BILDER! vad köpte du senast till bilen?

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
Användarvisningsbild
zowix
Veteran
Inlägg: 530
Blev medlem: fre mar 27, 2015 5:23 pm
Namn: Björn B
Kör: Fiesta ST+ -15
Ort: Gävle

Inlägg av zowix »

Nu blir det seriöst med första uppsättningen r-däck i form av toyo r888 :starter:
Bilagor
IMG_20180824_125301.jpg

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2336
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ängebo

Inlägg av fordmaffian »

Fick bli 4 white spoke fälgar till min ena vita Granada


Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inofficiell scorpio expert :saythat:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hämtade ut ett till paket från Mister Auto (.se) igår, inget är som hårda paket :D. 1 sats tändstift (Bosch std), framhjulslagersatser (SKF) till fyra hjul, bromsklossar (TRW) för två byten, två p-ändar (Febi Bilstein), inget märkeslöst i vita askar känns extra trevligt när det gäller säkerhetskritiska detaljer.

Just då 25% rabatt på i vissa fall redan nersatta priser (vissa märken, gissar de gallrar utbudet:() för märkesdelar till TC-Taunusen (men det behövdes en del sniffande runt sajten för att hitta vissa delar under Granada-rubrik), 1275 spänn hemma för alltihop. Skulle tro jag blir nöjd. :dance2:
Bilagor
hårt paket - mister-auto okt-18.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2336
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ängebo

BILDER! vad köpte du senast till bilen?

Inlägg av fordmaffian »

Släggmek skrev:Hämtade ut ett till paket från Mister Auto (.se) igår, inget är som hårda paket Bild. 1 sats tändstift (Bosch std), framhjulslagersatser (SKF) till fyra hjul, bromsklossar (TRW) för två byten, två p-ändar (Febi Bilstein), inget märkeslöst i vita askar känns extra trevligt när det gäller säkerhetskritiska detaljer.



Just då 25% rabatt på i vissa fall redan nersatta priser (vissa märken, gissar de gallrar utbudet:() för märkesdelar till TC-Taunusen (men det behövdes en del sniffande runt sajten för att hitta vissa delar under Granada-rubrik), 1275 spänn hemma för alltihop. Skulle tro jag blir nöjd. :dance2:


Vet du om de går att få tag på nedre spindelled till Granada på nämnda sida? Eller för all del på nån annan sida Bild min favorit är autodoc för reservdelsköp BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inofficiell scorpio expert :saythat:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Inte vad jag såg listat hos Mister Auto för Granada (verkar som att vissa delar till modellen städats ut ur databasen "alla" använder). Å andra sidan så är denna https://www.mister-auto.se/spindelled/m ... _t=default nedre spindelled listad överlag för Taunus-Cortina upp till -79 och enligt många hänvisningar jag läst samma detalj på både Granada mk I/II 1972-85 och bakhjulsdrivna Taunus M-serien t o m 1974, har för mig m fl.

Utan att ha rivit isär men måttjämfört det som gick på plats tycks det stämma åtminstone mot min Taunus 17M P3 (1960-64) som ska ha samma nedre spindelled som P5 så det bör stämma mot uppgifterna om match för Granada då också. Den finns också här listad för Taunus 1600, så har jag undvikit partisk reklam som nån j-la influencer :D: https://www.bildelaronline24.se/oen/1613139.

Utan garanti är jag 99% säker att denna nedre spindelled passar Granada också :) - men man ska ju alltid kolla noga själv att allt passar precis, eftersom branschen själv ibland smygändrar detaljer för att skapa en "one-size-fits-all" och minska lagerhållningen för gamla modeller (som exempel; enhetlig handbromswire till Taunus-Cortina, original var olika mellan 1973 och senare och sedan/coupé hade kortare wire än kombi men allt löstes med en annan justeringshylsa).

Här https://www.bildelaronline24.se/ford/gr ... led-kulled är btw övre spindelled för Granada (en annan än Taunus-Cortinas), prisnersatt brukar betyda snart utgående så det är nog dags att hamstra medan det finns i sortimentet, inget jag sett hos andra på länge. Här är en till övre https://www.bildelaronline24.se/swag/2136984 och med några OEM-nummer för USA-Ford 72GB3263A2E, 78GB3263AB, 880X3K209FA som också hänvisas till för övre spindelleden men detta bör kollas noga eftersom det saknas modellreferenser. Sen gammalt vet jag iofs att det finns matchningar ibland mellan Europa- och USA-Fordar, svårigheten är att dra linjer mellan rätt prickar.

Man får se upp lite vid delsökande på nätet; Scorpio mk I såldes som Granada mk III i UK och USA hade en helt egen Granada som kom till Sverige som Mercury Monarch, inget matchar där vad jag vet.

Nyfiken fråga förresten - får man köra såna där flak-Transit med stora axlarna/dubbelbakhjul på B-kort eller är totalvikten för hög? Syns ju idealiska annars som biltransporten du tänker bygga. :)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2336
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ängebo

Inlägg av fordmaffian »

Släggmek skrev:Inte vad jag såg listat hos Mister Auto för Granada (verkar som att vissa delar till modellen städats ut ur databasen "alla" använder). Å andra sidan så är denna https://www.mister-auto.se/spindelled/m ... _t=default nedre spindelled listad överlag för Taunus-Cortina upp till -79 och enligt många hänvisningar jag läst samma detalj på både Granada mk I/II 1972-85 och bakhjulsdrivna Taunus M-serien t o m 1974, har för mig m fl.

Utan att ha rivit isär men måttjämfört det som gick på plats tycks det stämma åtminstone mot min Taunus 17M P3 (1960-64) som ska ha samma nedre spindelled som P5 så det bör stämma mot uppgifterna om match för Granada då också. Den finns också här listad för Taunus 1600, så har jag undvikit partisk reklam som nån j-la influencer :D: https://www.bildelaronline24.se/oen/1613139.

Utan garanti är jag 99% säker att denna nedre spindelled passar Granada också :) - men man ska ju alltid kolla noga själv att allt passar precis, eftersom branschen själv ibland smygändrar detaljer för att skapa en "one-size-fits-all" och minska lagerhållningen för gamla modeller (som exempel; enhetlig handbromswire till Taunus-Cortina, original var olika mellan 1973 och senare och sedan/coupé hade kortare wire än kombi men allt löstes med en annan justeringshylsa).

Här https://www.bildelaronline24.se/ford/gr ... led-kulled är btw övre spindelled för Granada (en annan än Taunus-Cortinas), prisnersatt brukar betyda snart utgående så det är nog dags att hamstra medan det finns i sortimentet, inget jag sett hos andra på länge. Här är en till övre https://www.bildelaronline24.se/swag/2136984 och med några OEM-nummer för USA-Ford 72GB3263A2E, 78GB3263AB, 880X3K209FA som också hänvisas till för övre spindelleden men detta bör kollas noga eftersom det saknas modellreferenser. Sen gammalt vet jag iofs att det finns matchningar ibland mellan Europa- och USA-Fordar, svårigheten är att dra linjer mellan rätt prickar.

Man får se upp lite vid delsökande på nätet; Scorpio mk I såldes som Granada mk III i UK och USA hade en helt egen Granada som kom till Sverige som Mercury Monarch, inget matchar där vad jag vet.

Nyfiken fråga förresten - får man köra såna där flak-Transit med stora axlarna/dubbelbakhjul på B-kort eller är totalvikten för hög? Syns ju idealiska annars som biltransporten du tänker bygga. :)


Ahh härligt!

Ja denna är de vanligt b-körkort som gäller eftersom totalvikten är 3.5 ton, fordon upp till 3.5 ton krävs enbart b kort så denna blev riktigt idealisk, däremot funderar jag på om en nyare piggare diesel och 5 växlat ska få hitta ner i den då den som sitter i nu skulle nog vara döden allt över 2 mils radie 🤣


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inofficiell scorpio expert :saythat:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Precis vad jag hoppades :D. Jag brukar se en sen mk 1 dubbelhjuling med skylift på som otroligt nog bara går och går som hantverkarkärra sen urminnes, Essex V4 till trots. Tanken svävar att blir den pensionerad nån gång och inte går direkt till skroten så vore den högvilt för nåt sånt där projekt :villha:. Bilder, ja... jag som inte lyckats ta nån bild på den, står den väl parkerad har jag alltid glömt kameramobilen hemma...:banghead:

Mjo, nu kommer minnet igång. Granada HAR samma nedre spindelled h/v som Taunus-Cortina (men inte övre alltså). Och samma p-ändar h/v.

Sorry alla för brist på bilder av bitarna men allt för att hålla en "Granny" rullande, eller hur ;)?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5658
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Blev en Sierra.... brings back old memories...
Bilagor
20181014_125545.jpg

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1750
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Martin skrev:Blev en Sierra.... brings back old memories...
Vad är planen för denna då? säg nu inte att den ska förbli original för det klara du inte ändå;)

Är den ny lackad?

Mvh Linus
FORD CLUB SWEDEN

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5658
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Johansson skrev:Vad är planen för denna då? säg nu inte att den ska förbli original för det klara du inte ändå;)

Är den ny lackad?

Mvh Linus
Original nej nej.. Denna ska bli 330kit bil med Compomotive hjul (har både 18" Th1882 samt Old style Mo6) Coilovers och 3" system. Ska bli en tribute till min Första Magenta jag hade. som jag köpte för snart 18år sedan !!!
Ja den är nylackad hela bilen :D

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Får väl skicka in bilderna här också, blir ny hjulupphängning på hela bilen inför säsongen 2019. En sk 6 gradersbakvagn kommer trilla dit i aktern.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Inlägg: 1191
Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4
Ort: stockholm
Medlemsnummer: 328

Inlägg av saabchef »

Jättefin sån skulle man ha! :)
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2336
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ängebo

BILDER! vad köpte du senast till bilen?

Inlägg av fordmaffian »

Köpte en jättedyr oljeplugg på ddesign hela 40 spännBild Bild


Skickat från min iPhone med TapatalkBild
Inofficiell scorpio expert :saythat:

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 8331
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Inte köpt, men tillverkat själv :).

Kåpa till fördelaren som ersätter fördelarlocket.
Bilagor
20190317_104749.jpg
20190316_173756.jpg
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5455
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Järnkaminen skrev:Inte köpt, men tillverkat själv :).

Kåpa till fördelaren som ersätter fördelarlocket.
Grymmare blir det inte, Custom made är ball :av-26:
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Skriv svar