Fredin - Cosworth rejser

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
jeims
Legend
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

En annan fråga, har du vägt bilen?

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

jeims skrev:En annan fråga, har du vägt bilen?
Ja, bra fråga. Det har jag.
Har fått en dum idé att börja tävla med bilen. Alltså inte bara time attack utan riktig racing dörr mot dörr. Var och pratade och visade upp bilen för besiktningsgubbbarna i SSK serien. Var egentligen bara bränsletank och avsaknad av Toyota stag som behöver åtgärdas för att få den godkänd. Blir då i klass 3C. Mycket coola bilar där. Allt från M3 med ls V8, porsche 968 med ls V8 eller R8 le mans.
Får köra där helt utan restriktor och måste då väga minst 970 kg. Bra med liten cylindervolym. Kan alltså banta bilen rejält. Frågan är bara hur. Vägde bilen på deras vågar och tom bil utan mig vägde den 1146 kg. Ganska nöjd med det. Trodde faktiskt på mer. Har några grejor jag vill byta och göra om för lägre vikt men blir typ omöjligt att komma ens nära matchvikten.
Men mina konkurrenter väger betydligt mer när dom åker V8 med hög cylindervolym. Men dom har typ 300 breda slicks så jag måste bredda bilen och byta däck om jag ska kunna hänga med i kurvorna.

Men just nu står den och väntar på motivation från min sida. Ställde in den med några fel.
Kylaren läcker.
Motor missar pga överladd, men det är inte överladd. Småfel men just nu bara tråkigt.
Bygger isbil istället. Ska åka bmw e46 på isen är tänkt. Byter motor från 1.6 liter till 2.8 liter och 230hk.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

Ofan intressant! 1140? När jag reggade om min med bur då vägde min 1140, då är allt metall o glas kvar. Varit sugen på lätta mer med glasfiber men känner att den är lite för lätt redan, över 200 blås så dansar bilen över vägen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

jeims skrev:Ofan intressant! 1140? När jag reggade om min med bur då vägde min 1140, då är allt metall o glas kvar. Varit sugen på lätta mer med glasfiber men känner att den är lite för lätt redan, över 200 blås så dansar bilen över vägen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ok. Det var inte mycket. Jag har ju dock mycket rör i bilen. Ca 60-70 kg båge.
Men oxå lättat huvar, tak och rutor typ 50 kg.
Men min låda och diff väger mycket. Original stötfångare oxå.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Jimmy86
Veteran
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Förmodligen helt orelevant men vägde min bil nu i höstas. Med mig i och full tank vägde den in på 1300 blankt. Helt olättad, dvs full inredning osv. Fördelat 52% fram och 48% bak.

Så båda era bilar är ju väldigt lätta.

// Jimmy

Edit:

Kul att du ev ska köra riktig tävling med bilen. Är ju ett ganska stort steg gentemot timeattack där man "aktar" sig för varandra. Kan säkert hetta till ganska mycket i riktig racing.

Skriv svar