Peän - Taunus 2,0 kombi -81
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10239
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Det där är inte schema till 2.9 med katalysator, i alla fall inte svenska systemet, eftersom den har luftmängdmätare inritat.
Jämför gärna mot bifogade filer, som kommer från Fords dokumentation. Jag hinner själv inte jämföra nu ;-)
Gustaf
Jämför gärna mot bifogade filer, som kommer från Fords dokumentation. Jag hinner själv inte jämföra nu ;-)
Gustaf
- Bilagor
-
29_enkelt_schema.pdf
- (4.7 MiB) Nerladdad 36 gånger
-
29_fordschema.pdf
- (1.01 MiB) Nerladdad 37 gånger
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10239
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Det ser bättre ut men jag är inte överens med hur de ritat spänningsmatningen till reläerna. Lila kabeln som börjar med 90, går till stift 1 på ECU (som ska ha konstantström, dvs alltid spänning, så kallat keep alive memory). Men sedan går samma matning vidare till båda reläerna.
Jag menar att huvudreläet (05 i ditt schema) ska matas med tändningsplus, annars kommer det ligga draget hela tiden.
På det "enkla" schemat jag laddade upp är det ritat så men det är ett felsökningschema, det mer komplicerade schemat visar en annan inkoppling.
Nu är det kanske inte orsaken till dina bekymmer, men...
Gustaf
Jag menar att huvudreläet (05 i ditt schema) ska matas med tändningsplus, annars kommer det ligga draget hela tiden.
På det "enkla" schemat jag laddade upp är det ritat så men det är ett felsökningschema, det mer komplicerade schemat visar en annan inkoppling.
Nu är det kanske inte orsaken till dina bekymmer, men...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 415
- Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
- Namn: Peter Karlsson
- Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
- Ort: Gränna
- Medlemsnummer: 337

therealpinto skrev:Det ser bättre ut men jag är inte överens med hur de ritat spänningsmatningen till reläerna. Lila kabeln som börjar med 90, går till stift 1 på ECU (som ska ha konstantström, dvs alltid spänning, så kallat keep alive memory). Men sedan går samma matning vidare till båda reläerna.
Keep alive... såg jag nånstans ja
Jag menar att huvudreläet (05 i ditt schema) ska matas med tändningsplus, annars kommer det ligga draget hela tiden.
Fixat...
På det "enkla" schemat jag laddade upp är det ritat så men det är ett felsökningschema, det mer komplicerade schemat visar en annan inkoppling.
Nu är det kanske inte orsaken till dina bekymmer, men...
Gustaf
Ska sprätta upp härvan igen å kvadruppel-kolla allt.....
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10239
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Enligt schemat går de i så fall ihop rätt nära ECU. Kolla det men jag är inne på att det är en skärmjord.
Men tändspolen matas av den svarta kabeln från tändningslåset, den delas upp till en svart-gul som ger + till huvudreläet när tändningen är på. Om huvudreläet drar, så ska du ha spänning till spolen också om inte den skarven/uppdelningen är problemet. Dock kan det sitta en startspärr på den skarven om bilen hade larm original, kolla upp det.
Kontaktstycket är C-2055, bör vara nära ECU också. Kolla efter något med svarta och svart-gula kablar.
En annan sak du kan kolla är att du har +12V på alla svarta kablar med tändning på. Svart ska ha just tändplus, rätt enkelt att minnas.
Gustaf
Men tändspolen matas av den svarta kabeln från tändningslåset, den delas upp till en svart-gul som ger + till huvudreläet när tändningen är på. Om huvudreläet drar, så ska du ha spänning till spolen också om inte den skarven/uppdelningen är problemet. Dock kan det sitta en startspärr på den skarven om bilen hade larm original, kolla upp det.
Kontaktstycket är C-2055, bör vara nära ECU också. Kolla efter något med svarta och svart-gula kablar.
En annan sak du kan kolla är att du har +12V på alla svarta kablar med tändning på. Svart ska ha just tändplus, rätt enkelt att minnas.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10239
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10239
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10239
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10239
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
