kvar av helbruna jordkablar är jordade...
Nu slår huvudrelät på.. som det gjorde innan... och bränslepumpen går men stannar efter
1-2sek... pumpen startar inte om jag kör startmotorn(som snurrar på i raskt tempo)
Har ingen tändström...
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7065
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Har du 12V på tändspolen nu?Peän skrev:Nu har jag grejat lite...
Schemat hittade jag här:
ftp://ftp.capri.pl/user/trojkat/elektro ... EZ_KAT.jpg
Ser det ok ut?
Det behövs ju bara 2 relän enligt det schemat så jag skrotade orginalgrejerna.
Hade tolkat matningen till systemströmmen fel... typ...
Allt som var kvar av helbruna jordkablar är jordade...
Nu slår huvudrelät på.. som det gjorde innan... och bränslepumpen går men stannar efter
1-2sek... pumpen startar inte om jag kör startmotorn(som snurrar på i raskt tempo)
Har ingen tändström...
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande