Peän - Taunus 2,0 kombi -81

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det där är inte schema till 2.9 med katalysator, i alla fall inte svenska systemet, eftersom den har luftmängdmätare inritat.

Jämför gärna mot bifogade filer, som kommer från Fords dokumentation. Jag hinner själv inte jämföra nu ;-)

Gustaf
Bilagor
29_enkelt_schema.pdf
(4.7 MiB) Nerladdad 20 gånger
29_fordschema.pdf
(1.01 MiB) Nerladdad 21 gånger
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Peän
Veteran
Inlägg: 411
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Ort: Gränna
Medlemsnummer: 337

Inlägg av Peän »


Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det ser bättre ut men jag är inte överens med hur de ritat spänningsmatningen till reläerna. Lila kabeln som börjar med 90, går till stift 1 på ECU (som ska ha konstantström, dvs alltid spänning, så kallat keep alive memory). Men sedan går samma matning vidare till båda reläerna.

Jag menar att huvudreläet (05 i ditt schema) ska matas med tändningsplus, annars kommer det ligga draget hela tiden.

På det "enkla" schemat jag laddade upp är det ritat så men det är ett felsökningschema, det mer komplicerade schemat visar en annan inkoppling.

Nu är det kanske inte orsaken till dina bekymmer, men...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Peän
Veteran
Inlägg: 411
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Ort: Gränna
Medlemsnummer: 337

Inlägg av Peän »

therealpinto skrev:Det ser bättre ut men jag är inte överens med hur de ritat spänningsmatningen till reläerna. Lila kabeln som börjar med 90, går till stift 1 på ECU (som ska ha konstantström, dvs alltid spänning, så kallat keep alive memory). Men sedan går samma matning vidare till båda reläerna.

Keep alive... såg jag nånstans ja :)


Jag menar att huvudreläet (05 i ditt schema) ska matas med tändningsplus, annars kommer det ligga draget hela tiden.

Fixat...


På det "enkla" schemat jag laddade upp är det ritat så men det är ett felsökningschema, det mer komplicerade schemat visar en annan inkoppling.

Nu är det kanske inte orsaken till dina bekymmer, men...

Gustaf

Ska sprätta upp härvan igen å kvadruppel-kolla allt.....

Peän
Veteran
Inlägg: 411
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Ort: Gränna
Medlemsnummer: 337

Inlägg av Peän »

RickardEM skrev:Har du 12V på tändspolen nu? :)

\Rickard

Noo :/

Peän
Veteran
Inlägg: 411
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Ort: Gränna
Medlemsnummer: 337

Inlägg av Peän »

Enligt schemorna ska 16 och 49 hänga ihop men gör det ej nu....

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Enligt schemat går de i så fall ihop rätt nära ECU. Kolla det men jag är inne på att det är en skärmjord.

Men tändspolen matas av den svarta kabeln från tändningslåset, den delas upp till en svart-gul som ger + till huvudreläet när tändningen är på. Om huvudreläet drar, så ska du ha spänning till spolen också om inte den skarven/uppdelningen är problemet. Dock kan det sitta en startspärr på den skarven om bilen hade larm original, kolla upp det.

Kontaktstycket är C-2055, bör vara nära ECU också. Kolla efter något med svarta och svart-gula kablar.

En annan sak du kan kolla är att du har +12V på alla svarta kablar med tändning på. Svart ska ha just tändplus, rätt enkelt att minnas.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Peän
Veteran
Inlägg: 411
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Ort: Gränna
Medlemsnummer: 337

Inlägg av Peän »

Den hade ingen startspärr :)
Ska göra en djupdykning i härvan imorrn :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

...och den kommer från en bil med manuell låda?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Peän
Veteran
Inlägg: 411
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Ort: Gränna
Medlemsnummer: 337

Inlägg av Peän »

therealpinto skrev:...och den kommer från en bil med manuell låda?

Gustaf
Japp...... fast kan ju inte svära på att boxen gör det...

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Kolla numret på den för säkerhets skull...

Men jag skulle ändå säga att det troligen är fel i matningen av kabelhärvan nånstans.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Peän
Veteran
Inlägg: 411
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Ort: Gränna
Medlemsnummer: 337

Inlägg av Peän »

therealpinto skrev:Kolla numret på den för säkerhets skull...

Men jag skulle ändå säga att det troligen är fel i matningen av kabelhärvan nånstans.

Gustaf
Det är en manuell box :)

99 på det polska schemat ska alltså bara ha ström medan startmotorn går ... startläge på nyckeln?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, det kan man säga. Den matas via stöldkyddsrelä/startrelä för automatlåda enligt schemat. Men startläge från nyckeln är korrekt. Det är dock bara en signal till tändmodulen om ett speciellt "startläge".

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Peän
Veteran
Inlägg: 411
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Ort: Gränna
Medlemsnummer: 337

Inlägg av Peän »

Häpp! Hade missat en kabel bland de ”svarta” ..... :/
Så nu går den ��

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Så bra :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar